zonnepanelen wel of niet plaatsen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

Ik moet alles nog aanschaffen ,dus zal er op letten ,zijn er ook maandag varianten of zijn ze alle merken goed .
Ik vind je onderschrift wel interessant ,stop daarna niet en help ook een ander op weg
Iets wat we/ik te makkelijk nalaten .
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door remco d »

jwardenier schreef: 04 apr 2019, 09:29 Ik moet alles nog aanschaffen ,dus zal er op letten ,zijn er ook maandag varianten of zijn ze alle merken goed .
Ik vind je onderschrift wel interessant ,stop daarna niet en help ook een ander op weg
Iets wat we/ik te makkelijk nalaten .
Voor zover ik kan vinden zijn er weinig "slechte" merken. De duurdere merken ( lg, panasonic ) vind ik de meerprijs niet echt waard. (100% duurder en misschien 20% meer opbrengst)

2e hands is een optie maar op marktplaats vind ik dat de meeste sets te duur worden aangeboden. Dit komt weer doordat de nieuwprijzen flink gedaald zijn afgelopen jaren.

Gr Remco
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door benthuis »

Een "group buy" zou een optie kunnen zijn. Een partij (eventueel uit Duitsland) met meerdere mensen opkopen. Deze komen vaak van renovatie projecten waar rigoreus vanwege hogere opbrengsten de panelen worden vervangen (vaak met omvormers).
Ben al vaker interessante partijen tegen gekomen. Kockie had hier ook al eens oren naar....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Ja, was niet slecht de laatste keer. Misschien voor ons ook wel interessant.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door dormos »

sunsolar.PNG
Sun Solar, na aftrek van BTW 2034 Euro voor 3360 Wp = 0.61 Euro per Wp en levert zo'n 3000 kWh per jaar.
Compleet met bevestigingssysteem!

Zo scherp was ik ze nog niet tegengekomen.

Groet,

Hans
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Joepie »

https://zaanzon.nl/product/doe-het-zelf ... 2-modules/

3300 Wp. €1935 incl BTW. Zonder montagemateriaal nog. Blauwe panelen van Canadian
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

Dat zijn erg goedkope setjes ,als ze op de schuur kwamen ?
Mijn vrouw heeft de voorkeur voor zwart ,we hebben schaduw werking ,complete setjes hiervoor zijn een stuk duurder .
Omdat de gemeente 500 euro sponsort ,lijkt mij de set die mij nu voorgerekend is redelijk overeen komen met de op goedkope sites ,ga ik daar zoeken naar zwart met micro omvormer ,kom ik redelijk in de buurt van 3500 .
Dus ik overweeg deze offerte te laten uitvoeren .
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door dormos »

John,

Hoeveel panelen kunnen in de schaduw komen, en voor hoe lang?
Veel omvormers hebben de mogelijkheid om je panelen in twee groepen, zogenaamde "strings" aan te sluiten.
Je kunt dan de panelen die op enig moment in de schaduw komen aasluiten op 1 string, en de rest op de andere string.
Hierdoor wordt het "tuinslang" effect een stuk minder omdat de string zonder schaduw 100% blijft werken, en de string met schaduw maar een deel van de tijd minder levert.
Verder hebben omvormers niet het eeuwige leven, en moeten op enig moment vervangen worden. Met 1 omvormer die binnenhangt is dat zo gepiept, maar hoe zit dat met een omvormer die achter je paneel zit, en het is toevalig net die gene waar je het slechtst bij kunt? Je zult dan meerdere panelen los moeten gaan schroeven om bij de defecte omvormer te komen. Ik kan niet in je portemonee kijken, maar ik vind een verschil van 1500 Euro een hoop geld.

Goet,

Hans
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

25 jaar garantie op de optimaisers ,deze zitten achter de panelen zo ik het begrijp .
We wonen tussen veel bos en bomen ,aan de overkant staat een bos wal ,deze zal met de boomtoppen schaduw geven .
Veder eigen bos ,maar deze hou ik wel op hoogte .
De panelen komen in 2 rijen van 5 ,boven aan het dak ,dus hierbij komen en klussen .
Natuurlijk is 1500 euro veel geld ,het geld voor aanschaf komt uit ons reserve potje ,fouten maken kan ik me niet veroorloven .
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Joepie »

Als de schaduw komt van laagstaande zon dan valt de terugval in opbrengst wel mee. Je piekt in de maanden waar de zon hoog aan de hemel staat.

Het kan goedkoper zijn om - als je de ruimte hebt - 1 of 2 paneeltjes meer neer te leggen. Daarvan profiteer je ook op de grijze dagen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Joepie »

Als je toch de invloed van schaduw wilt beperken dan zou ik niet kiezen voor een omvormer met optimizers. Ik zou kiezen voor micro-omvormers. Een mooi product is de QS1 van APS.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

Klopt ,laagstaande zon ,dus 2 panelen erbij ,de eerste offerte waren de qs1 in opgenomen ,op 10 panelen ,alleen wou die z boer ook de meterkast vervangen ,nieuwe groepen kast 675 euro .
Ik ga het nog even overdenken en overleggen met de installateur .Ik las in een van de offertes dat de installatie geaard wordt ,klopt dit .
Kan ik hiervoor een aarde kabel aan de bestaande aard pen zetten en dan aan de ophangbeugels /rails bevestigen .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Paul Joosten »

Je moet zowel de panelen als de omvormer aarden door ze te verbinden met de geelgroene ader in je aansluitkabel. Aard je ze op een andere manier of helemaal niet heeft dat een negatieve invloed om de betrouwbaarheid van je aardlekschakelaar.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Joepie »

"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

Iedereen bedankt ,ik ga de zonepanelen nog even uitstellen ,De panelenboeren zijn me iets te druk met hun aanbiedingen ,kijken wat de regeling wordt ,deze zomer zou daar duidelijkheid over komen .
Intussen ga ik wel het verbruik omlaag brengen ,zoneboiler staat op het verlanglijstje .
Doel is het gebruik onder de 2,5 d kw te brengen ,met doorstroom boiler en inductie kookplaat .
Zonder zou ons verbruik al veel lager zijn ,ook dit ga ik overwegen ,kijken wat de alternatieven zijn .
Plaats reactie