Gravity Light

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Gravity Light

Bericht door benthuis »

Geïnspireerd door dit dingetje ging ik met een kennis nadenken over het integreren van deze oplossing in het groot in zijn kleine huis. Misschien wel als een zichtbare feature ergens centraal.



Zouden jullie mee willen denken over:
  • zin/onzin (kan dit een practische oplossing geven)
  • schaal (hoe groot kan/moet zoiets worden)
  • hoe (welke dynamo, overbrenging, etc)
Doel:
Zwaartekracht gebruiken om verlichting en andere kleine gebruikers van stroom te voorzien in tijden dat bvb zonnepanelen te lage opbrengst hebben. (LED, opladen telefoon, router internet, etc). Meeste echte energie vreters gaan direct op spierkracht.

Idee:
Meer hoogte en gewicht ( bvb 100 kg met spierkracht naar boven tillen en over 4m naar beneden laten zakken)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gravity Light

Bericht door benthuis »

Gedachten:

Eerst zoeken naar ideale voltage. Op basis van wat de meest gebruikte gebruiker neemt

Huisje 50m2 op 2 woonlagen

Accu's etc vermijden om verliezen zo klein mogelijk te houden.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gravity Light

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gravity Light

Bericht door benthuis »

Yep, m'n natuurkunde kennis klopte nog...
Efficiëntie van zo'n Gravity Light ligt dus onder de 50%

En ze verlichten met lampjes van nog geen 10de watt...

Meeste winst is dus te halen door de efficiëntie te verbeteren.. Geen idee of dat kan.

Meer dan een gimmick kan het niet worden ben ik bang...
Telefoon opladen is al vrij veel gevraagd. Verlichting met minimale pitjes...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Gravity Light

Bericht door Tim »

Benthus,

Telefoon opladen kan gewoon als je naar je werk fietst, of op je werk? Al die trekking fietsers hebben een modificatie op hun naaf dynamo waarmee hun navigatie spul opladen.

Tenzij je niet meer werkt.

Tim
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Gravity Light

Bericht door Adriaan Kragten »

Lang geleden heb ik meegedaan aan een vergelijkbare discussie over dit onderwerp, waarschijnlijk op een ander forum. Er kwam toen niets zinnigs uit voort. Dit komt omdat er in potentiële energie maar erg weinig energie is op te slaan. De formules voor het opslaan van potentiële energie worden gegeven in hoofdstuk 5 van mijn openbare rapport KD 378 dat gratis te kopiëren is van mijn website www.kdwindturbines.nl onder het men KD-reports. In dit hoofdstuk wordt een rekenvoorbeeld gegeven voor een windmolen die een gewicht uit een oude mijnschacht omhoog tilt maar een vergelijkbare berekening is uit te voeren voor een gewicht dat met spierkracht opgetild wordt.

Een ander nadeel is dat het toerental waarmee de as draait waarom de kabel loopt waar het gewicht aan hangt erg laag is en dat je dus een overbrenging met een grote versnellende overbrengingsverhouding nodig hebt om de generator een redelijk toerental te laten draaien. Daardoor zitten er nogal wat verliezen in deze overbrenging en samen met het rendement van de generator houdt je daarom vast niet meer dan 50 % elektrisch vermogen over. Ook al heeft de gebruikte LED lamp een hoge opbrengst dan nog is een dergelijke installatie alleen bruikbaar als je maar gedurende korte tijd licht nodig hebt.

Uiteindelijk wordt het vermogen dat nodig is om het gewicht weer omhoog te krijgen door spierkracht geleverd en de mens is wel zo'n beetje de duurste energiebron die er is omdat voor elke geleverde kWh een veelvoud aan voedselequivalent gegeten moet worden en voedsel nu eenmaal erg duur is per genuttigde kWh. Als je die spierkracht nu ook nog eens met je armen in plaats van met je benen moet leveren dan is de omzetting nog minder efficiënt.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gravity Light

Bericht door benthuis »

Denk dat de conclusie wel duidelijk is! Bedankt voor de link Adriaan.
Het goedkoopste alternatief is op tijd gaan slapen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gravity Light

Bericht door JantjeV8 »

Regenwater opvangen in een emmer aan de dakgoot, emmertje vol en dan roetsssssssjj naar beneden een vliegwieltje aanslingeren o.i.d. Volle emmer beneden, dan lege emmer boven totdat die vol zit.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gravity Light

Bericht door benthuis »

Jan, dat idee was bij mij ook al opgekomen...
Wat is al boven dat nog naar beneden kan....

Elke dag je auto op een heuveltje uit laten vieren... hefboom er aan vanuit het huis.

Allemaal poespas. Het is gewoon weer een bevestiging van de ongekende hoeveelheid energie die we in ons dagelijks leven verbruiken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Gravity Light

Bericht door CvP »

Het principe bestaat al heel lang....
Gewichtenklok.jpg
Nu nog omzetten naar licht...
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Plaats reactie