is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Woz »

Volgens mij heeft een elektrische cv-ketel gewoon een aan/uit thermostaat die je kan instellen naar wens.

Vermogen traploos regelen heeft weinig meerwaarde bij temperatuurregeling van een relatief grote hoeveelheid water en massa van de woning. Dat dempt zichzelf wel.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door JantjeV8 »

Waarschijnlijk zit er een warmte element in, die gaat aan of uit. Weinig warmtevraag is maar kort aan, meer warmtevraag is langer aan. Zou natuurlijk kunnen dat dat warmte element nog in een paart lussen is verdeeld. Als het apparaat slim genoeg is om de keuze te kunnen maken 1 of meer circuits 'aan' te zetten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door kockie »

Is het niet veel zinvoller (en goedkoper) om direct elektrisch te verwarmen ipv met een elektrische cv-ketel met leidingverliezen en opwarmen van ruimtes die dat eigenlijk helemaal niet nodig hebben?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door JantjeV8 »

Het verbaast me eigenlijk dat het op dit forum nog redelijk rustig blijft omtrent het hele reilen en zeilen van de energieproblematiek. In het dagelijkse contact met mensen gaat het er continu over, weliswaar vooral de financiën, maar dan nog. Ik had hier ook wel wat meer gesprek daar over verwacht.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door kockie »

Kom maar op dan!

Ik ben nu mijn zegeningen aan het tellen dat ik ongeveer 10 jaar geleden heb ingezet op het verwarmen met hout. Met hulp van een aantal mensen van dit forum een goed opgezette houtcv installatie opgebouwd met/ter ondersteuning van een zonneboiler. De mensen om mij heen die mij toe meewarig aankeken hebben nu een forse verhoging van hun energierekening voor de kiezen gekregen. Ik ook trouwens; van 14 euro in de maand naar 20.... Tot nu toe kan ik goed aan hout komen, dit jaar is mij al 20 kuub sloophout gebracht, waarvan 12 kuub op maat en gestapeld in ibc-kratten. Ik hoop dat dat zo blijft. Vorige jaren meegeholpen aan het verlagen van het stikstofprobleem door een viertal kippenschuren te helpen slopen. De bruikbare balken liggen klaar voor recycling, of zijn al gebruikt. De "rommel" zit inmiddels in IBC kratten.

Ik zie wel een probleem voor heel veel mensen en ben aan het denken hoe die te helpen zijn. Het enige zinvolle wat ik kan bedenken is (helpen) met isoleren, iets wat bij mij ook nog zou moeten....


Wie gaat er verder?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door dormos »

Misschien omdat velen hier zich al min of meer onafhankelijk van de fossiele leveranciers hebben gemaakt?

Als ik naar mezelf kijk hoef ik me weinig zorgen te maken. Al jaren van het gas af, kleine houtkachels icm E-boiler voor voor en na-seizoen, hout-cv met tapwatervoorziening voor als het echt koud wordt. Verder al in 2003 eerste PV gelegd, in 2013 bijgelegd en afgelopen zomer het systeem uit 2003 vervangen voor een groter systeem. Dekt nu m'n verbruik incl. E-boiler en elektrische auto obv 15.000 km per jaar.
Nu beetje bezig met domotica om opwek en verbruik op elkaar af te stemmen als voorbereiding op het afschaffen van salderen.

Wie nu pas begint is te laat, en dan gaat het pijn doen. Maar had iedereen dit niet aan kunnen zien komen?

Wellicht niet, en misschien ook niet zo gek met een Minister President die visie iets voor de opticien vindt....
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door jgroot »

Hier ook weinig reden tot paniek. In 2020 mijn hele huis goed geïsoleerd tijdens een grote verbouwing. Met hulp van hier een fijne houtvergasser geïnstalleerd en verder nog 18 PV panelen op het dak liggen. Dus wat dat betreft maken ze ons niet veel.

Neemt niet weg dat veel mensen in de problemen zitten en of nog komen. Hier maak ik mij zeker zorgen over. Maar verder dan wat gratis advies m.b.t. verduurzamen kom ik vooralsnog ook nog niet.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Erikvr »

Ik denk dat de meeste ecologisch-geïnteresseerden al eerder hebben ingezet op isolatie en vermindering van (energie)consumptie. Degenen die daar nooit naar hebben gekeken worden verrast en dienen acuut te worden gecompenseerd. Ik had gehoopt dat hogere energieprijzen eens zouden leiden tot minder consumptie maar het lijkt vooralsnog ver weg door koopkrachtcompensatie etc.
groet,
Erik
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door pelletpower »

Ziehier je antwoorden Jan 😀😀

Hier ook hetzelfde, nog drie panelen erbij dan zitten we op 25 kWp. Nu gewoon verdienen, straks tot een aardig eindeje de donkere dagen in gratis energie. Het zou jammer zijn als de salderingsregeling afgeschaft zou worden, maar niet meer dan dat. Nissan Leaf doet wonderen, lees ik net.

Verwarmen doen we op gratis hout dus gasprijs boeit niet. 7 euro om te koken vorige maand en €17,50 aansluiting. Hij blijft nog even als reserve😀😀. Paar weken terug hadden we een feestje, en inderdaad, energie is tegenwoordig een gespreksonderwerp. Roept de directie, we gaan van het gas af… Pas op want maandag bel ik en dinsdag is ie afgesloten😀. Angst, laat nog maar even.

Volgend jaar hoop ik wat meer in de moestuin te kunnen doen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door JantjeV8 »

Het leeft dus toch wel.. :lol:

De zonneboiler heeft vanaf 1e week april tot vorige week volledig autonoom gedraaid. Afgelopen weekend voor het eerst bij moeten gaan verwarmen. Nu nog elektrisch want ik heb de vergasser nog niet aan gehad. Dat zal eerdaags ook wel gebeuren.

Sinds mei van afgelopen jaar heb ik PV liggen, nog niet genoeg naar m'n zin. Maar vanaf de dag dat het in werking is, heeft iedere dag nog meer opgeleverd dan ons verbruik was. Ik sta er eigenlijk wel van te kijken dat zelfs de afgelopen grijze regendagen de opbrengst nog steeds hoger is. Ben benieuwd hoe dat over het hele jaar gaat uitpakken.

Ik roep dat ook altijd: F*ck de gasprijs, heb m'n energie voor 3 jaar vooruit al afgekocht met de voorraad hout.. :D Ik hoor de mensen ook nog zeggen: pfff, wat een gesjouw met dat hout, waar begin je aan.. Haha.. Zelfs iemand die ooit redelijk stevig op me in ging over roet, Co2 en stikstof enzo, heb ik recent nog even herinnerd aan haar keuze haar spouw niet te isoleren omdat dat financieel niet uit kwam :fff ....

Ik heb m'n panelen netjes aangemeld, toch wilde E..ent het voorschot verhogen. Heb daar wel een stokje voor gestoken, het voorschot zelfs verlaagd. Geen idee hoe dat allemaal verrekend gaat worden. Ik geloof wel dat m'n Enphase uitlezert aardig gelijk oploopt met de waarden die de slimme meter noteert. Overigens heb ik die slimme meter niet op 'uitzenden' staan, ik vul gewoon netjes ieder jaar zelf de getallen in.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door pelletpower »

Net als dat job hoppen het nieuwe normaal wordt om de huidige inflatie bij te houden, doe ik dat ook met de energie. Negentien okt gaan we naar een andere om de zomeropbrengst te incasseren. Als je even niet oplet worden de regels veranderd of gaan ze failliet. Een slimme meter die uitgelezen wordt is dan wel zo makkelijk. Bovendien krijg je standaard maandoverzichten, ook grappig. Vorige maand zouden we bijna €1300 terugkrijgen😀😀. Mooie gedachte, eens zien of we dat vast kunnen houden.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door WilfredT2 »

mooie discussies. Wat jammer is, is dat het toch vooral enkelingen zijn die erg blij zijn dat het niet hun probleem is. Want ik heb hout, zon, whatever.

dat is best kortzichtig. Als we heel nederland op hout gaan verwarmen, wordt het wel jouw probleem. Op meerdere manieren. Oftewel, ook dat zijn geen duurzame oplossingen. ook alle fossiele energie vervangen door zon/wind is onhaalbaar.

