buffervat met externe of interne wisselaar?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
de_lange
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 feb 2010, 15:18
Locatie: Houthalen(belgie)

buffervat met externe of interne wisselaar?

Bericht door de_lange »

Wat is het voor of nadeel van een buffervat met interne of externe warmtewisselaar?
Op het net vind je vaker goedkope buffervaten zonder wisselaar.De prijs van een externe platenwisselaar valt ook best mee.
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: buffervat met externe of interne wisselaar?

Bericht door bas-hilversum »

Je geeft eigenlijk zelf al aan wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn. Toen ik mijn bufferfabriek vroeg om een 3000 liter buffer met een RVS tapspiraal raadde hij me twee vaten van 1500 met een tapspiraal in cascade aan. Tja, dan wordt het wel erg prijzig!
Een externe warmtewisselaar geeft je veel flexibiliteit en potentiëel de beste beheersing van de warmteoverdracht, maar het kost je een pomp en een regeling die ervoor moet zorgen dat je gewenste laagvorming niet door elkaar gegooid wordt. Tenzij je natuurlijk graag wilt dat de buffer goed doorgeroerd wordt. Dat kan ook.
Voor kleine buffers zijn externe warmtewisselaars relatief duur en ook niet zo mooi. Vandaar dat daarbij meestal voor een spiraal gekozen wordt.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: buffervat met externe of interne wisselaar?

Bericht door John Doh »

de_lange schreef:Wat is het voor of nadeel van een buffervat met interne of externe warmtewisselaar?
Een interne wisselaar zal eerder leiden tot menging (als de spiraal onderin zit) of minder effectief worden (als hij bovenin zit). Dat is misschien allemaal niet erg als de laadtemperatuur geen rol speelt. Daarmee bedoel ik dat het niet erg is dat de temperatuur waarmee het vat wordt geladen oploopt.

Bij veel hout-CV's is dat zo, omdat condensatie van rookgassen ongewenst is. Bij een te lage retourtemperatuur wordt sowieso bijgemengd met aanvoerwater om condensatie in de ketel te voorkomen. In dat geval maakt het minder uit of de spiraal voor een goede uitkoeling van het proceswater zorgt.

Op die manier gaat wel een hoop warmte verloren. Een condenserende ketel zou een hele vracht meer warmte uit de rookgassen kunnen halen, maar daarvoor zou dan wel een lage retourtemperatuur nodig zijn. Daarvoor is een externe wisselaar beter geschikt.
John
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: buffervat met externe of interne wisselaar?

Bericht door recumby »

Wat is het verschil precies tussen een interne en een externe wisselaar? :oops:


(Ik probeer hier ook een beetje te volgen aangezien ik met een bouwproject start waar ik graag ook met een buffervat zou werken)
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: buffervat met externe of interne wisselaar?

Bericht door Albert van WdJ »

recumby schreef:Wat is het verschil precies tussen een interne en een externe wisselaar? :oops:
Intern: bijv. een koperen spiraal welke inwendig in de buffer is gemonteerd, waardoor de vloeistof in de spiraal gescheiden blijft van de vloeistof in het buffervat. Alleen de warmte wordt overgenomen uit het buffervat.
opengewerkt buffervat.JPG
Uitwendig: bijv. een platenwisselaar. Vloeistof uit het buffervat gaat via een pomp naar de platenwisselaar. Hierin stroom, via een gescheiden circuit de te verwarmen vloeistof (bijv. cv-water).
8113750.jpg
8113750.jpg (4.16 KiB) 3873 keer bekeken
Je kunt meerdere voorbeelden vinden op bijv. google afbeeldingen.

Albert
Change, before you have to.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: buffervat met externe of interne wisselaar?

Bericht door recumby »

Thx albert!
Plaats reactie