Heatpipes buffer en zwembad

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
JohndR
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2019, 21:19

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door JohndR »

Lieve schreef: 05 aug 2019, 00:09 Zwembad gevuld circa 4 weken geleden met water van 12-15 graden.

Je bedoeld dus dat op het moment dat de boeren hun oogst aan het verliezen zijn en moeite hebben om hun dieren drinkwater te geven, jij het nuttig vind een zwembad te vullen???????
@Lieve als je NIKS te melden hebt wat met het onderwerp te maken hebt wil jij aub je gal gaan spugen op een ander forum :mrgreen:
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door Lieve »

Nee, dit is een ecologie forum, geen economie forum of technologie forum.
Indien jij het nodig vind om toch naar meer verspilling te gaan ben je hier niet aan het juiste adres.
Ik spui geen gal, ik ben realist.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door Ruuben »

Maar ik wil best technisch meedenken hoor. Ecologie is rekbaar.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door guus »

Beste Lieve,

De regelgeving met betrekking tot het gebruik van grondwater voor beregening van gewassen is vrij streng hier in nederland.

Bijvoorbeeld : een kennis van mij is gestopt met de boerderij en heeft nu zijn grond verpacht (verhuurt) aan zijn buurman.
de vergunning van de bron van mijn kennis liet het niet toe dat de buurman hiermee ging beregenen.
Het was ook niet mogelijk om de vergunning over te zetten naar de buurman.
De buurman mocht wel een nieuwe vergunning aanvragen en dan een nieuwe bron naast de oude slaan...…. :shock:

De buurman heeft een ondergrondse leiding gelegd van zijn bron naar het leidingwerk van mijn kennis. (kleine 800 meter)
Dit was goedkoper dan een nieuwe bron en vergunning.

Er zijn ook genoeg plaatsen waar helemaal geen bron geslagen mag worden als de oogst dan verpietert kun je er niets tegen doen.

En nog even over de opmerking van de subsidie volgens mij heeft u nog nooit iets met een boer te maken gehad.
Ik ben er haast opgegroeid , en toen (20 jaar terug) zag ik op kantoor al 10 verschillende mappen staan met de boekhouding van de koeien de voeding, inseminatie, melkproductie, ziektes daarnaast mest boekhouding , beregening , onderhoud machines , etcetera.

Er ging vaker meer geld uit het bedrijf dan dat er binnen kwam. :shock:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door benthuis »

Woehaa! Wat zijn we weer lekker aan het hakken!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door Pietje »

Tja, ecologie en zwembad laten bij veel mensen wat tenen krommen... :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
RalfV
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2022, 13:44
Locatie: Noord Brabant

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door RalfV »

ik ben nieuw op dit forum en eerlijk gezegd kan ik door de bomen het bos niet meer zien.....

ik zou graag meer informatie willen hebben over de volgende situatie:
thans buitenzwembad wordt verwarmd met warmtepomp 12,5KW 42650BTU/h.(geen modulerende pomp)
ik zou deze situatie graag willen combineren met heatpipes op het schuine dak icm met een warmtewisselaar (met buffervat) en dit systeem in de zomer gebruiken als extra mogelijkheid om het zwembad te verwarmen tot 29 graden en in de winter om het huis (welke verwarmd wordt door een aardwarmtepomp) te verwarmen om zo de warmtepompen minder te belasten en hierdoor minder energie te gebruiken. De aardwarmtepomp wordt in de zomer gebruikt om het huis te koelen bij extreme warmte.
er zijn geen zonnepanelen (willen we ook niet)
het systeem hoeft dus niet de hele verwarming van het zwembad of huis over te nemen maar gedeeltelijk zodat de luchtwarmtepomp voor het zwembad minder (vaak) belast wordt) en de aardwarmtepomp minder energie gebruikt.
-wat zijn de mogelijkheden?
-wat zijn de kosten?
-subsidie mogelijk?

alvast dank voor de reacties

Ralf
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door JantjeV8 »

Buizen wel op het dak, maar pv niet?
Het zal best te berekenen zijn, maar in uw geval zullen pv panelen veel en veel meer rendement opleveren dan buizen.
RalfV
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2022, 13:44
Locatie: Noord Brabant

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door RalfV »

@jantjeV8
kunt u uitleggen waarom een PV paneel veel meer rendement oplevert?
het gaat mij nl enkel om de opwarming van water voor dan wel het zwembad, dan wel het huis.

beiden zijn esthetisch niet mooi. maar ik dacht persoonlijk dat buizen meer rendement zouden opleveren. (maar ik kan het natuurlijk mis hebben)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door JantjeV8 »

U zou dit forum eens wat door moeten spitten. Het vergelijk van pv met buizen is vaak en diepgaand behandeld.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Heatpipes buffer en zwembad

Bericht door Ruuben »

Voor een zwembad ben je beter af met heatpipes. Neem er niet te veel. Dat is de grootste gemaakte fout. Je weet niet waar je alle warmte kwijt moet vanaf mei. Het is low tech en off grid, ga voor pomp gekoppeld aan zonnepaneel en je bent echt goed bezig.
Er is al heel veel over berekend en geschreven hier. Open eigen draadje. In de winter huis verwarmen met heatpipes is beetje illusie. Ik heb 12 kw op het dak maar dat helpt een beetje. Tuurlijk op strak zonnige dag eind januari is het feest. Maar dat is geen representatief.
Plaats reactie