Mini WKK project

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Voorlopig valt de warmteproductie echt tegen. 1,2 a 1,5 kW doet ie elektrisch wel. Op de buitenkant leiding gemeten komt er een twee graden hogere temp terug het huis in. Das heel veel drukte voor minder dan niets. Toch eens wat temp sensoren en volume meters opsnorren. Kan wel effe duren, eerst die buffer en kachel maar eens.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mini WKK project

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: Mini WKK project

Bericht door sababennie »

Wat leuk, er zijn dus meer prettig gestoorde mensen.

Ik ben ook weer bezig, lister cs met koelcel is eindelijk afgebroken en op de plaats nu bezig met yanmar ts105. Leuk soundproof kastje van een kohler generator op de kop getikt.
Heb echt zin om de komende tijd even een stap vooruit te maken, even schuiven met prioriteiten.
20191018_021115.jpg
]http://www.ecologieforum.eu/download/fi ... w&id=12416
Bijlagen
20191018_020631.jpg
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Waarom is die lister eigenlijk weggegaan?
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: Mini WKK project

Bericht door sababennie »

Werkte goed, zaten wel een paar verbeter punten met uitlaatgas koeler. Als koelwater 80 graden was en buiten koud gingen de uitlaatgassen condenseren op plaatsen waar je het niet wilt.Koeler slipte steeds dicht met roet lekker klusje.
Eigenlijk moest ik alles slopen en versie 2.0 er neer zetten.
In een schuurtje in de tuin perfect maar niet in mijn situatie.
Dus versie 2.0 nu met yanmar, nieuwe voering en zuiger erin dus moet flink wat uren kunnen maken.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

En versie 2.0? Ga je die in huis zetten dan?
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: Mini WKK project

Bericht door sababennie »

Inpandige garage/mancave van 12/5m daar stond de lister en straks de yanmar.

Koelcel was netjes van buiten, en van binnen beplakt met steenwol plaat was echt stil.
Uitdaging wordt het kohler kastje net zo stil te krijgen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Hier staat een lister hrw 2 klaar om aangepakt te worden. 30 pk, 2200 toeren. Dan is er wel een buffer nodig. Het geluid van die kleine kubota schrok ik toch wel van. Dit gaat niet werken als de directie thuis is.
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: Mini WKK project

Bericht door sababennie »

30 pk is wel heel serieus, geen mini wkk. Als je de power kwijt kunt is het heel nuttig denk ik. Of op temperatuur houden en steeds korte runs doen.
Heb ook wel eens gedacht een aparte lage temperatuur loop voor de uitlaatgassen koeler naar een loop van de vloer verwarming.
Het geluid, geloof dat de yanmar ook iets van 2000 toeren gaat lopen. Zal zeker een uitdaging worden is een netjes geisoleerd kastje en ik ga hem zoveel mogelijk volstoppen met steen wol.

Ik heb 800 liter staan als buffer, is al weer een tijdje geleden dat ik draaide maar weet nog wel dat het lang duurde om hem op temperatuur te krijgen maar als hij een keer in zijn "bandbreedte"van nuttige temperatuur zat hij eigenlijk aan de kleine kant was met 6 pk. Wilde in de woon kamer eigenlijk de deuren open zetten zodat er weer warmte vraag was.

Misschien deed ik het ook niet helemaal goed, maar als je cv ketel te warm water krijgt maar hij moet wel stoken maar condenseert hij niet. Heb je dus een vr ketel.
Zit een hoop nutteloze warmte in zo een boiler als hij in een onverwarmde ruimte staat tenminste. onder de 40 graden is weg maar je moet lang stoken om hem daar te krijgen.
Ik kon niet veel verder dan 80 graden gaan, oa door net te weinig expantie volume had twee standaard drums hangen en koelwater liep dan wel over de 90 graden.
Ben nog wel even verwijderd van deze problemen eerst het spul in elkaar.

Nog een idee voor mensen met teveel zonnepanelen. Heb nu een cryptominer staan voor verwarming van mijn knutsel ruimte/mancave. 500w elektrische verwarming kost me 25 ct lijkt me geen slechte deal. Dit minen van crypto kan niet uit ik verdien iets van 2 euro en het kost 2,25E aan elektrisch. Maar een kacheltje voor 25 ct per dag. En je kunt opschalen natuurlijk. Zijn video kaarten klinkt een beetje als een wc fan op afstand.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

F&%k, dat is inderdaad kansloos. Maar ja, dat wist je eigenlijk al van tevoren. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Beetje electr kapotslaan voor een munt die niet bestaat. Affijn, geld is ook een interessant onderwerp. Daar wordt hier ook genoeg over gesproken.

Dat schoonmaken van die warmtewisselaar? Ging dat een beetje? Buffer staat hier nu op zijn plek , is een ding van OEG geworden, 2200 liter. Van het weekend aangesloten. Deze moet gevuld worden door een 20 kW houtvergasser met de pelletketel als backup en uiteindelijk natuurlijk die 30 pk Lister. Als ie af en toe een paar uur kan draaien is het wel best. As van de pelletketel kun je zo wegspoelen. Is dat met die wkk ook zo? Hier verwacht ik een kleffe boel eigenlijk.
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Mini WKK project

Bericht door CvP »

Om een vieze warmtewisselaar te voorkomen/beperken zou je kunnen proberen op GTL te draaien.
Van GTL diesel wordt gezegd dat het zeer schoon verbrand en dus nagenoeg geen roet achterlaat.
Het is wel iets duurder...
:)
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: Mini WKK project

Bericht door sababennie »

Als we zo doorgaan betaal je alleen nog belasting en accijns en is de brandstof gratis. (nou ja dat was al een tijdje zo, nu nog wat extremer na -30% in prijs.)
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: Mini WKK project

Bericht door sababennie »

Is alweer een tijdje geleden,
Yanmar is ondertussen compleet gereviseerd. Onderdelen vanuit Taiwan. Maar hij loopt nu lekker en klinkt gezond.
Zwembad warmtewisselaar achter de uitlaatgassen. Een paar honderd liter tank uit een boot met rockwhool erin om hem stil te maken.
Een servo op de fuelrack die de belasting regelt. Op de p1 poort van de electriciteit meter een raspberry die via mqtt elke 10 seconden de belasting stuurt.

Er is zeker nog ruimte voor verbetering maar het werkt aardig. Heb al een aantal esp8266 opgeblazen met de servo dus er zit iets niet helemaal goed.

Moet nog iets verzinnen met uitlaat, motor beweegt uitlaat demper staat stil. Heb een stainles flexibel pijp ertussen maar dat gaat geen 1000 draaiueren halen.
Ben nog met Nodered bezig om alles aan elkaar te knopen. Bedoeling is dat moter belasting meeloopt met het electriciteits verbruik.

Over de etherium miner die staat nu in de woonkamer krijg nu 1 dolar per dag winst en de cv ketel is al weken niet bij gesprongen. Daar kan een warmtepomp niet tegenop. Nadeel koude badkamer en andere ruimtes die meegaan op de cv.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Fotooooos

En, draai je op diesel?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door TLS »

mooi! Ik ben iets soortgelijk bezig, hierbij gebruik ik m'n batterij om de wkk optimaal te belasten, eens de batterij vol is (na een uur of twee) valt de wkk stil en werk ik de rest van de dag op batterij en buffer-warmte. Enfin, dat is het doel...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie