Berekening circulair stoken

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

opaBoven
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2013, 15:17

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door opaBoven »

Hallo jwardenier, dank voor uw bericht. 2 m3 verbruik: de crux zit 'm vooral in het beperken tot het verwarmen van alleen de huiskamer. Daarbij komt: ik woon alleen en ik werk veel in de tuin en aan mijn huis: fysiek werk dus waar je warm van wordt. De batchrocket heeft een mantel van 5 cm beton: wel dus stralingswarmte (zodat de luchttemperatuur geen 20 graden hoeft te zijn), maar geen massakachel die dag en nacht warmte afgeeft.

Het eerste wat ik 's morgens doe is de kachel aanmaken: er gaat dan zo'n 2,5 à 3 kilo in en dan staat hij na een uur lekker te gloeien. Dan ga ik aan het werk. Om een uur of 2 's middags verstook ik nog eens een kilo. 's Avonds is het dan niet echt warm meer, maar dan ben ik meestal op m'n laptop aan het werk - met een deken over me heen en met een 40 watt elektrische onderdeken. Alleen als het stevig vriest stook ik meer.

Het is dus voornamelijk m'n manier van leven waardoor ik zo weinig verbruik. Al vanaf m'n 20ste (en dat is lang geleden!) maak ik me zorgen om hoe we de aarde doorgeven aan degenen na ons. Aanpassen aan het gegeven dat brandstof niet meer volop beschikbaar is is daarin een belangrijk punt. De hele energielabel-manier-van-denken, daar geloof ik niet in. Wel in aanpassen van levenswijze. Groot bijkomend voordeel, zeker voor als je ouder bent, is de minimale hoeveelheid werk aan het zagen en kloven. Een half uur per dag, hooguit, met een takkenzaag en een bijl. Ook nog eens goed voor je lijf.

Ik ben wel benieuwd of zoiets voor u ook mogelijk zou zijn. Hoeveel houtaanplant heeft u?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door peterberg »

Wij hebben een heel andere situatie, een passiefhuis van 180 m² bruikbaar vloeroppervlak. In principe verwarmen we alleen de huiskamer met een batchrocket mass heater van 2000 kg. Normaal stoken we maar één keer per dag, tenzij het gaat vriezen. De brandstof komt van een sociale hergebruik winkel waar ook een houtwerkplaats aan verbonden is. Die maakt gebruik van afvalhout om allerlei dingen van te fabriceren en heeft zelf ook een beperkte afvalstroom van klein spul.
In het kort: we stoken (grotendeels) welvaartsresten, 90% daarvan is zachthout.
Hout gebruik tijdens winter 2020/2021: 1,8 m³. Onze voorraad van 2,5 m³ is opgeslagen in 84 recycle kratjes waarvan er altijd eentje naast de kachel staat. De rest van het huis is grotendeels onverwarmd. Het wordt op temperatuur gehouden door de balans ventilatie die een deel van de warmte uit de huiskamer verspreidt door het huis.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door Woz »

Indien ik op het platteland zou wonen dan zou ik ook op hout stoken.

Maar we wonen in de stad en nu staat hier sinds kort een 5kW lucht/lucht warmtepomp.

Het hele huis is momenteel 19gr. Vandaag reeds 3kWh verbruikt, energiemetertje toont 300W actueel opgenomen vermogen.
Nu is het 10gr buiten, deze morgen 2gr en een beetje wit op het plat dak.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door jwardenier »

opa Boven en Peter Berg ,dat is een verbruik waar ik alleen van kan dromen .
Mijn dagritme 6 uur op ,kachel aanmaken koffie , blok hout op het vuur en dan naar de dieren ,om 10 uur ben ik klaar en gooi nog wat hout op het vuur ,omdat onze kachel een oven heeft zet ik daar een 10 l pan met aardappelen in ,voer voor de varkens .
even eten ,kop koffie ,en ga dan achter aan het werk ,het hangt van het weer af ,hebben we een zonnige dag dan kan de kachel op accu stand ,maar zoals de laatste maanden grijs weer ,dan hebben we geen warmte van de zon ,en brand de kachel de gehele dag .
Mijn vrouw wil graag warmte ,en ik heb me daar bij neer gelegd ,ben veel buiten in de tuin of op het land aan het werk ,meestal kom ik in huis en vind het dan te warm ,even eten en dan weg wezen .
savonds gaat er weer 10 l in de oven voor de varkens ,om de warmte en zwaar werk buiten lukt het me vaak niet om savonds wakker te blijven ,t v is vergeefse moeite ,dus als ik achter nog een klusje heb ga ik daar heen .
10 uur in de avond heb ik de tank leeg en moet ik slapen ,zo gaat het 7 dagen per week .
heb ong 1 ha bos ,2 rijen van 250 m wilg om de 7 m ,dubbele strook els 250 m en hakhout bosjes tussen de perceeltjes land .
als kachel hebben we een Altech ,speksteen met gietijzer ,blijft wel lang warm ,savonds gaat hij uit ,smorgens is het nog voldoende warm in huis .
we hebben een redelijk goed geisoleerd huis ,ventilatie dan zetten we een raam open ,of als de afzuigkap aan moet ,de kelder deur .
de afzuigkap trekt vacuem in huis ,en dan komt de rook niet meer uit de schoorsteen .
we maken in een goed jaar veel gebruik van een serre ,met een zonnige dag moet de kachel uit of op accu stand .
ik maak me ook wel zorgen om het energie verbruik ,heb al eens gewogen wat er in de kachel gaat en kwam toen wel op een redelijk verbruik maar helaas hebben we geen winterzonnetje gehad en verbruiken we vind ik best veel hout .
Heb echter nog voldoende ,denk nog wel voor 3 tot 5 jaar in vooraad te hebben en kan dan nog de eigen aanplant aanspreken ,wilg staan nu ook al takken van 7 jaar op en de els is er ook aan toe om te kappen voor hergroei .
maar als ik zo uw verbruik zie ben ik daar nog lang niet .
als elektra verbruik zaten we altijt rond de 3500 kw ,we hebben nu een inductie kookplaat ,t zal mij benieuwen wat het verbruik dan wordt .
Heb een zonneboiler in de schuur staan ,moet nog eens het dak op ,dit zal het stroom verbruik aardig minderen ,we hebben nu nog een boiler met stekker .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door jwardenier »

w o z ,warmte pomp ,ik heb daar geen ervaring mee 3 kw per dag,wij wonen best wel vrij dus houtrook ,daar heeft niemand last van ,bovendien stookt de kachel best wel schoon ,geen rookpluim op de schoorsteen ,ik kreeg eens een miljeu controleur ,de buren haden hun kachel aan ,daar had ze last van tewijl onze kachel ook brande ,die ruik je nouwelijks .
het zien van een rookpluim doet ook veel ,de stoomboot v d buuren weist zo imand direkt naar ,ik kreeg een pluim men vond dat ik goed bezig was .
maar als ik voorgaande berichten lees ,het kan dus veel beter .
opaBoven
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2013, 15:17

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door opaBoven »

@Woz
Ook in de stad zou je denk ik veel kunnen besparen door in te zetten op stralingswarmte, zoals vloerverwarming of LTV (lage temperatuur verwarming), in plaats van luchtverwarming.

@jwardenier
1 hectare bos, wat een rijk bezit! Het zou toch meer dan genoeg moeten zijn om met warmte zelfvoorzienend te zijn. Een batchrocket zou al een aanzienlijke verbetering zijn: de warmteafgifte per m3 brandhout is daarvan vele malen groter dan van een gietijzeren kachel. Op dit forum heb ik ook een paar batchrockets met oven voorbij zien komen (alweer langer geleden).

@peterberg
Mijn beste kachel tot nu toe was een 125 mm system size met een 6 cm dikke (enkele) bell. Helaas is het huis waarin die stond verloren gegaan bij een gigantische natuurbrand. Sindsdien ben ik in Groningen een bouwval aan het opknappen en woon ('s winters) zolang in een caravan. Daarin heb ik een 80 mm system size batchrocket gebouwd, fijne kachel, maar het lukt me niet om de verbranding schoon te krijgen. Blijkbaar lukt dat niet met zo'n klein formaat. Opmerkelijk genoeg moet ik dus groter gaan wonen om schoon te kunnen stoken...

Mijn nieuwe huiskamer wordt 30 m2 en ik verwacht dat dat met een 115 mm batchrocket goed gaat lukken. Ik sta er wel van te kijken dat je met die 2 kuub brandhout dus ook 180 m2 kunt verwarmen! Zes keer zo groot als mijn beoogde huiskamer!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door jwardenier »

Ik denk ook wel dat 1 ha op termijn genoeg zal zijn ,het is vrij jong bos ,k ben 15 jaar terug begonnen met aanplanten met in het achterhoofd een r b te bouwen ,ik kon in het verleden vrij gemakelijk aan hout komen ,maar nu de prijzen zo hoog zijn en de bio centrales het gros opvragen bleek mijn verwachting ,van toen toch niet zo verkeerd te zijn .
Ik kan het niet laten om elk jaar wat boompjes bij te planten ,zaai en stek veel zelf ,wat niet lukt koop ik .
K ben nu voornemens om een vlecht haag rondom het perceel te zetten , dus ga veel meidoorn stek materiaal zetten ,ik heb het vermoeden dat we ongewenste bezoekers gaan krijgen in de vorm van de wolf ,heb nu een raster geplaatst maar die is met een jaar of 10 15 ook weer op en dan zal de haag het werk moeten overnemen .
ons woonvertrek is rond de 60 m2 ,we hebben ooit op 25 m2 gewoond ,slapen in de bedsteede en poepen op het tonnetje , op de pompestraat hadden we een keukentje .waar de warmte van het vee en een houtkachel in het voorhuisje de eenigste warmte bron was ,ook warm water .
hoe goedkoop kun je leven ,dit huis was alles aanwezig en dat went veel te snel .
Ik denk dat u bij Peter wel andwoorden krijgt voor uw probleem ,ik volg wel even ,wens u veel sucses met de verbouwing en vergeet vooral niet ons op de hoogte te houden .
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door peterberg »

opaBoven schreef: 13 feb 2022, 15:37Mijn nieuwe huiskamer wordt 30 m2 en ik verwacht dat dat met een 115 mm batchrocket goed gaat lukken. Ik sta er wel van te kijken dat je met die 2 kuub brandhout dus ook 180 m2 kunt verwarmen! Zes keer zo groot als mijn beoogde huiskamer!
Een 150 mm batchrocket met veel dikkere wanden dan die 60 mm van de 125 mm versie kan ook heel goed. Het ontslaat je waarschijnlijk van meerdere keren per dag stoken. Oververhitting is iets wat nauwelijks voorkomt met een dikke massakachel, als de temperatuur van de kamer begint te stijgen dan daalt ook het vermogen dat door de kachel wordt afgegeven. Stel je maar eens voor dat de oppervlakte temperatuur van de kachel gelijk is aan de temperatuur van de kamer. Dan komt er helemaal geen vermogen meer af omdat er een evenwicht ontstaat.
Ik merk het hier ook, ik heb glas op het zuiden van 8 meter breed en 2,4 meter hoog, in vier ramen naast elkaar. De kachel is aan het eind van een zonnige dag een stuk warmer dan zonder zon.

Dat verklaart een deel van dat lage houtverbruik, het andere deel zit in een kierdicht huis dat extreem geïsoleerd is en de warmte wisselaar in de ventilatie doet de rest. En 180 m² verwarmen doen we eigenlijk niet, het huis buiten de huiskamer/keuken van 50 m² is in de winter rond de 16, 17 º C. Het "ijlt" mee met de huiskamer en als we in de rest meer warmte willen dan zetten we de deur naar de hal open.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
opaBoven
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2013, 15:17

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door opaBoven »

Hallo Peter, dank voor het meedenken. Ik zou iedereen die nieuw gaat bouwen aanraden het zo te doen zoals jij, het is wellicht de meest optimale kachel in het meest optimale huis. En wat een mooie kachel, ook nog eens. Maar voor mij is dat een droomsituatie, in de zin van: onbereikbaar, financieel en anderszins.

Ik heb een hart voor oude gebrekkige huizen (zal wel herkenning zijn!) en een groot nadeel daarvan is dat perfect isoleren niet haalbaar is. Ik ga natuurlijk zo goed mogelijk isoleren, maar dan nog is met name de vloer een grote warmteverliespost.

Juist 's nachts zou er met een massakachel (door de balanswerking die je beschrijft) veel warmte uit m'n huis worden weggetrokken. Op een moment dat er helemaal geen warmtevraag is.
Dat is de reden voor mij om eerder aan een kleinere, snellere kachel te denken. Warmte op het moment dat het nodig is, en 's nachts geen verliezen om de simpele reden dat hij dan uit is. In mijn vorige huis bleek dat goed te werken; meerdere keren stoken per dag vond ik geen bezwaar (gemiddeld 3 x).

Als je als uitgangspunt neemt dat je niet meer dan 2 m3 hout per jaar gaat verstoken, dan wordt de vraag: hoe ga ik die op z'n gunstigst inzetten? Een passiefhuis met massakachel is dan wel de mooiste optie, zeker! Maar van m'n vorige huis heb ik geleerd dat je ook met een snellere kachel een heel eind komt.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Berekening circulair stoken

Bericht door TLS »

jwardenier schreef: 13 feb 2022, 14:47 w o z ,warmte pomp ,ik heb daar geen ervaring mee 3 kw per dag,wij wonen best wel vrij dus houtrook ,daar heeft niemand last van ,bovendien stookt de kachel best wel schoon ,geen rookpluim op de schoorsteen ,ik kreeg eens een miljeu controleur ,de buren haden hun kachel aan ,daar had ze last van tewijl onze kachel ook brande ,die ruik je nouwelijks .
het zien van een rookpluim doet ook veel ,de stoomboot v d buuren weist zo imand direkt naar ,ik kreeg een pluim men vond dat ik goed bezig was .
maar als ik voorgaande berichten lees ,het kan dus veel beter .
3kWh per dag is extreem weinig, mijn lucht-water WP slikt zo'n 15-20kWh per dag voor SWW en warmte. Deze nacht heeft ze tot 2u kunnen draaien op zonnestroom uit de batterij. Moest mijn wagen niet laden overdag (~15kWh) zou ik met m'n batterij en PV voldoende hebben vanaf nu.
Ik denk dat met de huidige verhouding tussen stroom en gas de warmtepomp er definitief als overwinnaar uit komt; voor wie vloerverwarming heeft uiteraard.

Houtstook is niet opschaalbaar naar de ganse bevolking om evidente redenen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie