Generator op Lister motor aansluiten?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door Dutch John »

Prima keus, zo'n ST-3. Betaalbaar, relatief zuinig en onverwoestbaar, als je er maar olie in houdt. En makkelijk aan te slingeren, zou de accu dood zijn. Enige nadelen zijn: olie lekken (Engels, wat wil je...) en het geluid. Kwalitatief even goede neefjes uit Duitsland: Deutz 912 en Hatz 108. Al deze types waren geliefd bij binnenvaartschippers, hetgeen tekent voor de kwaliteit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Marc Poppe
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2021, 09:53

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door Marc Poppe »

Danman schreef: 05 mar 2013, 23:13 Bedankt voor jullie reacties!

3-fase ivm onze 8kW warmtepomp en inderdaad inductiekookplaat.
Tevens krachtstroom in de schuur aangelegd, dus vandaar.

Koken electrisch ja, heb onze gehele gas infrastructuur verwijderd, energie zuinige apparatuur, led verlichting, etc.
Met 3840Wp PV panelen kan ik heel veel zelf opwekken.

Maar goed, advies is duidelijk kant en klaar concept, echter 5kVA is voor mijn situatie te krap lijkt me.

Gr, Daan.
Dag Daan ,
Kan je mij eens contacteren i.v.m uw project - heb verschillende vraagjes over de motor ?
Vriendelijke groeten ,
Marc

Marc, misschien kan je beter direct mailen? Bericht is al oud...
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door TLS »

en hoe proper is dat allemaal om afgedraaide olie te ver verstoken? Euro 0 emissienorm...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door LeaD »

Frituurolie =/= afgedraaide olie .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door TLS »

ja, maar ik neem aan dat het om gebruikte frituur-olie gaat. En dan nog, de auto-industrie is er na 100 jaar ontwikkeling amper in geslaagd om op een propere manier olie te verbranden in een motor, zelfs met allerhande electronica en katalysatoren. Dus de kans dat zo'n Lister proper draait op frituur-olie is klein.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie