Biogasproductie meten

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Niesoe99
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2020, 10:43

Biogasproductie meten

Bericht door Niesoe99 »

Hey iedereen

Ik ben een bijna afgestudeerde student Biochemie en mijn eindwerk gaat over de opwek van biogas voor gewone huis-tuinconsumenten.
Ik heb met succes een werkende vergister gemaakt met een volume van 70 liter en heb hier al heel veelbelovende resultaten mee geboekt, zowel met mest als met energiegewassen.

Mijn volgende uitdaging echter bestaat eruit om te onderzoeken hoe variabele factoren invloed hebben op de biogasproductie zoals zuurtegraad, additie van bacteriepreparaten en substraat.
Dit wil zeggen dat ik kwalitatief de hoeveelheid geproduceerd biogas zou moeten kunnen meten zoals in de bijlage.
productue.png
Ik had al gedacht aan gasflowmeters specifiek voor biogas, maar de types die ik vind zijn allemaal bedoeld voor grote installaties en niet zo zeer voor operaties op kleinere schaal.
Heeft iemand een idee welke alternatieve gasmeters ik kan gebruiken of welke alternatieve methoden nuttig kunnen blijken?

Alvast bedankt
Groetjes
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Biogasproductie meten

Bericht door kockie »

Een oude gasmeter die vervangen is door een "slimme" meter?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Biogasproductie meten

Bericht door Blijfhopen »

Heb je al gezocht op de website van Altometer in Dordrecht ?
Groet,
G.
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187