Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door dormos »

Deze hebben met een gelijk oppervlak 300 tot 400% opbrengst t.o.v. PV panelen.
En per geinvestreerde Euro? Heb begrepen dat de terugverdientijd bij een zonneboiler ongeveer gelijk is aan de levensduur.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door TLS »

Theonymus schreef: 04 nov 2020, 14:31 Met PV zonnepanelen wek je elektriciteit op.
Voor warm water, bestaan er zonneboilers. Deze hebben met een gelijk oppervlak 300 tot 400% opbrengst t.o.v. PV panelen.
Zou ik toch durven in vraag stellen: tegenwoordig heeft een pv paneel een rendement tegen de 20% vs 80% voor zonneboiler. De stroom geeft meer flexibiliteit en kan je bv opwaarderen naar warmte mbv een warmtepomp met een COP tussen de 3 en 4. dus ga je snel naar de 80-100% overall voor PV+warmtepomp. PV werkt ook beter met diffuus licht in het tussenseizoen, en is meestal minder faalgevoelig.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Gargouille »

Vergeet dat maar. Als de zonneboiler weinig oplevert, levert de combi pv-wp ook niets. Maar kost wel veer meer en heeft een veel kortere afschrijftermijn.
Vermits je over seizoen spreekt, ga ik er van uit dat je een L-warmtepomp bedoelt qua bron.
In het tussenseizoen zou je misschien nog een aanvaardbare COP kunnen halen voor lage temperatuurverwarming.
Maar hier spreken we over SWW, dus hogere eind-temperaturen. Dan is het tussenseizoen (de dagen dat de zonneboiler serieus begint te minderen) ook al niets meer qua COP.

Volgens mij is de combi thermosifon vlakke plaatcollector (TVP) + fluitketel met waskom(FMW) de voordeligste.
Energetisch en per geïnvesteerde euro.

G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

Helemaal mee eens G. Voor de techno die per se een WP wil, er zijn nu co2 wp die graag aanvoertemp van 35 gr hebben, maar vooral geen moeite hebben met 70+ eruit. En dan nog een fatoenlijke cop. En dan dus ook een koudemiddel dat niet schadelijk is.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door maarten martens »

Gargouille schreef: 09 nov 2020, 12:50
Volgens mij is de combi thermosifon vlakke plaatcollector (TVP) + fluitketel met waskom(FMW) de voordeligste.
Energetisch en per geïnvesteerde euro.

G
:D

je vergeet de WHM - nog voordeliger, investering 0 € ; :mrgreen: :mrgreen:
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Gargouille »

pelletpower schreef: 09 nov 2020, 13:53 Helemaal mee eens G. Voor de techno die per se een WP wil, er zijn nu co2 wp die graag aanvoertemp van 35 gr hebben, maar vooral geen moeite hebben met 70+ eruit. En dan nog een fatoenlijke cop. En dan dus ook een koudemiddel dat niet schadelijk is.
Dat durf ik betwijfelen. Een milieuvriendelijker koelmiddel is zeker een goede zaak. Dat het koelmiddel een groter bereik heeft op zich ook wel voor de standzekerheid, maar of het ook tot een beter rendement leidt ? Daar zou ik toch data van willen zien. De warmte die niet in de bron zit kan nou eenmaal niet erbij getoverd worden, ook niet met een ander koelmiddel. De buitenunit die bij een bepaald vermogen begint te bevriezen is volgens mij ook niet afhankelijk van het koelmiddel, maar een fenomeen aan de buitenzijde.
En aanvoertemperaturen van 35°C, waar ga je die halen ? En ja een gewone PV+WP zal ook wel mooie cijfers voorleggen bij 35°C. Net als een simpele zonneboiler.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Gargouille »

maarten martens schreef: 09 nov 2020, 15:19 :D

je vergeet de WHM - nog voordeliger, investering 0 € ; :mrgreen: :mrgreen:
Wim houdt nog geld over aan de zelfkastijding.
We hebben een winnaar.

G
Laatst gewijzigd door Gargouille op 09 nov 2020, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

Inderdaad. Ik heb me ook over laten halen tot een gratis wp. Voor deze besteld werd gezocht op koudemiddel. Kwam bij co2 uit. Hoe t precies zit weet ik niet, maar deze wp functiineert beter bij die lagere uitganstemp. Ook als t vriest functioneert hij nog goed.
Meest milieuvriendelijk is geen machine maar graatje lager. Geen discussie nodig.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

Oh ja. Temperaturen ben ik nu aan t monitoren. Geeft aardig inzicht wanneer er weer een blok hout op moet. Retourtemp uit huis zit zo rond de 35 graden. Geen idee of dat goed of slecht is. Het is gewoon zo. Koppelt mooi met warmtepomp. Stookhok begint al aardig op een centrale te lijken. Milieuvriendelijk? Tav uitstoot wel: condenserende kachel die al aardig wat troep eruit condenseert. Daarna hooifilter en koolstoffilter. Tav gebruikte materialen (staal)? Das een lastige.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Gargouille »

pelletpower schreef: 09 nov 2020, 16:30gratis wp.
Het recente subsidiebeleid in Nederland ?
pelletpower schreef: 09 nov 2020, 16:35Retourtemp uit huis zit zo rond de 35 graden.
Ah, ok maar dat is een iets ander uitgangspunt dan de vergelijking in dit topic waar de zon rechtstreeks ging omgezet worden.
Als ik het correct begrijp is je cv de bron ipv een buitenunit.
Heeft wat van een perpetuum mobile.

G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

pelletpower schreef: ↑09 nov 2020, 16:30
gratis wp.
Het recente subsidiebeleid in Nederland ?
Inderdaad, dat heeft me over de streep getrokken om niet met hout te hoeven zeulen in de zomer. Het betreft een chinese wp die ongeveer net zoveel kost als het subsidiebedrag. Koelmiddel is geen co2, die trof ik van het weekend, ietsje duurder, maar daar valt over te discussieren of het wel of niet zou kunnen. Een gewone wp is het toch eigenlijk net niet.

En met een wp en zonnepanelen is toch een aardig stukje ruimteverwarming te realiseren in voor en na-seizoen.

Om nog effe door te gaan met de topicvervuiling.
Verwarmingssysteem bestaat uit een centrale buffer van 2,2 m3 met een gebruikte Atmosvergasser. Als backup staat daar een pelletkachel bij die de top op 50 gr houdt. Onderste m3 wordt dan al snel 35 graden, ideaal voor die co2 wp.

On topic.
Helemaal heb ik dit draadje niet gelezen, maar er waren toch een aantal opmerkingen die voor mij zouden doen besluiten niet rechtstreeks aan te sluiten. Makkelijker en vooral veiliger om een gewone solaromvormer te gebruiken. Maar goed, das mijn mening.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Gargouille »

pelletpower schreef: 09 nov 2020, 20:37 Onderste m3 wordt dan al snel 35 graden, ideaal voor die co2 wp.
Dat is dus een denkoefening, maar die je nu nog niet zo hebt geïnstalleerd.

Maar in die denkoefening: wat denk je dan met die CO2 WP te gaan doen ?
Water van 35°C uit de buffer gaan verwarmtepompen naar 60°C SWW ?
Aan welk rendement/Cop ?

En komt er bij deze denkoefening dan ook nog een heel stuk installatie bij zoals een hele bodemwisselaar of iets dergelijks ?
Of enkel een W/W warmtepomp die water van de buffer/35°C naar SWW/60°C pompt ?

G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

G, ik was te vlug met aanschaffen. Ik kon geen fatsoenlijke co2 pomp vinden. Nu is er een standaard ding onderweg. 60 graden zou mooi zijn, maar met 55 ben ik ook tevreden. COP zal de 4 wel niet halen. CO2 wp doet het dan een stuk beter, 70 graden is geen probleem met een cop van 4 of hoger. Durocan 4,5 kW van het weekend gevonden. Jammer maar helaas, mijne is gekocht en zal t dus moeten gaan doen. Ik denk dat die Durocan echt een alternatief voor de gasketel kan zijn. En ik heb alleen gekeken naar monoblock L-W. Geen dure jongens over de vloer hier of geklieder in de tuin. Als het echt koud wordt steek ik wel een blok hout in de fik.

Zie dit in het licht van de salderingsregeling die gaat verdwijnen en het stroomoverschot een stuk minder interessant (niet waardeloos) maakt.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Gargouille »

pelletpower schreef: 09 nov 2020, 22:26 CO2 wp doet het dan een stuk beter, 70 graden is geen probleem met een cop van 4 of hoger.
Deze had ik het eigenlijk over.
Je zegt er de 35°C van de buffer voor aan te spreken met een W/W CO2 WP ?
Volgens mij mag je er dan een COP van 10,5 mee halen en dan brengt deze opstelling nog geen Watt warmte bij.

G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door pelletpower »

? Die vat ik effe niet.
Plaats reactie