Biogasproductie meten

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Niesoe99
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2020, 10:43

Biogasproductie meten

Bericht door Niesoe99 »

Hey iedereen

Ik ben een bijna afgestudeerde student Biochemie en mijn eindwerk gaat over de opwek van biogas voor gewone huis-tuinconsumenten.
Ik heb met succes een werkende vergister gemaakt met een volume van 70 liter en heb hier al heel veelbelovende resultaten mee geboekt, zowel met mest als met energiegewassen.

Mijn volgende uitdaging echter bestaat eruit om te onderzoeken hoe variabele factoren invloed hebben op de biogasproductie zoals zuurtegraad, additie van bacteriepreparaten en substraat.
Dit wil zeggen dat ik kwalitatief de hoeveelheid geproduceerd biogas zou moeten kunnen meten zoals in de bijlage.
productue.png
Ik had al gedacht aan gasflowmeters specifiek voor biogas, maar de types die ik vind zijn allemaal bedoeld voor grote installaties en niet zo zeer voor operaties op kleinere schaal.
Heeft iemand een idee welke alternatieve gasmeters ik kan gebruiken of welke alternatieve methoden nuttig kunnen blijken?

Alvast bedankt
Groetjes
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Biogasproductie meten

Bericht door kockie »

Een oude gasmeter die vervangen is door een "slimme" meter?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Biogasproductie meten

Bericht door Blijfhopen »

Heb je al gezocht op de website van Altometer in Dordrecht ?
Groet,
G.
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Biogasproductie meten

Bericht door benthuis »

Niels, ik ben wel nieuwsgierig naar je setup en gegevens... Kunnen we je ergens volgen?
Aantal mensen op dit forum hebben al een werkende huis tuin en keuken setup... Maar een gedegen bewezen en doorgeteste setup lijkt me fantastisch. Ik was zelf nogal gecharmeerd van de commercieel verkrijgbare setup waar ook mensenlijk fecalien in kunnen (middels scheepstoilet).
Dit lost meteen een 2de probleem op. Ik ben benieuwd waar jij mee gaat komen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Biogasproductie meten

Bericht door Tim »

Hey,

Een oude gasmeter lukt niet. Het gas is te nat en niet schoon genoeg. Mijn ervaring is een week, dan issie kapot. En maar de vraag hoe snel de meting eerder al verloopt.

De setup die ik op kleine schaal heb gezien is een kantelbak in een plexiglas bak, onder water. Hieronder bubbelt het gas in het ene bakje, tot ie omklapt naar het 2e bakje. Achterop het bakje zit een reed contactje welke het aantal slagen telt. Initieel moet je een slag ijken, daarna is elke slag een meting.
benthuis schreef: 09 mar 2020, 18:54Ik was zelf nogal gecharmeerd van de commercieel verkrijgbare setup waar ook mensenlijk fecalien in kunnen (middels scheepstoilet).
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat eruit ziet. Zo moeilijk is het niet, vaak wordt het te moeilijk gemaakt.

Succes,
Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Biogasproductie meten

Bericht door benthuis »

Grote zak?

https://www.homebiogas.com/Products/HomeBiogas_Toilet

Met 1000 Euro niet een hele gekke oplossing.
Beetje isolatie erom en gaan lijkt me...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Biogasproductie meten

Bericht door pelletpower »

Grote zak?
Are you talking to me?

Doen Ben! En hou ons op de hoogte. Inderdaad interessant.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Biogasproductie meten

Bericht door Tim »

Neuh....

Deze kerel heeft het veel slimmer en goedkoper gedaan. Poep kan er altijd in, liefst zo vers mogelijk :wink:

Tim

1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Biogasproductie meten

Bericht door 1980 »

Ziet er goed uit.

Vraag me alleen af hoe de filtering gaat
En wat je verder moet doen om het aan de cv ketel aan te bieden
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Biogasproductie meten

Bericht door pelletpower »

Dankje Tim. Das inderdaad simpel. Nog geen actueel project voor me maar wel leuk om eens naar te kijken. Jij bent vergistingsman hier, is dit echt bruikbaar in het dagelijks leven?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Biogasproductie meten

Bericht door Tim »

Hey,

Dat is lastig. Wil je een beetje rendement, is >25°C wel nodig. Dan moet ie al in een kas. Echter in een binnenruimte is het explosie risico echt te groot als je niet weet wat je doet.

Misschien met een zonneboiler verwarming kom je een heel eind. Ook moet het je baby worden. Die bacteriën willen ook regelmaat.

Ik doe het niet meer. GFT kan beter op de tuin en menselijke poep tussen de fruitbomen.

Tim
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Biogasproductie meten

Bericht door Route66 »

Heb je (vast?) toegang tot Scifinder Scholar... dan kun je heel eenvoudig een kleine literatuur search doen wat gangbaar is?
Als start zou je eerst naar review artikelen kunnen kijken voor een overzicht van wat er gebruikelijk is.

Via een beperkte search thuis vond ik al nel:
https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso ... ed-1:v1:en
Daar zie je al snel wat zaken die je mogelijk kunt gebruiken om je search te verbeteren.

Ik heb ook een deels verfijnde search string voor je in Google Scholar gemaakt, dan beperk je je iig tot de lab schaal situatie:
https://scholar.google.nl/scholar?hl=nl ... le"+&btnG=
Je zou dit mogelijk ook in Scifinder Scholar kunnen doen.
Die werkte (4 j geleden) wel vooral via een soort fuzzy zoeken en niet Boolean...

In Google Scholar kun je opvallende niet gewenste literatuur vermijden door een geschikt treft woord te nemen en er een "-" voor te zetten.
De bovenste zoekactie met "production" als niet gewenst woord wordt dan
https://scholar.google.nl/scholar?hl=nl ... tion&btnG=

Het aantal hits gaat van "Ongeveer 3.360 resultaten " naar "Ongeveer 50 resultaten ...
Lees dat door ... maar het kan zijn dat teveel van het goede is ... en dan moet je die -production weghalen en een ander trefwoord erbij nemen (al dan niet met het min teken) ... of op datum beperken... etc....
Plaats reactie