warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door kockie »

Ik ben bang dat *gecensureerd*'s idee op een teleurstelling uitloopt. Een heatpipe zal misschien wel werken, maar een ijzeren staaf heb ik enige twijfels aan. Om over enige corrosieve werking van mest nog maar niet eens te spreken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
carisfire
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2011, 16:48
Locatie: ecologieforum manipuleert tekst van andere *gecensureerd* enkel volgen te op blog

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door carisfire »

Eddy,Kockie,
Onze nokel zijn riek bleef altijd in de mest steken, 30 jaar lang en is er nog.
Blank betonijzer zal wel enkele jaren meegaan .
Inox 304 is wel een dure grap.
Werken doet het zeker,enkel de afstelling ervan.

Mvg
C
herfstmeisje
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2020, 13:42

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door herfstmeisje »

Paide schreef: 01 feb 2012, 09:54 Dit systeem kan op zich prima werken. Ik heb ooit een systeem ontworpen voor het terugwinnen van de warmte voor een composteringsinstallatie van kippenmest. Hier werd dus lucht doorheen geblazen om de compostering op gang te krijgen. Mede hierdoor steeg de temperatuur tot tegen de 80 graden. Door deze lucht door een provisorische warmtewisselaar te blazen kregen we een bizarre hoeveelheid warm water. Het was haalbaar om een lange leiding naar de nabijgelegen voetbalkantine te leggen om daarmee de douches te verwarmen. Ook het verwarmen van het woonhuis ging prima.

Misschien is dit composteren een optie voor je. De temperatuur stijgt daarmee, waardoor je meer mogelijkheden krijgt om het water nuttig te gebruiken. Ook hoef je geen slangen te leggen door de mest heen. Het systeem had twee "bakken." Terwijl de eerste composteerde kon de tweede gevuld worden. Was het composteren klaar, dan werd de gecomposteerde mest weggehaald en kwam in die bak weer de nieuwe mest in.
Hallo Paide,
kun jij me meer vertellen over hoe je dat dan in praktische zin deed met die composteringsinstallatie? Ik probeer iets te bedenken voor het gebruiken van mijn paardenmest, eventueel aangevuld met iets anders voor de broei.
bvd en h.gr.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door benthuis »

Kijk eens bij de Biomeiler mannen. Die hebben ook paardenmest in het "programma" zag ik laatst...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door TLS »

gezien de relatief lage temperatuur in de mesthoop denk ik dat je veel wisselaar-oppervlakte nodig hebt. tyleen of koper-spiralen mechanisch gesandwiched tussen metalen roosters ter bescherming? Iets dat je er met een manitou oid in de mesthoop kan duwen en er weer uithalen, met flexibels aan de vaste installatie aangesloten? zeg maar iets, ik heb dan ook weinig mesthoop ervaring :P
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door Franq77 »

In Duitsland en Oostenrijk is er al veel ervaring met energie halen uit paardenmest. Zie: https://native-power.de/biomeiler-pferdemist/
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door benthuis »

Frank, heb je meer bronnen over de paardenmest? We zijn bezig met een nieuw systeem voor de.mest van 5 paarden en toevallig ligt m'n toekomstige woning op 10m afstand!

De netten truuk is al een heel mooie.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door Franq77 »

Ik heb verder geen info hierover. Ik zou zeggen neem contact op met de Duitsers van Native Power.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door LeaD »

De kunst is om de broeihaard niet teveel te verstoren . Dus de warmte of energie oogsten daar waar het voor de levende organismen geen invloed meer heeft .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
VincentE
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2023, 09:54

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door VincentE »

Ik heb een mestbak van 15m3 die elke 2 maanden vol is (en dus weer geleegd wordt). In de tussentijd wordt het wel lekker warm.
Ik dacht kun je op de metalen vloer een omgekeerde soort vloerverwarming aanleggen, in beton met weer een ijzeren afdekking. Het water naar de gasketel kan b.v. via dit systeem lopen en dus al op 30-50graden daar aankomen om verder verwarmt te worden. Zou dat kunnen werken? Een soort zonneboiler? Zou dit ook warmtepomp ready zijn, als ik over enkele jaren de gasketel ga vervangen?
Je kan evt de ijzeren mestbak iets ingraven in de grond en evt van buiten af wat isoleren om warmte beter vast te houden?

Heeft iemand zoiets al eens gedaan?
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door Paide »

Mijn boerenverstand zegt dat iets in de bodem van die bak niet veel rendement zal gaan halen.
Slangen er door heen wel, maar dat is veel gedoe.
Je zou kunnen kijken of je lucht door de mest kunt blazen in een dichte bak en de warmte uit de lucht trekken met een warmtewisselaar.
Koud water door de mesthoop zal de compostering afremmen. Lauwe lucht erdoorheen blazen zal het juist aanwakkeren.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door JantjeV8 »

En dan d'n brand er in krijgen?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door benthuis »

Op Facebook is iemand die verslag doet van zn experiment in een grond-container. Paardenmest met verticale en horizontale rekken met slangen erop....
Als ik m weer terug vindt zal ik t delen.

Volgens mij zijn er in Duitsland/Oostenrijk geslaagde voorbeelden. Op DE biomeiler paginas zoeken? (Graag delen als je mooie resultaten vindt.... Hier staat ook een dergelijke bak poep te broeien....)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door benthuis »

Screenshot_20230110_203505_Chrome.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door Paide »

JantjeV8 schreef: 10 jan 2023, 07:22 En dan d'n brand er in krijgen?
Niet te hopen... Maar er zijn bestaande commerciele oplossingen voor in gebruik, dus het concept zal zeker werken. Het lijkt me makkerlijker dan steeds slangen in en uit zo'n hoop te moeten trekken.
Plaats reactie