Mini WKK project

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Mini WKK project

Bericht door Tim »

Oke, daar gaan we.

Allereerst wil ik vermelden dat dit project al iets van 3 jaar loopt, maar ik door tijd, moed en financiële backup er tijden wel aan werk, tijden niet. Momenteel heb ik weer wat tijd en moed, dus gaan we verder. Ben momenteel bezig een omkasting te maken.

Ik weet niet meer hoe het kwam, maar ik wou zelf stroom en warmte draaien, onafhankelijk worden. Op zoek naar wat spullen vond ik al snel een generator en een kleine diesel, watergekoeld. Ik zal de komende dagen in tijdlijn wat proberen te posten, tot het klaar is :mrgreen:

De eerste foto's: zo kocht ik de eerste motor. Deze is helaas overleden, omdat de koelkanalen in de kop verstopt zaten, zijn ze vol blijven staan en kapotgevroren. De body is verkocht aan een andere knutselaar. Ik heb nu de gay version van een kabouter gekocht. Hij was wel erg aardig.
Kubota KND3
Kubota KND3
De Denyo kocht ik bij een opa die aan het opruimen was geslagen.
Generator Denyo
Generator Denyo
Daarna vrij vlot een skid gemaakt.
Skidmake
Skidmake
Trillingsdempers en een nieuwe spanslede gekregen van een maatje. Eerste run met de beschikbare middelen.
First run
First run
Hierna is het wat stilgevallen. Polies bestellen, rekenen, weer papa worden, cursus elektro :mrgreen:

Nu slapen,
Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mini WKK project

Bericht door Dutch John »

Tim,

Heeft die Kubota nog een koelwateraansluiting buiten de verdampingsbak om? Anders moet je hem centraal in de woonkamer zetten voor optimale warmte recuperatie :mrgreen:

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

DJ,

Stoomdrum erop, via de uitlaat richting turbine? Nee, doe maar niet.

Ik heb de motor (hier de nieuwe versie) helemaal kaal getrokken, hopper eraf en een plaatje passend gemaakt. Er zit onder nog een 1/2" (fijne draad) aftap plug.
DSC002060.JPG
Ik ga echter die niet gebruiken, ik wou het achterkant zuiger aanvoeren en langs de kop afvoeren. Er zullen zo wel wat kruisstromen ontstaan. Echter zoals CP ook al eerder vermeldde, heb ik een hoge verbrandingtemperatuur nodig ivm PPO. Ik zit zelf te denken aan een dT van 5 graden (90/95), dan kom ik met een standaard cv pomp aardig weg qua afvoeren van de kilowatjes.
Hopperplaat.JPG
Ik wou eerst de uitlaat warmte onttrekken met een zwembad wisselaar. Tot een kennis van me, die ik wat geholpen had, met dit aan kwam. Dank u, dank u :) Ik zal nog even een foto maken van het resultaat.
Uitlaat wisselaar lassen.JPG
Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mini WKK project

Bericht door Dutch John »

Tim,

Ben je niet bang dat het koelwater meteen achter het schotje afdraait?

Ik ben eens bij een FMSO-lid (Fahren Mit SalatÖl) geweest, die met een Changfa motor op frietolie aan het net terug leverde. Hij gebruikte trouwens een kortsluitankermotor als generator, omdat dat de koppeling aan het net dan supereenvoudig is.
De warmte benutte hij niet. Eén van de redenen waarom hij ermee gestopt is. Je bent dan op een nogal omslachtige wijze olie aan het verkopen voor 45 cent per liter minus de kosten. De andere reden was, dat de Chinees vaak een nieuwe zuiger nodig had. Voor een tientje voor een nieuwe hoefde hij het niet te laten, maar toch.

Die Kubota is natuurlijk een stuk beter. Maar ik zou de Denyo voor eilandbedrijf gebruiken en een paar euro of een fles drank investeren in een gewone kortsluitankermotor. Ik weet het, je hebt de spullen voor koppeling al liggen. En ook ik ben vaak geneigd om de weg van "dit-heb-ik-en-dat-moet-het-dan-worden" te volgen, maar vaak is het andere pad realistischer. En die Denyo laten liggen. Vreet geen brood en het is een kwaliteitje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

DJ,

Het schotje ligt op de cylinderbus en loopt in dezelfde hoek tussen de bolletjes (kopbout) naar voren. Er is zeker een lekstroom, maar meer kon ik er niet van maken. Vrije aanstroom uit de kanalen uit de kop, de praktijk zal het leren.

