Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door leonknook »

Gebruikte boiler gekocht, Marktplaats 50 euro, 142 liter, twee knoppen, 1 voor 1200 watt en 1 voor nog eens 1200 watt. Dus als je ze alle twee aan zet trekt de boiler 2400 watt. Opwarmtijd op netstroom is dan 3 uur tot 65 graden C. Er zijn dus twee verwarmingselementen. En dan is er nog een traploze thermostaatregelaar.
De bijlage tesy.jpg is niet meer beschikbaar
tesy.jpg
Ik ben alleen samen met mijn vrouw. Het hele idee is om 's ochtends wanneer we naar het werk gaan de zonnepanelen op AAN te zetten op de boiler. Mocht er zie dag zon komen, dan hopen we maar dat de boiler tot 65 graden opwarmt en dat de thermostaat de stroom van de zonnepanelen dan onderbreekt. Is er bij terugkomst geen zon geweest dan wordt handmatig de netstroom op de boiler gezet, opwarmtijd 3 uur, 's avonds douchen.

Onderstaande afbeelding laat twee groepen in serie geschakelde panelen zien van elk 300 volt 1 ampère.
1 groep van 300 volt wordt aangesloten op ene verwarmingselement en de andere groep op het andere element.
De plusdraad van een groep loopt over de thermostaat die afschakelt als de temperatuur is bereikt.
Ik hoop dat de tekening duidelijk genoeg is.

De vragen:
  • kan ik zonder iets te vernielen 300 volt 1 amp op een verwarmingselement zetten (1200 wat netstroom-proof)
  • Wat voor een dikte draad kan ik hiervoor het beste gebruiken
  • De DC-stroom stroomt ook terug door de witte stekkertjes naar het 220volt gedeelte (wat wel is uitgeschakeld) kan dit gevolgen hebben.
  • Theoretisch kan er 600 watt gelijkstroom naar de verwarmingselementen stromen. Kan ik de rekensom vergelijken en doorvoeren t.o.v. wisselstroom. Dus je hebt 2400 wat wisselstroom nodig voor 3 uur opwarmtijd, dan heb je 12 uur nodig voor 600 watt gelijkstroom als opwarmtijd. Maar zo lang staat de zon niet op je panelen, damn
Laatst gewijzigd door leonknook op 19 apr 2020, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door leonknook »

De bijlage warm-water-boiler-solar-systeem.png is niet meer beschikbaar
warm-water-boiler-solar-systeem.png
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door leonknook »

warm water boiler solar systeem groter.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door kockie »

Misschien moet je het simpeler houden: stekker (via thermostaat) aan elke spiraal, dan 2 stopcontacten netspanning en aan elke zonnepaneelset 1 stopcontact. Dan kun je gewoon omprikken en heb je geen kans dat netspanning op de panelen komt te staan bij een schakelfout.

Teken even een elektronisch schema, ik raak door de warboel van draden de draad kwijt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door dormos »

Het hele idee is om 's ochtends wanneer we naar het werk gaan de zonnepanelen op AAN te zetten op de boiler.
Waarom zou je schakelaar in het systeem opnemen? De thermostaat voorkomt oververhitten va de boiler en schakelt dus af.
Panelen hoef je volgens mij niet af te koppelen, kunnen gewoon in de zon liggen, zelfs als ze hun stroom niet kwijt kunnen.
Kofi1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2019, 20:31

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Kofi1 »

Als je de panelen die, 3 in serie, bij 300V 1A kunnen leveren rechtstreeks aansluit op de verwarmingsweerstand van 48 ohm (waarschijlijk nog lager omdat het element kouder blijft) dan zakt de spanning dramatisch en daardoor het vermogen ook.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door LeaD »

Hebben de zonnepanelen een identificatieplaatje ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door CvP »

Kofi1 schreef: 20 apr 2020, 09:38 Als je de panelen die, 3 in serie, bij 300V 1A kunnen leveren rechtstreeks aansluit op de verwarmingsweerstand van 48 ohm (waarschijlijk nog lager omdat het element kouder blijft) dan zakt de spanning dramatisch en daardoor het vermogen ook.
Hoe zou je het dan aan kunnen sluiten/regelen?
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Albert van WdJ »

CvP schreef: 20 apr 2020, 17:33 Hoe zou je het dan aan kunnen sluiten/regelen?
Gewoon met een omvormer er tussen naar 230V.
De omvormer sluit je aan op je 230V huisinstallatie. En de boiler sluit je daar ook gewoon op aan, desnoods met een tijdklok.

Ik neem aan dat je gewoon 230V wisselspanning in het pand hebt?
De Tesy boiler is gemaakt voor 230V wissel, niet voor gelijkspanning.
Krijg je kortsluiting, brand of weet ik wat, gaat er geen verzekering iets uitkeren.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door JantjeV8 »

Tja, elektriek, water, heel heet water zelfs, losse draden, open stekkers....

Zo'n zonneboiler met collectoren is zo gek nog niet. :fff
leonknook
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:03

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door leonknook »

Ik ben nu in verwarring. Advies om DC rechtstreeks aan te sluiten op de verwarmingselementen staat haaks op een omvormer te gebruiken naar 230volt. Dat van die verzekering ben ik het mee eens maar dat wil eventueel negeren.
Kofi1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2019, 20:31

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door Kofi1 »

CvP schreef: 20 apr 2020, 17:33 Hoe zou je het dan aan kunnen sluiten/regelen?
Je krijgt nooit meer dan 600W. (bv 2strings parallel 300Vx1A) Maar die krijg je alleen als de weerstand van het verwarmings element daarmee samenhangt (dus voor deze configuratie 300V/2A=150ohm)
De Tesy boiler is gemaakt voor 230V wissel, niet voor gelijkspanning.
Krijg je kortsluiting, brand of weet ik wat, gaat er geen verzekering iets uitkeren.
Voor een ohmse belasting maakt het echt niet uit of het wissel of gelijkstroom is. Er moet natuurlijk wel een zekering tussen (bij de panelen ).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door LeaD »

Enige voorwaarde is nog om een boiler te gebruiken met DROGE weerstand . Haal het deksel er eens af, je zal zien dat je een natte weerstand hebt .

Reden voor een droge weerstand, in geval van breuk in een natte weerstand zet je gelijkstroom op water , wat op zijn beurt wordt ontbonden in zuurstof en waterstof . Dat laatste wil je niet .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door swake »

En nog effe een heeeeele belangrijke :!: : Die schakelaars en thermostaat zijn helemaal niet geschikt om een gelijkspanning van 300V te schakelen. Die kunnen hooguit een 50V DC aan. Bij een hogere spanning gaan ze bij het schakelen vonken schieten en blijven schieten dat het niet schoon is. Enige manier om dan de boel af te zetten is een stroomdragende draad lostrekken of doorknippen. Enig probleem hierbij is dat de kans groot is dat je niet ziet dat het aan het gebeuren is. Gelijkspanning is een heel ander beestje dan wisselspanning.

Enige goede oplossing in deze is de boiler te voeden met AC of die schakelaars vervangen met DC exemplaren.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op warm water boiler

Bericht door kockie »

Da's een hele goede opmerking Swake, even niet bij stilgestaan!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie