Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door LeaD »

dormos schreef: 22 nov 2018, 11:10
Ik heb helemaal geen meetsondes in m'n buffers, alleen simpele thermometers. Waar zouden die sondes voor moeten dienen?
-> Voor het meten van de temperatuur van het water en niet van de mantel.

U bent dus tevreden met het meten van de wandtemperatuur van een metalen buffer. Het geeft in ieder geval toch een idee.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door GTV6 »

@ paul, tekenen kan ik niet hier. Maar het begrip serie en parallel is gelijk aan de elektrotechniek.
Alles alleen van toepassing als je SWW maakt in buffer 1. anders kan je parallel kiezen dan maakt het niets uit.
De buffers in serie gedragen zich exact gelijk aan twee buffers boven elkaar of een grotere buffer.
verbind de onderzijde van buffer 1 met de bovenzijde van buffer twee.
De retour ofwel voedende zijde van de ketel verbind je aan onderzijde tweede buffer. De retour van de installatie gaat eveneens naar de onderzijde tweede buffer.
resultaat eerst loopt buffer 1 vol daarna buffer twee van boven naar beneden.
Resultaat je hebt bij 50 procent gevulde buffers nog 100% warm sww, indien parallel 50% buffer is 50% sww.
Yep als je je lading wil zien van de buffers moet je idd, op beide buffers meters plaatsen.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Wouter Gillis »

Als bij parallelle schakeling buffer 1 afkoelt door verbruik sanitair water wordt die toch gewoon aangevuld door de warmte in buffer twee dankzij principe van gelaagdheid?

Groet Wouter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door GTV6 »

Nou dit is dan weer niet zo, omdat de aansluiting naar beneden gaat zal dit niet zomaar aangevuld worden.
Foutje, je zegt parallel, ja dat vereffent, maar met een hygienespriraal die gaat vanaf onder en indien alleen 30% gevuld dan kost dit capaciteit. Je hebt simpelweg minder oppervlak in warm water
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Sandman79 »

Ik heb 2 warmtewisselaars in mijn 'linker' buffer overigens. 1 vanonder; hierop zijn de zonnecollectoren aangesloten, en 1 vanboven voor het warm $ water.

Ik heb bruikbaar SWW voor te doucen vanaf dat het water in mijn buffer een 40 graden heeft, en door een betere isolatie van de sww buizen na de verbouwing zal dat zeker niet verslechteren. Ik heb zeer zelden een tekort een SWW, enkel in het tussensezien is het soms wat opletten, als de verwarming warmte gaat pompen uit mijn buffer en mijn cvkachel nog niet aanstaat.

De Ketel in de kelder is een Eder stukhout vergasser overigens voor de vraag die eerder werd gesteld. Maakt niet heel veel uit, er wordt als backup ook nog mijn oude pelletketel op aangesloten.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Sandman79 »

Paul Joosten schreef: 22 nov 2018, 08:27 In de afbeelding staan beide buffers parallel en met meerdere buizen aan elkaar verbonden. Neem die zo dik mogelijk dan lijkt me ertussen geen pomp nodig, de temperatuurverschillen zullen voor de onderlinge stroming zorgen (dus daar wel degelijk thermosifon... :lol: ) Zorg wel dat beiden op gelijke hoogte geplaatst worden.
Beide buffers staan op dezelfde hoogte. Ander type buffer, dus kan een cm ofzo schelen, maar op hetzelfde verdiep op de grond, en buffers met dezelfde inhoud.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Sandman79 »

GTV6 schreef: 22 nov 2018, 08:46 Als jouw bestaande linkse buffer SWW maakt zou ik ze zeker niet parallel schakelen maar in serie. Je hebt dan langer warm water.

Langer warm water is op zich niet zo een punt. A) De warmtewisselaar is zeer royaal uitgevoerd, en kan al voldoende warmwater leveren met een linimale temperatuur in de buffer. B) Er is redelijk wat warmteopbrengst mogelijk. (60 heatpipe,s (uit te breiden nog naar een 180 in de toekomst) en een automatisch ontbrandende stukhoutvergasser die redelijk goed programmeerbaar is om op een goed moment te starten.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Wouter Gillis »

hygienespriraal die gaat vanaf onder en indien alleen 30% gevuld dan kost dit capaciteit. Je hebt simpelweg minder oppervlak in warm water
Ben ik het mee eens.

Ik redeneerde vanuit het Friswaterstation dat er bij mij op staat.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Sandman79 »

Wouter Gillis schreef: 23 nov 2018, 00:00
hygienespriraal die gaat vanaf onder en indien alleen 30% gevuld dan kost dit capaciteit. Je hebt simpelweg minder oppervlak in warm water
Ben ik het mee eens.

Ik redeneerde vanuit het Friswaterstation dat er bij mij op staat.
in mijn specifieke buffer zit de hygienespiraal in de bovenste 35-40% van de buffer, de zonnecollectorspiraal zit in de onderste 35-40%
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Sandman,

Das vreemd, als er op die hoogte koud leidingwater binnenkomt is gelaagdheid toch om zeep? Welk merk van buffer is dat?

Groet Wouter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door GTV6 »

Maar dan is het geen hygienespiraal, die gaan van onder naar boven. Dit is gewoon een warmtewisselaar, hopelijk geschikt voor drinkwater.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door dormos »

Volgens mij heeft warmte de neiging om te stijgen. Als je de kop van de buffer gaat koelen door koud leidingwater door de hygienespiraal te sturen, dan zal de onttrokken warmte aangevuld worden uit de laag eronder.
Idem met de aanvoer van warmte door de zonnecollector: de spiraal zit onderin, maar de ingebrachte warmte stijgt vanzelf naar boven.
De gelaagdheid zal zich vanzelf herstellen.

Groet,

Hans

PS Ik heb trouwens wel "sondes" in de vorm van dompelbuizen met daarin een capilairbuis: https://www.houtcvketels.nl/a-26983911/ ... is-4-meter
Door de lange "draad" heb ik ze aan de buitenkant van het schuurtje waarin m'n buffervaten staan kunnen bevestigen. Vaten staan goed ingepakt in 30-40 cm steenwol, en ik kan toch makkelijk zien of ik moet stoken. In plaats van in 1 buffer een sonde boven-, midden- en onderin te monteren heb ik er 1 in de kop van de virtuele bovenste buffer, 1 onderin en 1 onderin de onderste buffer. Is voldoende om te zien waneer ik moet stoken, en om te zien dat de twee buffers zich al 1 buffer gedragen.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Afstand tussen 2 gekoppelde buffers.

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Hans, de gelaagdheid zal zich inderdaad deels herstellen maar de temperatuurverschillen tussen hoog en laag in de buffer zullen véél minder uitgesproken zijn dan wanneer je de gelaagdheid optimaal respecteert. De warmte wordt veel meer gemengd.

Groet Wouter
Plaats reactie