Ervaring met tigchelkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

cornelis
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2009, 18:04

Ervaring met tigchelkachel

Bericht door cornelis »

hallo, al vele uren over houtkachels,accumulerendekachels gelezen en nu twijfelen we tussen tigchel of speksteenkachel aanschaf. Op dit moment gaat de voorkeur uit naar een tigchel 6d,ook de kleurkeuze spreekt ons aan,we lezen eigenlijk alleen positief nieuws over de tigchelkachels en de service ervan.
Ik ben benieuwd naar ervaring van andere forumleden, waarom gekozen voor de tigchel of juist speksteen en kwam de verwachting ervan ook uit of teleurgesteld of andere reacties. Ik heb al op zoekfunctie gezocht maar zoek nieuwe en meer reacties. Hoop dat er forumleden reageren om de keuze definitief te kunnen maken.
met vriendelijke groet, cornelis
Een moderator wijzigde dit bericht:
Verplaatst naar het goede forumonderdeel; stond op "te koop aangeboden en gevraagd".
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door mark »

Hier gekozen voor een tigchel in 2000. Vonden hem mooier dan een speksteen kachel maar ieder heeft zo zijn smaak. En hij was goedkoper dan een spesteen kachel. Hij brande en nog steeds volgens het omgekeerd stoken manier en die stookkamer zat toen nog niet een speksteen kachel nu wel geloof ik. Belangrijkste voor ons was we hadden toen kruipende kinderen en vrienden van ons ook met een speksteenkachel. De kachel van hun werd vele malen heter aan de buiten kant aan een tighel en de speksteen koelde sneller af. Misschien lag dit wel aan hun stookwijze in een oud huis met matige isolatie maar toch.Alleen oppassen met het stookdeurtje.En je hebt natuurlijk ook nog de mooie bergkachel om naar te kijken.

groet Mark
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door Blijfhopen »

Hoi Cornelis,
Wij zijn destijds bij Fetze wezen kijken. Mooie kachels. Goede voorlichting.
Maar te diep voor bij ons in de kamer.
Bij de speksteenkachels vonden wij: Wat je koopt en ziet hoef je niet zo te krijgen. Is men in een ander deel van de groeve bezig, dan kan het er anders uitzien. Meer/minder gevelkt/geaderd.
Ook hier weer :te diep.
De Bergkachel had hetzelfde bezwaar. Tot .... zie in dit forum: Tegenstromer zelf bouwen.
Succes met je zoektocht en ga maar vast hout verzamelen. :lol:
gerard de jonge
GdeJ denkt met u mee.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door Pigion »

Nu ik 3/4 gevorderd ben met de FO24, kan ik met recht iets bijdragen over het onderwerp "te diep".
Ik heb gekozen voor de FO24 met uitw. 60 cm diepte. Deze FO24 is modulair opgebouwd en je kan de stookkamer nog met 1 stooksteen (= 6 cm) minder diep maken. De totale diepte wordt dan 54 cm voor een omloopkachel met de aansluiting op de schoorsteen links of rechts boven. Eventueel kan er gemakkelijk een warme bank aangekoppeld worden.
Een andere optie is een noch kleiner type, doch ik vind persoonlijk de stookdeur dan erg klein worden.
Natuurlijk komt de FO nog steeds "in" de kamer. Dat kan worden verminderd door de hals van de kachel (staat op de stookruimte) aan de achterzijde te bouwen en het dak van de stookkamer aan de voorzijde. Door zo te doen kan je vanaf ca. 1,5m de diepte van de FO terugbrengen naar 40 cm diepte. Nog minder diep vanaf hoogte 1,5 m kan nog, maar dan moet de FO wel breder worden om voldoende doorlaat te houden in de zijkanalen. De zijkanalen moeten een doorlaat hebben van 400 cm2. Als je het aandurft, kan het "onderdoor" kanaal in de kruipruimte worden gesitueerd. Dat geeft een daling van de bouwhoogte en specefiek van de stookdeur. Ik heb dat gedaan en de onderzijde van de stookdeur is 45 cm boven de vloer en gelijk met de bovenzijde van de warme bank.
Wat zijn de nadelen van het terugbouwen van het bovendeel?
1. De FO verliest aan steenmassa en dus opslagcapaciteit. Deze kan echter gekompenseerd worden door de warme bank van ca. 2 M.
2. Er komt minder ruimte in de kop van de FO voor een warmtewissellaar. Met wat goede engineering kan er echter noch steeds wel iets in van een zinvolle afmeting VO (verwarmd opp.).
Pigion
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door Pigion »

@mark,
Even rechtzetten:
Een Tigchelkachel is geheel opgebouwd uit vuurvast beton, ook de stookruimte.
De oude modellen Speksteenkachels van Tulikivi hebben een stookruimte van Speksteen, welke na 10 jaar verkruimelt tot gruis. Om die reden hebben de nieuwe modellen van Tulikivi een stookruimte gekregen van vuurvaste betondelen.
Speksteen geleidt de warmte beter dan vuurvastbeton. De buitenwand wordt daarom ook warmer, kan bij aanraking pijnlijk worden.
Ten nadele van de Friese kachels kan ik alleen maar zeggen dat Fetze moet gaan kijken naar de vormgeving. Er is zeker verbetering mogelijk zonder afbreuk te doen aan het principe.
Pigion
cornelis
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2009, 18:04

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door cornelis »

:lol: ja we zijn al een jaar druk aan het hout verzamelen,echt een gezinsactiviteit,mijn jongens vinden het erg gezellig om in het hout bezig te zijn, nu ook een kloofmachine gemaakt en nu gaat het nog beter :D
bedankt jullie reacties,wij gaan door met sparen en gaan ook de fo 24 nog bekijken,wel een idee om diepte aan te passen.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door mark »

Wij kregen de tip an Fetze toen mee maak een geraamte van hout naar de afmetingen van de finoven en tigchelkachel. Zet deze op de bedoelde plek en span er lakens omheen dan heb je echt een beeld van de grootte van de finoven. Bij ons viel toen de finoven kleinste model af. Vandaar de tigchel. Zoals Pigion al zei het moet je smaak maar zijn. Dat is hij voor ons nog steeds. Zoveel mensen zoveel smaken. Mocht je een ander model tigchel willen 1 jaar geleden heeft Fetze van hout een schaal model tichelkachel gemaakt een ander model. Je kunt er naar vragen of hij er mee door gaat.

groet Mark
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door Blijfhopen »

Die tip van Mark moet je echt opviolgen !
Wij hebben het gedaan met grote chipsdozen. Ik ben nog blij dat we het zo bekeken hebben.
Dan zie je pas echt hoe zo'n "gevaarte" ,want dat is het toch wel, in je kamer staat.
Groeten,
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
cornelis
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2009, 18:04

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door cornelis »

ja we zijn al druk bezig met de tip met van alles en nog wat :shock: om het formaat van de kachel na te bootsen want daar hadden we nog niet over nagedacht,bedankt voor de tip.
cornelis
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2009, 18:04

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door cornelis »

En na een middag bouwen met dozen,latten en lakens :lol: vinden we de 6d toch wel erg beeldbepalend tussen de ramen in de woonkamer staan, raar hoe je er dan tegenaan kijkt... :?
We willen een ruimte van 39m2 verwarmen,goed geiisoleerd,stenen muur alom,plafond en vloer ook beton en parket, waarbij een deur naar de keuken vrijwel altijd openstaat en waar liefst ook straling naar toe gaat.
Ik vraag me nu af of een 4d genoeg is,als je op het schema kijkt van tigchelkachels moet kunnen maar heeft t niet over, iemand ervaring of een kleintje t voldoende aan zou kunnen?

groeten cornelis
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door mark »

Dat is moeilijk te zeggen. Hiet ging het goed met 38 m2 voor de verbouwing. Toen ook redelijk geisoleerd huis uit 1985( tussenwoning). Volgens vragenvuur van de site van tigchelaar kunnen ze ook bij je thuis komen kijken naar de woning. Kunnen dan vertellen of het in hun ogen mogelijk is. Belangrijk voor jullie want dan kun je ze aan hun advies houden en is het voor beide partijen duidelijk.

groet Mark
cornelis
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2009, 18:04

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door cornelis »

bedankt voor je antwoord mark. we gaan binnenkort weer naar tigchelaar om nog eens te kijken,( ik kan er nog niet bij dat de 6d ineens zo groot werd toen we m uitgezet hadden :shock:) en we mogen dan eens stoken om het omgekeerde stoken te ervaren en dan gaan we uitgebreider overal op in om te bekijen wat in onze situatie t beste past.
iedereen bedankt voor jullie bijdrage.

groeten cornelis
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door maarten »

Cornelis,

De reden dat ik geen speksteen kachel heb genomen is de prijs en dat hij niet of moeilijk uiteen genomen kan worden bij, bv, een verhuizing. Volgens bezitters van zo een voldoen ze overigens wel perfect en tot volle tevredenheid.
Ik ben toen naar een andere kachel gaan kijken . Door dat er hier op het forum veel lovend werd gesproken over een bepaalde kachel (zie vier fotos op de start pagina), ik ben de naam even kwijt, is mijn keus op die kachel gevallen omdat hij niet 'duur' was, uitneembaar en vooral omdat hij weinig hout zou gebruiken. Pech, het ding voldeed voor geen meter, goed koop werd duurkoop.
Overgestapt naar een tigchelkachel, duur maar wel uitneembaar. Duurkoop blijkt goedkoop. slechts twee á drie (hangt van de buiten temp. af) 2x een 20 liter draag kannetje (draag kan) vol hout, 2"x 3", en het is hier behaaglijk warm.

Het materiaal van beide kachels lijkt mij gelijk dus het zal aan het ontwerp van de tigchelkachel liggen dat deze tigchelkachel 10x beter voldoet. Ik zal deze tigchelkachel zeker aanbevelen. Deze had ik jaren eerder moeten kopen, dan had ik nu een hout voorraad voor 10 jaar gehad. Deze is erg zuinig vergeleken bij mijn vorige kachel, altech, die overigens in 25 jaar wel veel gas bespaard heeft en beter fuctioneerde/presteerde dan die op de foto ( hoe heet die nu ook weer).

grt Maarten

ik leer graag.

ps. Dat zijn dus drie kachels die in het zelfde huis hebben staan branden!
Laatst gewijzigd door maarten op 30 nov 2010, 00:02, 2 keer totaal gewijzigd.
cornelis
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2009, 18:04

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door cornelis »

hallo maarten, mooi om te horen dat de tigchel doet wat je er van verwacht. ik ben nieuwsgierig naar het model tigchel dat je hebt en de ruimte die hij verwarmt bij jou thuis
het is me opgevallen dat ik nergens negatieve dingen,behalve dat ie duur is in aanschaf en het model , over de tigchel hoor. Veel mensen die hout stoken flapperen met hun oren als je t woorden betonkachel/finoven,omgekeerd stoken noemt. Omdat ik astmatisch ben wil ik weinig stof dus hoop dat ik met een tigchel goed zit want ik geniet enorm van een vuurtje :)

groeten cornelis
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door maarten »

Cornelis,

Mijn woonkamer is ongeveer 5 x 8 meter. De keuken is aangebouwd en meet 4 x 2.50 meter.
De deur naar boven altijd open in het stook seizoen zo dat ook de backamer en de twee slaapkamers verwarmd worden. Op mijn slaapkamer maghet vriezen dus die is altijd dicht naar binnen toe, de buitendeur altijd open. De zolder is met een plastieke plaat 'afgesloten'.
Voor zichtig stoken met deze 6D tigchelkachel anders is het hier zo 24/26 graden.
Ik zou ook niets kunnen noemen wat negatief is aan deze kachel.

grt Maarten

ik leer graag
Plaats reactie