Wind watermolen

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Wind watermolen

Bericht door benthuis »

Kwam vandaag deze tegen.
Even gevraagd wat ze kosten. €1600 voor de 3,5m een 250 voor 1m extra toren
VID-20210401-WA0005.mp4
(280.6 KiB) 172 keer gedownload
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Wind watermolen

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb de link bekeken en ook het filmpje dat daarop te vinden is. Deze molen heeft wel iets weg van de Bosman poldermolen maar er zijn toch ook grote verschillen. De rotor heeft zes i.p.v. vier wieken, de rotordiameter is veel kleiner en hij staat op een lagere toren. Het opgewekte vermogen zal daardoor veel lager zijn maar het gebruik is ook anders. De Bosman molen heeft een centrifugaalpomp en is bedoeld voor drainage. Deze molen heeft een zuigerpomp en is bedoeld voor drinkwater of vijverbeluchting en daarvoor is ook een veel kleiner debiet nodig.

Men heeft dezelfde fout gemaakt als bij de Bosman molen door de staken waar de bladen op bevestigd zijn aan de achterkant van de bladen te leggen. Ongeveer 2/3 van de lift wordt normaal opgewekt door de onderdruk aan de bolle kant van het profiel en de staak maakt dat de stroming daar los laat. Dat geeft een behoorlijk daling van de lift en een sterke toename van de weerstand. Het is helemaal niet zo moeilijk om voldoende sterke en stijve plaatwieken te ontwerpen die geen staak hebben en die daardoor aerodynamisch en visueel veel beter zijn. Maar bij gebruik van een zuigerpomp is het startkoppel het belangrijkst en draait de rotor bij wat hogere windsnelheden al bijna onbelast waardoor de Cp van de rotor niet meer belangrijk is. Het functioneren van een molen met een zuigerpomp wordt uitgelegd in mijn openbare rapport KD 294.

Bij de technische gegevens staat dat de molen een beveiliging heeft waardoor de rotor bij hoge windsnelheden uit de wind draait. Op de foto's is te zien dat de vaan een draaipunt bij de kop heeft en 90° kan verdraaien. Maar de rotor is niet excentrisch opgesteld en er is ook geen zijvaan. Ik snap dus niet waardoor het moment geleverd wordt dat de rotor bij hoge windsnelheden weg zou moeten draaien. De zijdelingse kracht op de rotor geeft wel een moment maar er is alleen een behoorlijke zijdelinkse kracht als de rotor onder een grote hoek scheef aangestroomd wordt. Je zou je er voor een beveiliging toch niet vanuit mogen gaan dat dat bij hoge windsnelheden optreedt als de molen normaal door de vaan juist in de wind gehouden wordt.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wind watermolen

Bericht door benthuis »

Wat bij bevreemd is dat de beveiliging automatisch intreedt maar met de hand er af moet...

De hoeveelheid opgepompt water bij lage snelheid viel me enorm tegen ... Druppels... Volgens mij is deze iig niet helemaal perfect uitgevoerd.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wind watermolen

Bericht door benthuis »

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Wind watermolen

Bericht door Adriaan Kragten »

benthuis schreef: 05 apr 2021, 17:11 Wat bij bevreemd is dat de beveiliging automatisch intreedt maar met de hand er af moet...

De hoeveelheid opgepompt water bij lage snelheid viel me enorm tegen ... Druppels... Volgens mij is deze iig niet helemaal perfect uitgevoerd.
Omdat de rotor geen excentriciteit heeft moet het rotormoment veroorzaakt worden door de zijdelingse kracht op de rotor. Maar de zijdelingse kracht is een kracht die toeneemt met toenemende scheefhoek. Bij zeer onstuimig weer met grote windstoten en snelle windrichtingsvariaties zal de zijdelingse kracht op een bepaald moment een rotormoment geven dat groot genoeg is om het tegenwerkende vaanmoment te overwinnen. De rotor draait dan in één keer 90° uit de wind. Blijkbaar heeft de vaan dan een vergrendeling die zodanig uitgevoerd is dat de vaan in deze stand blijft staan. Als de storm voorbij is dan moet je de vaan weer met de hand ontgrendelen waardoor de kop weer in de wind draait. Als er geen vergrendeling op zou zitten, dan vliegt de vaan bij onstuimig weer telkens tegen de aanslag en zal de zaak niet lang blijven leven. Op zich is een vergendeling niet erg als hij alleen bij zeer onstuimig weer in werking treedt. De voormalige CWD 2740 had ook een vergrendeling en daardoor heeft hij een wervelwind waarbij diverse grote bomen in de directe omgeving omwoeien, kunnen doorstaan.

Het is veel beter om het moment dat de rotor uit de wind draait door de axiale kracht te laten leveren omdat die afneemt bij toenemende hoek. Maar dit vereist een excentrisch opgestelde rotor en dat is lastig als je een zuigerpomp aandrijft met een kruk-drijfstangmechanisme.

Een zuigerpomp heeft als nadeel dat het piekkoppel een factor pi hoger is dan het gemiddelde koppel. Bij het aanlopen moet de rotor het piekkoppel leveren en de rotor moet daarom een hoge startkoppelcoëfficiënt hebben. De gekozen rotor met zes bladen heeft een startkoppelcoëfficiënt die lang niet zo hoog is als van een veelbladig traditionele waterpompende windmolen en daarom kun je er maar een klein pompje aan hangen als je wilt dat de aanloopwindsnelheid niet al te hoog is. Maar een klein pompje heeft maar een lage opbrengst bij lage toerentallen. De pomp zou aanzienlijk groter kunnen zijn als een drijvende zuigerklep zou worden toegepast (zie KD 364).
Plaats reactie