Generator op Lister motor aansluiten?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Danman
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2013, 14:28
Locatie: nabij knooppunt Hoevelaken

Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door Danman »

Hallo allemaal,
Het lijkt me zo leuk om dmv zelfbouw stroom op te wekken, waarmee ik mijn nieuw te bouwen garage van stroom mee kan voorzien, eventueel warmte in een buffer op te slaan en als nood scenario bij stroomuitval in huis aan te sluiten.
Ik heb geen electrotechnische achtergrond en zal me ook niet wagen om dit zelf in de meterkast aan te sluiten, wees maar niet bang, maar het zelf bouwen v.d. combinatie generator met listerdiesel lijkt me wel een leuk project.
Ik heb momenteel een generator op het oog met de volgende specs:
Merk: EME, type DR160/20-4TS
bouwjaar: 2008
22/36 kw
400 volt
1500/4000 rpm
cos phi 1.0
50Hz

De lister zou ik willen ombouwen zodat die geschikt is voor zowel diesel als frituurolie.
Lister moet ik nog aanschaffen.

Mijn vraag: kan ik de generator gewoon aansluiten op de lister, zodat die met 1500-4000 toeren draait?
Als ik het goed begrijp wek ik hiermee 400 volt op, dus 3-fase?
Dit zou gezien we op inductie koken perfect zijn om als noodstroom voorziening te gebruiken lijkt me?

Als gezegd ik ben een leek, wordt de kabel v.d. generator rechtstreeks op het net aangesloten (bij gebruikt van een noodstroom schakelaar in de meterkast) of heb ik nog meer apparatuur nodig om ervoor te zorgen dat mijn koelkast en inductie niet eraan gaan.

Of wel, is dit idee realistisch of zeggen de experts, nooit aan beginnen?
(Nee, ik er is geen noodzaak, ik ga geen kant en klare dieselgenerator kopen, ik zie dit als een hobby project)

Groeten, Daan.
16 x 240Wp Senersun PV's O=250°, CO2 Heliotherm warmtepomp, extreme isolatie aan binnenzijde van het huis, LED verlichting en energie zuinige apparaten en houtkachel, maken ons huis bij benadering energie neutraal (wachten nog op jaarcijfers).
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door Dutch John »

Daan,

Voor de prijs van een Lister heb je op marktplaats ook een complete, zij het kale set. Vergis je niet in het lassen van een zwaar frame en het zoeken en monteren van een flexibele koppeling. Gebruikte, kale stroomsets kosten tegenwoordig niet veel meer. De meeste Listers zijn luchtgekoeld. Listers gaan lang mee, maar maken veel herrie.

Het aansluiten op de meterkast mag alleen via een omkeerschakelaar. Een klusje voor een erkend elektricien.

4.000 rpm is geen courant getal. 1.500 wel. Nog een reden om een kant en klare set te kopen: je weet niet of de regulateur van de dieselpomp afgeregeld is op die 1.500 rpm. Meestal wel, maar je kunt anders treffen.

Uit oogpunt van verbruik en stroomvraag, vermoed ik dat je beter af bent met iets van rond de 5 kVA.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door OBL-Rien »

Daan, tenzij je 3-fasen nodig hebt is het wellicht verstandiger om te beginnen met een 1 fase generator.
Die 22/36 kW is ook wel wat veel voor hobby gebruik.

Wellicht is je inductie kookplaat de reden voor de 3-fasen?
Persoonlijk ben ik van mening dat koken of verwarmen op elektriciteit "not done" is. Het is ecologisch voor mij niet te verantwoorden. (Ik geef echter ook toe dat onze huidige huurwoning ook een elektrische kookplaat heeft. Een doorn in mijn oog...)

Zelf wil ik ook nog wel eens een lister-generator combi, maar ik heb er nu nog geen ruimte voor. Eerst eens verhuizen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door benthuis »

Dutch John schreef:Voor de prijs van een Lister heb je op marktplaats ook een complete, zij het kale set.
Zou je eens een voorbeeld kunnen geven van een aardige machine John? Als er een op staat op het moment.... Ik kijk ook naar zo'n oplossing, maar dan idd naar oude watergekoelde standmotoren.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door Dutch John »

Luchtgekoeld, maar wel compleet:
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
IFA/Fimag, niet mijn favoriet, maar watergekoeld. Wel spanning meten voordat je koopt, want de aansluitkast lijkt los te liggen:
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr

Overigens gaat mijn voorkeur uit naar een zon/wind/accu systeem, waarbij je voor piekmomenten of momenten zonder stroom een dingetje van een 5 kVA laat draaien. En de benodigde warmte haal je uit een houtkachel. WKK is mooi, maar als het op storing gaat, heb je niets meer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door Tim »

Ha,

Die 2e, de waterkoeler, lijkt een lijnpomp te hebben. Als dat zo is, ook geschikt voor Veggie power, zonder teveel poespas.

En hij is nog gratis ook, als je hem zelf uitbouwt.

Tim
Danman
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2013, 14:28
Locatie: nabij knooppunt Hoevelaken

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door Danman »

Bedankt voor jullie reacties!

3-fase ivm onze 8kW warmtepomp en inderdaad inductiekookplaat.
Tevens krachtstroom in de schuur aangelegd, dus vandaar.

Koken electrisch ja, heb onze gehele gas infrastructuur verwijderd, energie zuinige apparatuur, led verlichting, etc.
Met 3840Wp PV panelen kan ik heel veel zelf opwekken.

Maar goed, advies is duidelijk kant en klaar concept, echter 5kVA is voor mijn situatie te krap lijkt me.

Gr, Daan.
16 x 240Wp Senersun PV's O=250°, CO2 Heliotherm warmtepomp, extreme isolatie aan binnenzijde van het huis, LED verlichting en energie zuinige apparaten en houtkachel, maken ons huis bij benadering energie neutraal (wachten nog op jaarcijfers).
Gebruikersavatar
WoudseHoeve
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:29

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door WoudseHoeve »

De vraag is natuurlijk, hoeveel (bio)diesel of frituurvet heb je nodig voor het opwekken van 1 kWh ?
Oftewel heeft het zin? (buiten de backup mogelijkheid natuurlijk)
PV:12kWp(48x250Wp op een Piko 10.1), Houtkachel(7kW). Nu bezig met CV-houtkachel+Buffer+ZonneCollector, WarmtePomp?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door David86 »

Het meeste is inmiddels wel gezegd

Ik wil alleen nog wel even meedoen met de nieuwe onderschrift trend en schrijf nu dus een berichtje om ook even mijn pochje in de juiste lijst te plaatsen. (wie heeft de grootste, echt?? hier ?)
..
Danman
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2013, 14:28
Locatie: nabij knooppunt Hoevelaken

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door Danman »

David86 schreef:Ik wil alleen nog wel even meedoen met de nieuwe onderschrift trend en schrijf nu dus een berichtje om ook even mijn pochje in de juiste lijst te plaatsen. (wie heeft de grootste, echt?? hier ?)
En??? zie nog niets haha

Heb inmiddels op het ppo forum iemand gevonden die bovenstaande wel heeft gerealiseerd, niets is onmogelijk!
http://www.ppo.nu/showthread.php/3437-l ... ght=lister

Ik geloof dat hij hier ook actief is.
16 x 240Wp Senersun PV's O=250°, CO2 Heliotherm warmtepomp, extreme isolatie aan binnenzijde van het huis, LED verlichting en energie zuinige apparaten en houtkachel, maken ons huis bij benadering energie neutraal (wachten nog op jaarcijfers).
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door David86 »

Het gebluf ging over mijn bovenmodale geslacht, ik voelde me daartoe verleid door jullie onderschrift. Het bestuur achtte het echter wijzer niet zover in detail te treden over mijn "mannelijkheid".

Ik vind het zelf niet echt nodig om met bezittingen in je onderschrift te "patsen", het etaleert je materialistische instelling nogal. Ecologie is niet een wedstrijdje "wie kan de mooiste spullen kopen", eerder een wedstrijdje "wie kan de minste spullen kopen"

Ik had ook niet verwacht dat het onmogelijk zou zijn een lister diesel uit te bouwen naar aggregaat, men doet het al een kleine 60(?) jaar. De vraag is alleen of de dynamo die jij in je hoofd heb niet te groot is voor je motortje ;)

Je mag jezelf echter afvragen wat je er mee wint, je word niet zelf voorzienender. Daarnaast is voedsel verbranden voor energie is een discutabele aangelegenheid. Die groene met pijn en moeite zelf opgewekte energie terugleveren aan het net is eigenlijk een ingewikkelde manier om diesel/biodiesel aan je energie leverancier te verkopen. Met het voordeel voor de afnemer dat jij het onderhoud en de daarbijkomende kosten op je neemt.

En dan de vraag van vandaag, wat ben jij in hemelsnaam van plan met 22 tot 36 kw. Voor dat dat apparaat goed opgewarmt is heeft hij al opgewekt wat je aan electriciteit "zou moeten" gebruiken op een dag.


Groeten,
..
Danman
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2013, 14:28
Locatie: nabij knooppunt Hoevelaken

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door Danman »

David86 schreef: Ik vind het zelf niet echt nodig om met bezittingen in je onderschrift te "patsen", het etaleert je materialistische instelling nogal. Ecologie is niet een wedstrijdje "wie kan de mooiste spullen kopen", eerder een wedstrijdje "wie kan de minste spullen kopen"
Jammer zo'n reactie, ieder zijn visie, die van mij is om duidelijk te maken in wat voor situatie ik me bevind, zodat dit voor de mede forumleden duidelijk is.
Ik interesseer me juist in de mogelijkheden om energie zuinig te zijn, liefst op de lange termijn onafhankelijk en met behoud van comfort. Dit topic met vragen (als gezegd als leek op dit vlak) was puur om hobby matig te kijken of ik zo'n project kan opstarten, wat me erg leuk lijkt.
Ik volg jouw blog ook (net als die van diverse andere 'pioniers') en vind het zeer bewonderenswaardig hoe je het nog veel extremer aanpakt dan ik. Heb ook begrepen dat je financieel het prima hebt, maar juist een stap terug neemt om een nog voller beter lever te krijgen.
Ik krijg dat er bij mijn vrouw niet door en ben blij het op deze manier samen te kunnen (mogen?) doen.

Bij deze hoop ik dan ook uit jouw 'wedstrijdje' te zijn gestapt, want een competitie was geheel mijn bedoeling niet.

Met vriendelijke groet, Daan.
16 x 240Wp Senersun PV's O=250°, CO2 Heliotherm warmtepomp, extreme isolatie aan binnenzijde van het huis, LED verlichting en energie zuinige apparaten en houtkachel, maken ons huis bij benadering energie neutraal (wachten nog op jaarcijfers).
Gebruikersavatar
WoudseHoeve
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:29

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door WoudseHoeve »

Danman schreef:
David86 schreef: Ik vind het zelf niet echt nodig om met bezittingen in je onderschrift te "patsen", het etaleert je materialistische instelling nogal. Ecologie is niet een wedstrijdje "wie kan de mooiste spullen kopen", eerder een wedstrijdje "wie kan de minste spullen kopen"
Jammer zo'n reactie, ieder zijn visie, die van mij is om duidelijk te maken in wat voor situatie ik me bevind, zodat dit voor de mede forumleden duidelijk is.
Ik interesseer me juist in de mogelijkheden om energie zuinig te zijn, liefst op de lange termijn onafhankelijk en met behoud van comfort. Dit topic met vragen (als gezegd als leek op dit vlak) was puur om hobby matig te kijken of ik zo'n project kan opstarten, wat me erg leuk lijkt.
Ik volg jouw blog ook (net als die van diverse andere 'pioniers') en vind het zeer bewonderenswaardig hoe je het nog veel extremer aanpakt dan ik. Heb ook begrepen dat je financieel het prima hebt, maar juist een stap terug neemt om een nog voller beter lever te krijgen.
Ik krijg dat er bij mijn vrouw niet door en ben blij het op deze manier samen te kunnen (mogen?) doen.

Bij deze hoop ik dan ook uit jouw 'wedstrijdje' te zijn gestapt, want een competitie was geheel mijn bedoeling niet.

Met vriendelijke groet, Daan.
Daan, ik had het niet beter kunnen zeggen.
Wij draaien met 3,5 gezinnen op de zonnepanelen inclusief een (hobby)boeren bedrijf.
Ook ik hoef het niet voor het geld te doen, maar vind de financiële besparingen wel een voordeel, naast het achterlaten van een schone wereld voor mijn 4 kinderen en medemens.
Daarom denk ik aan het toevoegen van een 6kWp alleen maar omdat ik dan volledig negatief ga en het dak oppervlak heb.
Daarnaast wil ik het wel graag goed doen, dat is de reden dat ik hier rondkijk, luister en vragen stel als techneut.

Groetjes Richard
PV:12kWp(48x250Wp op een Piko 10.1), Houtkachel(7kW). Nu bezig met CV-houtkachel+Buffer+ZonneCollector, WarmtePomp?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door David86 »

Daan en Richard,

Het is een zaak van verschillende inzichten, de reactie die ik plaatste (in eerste instantie) was een met "typisch Rotterdamse humor" doordrenkte kritische noot.

Ik begrijp je/jullie standpunt en zou graag in een ander draadje de discussie met je/jullie aangaan over de realiteit van de wens om comfort te behouden zonder de aarde verder uit te buiten.

Ik laat me door de regel genomen zeer kritisch uit over posts of reacties die er de schijn van hebben dat ecologisch leven veel geld kost, het schept het beeld dat "Jan Modaal" niet mee kan doen, alsof het een hobby is van gefortuneerde techneuten. Huiselijk energie is goed voor (grof weg) 20% van de vervuiling die we als mens creëren, toch zijn mensen eerder geneigd om 15.000 euro uit te geven aan machines om die 20 procent wat te drukken en comfort te behouden dan dat ze b.v. de fiets een wat vaker pakken of een tuintje beginnen. Dat stoort me, het heeft er de schijn van dat we denken een betere aarde te kunnen "kopen", zo werkt dat niet.

Aan het eind van de rit, na alle pogingen om technologie de wereldproblemen op te gaan laten lossen, kunnen we tot de conclusie komen dat wij te veel willen. Dat heeft ons als mens gebracht waar we nu zijn. We komen nu echter op het punt om verder te evolueren, doen we dat niet dan zijn alle toekomstige pogingen tevergeefs. We zijn als mens vooral bezig om de geldende standaard te behouden, op welke manier dan ook. De oplossing is de standaard laten lopen en genoegen nemen met minder. Denk ik...

De financiële investering die jullie gemaakt hebben om je steentje bij te dragen vind ik, ondanks mijn ander inzicht, wel bewonderenswaardig.

In ieder geval, de kritische noot was niet op de man gericht, hij was op de gedachtegang gericht.

De wedstrijd was al gestopt door het opperhoofd (Kockie) hij was van mening dat ik mijn geslacht er niet bij mocht betrekken en verder heb ik eigenlijk niet om mee te pochen :mrgreen:

Groeten,
..
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: Generator op Lister motor aansluiten?

Bericht door Lamoer »

geen idee of mijn bijdrage nog gelezen zal worden of niet, maar ik wilde laten weten dat ik een Lister st3 met ecc generator set heb en ernstig onder de indruk ben geraakt van een aantal zaken die je als hobbyist gewoon niet zomaar even nadoet;

De perfecte reactie van de genset als je zomaar even een paar kilowatt aan of uitschakelt, om maar wat te noemen. Dit is aan één kant de overcapaciteit van de Lister maar ook de spanningsregeling van de generator. Ik denk dat je van te voren moet bepalen wat je doel is. Bijvoorbeeld alleen voor nood wat verlichting hebben, of ook een wasmachine en dergelijke piekbelasters aansluiten als je langdurig zonder elektriciteitsnet zit?

Vind je familie het ook leuk als je in één klap alle audio/video om zeep helpt als de frequentie van je hobby genset wat uit de bocht vliegt en je alles nieuw moet kopen?

Voor mij was deze overpeinzing genoeg om niet aan het sleutelen te gaan, ik wil niet ontmoedigen maar opa hier moet uit ervaring spreken dat je niet álles zelluf doen kunt... Maar als je twijfelt, ga dan eerst eens met mensen praten die veel ervaring hebben. Gewoon in een winkel bv.

Succes!
Plaats reactie