Mini WKK project

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door TLS »

heb hier ook zo'n project staan waar ik ongeveer aan dezelfde fase toe ben. Geluids-isolatie is vrij makkelijk te doen, met dubbele ontkoppelde wanden met enige massa kan deze bijzonder effectief worden. Volgens mij een grote uitdaging is de thermische huishouding icm de geluids-isolatie. Zowel mortor als generator stralen nog behoorlijk wat warmte uit. Eén van m'n ideëen is de motor z'n omgevingslucht van binnen te behuizing te laten gebruiken als intake-lucht, zodat er steeds verversing van deze lucht. waar het evenwichtspunt zal liggen tussen dT van de (verversende)omliggende lucht en uitgestraalde warmte van motor-generatorgedeelte; geen idee. Vanaf een bepaalde temperatuur zal de motor beginnen pingelen zoals bij turbo-motoren waar dan de nood voor een intercooler ontstaat. Daar komt dan ook bij dat de generator meestal maar full-power rated is tot 40°C. Ik heb reeds kleine industriële WKK's gezien met watergekoelde generator, geen idee waar je deze generatoren kan kopen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

TLS, als u een asynchrone watergekoelde driefasen elektromotor zoekt, ik heb er eentje <<te geef>> . :D
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

TLS schreef: 01 dec 2021, 06:49 Geluids-isolatie is vrij makkelijk te doen, met dubbele ontkoppelde wanden met enige massa kan deze bijzonder effectief worden.
Werkt als een klankkast !

Begin toch eerst eens met de geluiddruk te meten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Nou, dingetje is inmiddels geisoleerd, het doet geen pijn meer aan mijn oren. En dat was weer een weg met de nodige leermomenten. KISS is toch altijd de beste weg.

Maar goed, had ik van tevoren gemeten, wat dan? Volgende stap?

Ontkoppelen lijkt me enige dat werkt?

En waarom een generator? Ga je offgrid TLS?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

pelletpower schreef: 01 dec 2021, 21:02 Maar goed, had ik van tevoren gemeten, wat dan? Volgende stap?
U heeft toch ook eerst de maat genomen vooraleer een kast te maken . Of werkt u met trial and error ?

Geluid meten kan met menig mobieltje of GSM . Met een laptop moet dit ook wel kunnen . Vroeger had je Sound Blaster software en daar zat ook wel een spectrum-analyser in . Oudere uitgebreide muziektorens hadden ook wel zo een onderdeeltje met een hele resem op en neergaande ledjes om dan de equalizer in te stellen .

En wat u hoort is niet altijd wat uw buurman graag hoort !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Of werkt u met trial and error ?
Eigenlijk is dat vooral de aanpak. Zeker met geluid, dat is helemaal een wazig gebeuren. Ik zou er graag wat meer van willen weten om op voorhand iets te kunnen voorspellen. Verder dan ontkoppelen komt eigenlijk niemand, daarna stopt het met duidelijke antwoorden.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

Het ontkoppelen begint al met de plaatsing van de silentblokken en het soort blokken . Dit had ik al eerder aangegeven en heeft u tot zover opgevolgd . Deze blokken zetten laagfrequente trillingen om in frictie wat op zijn beurt warmte genereert . Wat TLS aangeeft als ontkoppelen tussen twee platen met lucht, wat is hiervan het absorberend vermogen ? Geen, het werkt zelfs negatief . Doe eens de test met enkel glas, dubbel glas en drievoudig glas . Het laatste is qua geluidsisolatie een ramp . Om hieraan te verhelpen wordt aangeraden om in het geval van drie lagen glas er minsten één laag iets dikker te nemen .

De dieselmotor heeft een in- en uitlaat, beide zijn een oorzaak van pulserend geluid . Als de luchtfilter voorzien is van een sluitingsband, laat deze eens los hangen, je zal zien wat het deksel doet ( en ook horen ) . Dus in- en uitlaat ook op silentblocks, hangend en niet staand !

De ruimte tussen motor en kast zo klein mogelijk, mocht het kunnen, je vult deze volledig op met hoge densiteit wol of rotswol ( Delta-platen zijn zo iets wat men in radiostudio's gebruikt ) . Voor een luchtgekoelde motor zal dit niet zo praktisch zijn . Wat symmetrie of geometrie betreft, hoe schever hoe beter, zo weinig mogelijk recht tegenover elkaar staande platen, langs de binnenzijde absoluut geen harde platen maar eerder een rooster met daarachter uw geluidsisolatie. Geluid dempen is niets anders dan absorberen en zo weinig mogelijk reflecteren . Denk daarbij aan hoge herenhuizen, de aansluiting tussen muur een plafond werd versierd met afrondingen, het was enerzijds mooi, maar was vooral bedoeld voor de acoustic ( halmen tegengaan ) .

Wat het rooster betreft aan de binnenzijde, u heeft of had vast wel een stel luidsprekerboxen waarvan u het net die ervoor was gespannen kan wegnemen . Dit had invloed op de klankkleur . Mogelijks zit u in een industrieel gebouw met plat dak en zijn de metalen gordingen geperforeerd . Niet om dampdoorlatend te zijn maar voor de geluidsabsorptie .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

Warme lucht aanzuigen voor een dieselmotor zal voor oververhitting zorgen, hoger verbruik en nog meer warmte genereren . Warme lucht heeft minder massa dan koude lucht bij dezelfde atmosferische druk en een dieselmotor vraagt nu eenmaal een overmaat aan lucht om tot de nodige compressiewarmte/ontstekingstemperatuur te komen .
Bij oudere benzinewagens had je wel eens een klep aan de luchtinlaat voor de keuze zomer of winter of men draaide de pijp van de luchtinlaat tot boven de motor, dit was nodig om bevriezing in de carburator te voorkomen vanwege het venturi-effect in de carburator . Sommige carburatoren hadden zelfs een elektrisch verwarmingselement om dit euvel te voorkomen . 't Het is wel een beetje off topic .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door TLS »

ah ok, ik werk met wkk op aardgas. Diesel zonder katalysator en fijnstof-filter is vuiligheid...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Mini WKK project

Bericht door JantjeV8 »

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

@TLS , op aardgas, dat is mooi . Heb je en warmte en elektriciteit, een echte koppeling dus . Het Reylof hotel in Gent wordt zo verwarmd . Als buffer heeft men een soort van kaarsvet gebruikt omdat het meer energie kan opslaan dan water . ( wegens de smeltfase ) . Motor was een Honda 4 cilinder ( voor wat ik mij er nog kan van herinneren ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door TLS »

LeaD schreef: 01 dec 2021, 09:56
TLS schreef: 01 dec 2021, 06:49 Geluids-isolatie is vrij makkelijk te doen, met dubbele ontkoppelde wanden met enige massa kan deze bijzonder effectief worden.
Werkt als een klankkast !

Begin toch eerst eens met de geluiddruk te meten .
klassiek principe nochtans: https://www.soundproofingstore.co.uk/st ... rStructure
Vriend van me heeft een 'repititiekot' in z'n tuin staan, kamer in een kamer; werkt zeer effectief. Viessmann en Remaha is gewoon met blik omgeven en nog te luid voor residentiële toepassingen. Die Sener-Dahs zijn wel impressionant stil.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door TLS »

LeaD schreef: 01 dec 2021, 09:45 TLS, als u een asynchrone watergekoelde driefasen elektromotor zoekt, ik heb er eentje <<te geef>> . :D
Dank voor het aanbod LeaD, maar ik ben al committed met een synchrone PM alternator (luchtgekoeld). Ik ga eerst eens kijken hoever ik daarmee kom.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

Op facebook Marktplaats staat ook nog een "container met of zonder inhoud" . ( Van de firma Biolectric ) . De inhoud is een generator dienstig voor een biogasreactor . Motor is een Kubota 3 cilinder .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

TLS schreef: 02 dec 2021, 21:25 een synchrone PM alternator (luchtgekoeld).
PM = Permanent magneet ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie