Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door LeaD »

Die toevoer van 35° wordt teruggekoeld naar een nog lagere temperatuur om een ander deel te verwarmen naar b.v.b. 70°C . ( Om het legionella vrij te houden ) . Toch wat ik er uit begrijp, als er geen buitenunit wordt gebruikt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

Monoblock l w pomp. Die gebruikt dus de lucht om t water te verwarmen. Een normale wp gaat alleen over dT. Die co2 pomp heeft graag zo laag mogelijke aanvoer T. 35 graden is dan perfect om in te verwarmen naar de 70 graden. Monoblock staat buiten. Misschien is dat de verwarring
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Gargouille »

LeaD schreef: 10 nov 2020, 08:09 Die toevoer van 35° wordt teruggekoeld naar een nog lagere temperatuur om een ander deel te verwarmen naar b.v.b. 70°C . ( Om het legionella vrij te houden ) . Toch wat ik er uit begrijp, als er geen buitenunit wordt gebruikt .
Ja in die format kan het niets opleveren. COP4 zou 3 kwh warmte aan de buffer onttrekken per 1kwh electriciteit. Maar die 3 kwh moet door de houtketel terug geleverd worden.
Idem met COP10,5. De houtketel levert dan de 9,5kwh warmte terug die de warmtepomp zou onttrekken aan de buffer.
pelletpower schreef: 10 nov 2020, 10:17 Monoblock l w pomp. Die gebruikt dus de lucht om t water te verwarmen. Een normale wp gaat alleen over dT. Die co2 pomp heeft graag zo laag mogelijke aanvoer T. 35 graden is dan perfect om in te verwarmen naar de 70 graden. Monoblock staat buiten. Misschien is dat de verwarring
Inderdaad, daarom vroeg ik het dan ook. maar je bedoelt dus een L/W WP mét buitenunit.
Maar dan begrijp ik niet waarom je spreekt van 35°C bronwarmte. Die heb je helemaal niet. In tegendeel, je moet nu ook de geproduceerde warmte over pakweg 40°C tillen (warmtewisselaar is nooit 100%) Gaat bij een gewone WP hopeloos veel rendement kosten. En bij een CO2 WP vraag ik me af of het wel kan werken, want volgens mij bestaat er boven 31,1°C geen vloeibaar CO2 meer , bij geen enkele druk. Dus niks te condenseren. En val je dan terug op een COP1.
Maar ik laat mij graag van het tegendeel overtuigen.
G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

L/W WP mét buitenunit.
Ja en nee, nogmaals, monoblock. Het hele blok staat dus buiten, geen binnenunit maar monoblock. En waarschijnlijk ga ik die inderdaad buiten zetten, of binnen met lucht van buiten, of lucht onder de pv paneeltjes wegtrekken, of... Maar belangrijkste is MONOBLOCK, dus geen STEK monteur nodig. Zelf erin schroeven in een paar uurtjes. Geen haast met koudste seizoen op komst.

CO2 warmtepompen functioneren het beste bij een koude invoer van het cv water en dan maakt het niet zo heel veel uit wat de eindtemperatuur wordt. Mooi voor bestaande bouw dus. Zal eens op zoek gaan naar wat COP cijfers.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Gargouille »

pelletpower schreef: 10 nov 2020, 21:25
L/W WP mét buitenunit.
Ja en nee, nogmaals, monoblock. Het hele blok staat dus buiten, geen binnenunit maar monoblock. En waarschijnlijk ga ik die inderdaad buiten zetten, of binnen met lucht van buiten, of lucht onder de pv paneeltjes wegtrekken, of... Maar belangrijkste is MONOBLOCK, dus geen STEK monteur nodig. Zelf erin schroeven in een paar uurtjes. Geen haast met koudste seizoen op komst.
Ok, dit gaat over de niet-CO2 WP. "L/W" , daar gaat het mij over (niet het aantal kasten waar je het inhangt): Je bron is de buitenlucht, niet de buffer. Als je die aansluit op een buffer moet je het toch ook over de 35°C tillen ? Dat is juist de temperatuur-range waar de WP het hoogste rendement kan halen .
CO2 warmtepompen functioneren het beste bij een koude invoer van het cv water en dan maakt het niet zo heel veel uit wat de eindtemperatuur wordt. Mooi voor bestaande bouw dus. Zal eens op zoek gaan naar wat COP cijfers.
Dit gaat over een andere WP: de CO2 WP. Maar die kan je niet aansluiten op je onderkant buffer van 35°C. Zou een veel te slecht rendement geven van COP1. De temperatuur van het aanvoerwater moet eerder in de orde van 10à15°C zijn. Die CO2 WP zijn alleen geschikt voor een SWW boiler. Liefst een hoog smal model waar de gelaagdheid niet verstoord geraakt tijdens het laden en waar je het onderste 1/4 tot 1/3 deel niet van gebruikt om juist altijd die lage aanvoertemperatuur naar de CO2 WP te behouden. Volgens mij dus ook niet geschikt voor ruimteverwarming.

