Double Shoebox Rocket nummer 3

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door peterberg »

Al meer dan 6 maanden geleden ben ik begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe batchrocket variant. De spullen die overbleven nadat de DSR2 ontwikkeling klaar was waren er nog. De vaten, de deurkozijnen met deuren en een hoop materiaal dat maar niets lag te doen.

In de herfst van 2020 vroeg een vriend van mij (die de Gamera rocket stoves uit Bulgarije verkoopt) om een ontwerp dat: niet te groot was, geschikt om EU certificatie mee te verkrijgen en spectaculair om te zien werken. En niet te ingewikkeld om te produceren zodat het prijstechnisch een aantrekkelijk alternatief zou zijn voor zekere andere kacheltjes.

Zo'n ontwerp had ik niet liggen, maar ik beloofde er aan te werken op één dwingende voorwaarde: het resultaat van de ontwikkeling moest weer beschikbaar komen via de Creative Commons Naamsvermelding/ Gelijk Delen licentie. Bovendien had/heeft die vriend (Laureano Boerman) geen duizenden Euro's op de plank liggen om allerlei experimenten/materialen/keuringen te bekostigen. En de Testo gas analyser was weer aan calibratie toe plus de O² cel haperde af en toe dus die was vermoedelijk aan vervanging toe. (Was-tie ook, weer € 500,- extra)

Dit project gaat dus tamelijk wat verder dan een hobby project. Geld kosten heeft het al die tijd al gedaan maar nu wordt het evenveel als drie of vier jaar hobby-budget. Dat allemaal daargelaten, als het project slaagt kan iedereen die er wat in ziet het ding zelf maken aan de hand van de tekeningen en beschrijvingen die op de batchrocket website gepubliceerd gaan worden. Dus vind ik het gerechtvaardigd om er hier over te schrijven.

Het ziet er inmiddels naar uit dat het gaat lukken, de 200ste testrun ligt al weer ruim een week achter me en het ding doet wat-ie moet doen. Deze Shoebox bestaat uit een vuurkamer van dezelfde proporties als de normale batchrocket maar nu met de poort/venturie in het plafond ervan, analoog aan de DSR1 maar met een paar verschillen. Bovenop de vuurkamer ligt een sterk isolerende en vuurvaste koker van 30 cm lang waar de poort in het achterste deel zit. De naverbrander vlammen branden dus naar voren, met een ruit er voor zodat het goed zichtbaar is. Vervolgens gaan de gassen en soms ook de vlammen over die koker heen weer naar achter naar de uitgang die boven achterop de top box zit.

Het geheel is dus compact, korter dan de gewone batchrocket of de DSR2 en eenvoudig van opzet omdat de top box even breed en diep is als de firebox. En... als het ding op de top van de stook brandt is het erg spectaculair om te zien. De commerciële uitvoering moet zo licht mogelijk worden vanwege het vervoer dus zijn een aantal wanden van het ontwikkel model gemaakt van keramische ovenplaten van 10 en 15 mm dik met superwool isolatie er achter. Weinig massa betekent snelle opwarming en dat heeft-ie nodig, hoe heter hoe schoner het ding brandt. Het zuurstof niveau in de rookgassen kan zo laag worden als 4% (gelijk aan een HR cv-ketel) zonder dat de CO door het dak gaat en er wolken zwarte rook uit de schoorsteen komen.

Het idee is dat massa toegevoegd kan worden door de klant door rondom de plaatstalen kachel van 130 cm hoog, 70 cm breed en 50 cm diep een steenkorf te zetten en die te vullen met keien, bakstenen of stukken speksteen. Maar zover is het nog niet, het hele ding moet nog eens gebouwd worden met het definitieve uiterlijk en kern dimensies voordat het naar SGS in Arnhem gesleept kan worden.

Als smaakmaker hier een video van een van de testruns met 4 kg zachthout:

groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door pelletpower »

Mooi Peter, kannie wachten op het vervolg.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door TLS »

Nice Peter, vlambeeld is mooi! Dit heeft markt-potentieel als de looks nog wat bijgesteld kunnen worden. Zou een kachelfabrikant er geen brood in zien en je ontwerp en-masse willen produceren? Misschien als je afstapt van de open-source zou je nog meer impact kunnen bereiken met je ontwerp?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door Ramon »

Heel mooi! Goede lage afgastemperatuur!

Heeft wat weg van deze:

https://m.youtube.com/watch?v=TntUp34XdQ4
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door benthuis »

TLS schreef: 13 apr 2021, 09:19 Nice Peter, vlambeeld is mooi! Dit heeft markt-potentieel als de looks nog wat bijgesteld kunnen worden. Zou een kachelfabrikant er geen brood in zien en je ontwerp en-masse willen produceren? Misschien als je afstapt van de open-source zou je nog meer impact kunnen bereiken met je ontwerp?
Sorry TLS het lijkt wel of ik al jouw bekritiseer Dat ik zeker niet bewust het doel.

Opensource lijkt me juist een oplossing...
Kijk naar de chinezen, die hebben ons in een moordend tempo ingehaald met eigen ontwikkelingen (na het ongegeneerd "geleerd" te hebben met nadoen). Binnen de grenzen zijn alle ontwikkelingen gedeeld... Geeft het zelfde effect als Open Source.

Kijk naar de ontwikkeling van de corona app. Geen enkel bedrijf was dit in dit tempo gelukt in zn eentje!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door TLS »

Ik snap niet hoe je opensource als de oplossing ziet voor onze achterstand op Azië... Opensource laat iedereen toe om met een ontwerp of een onderdeel ervan in productie te nemen, dit schrikt bedrijven af. En laat het nu juist efficientie in productie zijn waar we Azië nooit op gaan kunnen verslaan. Een open source project mag nog zo vooruitstrevend zijn, als geen enkele firma het in productie neemt en zal het weinig impact hebben. Voor elke zelfbouwer lopen er 100 anderen rond die gewoon iets willen kopen dat werkt zonder gedoe.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door peterberg »

TLS schreef: 13 apr 2021, 21:07Een open source project mag nog zo vooruitstrevend zijn, als geen enkele firma het in productie neemt en zal het weinig impact hebben. Voor elke zelfbouwer lopen er 100 anderen rond die gewoon iets willen kopen dat werkt zonder gedoe.
De impact van open source is beperkt, dat is waar.
Maar zoals ik al in het begin van mijn verhaal noemde is één firma in dit ding geïnteresseerd. Dat is een eenmanszaak met gelimiteerd budget en hij is in zijn eentje niet in staat om van dit concept een verkoopbaar product te maken en te laten produceren. Maar samen kunnen we dat wel, ik doe de ontwikkeling, draag de kosten ervan en maak het ontwerp van het hele ding, ik neem dus zelf ook risico. Het kan zijn dat ik de uitgaven die ik tot nog toe voor dit project heb gedaan nooit meer terugzie, dat is waar.

Maar dat geldt ook voor alle andere ontwikkel trajecten van de batchrocket dus erg wakker lig ik er niet van. Krijg ik mijn kosten terug dan vind ik dat al heel mooi. Als iemand, in dit geval een kleine ondernemer, er een inkomen mee kan verdienen dan ben ik daar alleen maar trots op. Dus ik hoop dat er zoals je opmerkt voor elke zelfbouwer 100 anderen rondlopen die gewoon iets willen kopen ook zo is. Klant dreigt met order, lijkt me heel spannend om mee te maken...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door TLS »

Ik hoop van harte dat jullie slagen Peter! Ik vind het een zeer mooi project. Spendeer ook voldoende aandacht aan het commerciële luik zodat jullie product voldoende in de aandacht komt. Je geniet (terecht) veel aanzien binnen de community, dus van start gaan met een eerste beperkte serie kan bijna niet mislukken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door Paide »

prachtig!
Heel mooi om te zien.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door peterberg »

Nog een korte video, heel recent deze keer. Brandend op 3,2 kg vuren plankjes waar het ding ongeveer 50 minuten over deed. Geen gezoem van de Testo deze keer, deze stook had alleen maar als doel om te laten zien hoe het ding werkte.



Het is duidelijk dat het gefilmd is met een betere camera, mijn mobieltje ziet de afzonderlijke vlammen alleen van heel dichtbij.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door kockie »

Wat een supergaaf ding Ga je het ontwerp openbaar maken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door Ramon »

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door peterberg »

kockie schreef: 15 apr 2021, 16:29 Wat een supergaaf ding Ga je het ontwerp openbaar maken?
Dat is wel de bedoeling, een van de voorwaarden om met dit project te beginnen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door TLS »

heel tof, kan zo'n rocket stove ook de standaard verkochte eik/beuk branden?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double Shoebox Rocket nummer 3

Bericht door peterberg »

TLS schreef: 16 apr 2021, 10:18 heel tof, kan zo'n rocket stove ook de standaard verkochte eik/beuk branden?
Ja hoor, dat is geen probleem. De stook tijd wordt 10 tot 15 minuten langer, en het vermogen is groter door de hogere calorische waarde van de brandstof. De laatste tijd heb ik vrijwel alleen steenbeuken gebruikt om de testen te doen. De certificatie test wordt trouwens gedaan met beuken, dat geeft in de aanloop naar de top van de stook heel veel houtgas af. Als de geteste kachel daar tegen kan dan dan is er ook geen probleem met andere houtsoorten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie