Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Appie Geijn
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2021, 16:15

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door Appie Geijn »

Ja daar heb je zeker een punt. Ik blijf een beetje hangen bij die warmtewisselaar. En voor de aangrenzende kamer heb ik er geen nodig. Ga ik over nadenken. Het gaat hier om een steens muur met spouw en gipsbeton aan de kant van de werkplaats. Misschien het gipsbeton gedeeltelijk weghalen....
Als je het hebt over een thermosyfon - boven de kachel is de badkamer. Helaas met goed geisoleerde vloer en schoorsteen. En met een slecht functionerende vloerverwarming want geen extra pomp. Thermostaat is op de retour geplaatst. Zou de kachel daar nog iets kunnen helpen?

Die gegevens over het gewicht en de warmteopslag zijn precies wat ik nodig heb. Dank. Daar kan ik mee verder!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door peterberg »

Appie Geijn schreef: 19 jan 2022, 00:24Als je het hebt over een thermosyfon - boven de kachel is de badkamer. Helaas met goed geisoleerde vloer en schoorsteen. En met een slecht functionerende vloerverwarming want geen extra pomp. Thermostaat is op de retour geplaatst. Zou de kachel daar nog iets kunnen helpen?
De kachel kan een slechte vloerverwarming niet repareren. Dit lijkt op: een oplossing die op zoek is naar een probleem. Wel jammer dat er isolatie in de vloer zit. Aangenomen dat het een steenachtige vloer is zou je de kachel tegen het plafond kunnen metselen zonder isolatie op de bovenkant. Dan wordt het erg warm tussen de kachel en het plafond, en de vloer boven dus ook.
Weer Kockie als voorbeeld: zijn kachel is tot het (betonnen) plafond opgetrokken maar met een paar lagen steenwol op de kachel als ik me kan herinneren. Boven is met gesloten ogen op blote voeten de plaats waar de kachel staat te vinden. Een warme plek dus, zou jij ook kunnen hebben. Niks wisselaars en leidingen, gewoon ouderwetse warmte geleiding door massief beton of baksteen.

Die muur wordt warm met de kern er tegenaan, daar kun je staat op maken. Het is niet voor niets dat ik mensen met een kachel tegen de buitenmuur aanraad om er een stralingsscherm achter te zetten. Isolatie op zichzelf laat gewoon warmte door als het verschil maar groot genoeg wordt. Baksteen helemaal, die muur is gewoon de vierde wand van de kachel dus minimaal een kwart van het vermogen gaat daarheen. Zelfs meer als de luchttemperatuur daar lager is dan in de woonkamer. Krijg je met een warmte wisselaar niet gemakkelijk voor elkaar.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door kockie »

Zo ben ik een voorbeeld voor velen :)

Op de vloer ligt een dunne ondervloer en daarbovenop laminaat
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Appie Geijn
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2021, 16:15

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door Appie Geijn »

Heb de houten badkamervloer vervangen door 8 cm betonvloer op lewisplaten. Met 10 cm pir eronder. In principe kan ik die pir van onderaf weghalen als ik het houten plafond deels verwijder. Maar wordt die vloer dan niet veel te heet als ik de bovenkant van de kachel daar tegenaan zet?
De schouw loopt ook door de badkamer heen trouwens, maar ook die is afgewerkt met pir. Hier 8 cm. Schouw en vloer zitten min of meer aan elkaar verankerd, gescheiden door 1cm dikke randstroken.

Zou bijna ns bij Kockie willen gaan kijken...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door peterberg »

Appie Geijn schreef: 20 jan 2022, 21:44 Heb de houten badkamervloer vervangen door 8 cm betonvloer op lewisplaten. Met 10 cm pir eronder. In principe kan ik die pir van onderaf weghalen als ik het houten plafond deels verwijder. Maar wordt die vloer dan niet veel te heet als ik de bovenkant van de kachel daar tegenaan zet?
Helaas ja, de houten draagconstructie wordt dan te heet. Hou in de gaten dat hout bij verhoogde temperaturen langzaam kan verkolen zonder te branden. Maar de zelfontbranding temperatuur van houtskool is veel lager dan die van hout. Wat betekent dat na verloop van een aantal jaren de balken ineens in de fik kunnen staan.

Zo zie je maar weer, als die kachel jaren eerder was gepland dan had je al deze problemen niet gehad. Dan had je zelfs de kachel door de vloer van de badkamer heen kunnen bouwen. Douchen bovenop de kachel, wat een idee... :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door LeaD »

peterberg schreef: 22 jan 2022, 11:40 Zo zie je maar weer, als die kachel jaren eerder was gepland dan had je al deze problemen niet gehad. Dan had je zelfs de kachel door de vloer van de badkamer heen kunnen bouwen. Douchen bovenop de kachel, wat een idee... :mrgreen:
Deden de Romeinen ook al in hun thermae, en dat is ook al een poosje geleden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Appie Geijn
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2021, 16:15

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door Appie Geijn »

Nou ja, dat vraag ik me af hoor. Ik zou niet weten hoe ik op de bovenverdieping een badkamervloer had kunnen leggen zonder van die balken gebruik te maken. Ook al zou ik vanaf het begin hebben geweten dat we daaronder een houtkachel zouden plaatsen. Maar bedankt voor de waarschuwing!
Plaats reactie