Mini WKK project

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Roetzwart. Motertje is 2,2 kW , vrijbelast draait t 2000 tpm. Als daar een 1500 toeren e motor van 3 kW aangehangen wordt die 2000 moet doen , dan vindt dat Kubota dingetje dat niet leuk. Althans dat is voorlopig de theorie. Ergens rond de 1,5 kW electr wil ik uitkomen. Dan verwacht ik dat alles lekker bromt.

De uitlaatgas warmtewisselaar ( goeie voor scrabble) ga ik wel opnieuw maken. Eens zien wat een cycloon doet met de roet.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Ok. Weer wat verder. Tot 1400 W teruglevering rookt ie niet. Eens zien hoe dat op 1200 W afgeregeld kan worden, al of niet automagisch.

Thermisch zal dan een 2,5 kW zijn verwacht ik. Dat valt dan weer tegen. 6-8 kW zou mooi zijn.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

De voorontsteking vervroegen of verlaten heeft heel wat invloed op zwarte of witte rook . Moeilijk te zien op de foto, maar heeft u de dichtingen teruggeplaatst tussen injectiepomp en behuizing . De dikte van deze dichting ( origineel zijn dit metalen platen ) is bepalend voor de timing . Het zou ook kunnen dat het afgesteld wordt via de distributietandwielen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Dankje, hier totaal geen ervaring met dieseltjes. Ook nog stukje leercurve. Dit weekend een uitlaatgaswisselaar gemaakt. Volgens berekening twee keer zo groot als ie moest zijn. Klopt perfect, halverwege de ww is het water koud. Rookgassen gaan via dikke tuinslang loods uit. Houtje touwtje fijnafstelling op 1200 W gemaakt en motortje bromt fijn. O jee, zie niet op monitor dat ie uitgevallen is.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Nee, toch niet , motor zoemt lekker. Zoonlief zit wat te rotzooien in de werkplaats, daar kwam het verbruik vandaan. Roken is nu ook weg, was gevalletje overbelasting..

Nog wel eea te leren mbt dieselmotoren.

En geluidsisolatie, da s ook nog wel een dingetje. Hoge tonen zijn beter te isoleren dan lage, correct? Een lister van 16 pk, 800 tpm is dan niet stil te krijgen.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

LeaD schreef: 22 dec 2019, 16:21 De voorontsteking vervroegen of verlaten heeft heel wat invloed op zwarte of witte rook . Moeilijk te zien op de foto, maar heeft u de dichtingen teruggeplaatst tussen injectiepomp en behuizing . De dikte van deze dichting ( origineel zijn dit metalen platen ) is bepalend voor de timing . Het zou ook kunnen dat het afgesteld wordt via de distributietandwielen .
Klopt, er zitten shims tussen. Het lijkt wel een pakking, maar voorzichtig, het zijn er een paar hele dunne. Ik gok een tiende mm per stuk.

Op de foto, tussen de pomp en het blok, zie pijl. Maar als ie nu niet rookt, niks aan doen. Het is 3pk, dus 1200W elektrisch is al een mooie score.

Lage tonen wordt je de baas met massa. Ik zou de motor op een rubberen mat zetten, los van de grond. Dan een kist eromheen. Je kent mij foto's nog wel denk ik.

Tim
Bijlagen
ohatayas2-img600x450-13773470469l5h0w93649.jpg
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Thx iedereen.

Klopt Tim. Staat op jouw skid met rubbers. Maakt toch meer herrie dan verwacht.

Cp had t fout met 6 kW thermisch. 2,5 a 3 is wel de max denk ik. Te weinig om huis te verwarmen.

Upgrade naar grotere motor is dus gewenst. Dat betekent ook nog meer herrie.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Mini WKK project

Bericht door benthuis »

Is het geen mooie combi om SWW te laden? Buffer en accu vol draaien in batches? Ok blijf het fantastische techniek vinden maar weinig toekomst bestendig.mocht je een andere gaat zoeken ben ik eventueel wel geïnteresseerd in de Kubota als aandrijf motor... Heb hier het kleine broertje staan.. (met aggregaat voor een zelfde experiment dat nog nooit van stal is gekomen)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Tsja, toekomstbestendig. Gewoon leuk om te doen en lange neus maken naar energiemaatschappijen. Dat is al gelukt met pv, nu nog t gas wegwerken.

Dit draadje loopt al vanaf 2011 en is nog niet klaar. Momenteel wordt buffer gebouwd, dus wie weet Ben... mss ruim ik dit dingetje dan op. Werkt goed zover. Nog weinig aan geautomatiseerd. Is mss wel wenselijk.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Effe wat beeldjes. Altijd leuker dan droge tekst.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Is te lang geleden denk ik, foto plaatsen
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

En nu ww gemonteerd.
wkk op pallet gedraaid.JPG
ww uitlaat open.JPG
Laatst gewijzigd door kockie op 23 dec 2019, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

He , dankje Kockie. Zal niet meer gebeuren.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Ondanks dat het motortje nauwelijks rookt , zit er al wel wat aanslag in de slang. Eens zien of er een cycloon of filter te verzinnen valt. Dat laatste is eigenlijk wel iets, rookgas is nu koud en dus geschikt om door polyester naaldvilt te jagen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

Een kleine hoeveelheid petroleum toevoegen aan de diesel wil ook wel eens helpen tegen het roken . Ik weet niet of dit ook zou helpen in het geval van ppo .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie