chathanky schreef:Als je het pendelen te verhelpen is kun je het goed toepassen.
Ander punt, wat is de juiste delta T instelling en waar tussen plaats je de sensoren?
Dat pendelen zal altijd in meer of mindere mate blijven gebeuren. Vooral bij een houtkachel omdat je daar afhankelijk bent wat voor hout er gebrand wordt en in welke hoeveelheid en grootte er in de kachel ligt. Het vermogen van een houtkachel is wat minder goed / snel te regelen binnen z'n eigen grenzen, in tegenstelling tot een vergasser of ketel. Er zit vaak wel een regeling op maar die werkt vrij traag.( bijvoorbeeld de inlaatlucht smoren op de keteltemperatuur d.m.v. bimetaal o.i.d.). Wanneer het pendelen een probleem zou zijn omdat je niet met een vorm van tussenopslag in de geest van een buffer(tje) werkt, zou ik een thermomix monteren op een hogere temperatuur (75 gaden). Of je de pomp wilt laten starten op de rookgastemperatuur of op de temperatuur bovenin de ketel zou ik af laten hangen van de massa van de kachel. Dit in verband met de warmte die nog in de kachel zit wanneer het vuur dooft en de rookgastemperatuur onder z'n waarde komt.
Het water kan dan na verloop van tijd zodanig naverwarmen dat de pomp weer aan moet slaan.
Met een lichte kleine kachel heb je daar weinig last van.
Door die hoger ingestelde thermomix krijg je dus water in de retour van de kachel van minimaal 75 graden, ongeacht wat de temperatuur van de retourleiding is. Het krimpen en trekken is dan hoegenaamd niet aan de orde. Wat er wel gebeurt is dat wanneer de kachel niet al te veel vermogen levert EN er wordt veel koud water aangeboden, dat dan de uitgaande flow vrij klein is. maar hij pendelt niet en de komplete warmtewisselaar is minimaal 75 graden.
Bij die temperatuur heb je weinig last meer van teer-achtige aanslag op de inwendige delen van de kachel. En daar is het hele verhaal om te doen, het schoner branden zonder aanslag.
Kom je met de warmtewisselaar onder de 60 graden dan kan het hout-condensaat neer slaan achter op de wisselaar, dus niet waar het vuur brand, en dit is zodanig agressief dat de stalen onderdelen vrij snel aangetast worden.
Bij alle ketels en vergassers die ik tot dusver heb gezien en heb bestudeerd zitten er altijd twee maar vaak drie punten waar de temperatuur geregistreerd wordt.
1 - In de retourleiding in de vorm van een "omloop, anticondensklep, ketelshunt, RLA (rücklaufanhebung) thermomix, Laddomat, Oventrop, Künzel". Misschien weet iemand nog wel een andere naam of een ander merk.
De functie is de beheersing van de retourtemperatuur van de kachel / ketel op een ingestelde minimale temperatuur. Deze temperatuur is minimaal 63 graden, maar bij diverse merken door middel van verschillende waspatronen of andersoortige regeling "vrij" instelbaar tot zo'n 85 graden.
2 - Een oververhitting-beveiliging. bovenin de ketel die opent op een temperatuur van 95 graden en een koeler van koud water voorziet om o.a. stoomvorming tegen te gaan.
3- Bij met name vergassers en ketels zit daarnaast een aansluiting voor een dompelbuis om een ketelpomp aan te sturen. Ook bovenin de ketel. Bij de Fröhling zitten ze naast elkaar.
De rookgassensor die je veel in ketels ziet wordt meer gebruikt om het vermogen van de ketel te sturen en te constateren of er nog brandstof is. Vaak worden die twee variabelen gecombineerd.
Een pomp regeling over de retourtemperatuur ben ik nog nooit tegengekomen als fabrieksmatige oplossing. Ook de installateur in Duitsland waar ik onlangs ben geweest vond dit een zeer merkwaardige oplossing. Zij hebben daar veel meer met "holzheizung" van doen dan hier.
Wat betreft de sensoren: Eentje om in en uit te schakelen. Gewoon wisselrelais. De retourtemperatuur regelt zichzelf over de omloop.
Jan