G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

Inderdaad. Totaal ongeschikt voor alles.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Gargouille »

Gargouille schreef: 10 nov 2020, 21:37 Die CO2 WP zijn alleen geschikt voor een SWW boiler.
En de 'gewone' over het algemeen best voor lage temperaturen. Niet voor hoge. EN zeker niet voor de "uitsluitend" hoge, waar de lage nog eens worden van afgeknipt. Basic kennis zou ik toch inmiddels mogen hopen op het (t)ec(hn)ologieforum.
Of is het zelfs dat niet meer ? (r)ec(lam)oforum ?

G
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Krelis »

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door benthuis »

Recensies zijn goed... Kindle versie nog geen tientje
Heb jij m Krelis?

Niet direct mijn afdeling, maar wel interessant. Pagina die achter op het boek vermeld staat: http://yugeshima.com/diygrid/open-source/
Bijzonder verhaal:
Knipsel.PNG
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 16 feb 2021, 09:06 Recensies zijn goed... Kindle versie nog geen tientje
Heb jij m Krelis?

Niet direct mijn afdeling, maar wel interessant. Pagina die achter op het boek vermeld staat: http://yugeshima.com/diygrid/open-source/
Bijzonder verhaal:
Knipsel.PNG
kindle versie.

waarom? ik ben nu een off grid huis en schuur(tje) aan het bouwen. Het boekje maakt duidelijk waar de verliezen liggen.

Ook zien we dat bij de buren het lokale installatiebedrijf alles van AC weet en met bravoure aan de slag gaat, maar het PV deel en de problemen die daar in hun optiek uit voortvloeien, daar rijden ze het karretje in de prut.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door benthuis »

Krelis schreef: 17 feb 2021, 10:34
benthuis schreef: 16 feb 2021, 09:06 Recensies zijn goed... Kindle versie nog geen tientje
Heb jij m Krelis?

Niet direct mijn afdeling, maar wel interessant. Pagina die achter op het boek vermeld staat: http://yugeshima.com/diygrid/open-source/
Bijzonder verhaal:
Knipsel.PNG
kindle versie.

waarom? ik ben nu een off grid huis en schuur(tje) aan het bouwen. Het boekje maakt duidelijk waar de verliezen liggen.

Ook zien we dat bij de buren het lokale installatiebedrijf alles van AC weet en met bravoure aan de slag gaat, maar het PV deel en de problemen die daar in hun optiek uit voortvloeien, daar rijden ze het karretje in de prut.
Herkenbaar. Bij een bekende met boerderij/horeca en B&B heeft de reguliere installateur (van naam) een contraptie gebouwd waar je niet eens wijs meer van wordt. Laat staan dat het doet wat het moet doen.. Het lijkt makkelijk, maar als je de basis principes niet beheerst...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door benthuis »

Krelis schreef: 17 feb 2021, 10:34 [
kindle versie.

w
Zou je misschien een paar interessante paginas kunnen delen ter beoordeling? (Heb al teveel gekocht)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 17 feb 2021, 11:41
Krelis schreef: 17 feb 2021, 10:34 [
kindle versie.

w
Zou je misschien een paar interessante paginas kunnen delen ter beoordeling? (Heb al teveel gekocht)
mijn laatste gelijkstroom knutselwerk was tijdens mulo examendag in 1971…….een electromotortje maken, het was die dag nog niemand gelukt.

of ik kan beoordelen wat (voor kenners?) van belang is? Ik ga proberen het (dc) langs de lat te leggen van wat ik wil aanleggen.

Komende maanden meer in het ‘theater’?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door benthuis »

Rechtstreeks voeden van warmte weerstand met DC van een string zonnepanelen in een compleet gescheiden systeem lijkt me een interessante denkpiste. Er van uitgaande dat je je juiste componenten selecteert. Eventueel de string via relais matrix schaken om altijd een juiste spanning te hebben.

Weet iemand of dit in de praktijk wordt toegepast?
Anders eventueel gebruik maken van een niet meer gekoppelde omvormer? Deze zijn stukken goedkoper en simpeler.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door kockie »

Met een goed solid-state relais moet het kunnen, da's wel iets lastiger dan een simpele thermostaat, maar komt aardig in de buurt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie