Ervaring met tigchelkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door Speksteenkachel »

Cornelis,

Als je wat leesvoer wil over met name speksteenkachels kijk op onderstaande link eens rond.
Maar pas op trek er maar een paar avonden voor uit :lol:

http://www.ecobouwers.be/forum/post/spe ... -0?page=69

Bespaar bij een accumulerende kachel niet op gewicht anders blijf je stoken.
Bij mijn kleine speksteen (Altech Eclips) is dat ook nodig, voor mij echter geen bezwaar om er af en toe een blokje op te gooien.
Wil je echter toe naar 1x stoken per 24 uur dan kom je al gauw op 2000kg voor voldoende warmte opslag.
Altech Eclips
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door Joost »

Beste Cornelis,

Wij hebben afgelopen januari een tichel 4d besteld en deze was afgelopen zomer klaar.
De kachel zelf inelkaar gezet en met de duidelijke bouwtekening was dat een prettig en leuke klus.
Hiervoor stookte wij een Janus 6 ook met veel plezier, maar het kon dan wel erg heet worden in de kamer en de buren klaagden wel eens over de (stinkende)rook. Ook bleef ik er maar hout in gooien.
We moesten wel even wennen aan het aansteken aan de bovenkant van het hout, maar na enige oefening brand de kachel reeds dagelijks en zijn we helemaal vekocht aan de heerlijke warmte!
Grote voordelen van deze kachel zijn, 24 uur per dag is het warm in huis, minimaal de helft minder hout verbruik dan de Janus, geen gestink in de kamer omdat de stookdeur niet meer open hoeft, geen stinkende rook meer uit de schoorsteen. Ook mijn partner vindt het leuk om te stoken omdat er niet constant op gelet hoeft te worden. De verbaasde gezichten van andere kachelstokers dat je met een klein beetje hout je huis kan warm maken.

Wij verwarmen een huis in noord groningen uit 1900 welke van binnenuit geisoleerd is. Het huis heeft een vloeropervlak van ongeveer 150m2.


Veel succes met het zoeken naar een juiste kachel!
Grtx Joost
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door Joost »

Beste Cornelis,

Wij hebben afgelopen januari een tichel 4d besteld en deze was afgelopen zomer klaar.
De kachel zelf inelkaar gezet en met de duidelijke bouwtekening was dat een prettig en leuke klus.
Hiervoor stookte wij een Janus 6 ook met veel plezier, maar het kon dan wel erg heet worden in de kamer en de buren klaagden wel eens over de (stinkende)rook. Ook bleef ik er maar hout in gooien.
We moesten wel even wennen aan het aansteken aan de bovenkant van het hout, maar na enige oefening brand de kachel reeds dagelijks en zijn we helemaal vekocht aan de heerlijke warmte!
Grote voordelen van deze kachel zijn, 24 uur per dag is het warm in huis, minimaal de helft minder hout verbruik dan de Janus, geen gestink in de kamer omdat de stookdeur niet meer open hoeft, geen stinkende rook meer uit de schoorsteen. Ook mijn partner vindt het leuk om te stoken omdat er niet constant op gelet hoeft te worden. De verbaasde gezichten van andere kachelstokers dat je met een klein beetje hout je huis kan warm maken.

Wij verwarmen een huis in noord groningen uit 1900 welke van binnenuit geisoleerd is. Het huis heeft een vloeropervlak van ongeveer 150m2.


Veel succes met het zoeken naar een juiste kachel!
Grtx Joost
Gerrit
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:35

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door Gerrit »

Hallo Cornelis,

Wij staan op hetzelfde punt als jullie wat betreft een kachel kopen.
Ik volg jou forum dan ook op de voet.
Ook wij hebben eerst naar een speksteen kachel gekeken en 2 keer een info avond bezocht.
Wat mij opvalt is dat ik weinig reacties lees over speksteenkachels.
Zelf vinden wij de speksteenkachels erg lomp vergeleken bij een Tigchel 6D, deze valt in het echt erg mee.
Ook de kleur keuze spreekt ons erg aan en de mogelijkheid van een warmte wisselaar.
Ook ik heb longklachten daarom zoeken wij bij stralingskachels.

a.s. donderdag heb ik een afspraak in Friesland bij F Tigchelaar om mij verder te laten voorlichten.
Diezelfde avond hebben ze een stookavond voorlichting die ik gelijk meepakt.
Ik kom uit Dodewaard en mocht je interesse hebben dan kan je meerijden ik vertrek om 12.30 uur voor een afspraak om 15.00 uur.

groeten Gerrit
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door Speksteenkachel »

Dat een grote speksteenkachel lomp lijkt komt door z'n grote vermogen van warmte opslag.
Immers hoe meer massa hoe langer hij de warmte kan afgeven.
Hoe vaak moet je een Tichel 4D/6D stoken per 24 uur om de kamer op 21'C te houden?
Uitgaande van een woonkamer van 40m2 + aanbouwkeuken van 20m2.
Altech Eclips
cornelis
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2009, 18:04

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door cornelis »

hallo,bedankt weer voor jullie reakties, zo'n kachel is een hele uitgave en dan is het handig om wat ervaringen te horen van forumleden :D , gerrit donderdag kan ik niet naar de stookavond ivm verplichtingen en werk ,zodra er een vrije dag aan komt gaan we die kant op :lol: ,t hout is toch nog niet droog
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door recumby »

Toch nog even vermelden (zoals speksteenkachel ook al zei) dat je rekening moet houden met het aantal keer je wil stoken. Een tigchelkachel/bergkachel (de kant en klare bouwpaketten) zijn relatief lichte/kleine kachels (max 1,5 ton) waar je meestal 2x moet in stoken ('s morgens en 's avonds) om het hele huis warm te houden. Met een "lompe" speksteenkachel (2 à 3 ton)of tegelkachel (3 à 4 ton) hoef je maar 1x te stoken per dag. (een bouwpakket van een "kernkachel" waar je zelf nog een buitenmantel rond moet metsen behoren ook tot deze categorie)

Als je een erg goed geïsoleerd huis (LEW) hebt, dan kan een "kleine" tigchel/bergkachel wel voldoende zijn (=1x stoken per dag)
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door gdelea »

beide kachels hebben voor en nadelen. een tegelkachel heeft doordat ie met een lagere temperatuur werkt ,een groter oppervlak nodig de wanden zijn tussen de 6 en 14 cm dik dus een trage opwarming maar ook een trage afkoeling. het rendement van beide kachels is ongeveer vergelijkbaar. voor een grote tichelkachel moet je ook nog zien of de constructie van de vloer het aankan .wil je optimaal stoken dan zal je 2 keer per dag moeten stoken om teveel temperatuurschommelingen tegen te gaan. het voordeel van een speksteenkachel hangt ook van het model af neemt minder ruimte in, relatief snelle opwarming .volstaat in voor en najaar ook met twee keer per dag opstoken, afhankelijk van de grote van de kamer en mate van isolatie woning. er zijn types met dubbel glas dus niet idioot veel straling bij het opstoken. je kan die kachels ook krijgen met het tegenstroom principe zoals in een tegelkachel. het houtverbruik hang ook af van de grote van de kachel en of je stookt op een rooster en of je de verbrandingslucht wel of niet voorverwarmd en hoe krijg je de lucht bij het vuur van boven of van onder .er wordt ook gesproken over het houtverbruik van een altech kachel dat model wat bedoeld wordt heeft een capaciteit van 13.5 kw. elke kachel heeft een min stand waarop hij nog goed branden wil als je dus met een te grote kachel optimaal wil stoken moet je hem dus na verloop van tijd weer uit laten gaan.de normale opbrengst uit hout zit tussen de 2 en 5.6 kw per kilo hout dus een grotere kachel neemt meer hout als een kleintje dit geldt dus voor alle kachels.ik heb eens een binnenwerk van een tichelkachel die zogenaamd 50 jaar zou meegaan na ongeveer 5 jaar moeten vervangen heb daar een binnenwerk van speksteen ingezet samen met wat kleine aanpassingen hij heeft nog nooit zo goed gebrand
cornelis
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2009, 18:04

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door cornelis »

hallo gerrit, ben even benieuwd hoe je de voorlichtingsavond hebt ervaren en of je er al uit bent of dat er nog meer vragen opgekomen zijn :shock: ,nog nieuwe dingen gehoord? , groeten van een nieuwsgierige cornelis die ws deze week die kant op gaat als ie een dagje vrij kan krijgen :?
Gerrit
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:35

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door Gerrit »

Hallo Cornelis,

Zeker de moeite waard geweest, maar er zijn toch wat vragen bijgekomen.
De Tigchel kachel gebruik je om een basis warmte te laten leveren.
Bij vorst en afhankelijk van je isolatie zal je de CV moeten laten bijspringen.
De Tigchel extra warmte laten leveren gaat maar beperkt op omdat de kachel op een gegeven moment verzadigd is.
Stook je dan toch verder dan neemt het rendement af en neemt de rookgas temperatuur toe wat eigenlijk niet de bedoeling is.
Je zult dus toch periodes de CV moeten laten branden.
In mijn situatie word de warmte koppeling afgeraden dit zal bij ons te weinig rendement opleveren.
Geen vloerverwarming wat toch sterk aangeraden word.
Ook word met klem aangegeven eerst je hele huis te isoleren van boven tot onder.
Dan, vinden wij, word het een flinke investering voor een bepaalde periode basis warmte.
Voor warm water en de vorst periode zullen we de Cv moeten blijven gebruiken.
We hebben nu een model van karton gemaakt van een 6D en in huis staan om te kijken hoe dit uitkomt.
Toch wel erg groot.

Wat betreft de voorlichting zijn ze op bepaalde punten wat terughoudend.
Zo vond ik het erg jammer geen warmte koppeling te kunnen zien die verbonden is met de Tigchel kachel.
Ook werd mij niet duidelijk wat nu het verschil tussen een 4D en een 6D met warmte koppeling is terwijl op de site van een verschil gesproken word.
Ook had ik een stook demo verwacht in een Tigchel kachel, bij navraag 's middags werd mij gezegd dat er 's avonds waarschijnlijk een finoven gestookt zou worden.
Helaas kwam dit niet aan de orde.
Ook bij ons ligt het hout pas een jaar zodat we voldoende tijd hebben om ons te oriënteren.
Maar ik raad je zeker aan om een bezoek te brengen.
Graag hoor ik terug wat jou ervaring is

groeten Gerrit
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door JantjeV8 »

En juist bij vorst heb je de hoogste (gas)stookkosten waarmee je de kachel terug had willen verdienen...
Tom Vos
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2010, 16:36

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door Tom Vos »

maarten schreef:Cornelis,

Mijn woonkamer is ongeveer 5 x 8 meter. De keuken is aangebouwd en meet 4 x 2.50 meter.
De deur naar boven altijd open in het stook seizoen zo dat ook de backamer en de twee slaapkamers verwarmd worden. Op mijn slaapkamer maghet vriezen dus die is altijd dicht naar binnen toe, de buitendeur altijd open. De zolder is met een plastieke plaat 'afgesloten'.
Voor zichtig stoken met deze 6D tigchelkachel anders is het hier zo 24/26 graden.
Ik zou ook niets kunnen noemen wat negatief is aan deze kachel.

grt Maarten

ik leer graag
Ik ben nog aan't twijfelen tussen een bergkachel en een tigchel. Er zit namelijk nogal wat prijs verschil tussen die twee. Ik vraag mij af of ze allebei even goed zijn. Is een berg van 1100 kg te vergelijken met tigch 8d ? Wat ook niet duidelijk is of je bij de bergkachel de schouw kan dichtzetten, de tigchelkachel beschikt in alle geval over een rookgasklep + bypass klep...
dilemma
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door walter vaes »

Bij een bergkachel moet je je klep in de schoorsteenpijp zetten.
Tom Vos
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2010, 16:36

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door Tom Vos »

Walter is er dan een pijp met klep te verkrijgen?
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Ervaring met tigchelkachel

Bericht door walter vaes »

gewoon een schoorsteenpijp met een regelklep kopen bij een kachelhandel.
Plaats reactie