Elon Musk flikt het weer

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Elon Musk flikt het weer

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Mooie zonnedaken, waar velen op zaten te wachten.
Is de rest van de PV industrie in slaap gevallen?
Zie deze video: https://www.youtube.com/watch?v=4sfwDyi ... e=youtu.be
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door kockie »

5500 dollar voor accu met converter. De pannen bestonden al langer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door Dutch John »

Ik zal beginnen met een bekentenis: Musk werkt op mij als een rode lap op een stier. De man verkoopt sprookjes en is naar mijn mening verre van een visionair. Zijn bedrijf bestaat bij de gratie van beleggers die er telkens weer geld in blijven pompen.

Ik heb al eens aan de eerste versies van de Powerwall gerekend en kwam toen aan 63 cent per opgeslagen kWh. Die versie zal dus alleen sukkels en gadgetliefhebbers aantrekken. Eens kijken of het nu beter is:

-Volgens Wikipedia gaan lithium-ion-accu's 3 tot 5 jaar mee: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu Tesla garandeert (up to?) 10 jaar, dus laten we dat optimistische getal nemen.
-De nieuwe Powerwall is volgens Tesla 89% efficiënt.
-We nemen aan dat we telkens de volledige capaciteit telkens kunnen benutten: 14 kWh. Meestal zal dat minder zijn, maar dat is ongunstig voor de berekening. Het gemiddelde Nederlandse gezin verbruikt 10 kWh per dag.
-Laten we voor de Nederlandse kostprijs de dollarprijs in euro's nemen: 5,500 plus 1.000 installatiekosten, maakt 6.500 euro. Dit is in vergelijk met de vorige Powerwall wederom optimistisch, maar Musk is een optimist, dus laten we ons even meeslepen....
-Wij leven in een mild zeeklimaat. We nemen aan dat we de helft van de dagen van het jaar zoveel zonneschijn biedt, dat we de volledige capaciteit kunnen benutten.

(6.500/(365/2 x 14 x 10))/89% = 28,6 cent per opgeslagen kWh.

Een stuk beter dan de vorige Powerwall. Maar. Optimisme-modus uit, realisme-modus aan:
-Welke laptopbatterij heeft na 10 jaar nog zijn volledige capaciteit?
-Hoeveel dagen kun je de volledige opslagcapaciteit benutten?
-Nederlandse kostprijs lag bij de vorige ongeveer 20% hoger dan de dollarprijs. Afwachten.
-Het berekende bedrag per kWh betreft alleen opslag. De productie komt hier bovenop.

Bekijk Musk's presentatie, lees mijn boekhoudersverhaal en kies voor uitstraling of voor economie. De über-realisten kunnen op de hele elektriciteits- en opslagketen bovendien een EROEI berekening uitvoeren en zullen tot de conclusie komen dat -ondanks Musk's toekomstvisie- elektriciteit alleen bestaat bij de gratie van fossiele brandstoffen.

Ik wens u veel wijsheid.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door mro »

Probleem bij een gemiddeld huishouden zijn de piekstromen die voorkomen: kookplaat, oven, wasmachine in ons geval.

Ik heb hier thuis nog wat zitten tweaken de laatste tijd en ik denk voor volgend jaar op gemiddeld een 100kWh/maand uit te komen, 1200 per jaar.

Als je die 1200kWh gelijkmatig verdeeld over het aantal uur per jaar dan kom je op pakweg 150Wh -> offgrid is simpel zou je denken.

Maar jammer genoeg werkt het zo niet en zit je met serieuze piekstromen waarvoor je dan veel batterij en een beest van een omvormer nodig hebt.

In ons geval zou dat dan betekenen dat er alternatieve oplossingen moeten gezocht worden. En volgens mij betekent dat dan een verschuiving naar het collectief.
De wasmachine: enkele machines die gemeenschappelijk gebruikt worden in een buurthuis of de wasserette.
Kookplaat: op gas(fles) of hout in een bijkeuken(zomer/winter)
Oven: ook collectief voor brood, pizza,... (er is bij ons in de buurt een houtoven in aanbouw voor collectief gebruik)

Op zich geen onmogelijke zaken maar je moet het willen en er (langzaam) naar toe werken. De 'Muskway' is veel moeilijker en heel veel duurder, maar ja...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door Pietje »

mro schreef:De 'Muskway' is veel moeilijker en heel veel duurder, maar ja...
Niet zozeer moeilijker en duurder, maar energetisch onmogelijk.

Een zonnepaneel heeft een EROEI van ergens tussen de 1,5 en 6. De batterij moet gemaakt worden, en het operationele rendement van de batterij is erg laag, zo rond de 75%. Omvormer er bij: ca. 66%. Dus afgezien van de fabricage van de batterij daalt het energetisch rendement van je panelen naar 1-4. Geen idee wat de EROEI van de batterij is, maar je EROEI van de hele installatie gaat naar waarden die eigenlijk voor deze maatschappij geen toegevoegde waarde meer hebben.

Die dakpannen zijn natuurlijk een ander verhaal; ze zijn veel (energetisch) duurder om te maken, maar daar mag je de energie voor de produktie van dakpannen weer afhalen. Verder lijkt het operationele rendement niet de meest gunstige, dat gaat er dan weer af.

Dus.... Hoe mooi Musk de zonne-stroom-wereld ook voorstelt; op mijn huis komen geen PV-panelen. Het gaat ons niet helpen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door alefarendsen »

mro schreef: Oven: ook collectief voor brood, pizza,... (er is bij ons in de buurt een houtoven in aanbouw voor collectief gebruik)
Off-topic en wat aan de late kant, maar toch maar eventjes... Ik bak 30 broden per week, verkoop er 20 en doe dit nu met een elektrische oven. Ik wil hier op termijn wel een houtoven voor neer zetten, maar wel eentje die zo min mogelijk uitstoot creëert. Het is toekomstmuziek en ik zelf nog weinig tot geen onderzoek gedaan, dus als er nu geen antwoord komt is het geen probleem, maar mocht er iemand top-of-mind wat linkjes hebben naar houtgestookte broodovens die weinig uitstoot creëren, dan zijn die welkom.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door kockie »

Zoek met de combi rocket en oven: https://www.google.nl/search?q=rocket+oven
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door Ruuben »

Pietje schreef:
mro schreef:De 'Muskway' is veel moeilijker en heel veel duurder, maar ja...
Niet zozeer moeilijker en duurder, maar energetisch onmogelijk.

Een zonnepaneel heeft een EROEI van ergens tussen de 1,5 en 6. De batterij moet gemaakt worden, en het operationele rendement van de batterij is erg laag, zo rond de 75%. Omvormer er bij: ca. 66%. Dus afgezien van de fabricage van de batterij daalt het energetisch rendement van je panelen naar 1-4. Geen idee wat de EROEI van de batterij is, maar je EROEI van de hele installatie gaat naar waarden die eigenlijk voor deze maatschappij geen toegevoegde waarde meer hebben.

Die dakpannen zijn natuurlijk een ander verhaal; ze zijn veel (energetisch) duurder om te maken, maar daar mag je de energie voor de produktie van dakpannen weer afhalen. Verder lijkt het operationele rendement niet de meest gunstige, dat gaat er dan weer af.

Dus.... Hoe mooi Musk de zonne-stroom-wereld ook voorstelt; op mijn huis komen geen PV-panelen. Het gaat ons niet helpen.

Het gaat niet om zinvol.... maar PRIKKELS

'PARTICULIER MIST PRIKKEL OM STROOM OP TE SLAAN'

https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... p-te-slaan

Een balanseringsmarkt waarin ook particulieren participeren kan bijdragen aan meer flexibiliteit, om de piekmomenten van windturbines en zonnecellen op te vangen. Dat zegt energie-econoom Machiel Mulder van de Rijksuniversiteit Groningen in BNR Duurzaam.

Want zeker nu de weersverwachtingen steeds nauwkeuriger worden, kunnen productieplannen soms al een dag van tevoren worden aangepast, zegt Mulder. 'Wil je de consumenten mobiliseren om flexibiliteit aan te bieden aan het systeem - waardoor dat nog stabielere wordt - zullen ze prijzen moeten zien die variëren in de tijd, zowel voor duurzame energie als voor hun stroom.' En als het even kan, zegt Mulder, ook voor het gebruik van de netwerken. 'Je kunt ertoe overgaan dat energiegebruikers en -producenten een tarief betalen dat afhankelijk is van de belasting van het netwerk in hun regio. Als je ook die netwerktarieven in de tijd laat variëren, geeft dat prikkels aan particulieren om te investeren in opslag.'

Salderinsregeling
Die uur- of zelfs kwartierprijs is nu nauwelijks inzichtelijk voor particulieren; aan het eind van het jaar komt er simpelweg een afrekening van de salderingsregeling van de overheid. Maar er zijn wel degelijk opties voor particulieren om ook te reageren op onbalans. 'Bijvoorbeeld door zelf kleinschalig stroom op te gaan slaan in de batterij van de auto. Maar die voorzieningen worden niet gebruikt, omdat men geen prikkel heeft. Je kunt dat allemaal automatiseren, maar het begint met prijzen die variëren van uur tot uur, afhankelijk van de situatie in de markt. Dat is nu zowel bij de salderingsregeling als het stroomtarief niet het geval.'

Mede door overheidssubsidies nemen steeds meer particulieren zonnepanelen. Tussen 2011 en 2015 verdertienvoudigde dat aantal zelfs. Maar daarmee kregen we ineens twee problemen: als er veel zon is, kan er overproductie ontstaan waardoor het net eruit kan klappen. En als er geen zon is - en ook geen wind - moeten we toch nog steeds terugvallen op vervuilende kolencentrale. 'Het is daarom belangrijk dat je een systeem hebt waardoor vragers en producenten kunnen reageren. Maar particulieren die zonnecellen op hun dak hebben, reageren helemaal niet op onbalanssituaties.'

Duitsland
Het grote voorbeeld voor Mulder is Duitsland. Daar zijn op dit moment de conventionele centrales nog in staat om voldoende flexibiliteit te leveren. Maar door de enorme groei van duurzame energie is er ook daar meer vraagrespons gekomen; ook stroomgebruikers gaan reageren op tekorten en schaarste in de markt. 'Er zijn prijzen voor elk kwartier voor een overschot of een tekort. Vragers die heel veel gebruiken en zien dat de stroomprijs negatief wordt, die gaan meer vragen.'

https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... p-te-slaan
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door Chevman »

Mooie zonnedaken, waar velen op zaten te wachten.
Is de rest van de PV industrie in slaap gevallen?
Ja klopt ze slapen verder, wat Elon doet ,is een dakpan/zonnepaneel maken die niet of minder opvalt.
En daar is een markt voor in amerika.

Het klopt dat er meerdere fabrikanten zijn die zoiets maken maar die zijn gebaseerd op Europese dakpannen en die zijn net iets anders.
Rendement van deze dakpannen halen het niet met gewone zonnepanelen.

Schoppen tegen een bal is makkelijker dan hem vangen..........
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door Saeftinghe »

"Elektra bestaat bij de gratie van fosiele brandstof"

las ik in één van de posts hierboven.

Portugal heeft regelmatig 100% water-wind- en zon energie op hun elektra net.
Onlangs 4 dagen achtereen.
De centrales draaien altijd op minimum, ze moeten wel bij staan omdat wind wispelturig is.
De overschotten worden aan Spanje verkocht. Hebben Spanje en Portugal samen een overschot, dan wordt dit ook doorverkocht.
Spanje is nog niet aan 100%, maar heeft een heel overzichtelijke site waar hun produktie op te zien is.
Portugalheeft niet zo´n site.

Ik heb met die Spaanse site eens uitgerekend hoeveel fosiel er bespaard wordt door water- wind- en zon energie

18.000 Mw gemiddelde capaciteit x 24 uur x 365 dagen maakt 157.680000 Mwh per jaar.
Er kan ongeveer 5Kwh uit één kilo fosiel gehaald worden, dat betekent een besparing van 31.563.000 Ton fosiel per jaar.
Bij een (veronderstelde) prijs van 150 euro per ton is dat in geld uitgedrukt 4.7 milliard euro per jaar.

Ik verblijf op een varend zeilscheepje met 300Wp aan solarpaneel voor elektra, een convectiepaneeltje en het kleinste heatpipe paneeltje voor het verwarmen van water.
In de winter produceert het juist wat er gevraagd wordt, in de zomer een duidelijke overcapaciteit.

In de maand maart ongeveer 24Kwh elektra verbruik en ruim voldoende warm water.

Accu capaciteit is voor zo´n drie dagen somber weer, maar bij somber weer moet water worden bij gewarmd.

Direct verbruik van opgewekte electra is 100%, gaat het via de accu´s dan is het ergens in de buurt van de 65% maximaal, het zijn lood zwavelzuur accu´s,

Ik denk dat met juiste benutting van het beschikbare er zeker een toekomst is zonder fosiel voor het openbare elektra netwerk.

Overigens zet een moderne windmolen 60% van de wind energie door de wiekcirkel om in elektra. Niet één fosiele omzetting haalt de 50%
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door Pietje »

Hoe zijn jouw heat pipes, accus, panelen gemaakt (en diens materialen gewonnen) en getransporteerd? Zijn al deze stappen te doen met enkel stroom? Nee, deze techniek is mogelijk omdat er nog steeds (veel) fossiel beschikbaar is.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door Dutch John »

Ik kan een heel verhaal af gaan steken, maar Gail Tverberg is daar veel beter in. Overigens noemt zij Spanje ook.
https://ourfiniteworld.com/2017/01/30/t ... -delusion/

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door benthuis »

Dank. Redelijk beknopte uiteenzetting voor hen die het lezen willen.
Veel mensen met wie ik er over spreek besluiten de discussie met "maar al die wind en zon is beter dan niks en met een paar accus kom je een eind"
Herkenbaar?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door Ruuben »

Buitengewoon frustrerend. Dan hebben ze echt oordoppen in en willen of kunnnen niet denken of luisteren als je deze stof uiteenzet.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Elon Musk flikt het weer

Bericht door Ernest Dubois »

Groen = geld
Werken, das leuk.
Plaats reactie