Pomp blijft draaien

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Kriske »

chathanky schreef:Een kale houtkachel heeft geen enkele actieve regeling.
Je kunt de pomp wel op cv temperatuur schakelen maar dit geeft zoals je aangeeft problemen met ongewenst doordraaien.
Je zou een extra opnemer moeten plaatsen die reageert op het wel of niet branden van de houtkachel.
In de rookgasafvoer kun je een sensor plaatsen die je pomp schakelt als de kachel brand. Met een vertraagt afvallend relais kun je de nadraaitijd instellen.
chathanky ,

Dat idee had ik ook al , maar misschien zijn er andere en betere oplossingen ? Deze oplossing kan ik vermoedelijk wel uitvoeren met mijn regeling ( daar kan je zowat alles mee , behalve vliegen :D )

Mvg , Kris
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

Beste Chat,

Jij leert het ook nooit he?

Antwoorden boeren als een automaat.

Geen benul van de achterliggende problematiek?

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 30 mar 2010, 00:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door chathanky »

Da`s mooi, nu moet je wel kijken of je een betrouwbare sensor kunt vinden en of de regeling een beveiliging heeft mocht de sensor het begeven. Dit laatse is wel zo prettig lijkt me.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door chathanky »

Chicken Power schreef:Beste Chat,

Jij leert het ook nooit he?

Antwoorden boeren als een automaat.

Geen benul van de achterliggende problematiek?

Groet, Cp
Ga eerst eens die 2 lange termijn antwoorden elders eens beantwoorden Waarje al dagen op zit te broeden maar nooit op terug komt, of draag een oplossing aan op de inhoud van de vraag in plaats van het ongemotiveerd blijven zeveren over niet toe doende zaken.
Graag bij het onderwerp blijven en met commentaar graag een motivatie waarom het dan zo verkeerd is.
Of poep nu met een lange oe of een korte oe is boeit enkel jou blijkbaar. Ga eens inhoudelijk in op de zaken.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

Kris, vergeet voorlopig even verhalen over sensors, en vooral die in een rookgas kanaal. Die dingen hebben meestentijds maar een zeer beperkt leven.

En vergeet even niet, naar mijn idee was je initiële vraag gebaseerd op het feit dat je na de stook in je houtKACHEL, daar geen flow meer over wilde hebben om de vogeltjes niet overmatig te verwarmen.

Hetgeen trouwens ook de gelaagdheid in je buffer verpest.

Alleen maar vertrouwen op een sensorbesturing, gaat het ook niet worden, want je pelletKETEL gaat dan over de top van je buffer weer warmte lossen op de buitenlucht.

Bijzondere nadere aandacht is nodig voor de temperaturen van je radiatorsysteem, die waardes kunnen m.i. niet kloppen voor een efficiënte warmte overdracht.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door nck »

Ik volg dit nu een poosje en heb hierop een paar opmerkingen.

Ten eerste zul je linksom of rechtsom moeten constateren (meten) of de houtkachel, (dus niet de pelletketel) wel of niet brandt. Daarmee bepaal je de draaiduur van de pomp. Of je dit nu doet op rookgas- of watertemperatuur is van ondergeschikt belang. Wat in ieder geval nooit zal werken is alleen op retourwatertempratuur schakelen. Dit kan alleen maar van toepassing zijn voor het INschakelen van de pomp.

Ten tweede is de inschakeltemperatuur van 65 graden veel te laag voor een houtkachel. Ook mis ik een ketelshunt of anticondensinrichting, die eventueel instelbaar, de retourwatertemperatuur van de houtkachel minimaal naar 75-80 graden brengt. Dit is geeft een veel betere verbranding in een atmosferische kachel en er is op het forum heel veel leesvoer over dit specifieke onderwerp te vinden.

Mijns inziens is het zo dat je met de combinatie van ketel/kachel de kachel moet inschakelen op de retour en uitschakelen op het ontbreken van rookgas temperatuur of het zakken van de watertemperatuur in de kachel onder een bepaald minimum, bijvoorbeeld 85 graden.
Dan stopt het circuleren op een aanvaardbare temperatuur ten opzichte van de buffer. Warmt de kachel na dan zal hij het overschot stapsgewijs wel afvoeren omdat de retour temperatuur vrij hoog zal zijn. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar het meten van de watertemperatuur omdat ik dan het eventuele nawarmen van de kachel hiermee kan ondervangen.

Alles overziend denk ik dat het veel geduld zal vergen om hier een algemeen werkende instelling te krijgen die zowel in de zomer als in de winter zal voldoen.

Jan

Edit:

Ik denk zelfs dat er nog een veel eenvoudiger oplossing is voor het pompprobleem.
Ga enkel sturen op de boventemperatuur in de orde van grootte van 80-85 graden.
Zorg wel dat er een anticondensklep in komt zodat je retourtemperatuur niet onder de 70 graden komt.
Schakel dan in op bijvoorbeeld 85 graden en schakel weer af op 78-80 graden.
Kachel brand rustiger en stopt op de maximaaltemperatuur van de buffer, de gelaagdheid niet verkrachtend.
De anticondensklep voorkomt tevens dat je een plons koud water in je kachel krijgt met alle spanningen van dien.
Die hoge temperatuur voorkomt ook veel creosootvorming.
Laatst gewijzigd door nck op 30 mar 2010, 01:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door chathanky »

Kris, vergeet voorlopig even verhalen over sensors, en vooral die in een rookgas kanaal. Die dingen hebben meestentijds maar een zeer beperkt leven.
Gebaseerd op de volgende ervaringen/wetenschap?
En vergeet even niet, naar mijn idee was je initiële vraag gebaseerd op het feit dat je na de stook in je houtKACHEL, daar geen flow meer over wilde hebben om de vogeltjes niet overmatig te verwarmen.
Flow? hoe voer je rookgassen af zonder flow?
Alleen maar vertrouwen op een sensorbesturing, gaat het ook niet worden, want je pelletKETEL gaat dan over de top van je buffer weer warmte lossen op de buitenlucht.
Wat gaat het dan wel worden?
Bijzondere nadere aandacht is nodig voor de temperaturen van je radiatorsysteem, die waardes kunnen m.i. niet kloppen voor een efficiënte warmte overdracht.
Welke waardes?
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

Beste Chat,
chathanky schreef: Ga eerst eens die 2 lange termijn antwoorden elders eens beantwoorden Waarje al dagen op zit te broeden maar nooit op terug komt,
Ik ken in het dynamische systeem van vraag en antwoord maar een ‘lange termijn antwoord’ , en wel in de draad van Gotty.

Dat het antwoord enige tijd kan vergen, heb ik helder gecommuniceerd. Voorts zit ik nergens op te broeden, dat laat ik aan anderen over. Ik wens over zaken inhoudelijk na te denken, en rekening te houden met de daaraan verbonden consequenties. Een eigenschap die op heden jammer genoeg in de huidige maatschappij, nog slechts aan weinig mensen vergeven is.
chathanky schreef:of draag een oplossing aan op de inhoud van de vraag in plaats van het ongemotiveerd blijven zeveren over niet toe doende zaken.
Ik stel vast, dat wat jij als ‘niet toe doende zaken’ definieert, jouw minimaal zeer onwelgevallig is.
chathanky schreef:Graag bij het onderwerp blijven en met commentaar graag een motivatie waarom het dan zo verkeerd is.
Die geef ik zeer gedetailleerd, jij blijft daarin met niets zeggende algemeenheden in relatie tot het originele probleem ver achter. I.q. het boeren van antwoorden.

Het onzorgvuldig en daardoor onjuist citeren vanuit de ene draad (het 8 kW verhaal) in een totaal andere draad is ook nog eens zo een voorbeeld.

Kijk eens in de spiegel die je zelf opsteekt!
chathanky schreef:Of poep nu met een lange oe of een korte oe is boeit enkel jou blijkbaar. Ga eens inhoudelijk in op de zaken.
U is nog steeds uitgenodigd om, onder andere de bi- directionele pomp eens aan ons voor te stellen!

En dan blijft het ernstig stil aan de overkant… :wink:

Groet, Cp
Verwijderd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door chathanky »

Nou die bidirectionele pomp was al verklaard, dit was een klantspecifieke pomp die niet bij de pompenfabrikant terug te vinden was, echter wel te verkrijgen bij Nefit. Dit even om je geheugen nog even op te frissen.
Die geef ik zeer gedetailleerd, jij blijft daarin met niets zeggende algemeenheden in relatie tot het originele probleem ver achter. I.q. het boeren van antwoorden.

Het onzorgvuldig en daardoor onjuist citeren vanuit de ene draad (het 8 kW verhaal) in een totaal andere draad is ook nog eens zo een voorbeeld.

Kijk eens in de spiegel die je zelf opsteekt!
Die was zeer zorgvuldig om aan te geven dat niet ieder huis 32 kw warmte verliest en dat je met 8 kw verlies geen buffer van 3000 liter nodig hebt, nog steeds niet begrepen blijkt wel uit deze opmerking.
Laatst gewijzigd door chathanky op 30 mar 2010, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

Mijn geduld lijkt eindeloos:
chathanky schreef: Gebaseerd op de volgende ervaringen/wetenschap?
Ja.
chathanky schreef: Flow? hoe voer je rookgassen af zonder flow?
Nou, beter kan je jouw gebrek aan doortastendheid niet het niet bevestigen. Kris initiële vraag was met betrekking tot het stoppen van de pomp op de houtkachel . (btw, de doublure van kachel en ketel zag ook jij niet).

Afvoer van rookgassen stond in deze draad niet ter discussie, hiermee is de factor verwarringscheppend gedrag naar jouw persoon helder.
chathanky schreef: Wat gaat het dan wel worden?
Begrijpend lezen vriend, blijkt na jaren nog steeds moeilijk te zijn. Ik zal mezelf ter jouwer verduidelijking nog eens citeren.
Chicken Power schreef:[En met deze zeer elementaire extra informatie, ga ik daar is even rustig over nadenken, om tot een wel overwogen oplossing te komen.
Bijzondere nadere aandacht is nodig voor de temperaturen van je radiatorsysteem, die waardes kunnen m.i. niet kloppen voor een efficiënte warmte overdracht.
chathanky schreef: Welke waardes?
Wat dacht je ? Die rectaal gemeten van zijn overbuurvrouw?

Je kijkt wel, maar volgens mij zie je niks.

Groet, Cp
Verwijderd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door chathanky »

Nou, beter kan je jouw gebrek aan doortastendheid niet het niet bevestigen. Kris initiële vraag was met betrekking tot het stoppen van de pomp op de houtkachel . (btw, de doublure van kachel en ketel zag ook jij niet).

Afvoer van rookgassen stond in deze draad niet ter discussie, hiermee is de factor verwarringscheppend gedrag naar jouw persoon helder.
Oh de vogeltjes zitten bij de houtkachel. :mrgreen:
Wat dacht je ? Die rectaal gemeten van zijn overbuurvrouw?

Je kijkt wel, maar volgens mij zie je niks.
Blijf ik nog steeds met de vraag zitten?????
Wat gaat het dan wel worden?

Begrijpend lezen vriend, blijkt na jaren nog steeds moeilijk te zijn. Ik zal mezelf ter jouwer verduidelijking nog eens citeren.
Hoe ga je die pomp stoppen meteen buffer die tot onderaan gevoedt is met warm water. De basis van het onderwerp.
En nog steeds geen heldere oplossing aangegeven.
Laatst gewijzigd door chathanky op 30 mar 2010, 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

chathanky schreef:Nou die bidirectionele pomp was al verklaard, dit was een klantspecifieke pomp die niet bij de pompenfabrikant terug te vinden was, echter wel te verkrijgen bij Nefit. Dit even om je geheugen nog even op te frissen.
Mijn geheugen is gelukkig na medische problemen geheel ongeschonden gebleven.

Jouw antwoord is een algemeen kluitje in het rietverhaal. De vraag die nog open stond, was dit een werkelijk bi- directionele pomp, of bestond het uit het communicatie- aanstuurprotocol?

Vooralsnog is een ieder met gezond verstand uitgenodigd om te verhelderen, in welk soort combi- ketel men een ware bi- directionele pomp hoe toepast… .
Hopelijk verduidelijkt dit de mate van kwaliteit van antwoorden.
chathanky schreef:Die was zeer zorgvuldig om aan te geven dat niet ieder huis 32 kw warmte verliest en dat je met 8 kw verlies geen buffer van 3000 liter nodig hebt, nog steeds niet begrepen blijkt wel uit deze opmerking.
Neen, je citeerde voetstoots, zonder enige verwijzing (en meer dan waarschijnlijk in verwarring met een andere draad) naar een opmerking die in die draad nooit gemaakt was. Elk logisch verband naar die opmerking ontbrak daarin.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

chathanky schreef:Oh de vogeltjes zitten bij de houtkachel. :mrgreen:
En bij de houtketel, die heeft ook een schoorsteen.
chathanky schreef:Blijf ik nog steeds met de vraag zitten?????
Zolang je niet gaat lezen en begrijpen, het staat er toch echt duidelijk. En zonnig niel ken je ook al tijden.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door Chicken Power »

Jan,

Ik zie nu ook jouw bericht.

Kort samengevat, stelde Kris een hele vraag met slechts een halve achtegrond.

Waar het op neerkomt, is naast een houtketel en zonnecollector, ook nog een houtkachel. Voor de vlammetjes, en als alternatief voor de zon als die er niet is.

Hoe dat hydraulisch geschakeld was, werd ook pas later helder. Maar duidelijk anders dan zijn ketel.

Het probleem zo als ik het zie, is door de schakeling van de kachel op het buffervat, dat in de eindfase van opladen de kachelpomp door blijft hobbelen op de hoge retourtemperatuur, terwijl de stook geeindigd is.

Waardoor er weer niks aan gelaagdheid overblijft.

Dat is allemaal eens te vreemd, omdat die kachel haar retour, zonder spiraal onder uit de buffer trekt. Kijk je naar het schema, dan zie je een hoogst ongelukkige delta T over het radiatorencircuit.

M.i. is dat een van de redenen dat die kachel pomp bij niet stoken ook niet gestopt wordt.

Ik ga er vanuit dat jij ook begrijpt dat ik er eens goed over na wil denken hoe dit probleem degelijk te tackelen.

Het is niet vermeld of er nu wel of niet een omloopklep in het houtkachelsyseem zit, maar dat maakt voor de vraagstelling imho niet uit.


Groet, Cp
Verwijderd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp blijft draaien

Bericht door chathanky »

Als je naar die mengverdeler van de radiator kijkt staat deze al uren uit, je kunt niet zien wat het verschil is, met dit schijven staat de pomp uit en is het verschil 1,1 graad met als aanvoer 38,7.
Daarnaast kun je niet zien of de cv verdeler het water uit het lage deel of uit het hogere deel haalt. De aanvoer is gekoppeld aan een driewegklep en er zal daar een keuze gemaakt worden.

Zo`n mengverdeler voor de radiatoren is enkel nuttig als deze weersafhankelijk gestuurd wordt.
Wat daar achter zit, radiatorkranen bepalen het debiet. Met themostaatkranen is de flow variabel en mag goed gezien niet geblokeerd worden. Maar ook dit is niet te zien en blijft het koffiedik kijken.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Plaats reactie