Houtkachel met CV aansluiting, CV aandeel vergroten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Houtkachel met CV aansluiting, CV aandeel vergroten

Bericht door Jelle86 »

Hallo Allemaal,

Ik heb een houtkachel aangesloten op ons CV net met in combinatie met een 500l zonneboiler met heatpipes.
De kachel die we hebben is een justus island aqua II met 4KW ruimte verwarming en 6KW richting het CV.
Zomers hebben we het buffervat altijd wel lekker op temperatuur (60 + ) door de heatpipes, en hartje winter verwacht ik eigenlijk ook geen problemen. Maar ik merk dat nu de temperatuur nog best goed is de kamer snel behagelijk is. Echter op bewolkte dagen wordt dan de buffer niet warm genoeg om geen gas meer te verbruiken.

Nu is eigenlijk mijn vraag of der verhouding 4/6KW nog wat minder naar de kamer kan zijn, en meer naar CV door bijvoorbeeld:
- Vuur verhogen door bijvoorbeeld stenen eronder dus dichter bij de warmtewisselaar
- stookruimte verkleinen
- glas isoleren met bv vuurvaste steen

Zijn er menden die hier ideeën over hebben of zijn dit kanslose gedachten :D
Griend
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mar 2022, 13:24

Re: Houtkachel met CV aansluiting, CV aandeel vergroten

Bericht door Griend »

Dag Jelle,

Ik ben bezig om ook een cv kachel met buffervat aan te sluiten en heb dus nog geen praktijk ervaring. Wel zou ik graag met je mee denken. Beschikt jouw installatie over een by-pass welke ervoor zorgt dat de temperatuur in de kachel op peil blijft? Ik heb namelijk een pompset gekocht waarvan de by-pass sluit bij 60 graden. Het zal dus meer effect hebben om de kachel harder te branden ipv. langer.

Nicolaas
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel met CV aansluiting, CV aandeel vergroten

Bericht door Ramon »

Jelle86 schreef: 07 okt 2022, 15:46 Nu is eigenlijk mijn vraag of der verhouding 4/6KW nog wat minder naar de kamer kan zijn, en meer naar CV door bijvoorbeeld:
...
Zijn er menden die hier ideeën over hebben of zijn dit kanslose gedachten :D
Ja hier heb ik al jaren een mening over. Ik zeg tegen iedereen die een cv kachel koopt: Koop er 1 met zo min mogelijk warmteafgifte naar de kamer en zoveel mogelijk naar de cv. Dat komt door 2 zaken: Een cv houtkachel moet je hard stoken. (een normale kachel eigenlijk ook, maar een cv houtkachel dubbel) Dit omdat je vuur (rookgassen) gekoeld worden. Je krijgt dus een enorm slechte verbranding als je zacht(er) gaat stoken.
Het 2e: Het is niet van september tot april -10. Eigenlijk kan je een cv houtkachel niet stoken in september, oktober, maart en april. Terwijl het dan nog wel best koud kan zijn. Maar zodra je de kachel stookt, is het eigenlijk al te warm.

Ik heb diverse tips:

1. Isoleer je vuurkamer met vermiculiet aan de zijkanten en onderkant. Je vuur verhogen mag eigenlijk niet, want die kan dan minder uit vlammen. Je gaat je stookkamer verkleinen, dus zorgen voor minder vermogen, en je vermogen wordt meer afgegeven aan de cv ipv de ruimte. Het kan soms ook heel goed helpen om een trap te maken boven je vuurbed (als je een hoge kachel hebt.) Dus op 3/4 hoogte in je kachel een vermiculietplaat dwars op je andere vermiculiet, waarbij je de voorkant tot het midden of 3/4 afsluit. Zodat je rookgassen langs de achterkant van de kachel naar boven moet. Dit zorgt voor een veel betere verbranding, maar als het niet goed uitgevoerd wordt, ook voor rookgassen in de kamer als je de deur opent.
2. Maak een aluminium plaat voor je ruit, bijv traanplaat. 3-5 mm dik. Dit zorgt voor stralings reductie naar de kamer. Oftewel, SERIEUS minder warmteafgifte naar de kamer, meer naar cv, je krijgt ook een soort dubbelglas, dus ook minder convectie, en je ruit blijft VEEL schoner. Je kan dit ook doen als je ruit vies is, en je wilt hem schoon laten branden. Heeft bij mij altijd perfect gewerkt!.
3. Isoleer je schoorsteen tot op je kachel. Dus ook het gedeelte in de kamer.
4.Heb je een externe lucht aanvoer? Laat hem aanzuigen op de plek waar de kachel het heetst is. Dit zorgt voor een nog betere verbranding (voor verwarmde lucht) en een verminderde hitteafgifte naar de kamer.

Dit was het zon beetje. Ik had een website waar al deze tips stonden, maar die was gratis en is uit de lucht gehaald.

Groeten en succes, hou ons vooral op de hoogte!
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Re: Houtkachel met CV aansluiting, CV aandeel vergroten

Bericht door Jelle86 »

Ahh top deze reacties. daar heb ik echt wat aan.

Ik heb een ESBE LTC200 inlaat combinatie die de retour van de kachel op 60graden houd. Ik zit eraan te denken deze naar 65 graden te zetten.
Ik kom dan qua temperaturen iets beter uit aangezien nu de aanvoer temperatuur zakt aan het einde van de stook naar 60graden. Als ik iets hoger zit hoeft de cv niet direct na te verwarmen als de temperatuur in de buffer zakt.

Qua stoken stook ik eigenlijk altijd batch gewijs en dan op hoog vuur. Deed ik al met de vorige (kleine speksteen) kachel en bevalt ook nu nog prima.
Vooral voor de warmtewisselaar een stuk fijner.

1. Ik zie hier nog wel wat uitdagingen met de kachel icm de verschillende luchtstromingen. Het deurtje is erg hoog tov de vuurkamer dus rook in de kamer is zo gecreëerd. Van de andere kant wel makkelijk om een beetje mee te spelen, vermiculiet plaatje van 25mm is nog niet zo duur.
2. ga is zeker uitvoeren. De voorkant van het deurtje leent zicht er ook perfect voor. enige jammere is dat je dan dat prachtige vuurtje niet meer kan zien :D
3. wel een goed punt maar ben bang dat ik dit niet door de schoonheidscommissie krijg. Ga er zeker over nadenken.
4. Is ook een mogelijkheid. De kachel heeft een mogelijkheid tot aansluiten externe lucht, ik heb alleen het passtuk er niet bij. Zal eens kijken of ik dit na kan bestellen en dan op een fraaie manier op een warm punt kan aanzuigen.
Plaats reactie