Ik heb de flow over het blok nu op 0,5m3/h, wat bij de intrede 1m/s oplevert. Ik twijfel nog over de uitlaat en blok in serie te zetten. Iemand een idee wat de thermische afgifte is van zo'n blok is vs de uitlaat? Ik heb nu 50/50 aangehouden.

Ik heb de brandstof nu nog grotendeels gratis. Een ander deel is "afval" van eigen PPO, hiervoor zou ik wat moeten rekenen. Deze majo is niet geschikt om in je tank te gooien, althans, niet in Nederland. Ik denk echter dat het onderhoud aan het blok eerder het knelpunt is, als je nagaat dat in WKK land er al 10 euri per draaiuur gevraagd wordt.

Er is nog een belangrijk verschil tussen een synchrone en asynchrone generator. Dat is je Cos-phi. Dat de Denyo op het bewaarplankje komt was me al duidelijk, ik ga dus maar zoeken naar een ouderweste asynchrone draaistroom motor. Goeie Cos-phi en de wikkeling dik in de lak.

Kortsluitanker? Wat nu weer? Back to school..... :mrgreen:

Ik haal mezelf in, hier het resulataat van de uitlaat lasserij
Uitlaat wisselaar.jpg
Tim
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Mini WKK project

Bericht door nck »

Dat wordt beslist een heel leuk project. KSA = kortsluit anker oftewel een a-synchrone motor.
Misschien een idee (waarschijnlijk meer een verklaring met jou kennis van PPO) waarom je een deel van de warmte van de motor (uitlaat of koeling) niet inzet voor de voorverwarming van de brandstof. Het lijkt mij dat je dan een nog grotere verscheidenheid aan oliën en vetten kunt verstoken.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mini WKK project

Bericht door Dutch John »

nck schreef:een deel van de warmte van de motor (uitlaat of koeling) niet inzet voor de voorverwarming van de brandstof
Inderdaad. En dan niet alleen, zoals gebruikelijk, vóór het pompelement, maar ook de verstuiverleiding en de verstuiver. Of minimaal de verstuiver inpakken met isolatie, zodat die altijd de volledige 90 graden heeft.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Jan en DJ,

Om de dikke mayo te verstoken kan ik idd geen platenwisselaar gebruiken (zoals meestal in auto's). Ik heb een klein rvs vaatje waar ik een serpentijn in hang, welke inderdaad in het primaire circuit zit van de motor. Ik moet nog bepalen of deze genoeg volume heeft om een dag te kunnen draaien. Hij moet ook weer niet te groot, anders duurt het opwarmen weer te lang. Ik ben hier nog niet mee bezig geweest, omdat het elektrische gedeelte mij meer aandacht/moeite kost.

De motor komt in een omkasting te staan, dus lekker warm. Als ventilatie gebruik ik de koeling van de e-motor. Een stuk rioolpijp op de kopse kant van de e-motor. Die krijgt dat koele verse lucht, de afvoer door een gat in de muur naar de garage, is die ook direct iets verwarmd.

Alles na de inspuit pomp hoeft niet verwarmd, het koelt weinig af en zal door de compressie van de olie eerder warmer worden. Ik heb daar immers ook geen rijwind :mrgreen:.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mini WKK project

Bericht door Dutch John »

Tim schreef: zal door de compressie van de olie eerder warmer worden.
Nou... Bij de eerste adiabatische samendrukking zal inderdaad de temperatuur toenemen, maar dat is nog in de pomp. Daarna heb je in de verstuiverleiding evenveel compressies als expansies en verandert de temperatuur niet meer. De dikke stalen mantel zal eerder warmte af gaan voeren. Pas in de verstuiver kan de olie weer wat warmte opdoen vanuit de kop, maar maximaal de koelwatertemperatuur en ook nog afhankelijk van de verblijftijd.

Maar dat zijn luxe problemen. Ik zou eerst de zaak in orde maken op diesel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Hey,

Vandaag bij de sloop geweest, het ijzer is duur :mrgreen:. Voorverwarming voor de PPO is opgelost, ik zag nl een ketel liggen die intern een hele kleine cv-boiler had. Dit past perfect, naar schatting zal het iets van 2L zijn. Idee is een grote tank erboven, de kleine warmt direct op de grote langzaam.

De uitlaat moet nog onder het mes, nu zit de uitlaat onder en condensaat aan de zijkant. Ik moet echter direct omhoog, waardoor er een U ontstaat. Ik ga het huidige condensaat punt afdoppen en een nieuwe sok op de kopse kant lassen. Dan het hele zaakje 180gr draaien.

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Sow,

Uitlaat is omgebouwd en zit weer in de menie. Heb ik vandaag een netontkoppeling gescoord :mrgreen:. Ook nog een Woodward :mrgreen: :mrgreen:. Er is intern een relais kapot, dus hij moet nog even naar een "mannetje".

Ik heb ook besloten de Denyo sowieso één keer op het net te gooien. Eerst testen hoe de synchronisatie gaat, zonder het net, dan 1x op het net. Ik ben nog lang niet zo ver, zoek nog een e-kast, leeg of met oude inhoud (zie TKG). Daarna komt de gewone e-motor erop, ik heb al een mooie, 4kW 4-polige Siemens. Waarom: Cuz I wanna know :D.

Ook heb ik de omkasting bijna klaar, er moet nu nog een vloertje in van beton. Tussen balken van de bestaande wand rockwool gezet en afgetimmerd met plaat. Van oude sandwich panelen, daarbinnen nog kast gemaakt. Als dit niet voldoende is metsel ik er nog een stenen muurtje binnenin, dat is zo massief, dan blijft er zeker geen dreun over. Kosten, half doosje schroeven, de rest verzameld.

Hieronder de foto's:
Hok 1.JPG
Hok 2.JPG
Hok 3.JPG
Laatst gewijzigd door Tim op 03 feb 2011, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Mini WKK project

Bericht door nck »

Wanneer je er een vloertje in gaat leggen zorg er dan voor dat het een geheel zwevend geheel wordt. de dreun gaat zeker door de vloer en door harde grond. drukvaste isolatie eronder en om de vloer heen en het probleem is zo goed als weg.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Jan,

De foto's zijn van 2 week geleden. Ik heb 4cm PIR plaatjes eronder en sponning gemaakt, waar de voorplaat (deur) de kleine omkasting afsluit. Ik ga een stuk hout in de beton leggen zodat er een bak ontstaat. Ik heb nog wat betonverf, zo kan ik straks het kWh zweet van de kubota zo wegvegen.

Ik hoop dat het stil blijft buiten de kast. Ik kom bijna op het punt dat het weer geld moet kosten, gaten boren, leidingen kopen, etc. Na die leuke ontmoeting met de tandarts en verzekering is het hobbypotje weer door m'n mond gegaan :lol:.

Tim
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Mini WKK project

Bericht door nck »

Oké ik snap het. En dat met die tandarts kan ik me voorstellen dat zoiets een domper is.
Waarom je die Denyo in het net wilt gooien snap ik alleen niet, of het moet zijn omdat je dat een keer gedaan wilt hebben. Zal je veel moeite en afregelen kosten. Onthoudt dat je de uitgangs-spanning van de denyo eerst op pijl moet hebben, ik herinner me nog dat hij onderspanning produceerde.
Maar wanneer het lukt is het een zeer voldaan gevoel.

Ik blijf zelf altijd a-syncroon draaien, puur vanwege de eenvoud. Rustig doorbouwen en alles zal rech komm'n.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Mini WKK project

Bericht door Chicken Power »

Hey Tim,

Blijft een mooi project.

Wat me, sinds het begin op die andere site nog bijstaat, buiten de verantwoorde netafschakeling:

Het veranderen van de poelies omdat de kubota bij dat toerental toch te veel vermogen voor de denyo levert. Tegen de herrie.

Andere was, waar je iets met gewone automaten wil doen, je even op de karakteristiek moet letten, ik geloof geen B. Dat weet Jan beter. Ik zou d’r wel altijd schroefpatronen bij willen hebben.

Ik ben trouwens helemaal om naar asynchroon, duurde even voor ik zag dat al draait ie in tegenfase, de ‘inschakelstroom’ maar een fractie is, van wat die motor anders opneemt als ie nog stil staat.

Voorzichtig al het idee gehad om dan met twee verbrandingsmotoren toch naar eiland generatorbedrijf te kunnen; een zelfbekrachtigende, en de andere asynchroon.

Of iets met een goede (zuivere sinus)accuomvormer. Nog geen idee wat je als minimaal bekrachtigings vermogen nodig hebt.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie