sababennie schreef: ↑15 nov 2020, 02:02Moet nog iets verzinnen met uitlaat, motor beweegt uitlaat demper staat stil. Heb een stainles flexibel pijp ertussen maar dat gaat geen 1000 draaiueren halen.
Half metertje flexibele buis ertussen van een zonneboiler.
Dank voor het meedenken, had een oplossing verzonnen met radiator (rubber) slang wat ze bij boten gebruiken met natte uitlaat.
Het zit achter de uitlaatgas koeler dus zo heet is het niet meer.
Was vanmiddag een paar uur aan het proefdraaien, klein probleempje met koelwater.
Mijn fijne motortje maakte een noodstop, denk voordat ik weer serieus ga draaien maar weer een nieuw zuigertje moet steken.
Oeps.
Hij doet het wel maar denk dat er wel wat strepen op het zuigertje staan. En misschien ook de liner.
Een stap vooruit en twee terug.
Ach het is maar voor de hobby, anders waren er wel een paar krachttermen voorbij gekomen.
Laat wel weer weten als er weer wat voortgang in zit.Eerst maar weer shoppen in Taiwan.
Nou, kleine update op dit oude topic. Ben heeft van de week Tim zijn oude wkk opgehaald, dat is aan hem om er iets van te maken. In principe werkt het dingetje, op wat kleinigheidjes na. De reden dat ie wegging is , dat hij te klein is.
Volgende project is een 400 cc dieselmotor gekoppeld aan een 7,5 kW electromotor. Nu nog met v snaar omdat diesel 3000 en e-motor 1500 draait. De bedoeling is/zou zijn dat deze combi van de winter de werkplaats warm houdt en gelijk wat stroom draait. Echter, wat een lucht! Lijkt me stug dat dit ding binnen komt te staan, afgezien van het geluid. Dat laatste is misschien nog wel op te lossen, echter de stank zit ik wel een beetje mee. En dat nu nog in de buitenlucht!
Een jaar of wat geleden deed ik nog diesel-elektrisch het gras maaien.
Inmiddels zoek ik nog wat onderdelen voor een andere BKB generator die ik nog had staan.
Stond trouwens gewoon in de schuur met de uitlaat naar buiten, geen stank maar wel wat geluid.... https://www.youtube.com/watch?v=KFFv1YAMyZ8
Leuk man!
Ik doe t nu met een Yanmar kloon 400 cc 3000 tpm. Niet stil te krijgen dat kreng.
Ik zie dat je nogal wat Listers hebt. Hier staat nog een HRW2 en ik beng bang daar wat ondrrdelen voor nodig te gaan hebben. Nog tips wie waar en hoe?
@Pelletpower, ik zag dat je zat te klooien met een verzwaard vliegwiel in beton om de vermogensopbrengst te verhogen, 't zal eerdere verlichten zijn om om in hogere toerentallen-regionen te geraken . Voor een asynchrone motor, hoe meer je deze belast hoe trager deze gaat draaien en hoe meer stroom deze trekt . Als generator op het net is het net de overtoeren die het hem doen .
Voor het geluidsprobleem van de uitlaat, al eens geprobeerd met staande golf compensatie ? Net achter de uitlaatcollector een "T" plaatsen en de derde opening afstoppen met een buis met stopsel . Lengte van de buis dient zo gekozen te zijn dat deze een halve golflente van het geproduceerde geluid wordt . En niet in RVS maar ijzer, RVS dempt geluid voor geen meter .
Keuze om een dieselmotor te voeden met houtgas heb ik toch heel wat vraagtekens bij . Ik kom wel vaak omgebouwde Kubota-dieselmotoren ( type 900 cc. - 3 cyl. ) tegen in mini-biogascentrales op boerderijen . Deze zijn dan voorzien van nieuwe zuigers ( aanpassing van de compressieverhouding ) en op de plaats van de injectoren zitten dan de bougies . Het oliecarter dat standaard zo een 5 L olie bevat wordt met een extra vat van 60 L uitgebreid .
Voor de energieopbrengst, in dieselversie levert deze motor 18 pk . In de WKK levert dit maar 5kW . Netto-opbrengst van de installatie met pompen inbegrepen : 0 % . Als de technische ruimte, mestopslag en de vergasser ver uiteen staan is de opbrengst zelfs negatief .
Mocht u voor een tweedehandse dieselmotor gaan, in mobiele koelinstallaties van vrachtauto's of opleggers kom je 4 cilinder 1800cc Kubota tegen ( Thermoking, Carrier,...) . Hebben een maximaal toerental van 2200rpm en op 1800 rpm halen deze nog 20 pK . Voorzien van een vergroot oliecarter van 20 L hebben deze een olie interval van 1000h . Doen gemakkelijk 10000 uren vooraleer te reviseren ( wat toch overeenkomt met 600000 gereden kilometers ) . Soms ook nog eens voorzien van een 3 fasige watergekoelde 3kW elektromotor voor stationaire toepassingen . Er zit ook nog eens een 4 cilinder compressor in die tot 22 bar gaat voor wie eens zelf een warmtepomp wil bouwen .
Om de trillingen naar de vloer te beperken, de rubberblokken een kwart draaien zodat het frame tussen het rubber hangt . Om hiervan een indruk te krijgen eventjes spieken bij de opbouw van een trilwals ( Hamm, Bomag, ... ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Betonnen vliegwiel is een slecht plan, ik denk dat dit niet heel blijft. Dat is om een de eencylinder wat gelijkmatiger te laten lopen, maar zo voldoet het ook. Dat asynchrone motor-idee heb ik hier opgedaan en is echt leuk. Werkt perfect. Motor afstellen op 3050 tpm en klaar is kees. Er moet nog een stukje beveiliging bij die de zaak uitschakelt als toerental zakt en de motor gaat verbruiken ipv leveren. Werkt echt heel simpel allemaal. 5,5 kW is wel een beetje de max om zo in te schakelen, groter dan klappen de stoppen. Ook interessant om te zien dat direct drive van 3 kW naar 3,5 kW gaat qua leveren. Er gaat toch wat in die v-snaren zitten.
Geluid is wel een dingetje met deze Yanmar, om gek van te worden. T vullen met steenwol of zo? Diameter? halve golflengte bepalen? Hoe doe je dat? Uitgaan van het toerental en frequentie?
Op de Lister zit een 11 kW, die zal vervangen moeten worden door 2 stuks 5,5 of zo.
Die Kubota's zie je inderdaad veel voor deze toepassingen. Ik dacht dat die koelmachines ook driecylinders waren? Waarom vergroten van olievoorraad?
Ombouwen naar bougies is een optie, maar voorlopig heb ik nog genoeg olie. Het idee dat je verschillende brandstoffen kunt gebruiken spreekt me ook wel aan.
Om het klappen van de zekeringen tegen te gaan kan je eerst nog eens gloeilampen in serie zetten tussen net en generator, wanneer deze bijna gedoofd zijn kan je in schakelen(= lampen overbruggen) ofwel je zit dan bijna in fase, dan vol gas ...
3 cilinders kubota laat je best links liggen, de cilnderkoppen ( culasse ) barsten nogal graag tussen de in en uitlaatklep en dan vooral van de middelste cilinder .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Bij biogascentrales hebben de gasmotoren veel last van verzuring van de smeerolie door de aanwezige zwavel in biogas, om die reden een grotere olievoorraad om dit euvel zo goed mogelijk tegen te gaan . In de koelmachines is die grotere olievoorraad vanwege de lange olieonderhoudsintervallen . Het kan bijvoorbeeld dat tijdens de zomer de koeling 24/24 draait terwijl de vrachtwagen maar maximaal 8 uur rijdt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
@Pelletpower, ook al getest of het opwarmen van de olie (de brandstof) invloed heeft op het roken ? Je zou een koperleiding rond de uitlaat kunnen leggen als verwarmingselement . Beetje zoals men vroeger met petrol deed om een brommer op petrol te laten rijden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Onderdelen voor dit type Lister heb ik helaas niet maar een startmotor moet toch te vinden zijn.
Ik gebruikte voor mijn Lister CS met generator een einddemper van een bestelwagen, deze had ik buiten gemonteerd.
Kwamen alleen zachte plofjes uit. Nu draaide deze CS maar maximaal iets van 500 rpm om de generator van 2,5kw aan te drijven.
Ik heb het ook wel eens met een motor van 1500 rpm geprobeerd maar dat maakte teveel kabaal.
Veel pk's heeft een CS niet: 5 of 6 pk. Een 2 cilinder 10 of 12. Maar het is mooi om te zien en onderdelen zijn relatief goedkoop in Engeland te vinden.
Daar hebben trouwens hele volksstammen gebruik gemaakt van de start-o-matic, die worden nu massaal opgeknapt door hobbisten. https://www.youtube.com/watch?v=ZhEgn4Z-tf8
Blijft leuk
Maar als je meer KW nodig hebt moet je wat meer pk's hebben!