Ik denk dat minderen nog steeds veel beter kan. Ik was bij mijn ouders (2 mensen, in een vrij nieuw huis) en die gebruiken gewoon 3x zoveel gas en 2x zoveel stroom als ik met mijn gezin van 5 personen in een jaren 30 huis... En toen hebben we even gediscussieerd of die tweede koelkast van hun nu echt nodig was. Dat was al een heikel punt:-)

Wat ik daarmee wil zeggen is dat reduceren van energiegebruik wat mij betreft nog veel verder kan. Gek genoeg is de trend juist om alles maar elektrisch te maken. Fietsen, speelgoed etc.

Zelf wordt ik ook maar een beetje getroffen overigens hoor. De zonneboiler en hout-cv doen veel. Als je niet veel gas gebruikt, voel de je prijsstijging ook niet zo.

Maar ik mis toch nog een breder besef dat we gewoon veel beter na moeten denken over een energie-arme toekomst.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door pelletpower »

Klopt helemaal. En dat is maar voor een enkeling weggelegd om dat ook echt uit te voeren.
PV en salderjngsregeling is te makkelijk. Wat paneeltjes erbij en business as usual. Dat gaat de wereld niet redden inderdaad, althans de samenleving die we willen behouden.

Hout wordt al een ander verhaal. Minder verbruik wordt gelijk beloond met minder noodzakelijke arbeid.

Verder bemoei ik me niet meer met globale zaken, die zijn toch niet te veranderen. Als ik mijn eigen kleine wereldje wat kan verbeteren ben ik dik tevreden.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door WilfredT2 »

Ik ga hem even op de man spelen, pelletpower, neem het me niet kwalijk: je stookt op hout en dat is simpelweg niet houdbaar om dat als complete wereldbevolking te doen.

In hoeverre is dat anders als iemand die om de maand een vliegvakantie neemt, omdat diegene zich dat kan veroorloven?

in beide gevallen kan je stellen dat het niet houdbaar is. Het is simpelweg niet mogelijk om je als individu te onttrekken aan de globale situatie, in mijn optiek. ik ben het met je eens dat het wat hopeloos aanvoelt, maar als al onze voorouders ook hopeloos hadden toegekeken waren we bijvoorbeeld in sociaal opzicht waarschijnlijk slechter af. Is het niet je plicht als mens om te vechten voor een algeheel beter bestaan? Er is al zoveel uitgedacht wat echt duurzaam is (dus volhoudbaar voor duizenden jaren). Wie zijn wij dan om dit werk te laten liggen en alleen om ons eigen hachje te denken?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door pelletpower »

Nee, geeft niet, op de man spelen is prima. Hout komt voornamelijk van eigen land en daarmee voel ik me totaal niet schuldig of dat als totale wereldbevolking wel of niet haalbaar is.

Andersom is het voor een groot gedeelte van de wereldbevolking niet haalbaar drie keer per jaar de aardbol rond te vliegen. Diegenen die dat wel doen zitten daar net zo min mee. Mensen zijn kudde/sociale dieren, maar tot op zekere hoogte. Voor mezelf stoor ik me aan mijn eigen gedrag om die globale ideeen na te streven maar in het echt weinig te doen. Maw, ik doe voortaan wat ik kan doen en laat wereldproblemen voor de wereld. Dus ja, houtstoken is meer dan prima, uitstekend zelfs. Vooropgesteld dat dit op een schone 21e eeuw manier gebeurd. Als mensen zelf voor hun brandstof moeten zorgen, op micro nivo, dan worden vanzelf de macro problemen opgelost. Dit geld vooral voor houtstook , in mindere mate voor pv. Die laatste is wel lekker makkelijk.
Plaats reactie