Mini WKK project

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Inderdaad, die tweede site had een uitgebreide webshop. Importeren uit GB wordt wat lastiger nu, liever uit Nl, maar dat is eigenlijk net zo lastig ivm schaarste.

Die HRW2 is een 30 pk, dan werkt een startomatic niet meer denk ik? Demper zal iets van een busje worden of zo. het dingetje moet 1500 tpm gaan draaien, dus dat valt mee tov die schreeuwende Yanmar.
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Mini WKK project

Bericht door haddock »

Hoi,
Een HRW start-o-matic heb ik nog niet van gehoord maar je weet maar nooit met die Engelsen :fff
Ik ben er wel achter gekomen dat het goedkoper is om een kant en klare generator set te kopen ipv zelf pielen met poelies en koppelingen.
Maar ja het is leuker om zelf te knutselen natuurlijk.
Onderdelen zijn best te vinden in Nederland maar vaak betaal je dan 2 tot 3x zoveel als in Engeland.
Maar sinds dat brexit gedoe heb ik er zelf ook niks meer besteld...
Ik zou eerst de HRW eens proberen te starten (eerst effe olie checken etc!) wie weet draait hij wel perfect.
Het is nog ouderwets degelijk spul.
Wat staat er zoal op het type plaatje? (foto?) misschien kan ik het bouwjaar vinden als je dat leuk vind.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

De lister staat zonder olie. Moet t project eens opstarten. De grootte past me wel denk ik.

@LeaD. Als belasting onder de 3,5 kW direct drive blijft rookt de Yanmar niet. Klopt ook wel met cos phi en zo. Voorlopig nog aan t testen met gewone diesel. Als t geluid beheersbaar is, wil ik verbruik duidelijk in beeld hebben. Vandaar kan er verder geexperimenteerd worden.

Dat verhaal van die lampen begrijp ik niet. Ik gebruik een gewone asynchrone motor als generator. Het is in of niet in. Sterdriehoek is volgens mij ook niet bruikbaar.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

Scan.pdf
(61.65 KiB) 112 keer gedownload
Bij draaiende motor wordt eerst schakelaar S2 gesloten, de lampen komen dan in serie te staan met de generator . Wanneer de lampen heel zachtjes branden of zelfs uit zijn kan je schakelaar S1 inschakelen waardoor de lampen worden kortgesloten en de generator direct aan het net komt te hangen . Het anker hoeft zich niet meer met een schok aan te passen aan het net omdat deze op dat moment gelijk loopt .

Wat de cos phi betreft, een asynchrone motor in overtoeren is capacitief !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Interessant. Dat werk niet met led lampjes maar lampen moeten een belasting vormen? En electr motor in mijn geval?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

Ik vermoed dat het met led-lampen ook wel werkt, dienen als indicator . Lijkt mij wel een poging waard, led-lampen kosten nu ook de wereld niet .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

https://youtu.be/7oPGfRo2EX0

Zoiets LeaD?
Even getekend , snijden zetten. Toch weer avondje bezig. In de haast om nog even proef te draaien uitlijning niet zo nauw genomen en met een uurtje de kunststof uit de koppeling gesmolten. Of het is toch de flex in de opstelling. Even nachtje over slapen. Trillingen zijn wel weg. Dingetje blijft op zijn plek staan en hoeft niet meer vastgebonden te worden tegen weglopen. Bedankt.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

Ook mooi gevonden, die opstelling van trildempers zie ik ook wel eens bij trilplaten ( die machientjes om stabilisé te verdichten ) . Nu heb je ze onder een hoek van 45° staan en werkt ook wel, mogelijks zelfs beter als mijn eerder voorstel .

Uitlijnen doe je met de micro-meter ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

Wat de koppeling betreft, kan ook met twee tandwielen en omslagen met een dubbele ketting om de tandwielen met elkaar te verbinden . Geen idee of het bij een toerental van 3000 rpm en dergelijk vermogen nog werkt en niet onbelangrijk, wel toegelaten is, dus de diameter niet te groot kiezen . Dat laatste geldt ook voor de flexibele-koppeling .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

Het dingetje had al een aantal uren erop zitten. Niet te zien aan de koppeling. Gewoon op het gevoel afgesteld. Gisteren wat haast en ach maakt niet zoveel uit. Wel dus, in een half uur weg. Het geheel staat op een 5 mm plaat en dat op een 3 mm plaat met 45 gr randen. Daar zit teveel beweging in. Ik denk dat het dat is. Door onder 45 gr te werken kunnen de dempertjes nergens naartoe en blijven ze recht staan. Anders buigen ze gewoon weg. Dat is dan weer boven verwachting.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

Om de juiste plaats van de rubberblokken te bepalen, een steekcirkel vanuit de as van de motor en een raaklijn op 45° .
De 4 rubbers op korte zijde ( kopse kant ) hebben geen zin, je hebt nl. geen trillingen in de lengterichting . Die zouden beter 90° opgesteld staan of gewoon weglaten .
De vier rubbers op de lange zijde nabij het uiteinde plaatsen, daar is uw profiel toch iets steviger .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mini WKK project

Bericht door pelletpower »

ZO, een dag is altijd te kort. Weer een klein stapje verder en het dingetje gaat niet meer aan de wandel. De plaat waar de Yanmar en de motor op staan is verstevigd, dus de koppeling blijft nu wel heel. Nu nog geluid isoleren. Iemand tips?

https://www.youtube.com/shorts/heoODDmJYMI
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mini WKK project

Bericht door Tim »

Pellet,

Ik heb nog en paar 15cm dikke PIR platen staan. Gratis afhalen in Fryslân.

Waren voor hetzelfde doel verzameld.

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Mini WKK project

Bericht door benthuis »

Hier nog wanden van een Cargobull Trailer voor de heb.

Hele stevige plaat met PIR Kernaaá0
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Mini WKK project

Bericht door LeaD »

Ik zou eerst eens beginnen met een geluidsmeting te doen van de huidige opstelling , meeste smartphones hebben wel zo een programma, en dan gemeten vanop een afstand van 3 meter .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie