warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

eddymodde
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2011, 13:22

warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door eddymodde »

Zou het mogelijk zijn met een of andere warmtewisselaar die je op strategische plek in/op de mesthoop geplaatst kan worden redelijk wat warmte kunt genereren? Het gaat slechts om een ruimte van 300 m3 meter, de kantine. Als het goed werkt overweeg ik ook het voor onze woning te gebruiken.

Ik realiseer me dat het rendement laag zal zijn. Er ligt echter een hele winter een mesthoop gigantisch te dampen van de warmte (aan het eind van de winter zo'n 50 tot 60 ton paardenmest + stro). Als het mogelijk is om daarmee water wat op te warmen moet het toch al iets behaaglijker worden in de kantine.

Iemand ervaring mee? Ik denk zelf aan een simpel buizensysteem die je in de mesthoop prikt en die makkelijk te verplaatsen is.

[url]http://www..horsemansretreat.nl[/url]
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door Helmich »

Hoi,

Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Er was eens een fransman die kookte en warm bleef mbv composthopen: Jean Pain. Als je kijkt op google/youtube vind best veel mensen die composthopen maken voor warmte.

In de winter dampen die mesthopen idd hevig. Vraag is alleen hoe warm is het binnenin en hoelang blijft dat. Dat is lastig te voorspellen denk ik. Dat zou je gewoon een keer moeten proberen.
Aangezien je de bult al hebt zou ik zeggen: tik een rol 1" tyleenslang op de kop, pak een keer de shovel en graaf er tientallen meter van in die bult (voorbeelden zat op google). Zorg dat de laatste meters goed door de kern van de bult heen gaan, die is waarschijnlijk het warmste, en dat je een hoge bult maakt.
Als je hier langzaam water door laat lopen kan je eerst eens een winter proberen hoeveel warm water eruit komt. Dan kan je altijd nog besluiten om het aan te sluiten op de ruimte.
Je warmtevermogen reken je uit met:
Warmtevermogen (kW) = waterstroom (ltr/sec.) * temperatuursverschil water (graden) * 4,180

Stel dat je een continue volumestroom hebt ingesteld van 1 ltr/minuut en dat het water er dan met 50 graden uitkomt (ingaande water is bijv. 10 graden). Warmtevermogen is dan: 1/60 * 40 * 4,180 = 2,78 kW
Dus een kleine frisdrankfles warm water per minuut geeft bijna net zoveel warmte als een elektrisch kacheltje op 230 volt.

Houd er wel rekening mee dat het water waarschijnlijk niet altijd boven de 50 graden uitkomt. Je radiatoren moeten dus overbemeten zijn om voldoende warmte af te geven.
eddymodde
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2011, 13:22

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door eddymodde »

Ga het zeker proberen en bedankt voor de technische onderbouwing.

in plaats van tyleenslang, wilde ik eigenlijk metalen buizen nemen of zelfs een oude radiator. Ik zal wat experimenteren.

Dus het water moet langzaam stromen ... begrijpelijk. Op zoek naar een pompje.

Ik geloof dat de meesten die mesthoop als verwarming gebruiken, doen dat door biogas te genereren. Leek me ingewikkeld.
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door Helmich »

naar aanleiding van jouw post toch weer nieuwsgierig geworden en gaan zoeken. Ik kwam erachter dat jouw mestbult moet fungeren als composthoop om flink warm te worden. De boel gaat dan broeien. Google maar op "zelf composthoop maken" voor het beste resultaat. Als een composthoop te weinig belucht wordt of te weinig lucht krijgt omdat die te vochtig is gaat hij vergisten ipv composteren en dan komen er biogassen vrij. (http://www.milieucentraal.nl/themas/afv ... omposteren).
Zorg dat je met je leiding een zo groot mogelijk contactoppervlak creeerd in de bult en die goed verdeeld over de bult. Een radiator kan wel veel warmte opnemen maar de bult kan op zo'n beperkt oppervlak waarschijnlijk niet genoeg warmte aanleveren naar je radiator. Met leiding heb je flink veel meters nodig om een groot contactoppervlak te creeren. Zie het als een omgekeerde vloerverwarmingsbuis.

Ben benieuwd naar je resultaten!
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door Helmich »

nog resultaten geboekt?
Ik krijg binnenkort een paar kiepers houtsnippers en wil hetzelfde trucje proberen...

groet helmich
elektraed
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2012, 13:31

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door elektraed »

houd rekening mee dat tyleen niet diffuus dicht is en ik zou geen radiatoren maar vloerverwarmen ivm lage temp.stoken
eddymodde
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2011, 13:22

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door eddymodde »

Heb nog maar net het een en ander aangesloten. Morgen nog een pompje plaatsen.

De mesthoop wordt plaatselijk meer dan 50 graden warm. Heb nu het allemaal wat omgegooid omdat ik de radiator moest plaatsen. Heb de indruk dat het nu weer even opnieuw op gang moet komen.

Kan me voorstellen dat slangen meer oppervlak en verspreiding bieden. Echter was voor mij niet practisch. De mesthoop wordt regelmatig opgeduwd en opgehoogd. Dat beschadig ik de slangen en ook bij de mesthoop legen in het voorraad leek het me een verstrikte boel worden met slangen. De radiator is slechts nog een experiment. Zou makkelijk een parallel systeem kunnen maken als ik toch met de slangen wil experimenteren.

Hoop dat het werkt net voor de vorst periode straks.

Een hoop houtsnippers kan inderdaad ook goed warm worden. Ik vraag me af hoe lang dit 'warmte proces' aan blijft houden.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door Paide »

Dit systeem kan op zich prima werken. Ik heb ooit een systeem ontworpen voor het terugwinnen van de warmte voor een composteringsinstallatie van kippenmest. Hier werd dus lucht doorheen geblazen om de compostering op gang te krijgen. Mede hierdoor steeg de temperatuur tot tegen de 80 graden. Door deze lucht door een provisorische warmtewisselaar te blazen kregen we een bizarre hoeveelheid warm water. Het was haalbaar om een lange leiding naar de nabijgelegen voetbalkantine te leggen om daarmee de douches te verwarmen. Ook het verwarmen van het woonhuis ging prima.

Misschien is dit composteren een optie voor je. De temperatuur stijgt daarmee, waardoor je meer mogelijkheden krijgt om het water nuttig te gebruiken. Ook hoef je geen slangen te leggen door de mest heen. Het systeem had twee "bakken." Terwijl de eerste composteerde kon de tweede gevuld worden. Was het composteren klaar, dan werd de gecomposteerde mest weggehaald en kwam in die bak weer de nieuwe mest in.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door RicharddeBlauw »

Helmich schreef:Hoi,
Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Er was eens een fransman die kookte en warm bleef mbv composthopen: Jean Pain. Als je kijkt op google/youtube vind best veel mensen die composthopen maken voor warmte.
Ik heb een oud boek van Jean Pain, overigens uit ons zuider buurland België en dus geen Fransman. Hij woonde wel in Frankrijk.

Hij liet lange tijd geleden al zijn besteleend op biogas lopen d.m.v. slangen in de afgedekte mesthoop. Het opgevangen gas werd met een compressortje in de tank geperst.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door Tim »

Hey,

Rijden op biogas kan prima, maar het moet wel voldoende droog en zwavelvrij zijn. Dit kan vrij simpel, koeling in ondergrondse leiding en zuivering met zelfgemaakte actief kool. Doe je dit niet, leeft je motor niet lang.

Tim
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door RicharddeBlauw »

ik weet niet of hij dit toentertijd al wist...hihi.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door benthuis »

Wil dit systeem ook toepassen in mn vakantiehuis.
Voornaamste is het dooi houden van de waterleiding, maar eventueel ook als bijverwarming!

Lees graag je bevindingen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
eddymodde
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2011, 13:22

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door eddymodde »

Eindelijk is alles aangesloten. De test is helaas mislukt. Ik vermoed dat de radiator die in de mesthoop staat gewoon de klein is. De warmte die zich vlak bij de radiator ontwikkeld, wordt natuurlijk wel overgenomen.
Moet het misschien meer beluchten, zodat er meer nieuwe warmteontwikkeling is, of toch werken met slangen leggen door de mesthoop, maar vrees dat dit praktisch niet voor mij gaat werken.
carisfire
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2011, 16:48
Locatie: ecologieforum manipuleert tekst van andere *gecensureerd* enkel volgen te op blog

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door carisfire »

Eddymodde,
Mss. moet je is in de andere richting zoeken.
Neem een volle metalen staaf van 10 mm dik en 1 meter lang,
geeft warmte aanvoer van +- 300 cm2
Las op de kop een metalen bakje waar 1 liter in kan .(staaf 10cm erin)
Steek de staaf verticaal in de mest, en u zult zien hoe vlug uw water warm is.

Dan het grotere werk
Een grote radiator met één element en las elke 10 cm2 een volle baar,
steek heel het geval in de mest,en leg er mest op als isolatie.
Het laswerk moet zeer grondig zijn voor warmte geleiding.
Mss. heb je en kraan zodat je er een oog kan aanlassen,gemakkelijk plaatsen en weghalen.

Vriendelijke groeten
C
eddymodde
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2011, 13:22

Re: warmtewisselaar voor paardenmesthoop

Bericht door eddymodde »

Super. Had vandaag toevallig nog eens gekeken op het forum. Prompt een oplossing. Ga het proberen.
:wink:
Eddy
Plaats reactie