waterkracht

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jurgen M
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2019, 14:50

waterkracht

Bericht door Jurgen M »

We willen graag een kaplan-generator gebruiken voor stroomopwekking. Om dit zo eenvoudig mogelijk te maken wil ik graag een dynamo (gelijkstroomgenerator) gebruiken die een gelijkspanning opwekt tussen 90 en 150V. Deze zou dan continue aan een zonnepaneelomvormer gekoppeld zijn, zodat netkoppeling 230V/50Hz mogelijk is.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze manier van spanningsopwekking.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: waterkracht

Bericht door m.bouwer »

Kun je wat vertellen over de waterstroom die je wil gaan benutten?
Bijlagen
Kaplan turbine.jpg
Kaplan turbine.jpg (23.7 KiB) 8911 keer bekeken
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: waterkracht

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Hou er rekening mee, dat een gewone PV-omvormer niet alleen DC omzet naar AC.
Er zit ook een maximum Power Point Tracker in, die je voor een PV-installatie nodig hebt.
Het lijkt me, dat die voor een waterkrachtinstallatie misschien niet goed werkt, of juist de opbrengst verlaagt.
Misschien kan dat in een standaard PV-omvormer uitgeschakeld worden, of je hebt toch een ander soort omvormer nodig?
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: waterkracht

Bericht door pelletpower »

Iets van een windturbine lijkt me. Maar hoe selecteer je zo n ding. Daar heb ik ook nog wel een toepassing voor die niet door wind aangedreven wordt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: waterkracht

Bericht door pelletpower »

De windmaster 500 van mastervolt zou mijn keuze zijn. Maar dat is gebaseerd op een half uurtje googlen. Iemand met verstand van zaken?
Jurgen M
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2019, 14:50

Re: waterkracht

Bericht door Jurgen M »

lijkt inderdaad een optie.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: waterkracht

Bericht door Adriaan Kragten »

Waarom zou je een gelijkstroomgenerator willen gebruiken? Een 3-fasen permanent magneet wisselstroomgenerator met gelijkrichter werkt ook en heeft geen borstels die slijten. Als je een type gebruikt dat afgeleid is van een asynchrone motor dan heb je al bij een laag toerental een hoge spanning. Bekijk bijvoorbeeld de metingen die uitgevoerd zijn aan de VIRYA-4.2 windturbine generator die vermeld zijn in rapport KD 200 dat gratis te kopiëren is van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports. Deze generator heeft een as van 35 mm met een conische astap en daar kun je best een flinke waterturbine op zetten. Het prototype van deze generator is eventueel te koop. In KD 78 worden metingen aan een kleinere generator gegeven.
Jurgen M
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2019, 14:50

Re: waterkracht

Bericht door Jurgen M »

Eventueel iemand ook adressen om een kaplan-turbine aan te kopen, mss is vervangen naar betrouwbaarheid beter dan de oude te hergebruiken.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: waterkracht

Bericht door m.bouwer »

Zelf bouwen misschien?
Bijlagen
kaplan uitv..JPG
Plaats reactie