energie voor mijn propagator..?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Klaboki
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2022, 12:40

energie voor mijn propagator..?

Bericht door Klaboki »

Ik ben in het bezit van een zgn.propagator. Dat is een kunststof bakje 25X50 met een plexiglazen kap en in de bodem een verwarmingselement. Hierin kan ik zaden laten kiemen en plantjes kweken. Ik wil die bak gebruiken op mijn volkstuin, waar geen stroom is. Dat kan in verband met frequente diefstal ook niet worden opgewekt met zonnepaneel of molentje. Ik zou gebruik moeten maken van accu's, die ik thuis kan opladen.
Het verwarmingelement is maximaal 50 watt en kan worden geregeld met een weerstandje. Het gemiddelde verbruik schat ik op 20-25 wat per uur. Zijn hier accu's voor te kopen en kan het überhaupt zonder al te veel poespas ?. Ook heb al begrepen dat ik een omvormer nodig heb. Ik heb geen enkel verstand van elektriciteit en watts en Ohm's en die dingen. Het zou fijn zijn als iemand me op pad kan helpen
Alvast dank
Klaboki
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: energie voor mijn propagator..?

Bericht door kockie »

Ga even uit van het worst-case scenario: 50 watt continu. Even omrekenen naar ampères bij een 12 Volt autoaccu: 50/12=4,16

Neem een flinke accu van 100 AH, die is in een dag leeg én kapot. 100/4=25, er zou dus 25 uur energie aan onttrokken kunnen worden, maar dan is de accu ook zo leeg dat hij kapot gaat. Accu's geschikt voor diepontladen houden het misschien wat langer vol.

Ga je een omvormer gebruiken, dan heb je ook nog te maken met rendement van de omvormer en verliezen, dan kan zo maar naar de 50% gaan bij zo'n kleine belasting. Niet aan beginnen dus.

Reken je nu met 25 Watt continu, dan haal je het dubbele. Wil je de accu goed houden, dan moet je iedere dag laden.

Als je toch iedere dag heen en weer moet, kun je beter de propagator thuis neerzetten en met de plantjes heen en weer fietsen. Scheelt je een accu, energie voor laadverliezen en het ding kan waarschijnlijk warmer staan waardoor ook minder energie nodig is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: energie voor mijn propagator..?

Bericht door Adriaan Kragten »

Als het vermogen geregeld wordt met een regelweerstand dan ben ik bang dat je gewoon altijd 50 W kwijt bent maar dat er afhankelijk van de stand van de weerstand meer of minder vermogen in de regelweerstand gedissipeerd wordt. Maar als de weerstand van de verwarmingsspiraal in de bak en de regelweerstand gebaseerd zijn op een 230 V AC aansluiting dan kun je de zaak niet zo maar op een 12 V accu aansluiten omdat er bij deze lage spanning nagenoeg geen stroom zal lopen.

Er bestaan handenwarmers die op wasbenzine werken en die door sportvissers gebruikt worden. Zij laten een soort spoel gloeien en werken een paar uur op een heel klein beetje wasbenzine. Je zou zo'n ding misschien kunnen ombouwen zodat het reservoir groter is en hij een paar dagen kan branden. Ik denk dat de hoeveelheid opgewekte warmte in de buurt ligt van dat wat je nodig hebt. Het is wel geen duurzame oplossing maar als je je propagator thuis aan het net hangt dan gebruik je ook voor het grootste deel fossiele energie. De bij de verbranding opgewekte C02 laat je plantjes ook nog eens extra hard groeien.
Plaats reactie