Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

rico123
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2021, 10:19

Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door rico123 »

Hallo,

Wij zijn bezig met de bouw van een kleine bungalow als buitenverblijf en later waarschijnlijk vaste verblijfplaats.
Oppervlakte gebouw kleine 80 vierkante meter ( buitenkant).
3 ruimtes ( Slaapkamer, badkamer, leefruimte).
Dus open keuken, living en hall.
Nu raad de ene een lucht water warmtepomp met vloerverwarming plus warmtepompboiler voor het sanitair aan.
De andere dan weer een gasketel met radiatoren en gasdoorstromer omdat het zo klein is.
Oh ja: Zonnepanelen mag niet in deze zone helaas. Niet toegelaten omdat de elektriciteit gezamenlijk is.
Graag jullie idee aub?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door kockie »

Alles begint met een warmteverliesberekening. Heb je die?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door benthuis »

Zoals Kockie boven aanhaalt, een goed advies kan alleen op basis van goede gegevens. Nu is het in de categorie, "ik zoek vervoer". De ene zal een vrachtwagen adviseren. "Weet je zeker dat je altijd alles mee krijgt". De ander raad een fiets aan. "Ben je niet veel geld kwijt."

Dus beide adviezen die je hebt gehad komen wel eens kloppen :wink:
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
rico123
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2021, 10:19

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door rico123 »

Als jullie de EPB studie bedoelen.
Ja deze heb ik.

Welke info hebben jullie nodig aub want is hele hoop papier.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door Adriaan Kragten »

In welk land zit je eigenlijk? Voor nieuwe huizen krijg je in Nederland geen gasaansluiting meer. Ik snap ook niet waarom je geen zonnepanelen zou mogen leggen als de elektriciteit gezamelijk is. Wat moet ik me daar trouwens bij voorstellen? Heb je niet je eigen KWh meter? Wordt het soms een bijgebouw bij een ander huis? Zonder zonnepanelen zou ik niet voor een warmtepomp kiezen.
rico123
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2021, 10:19

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door rico123 »

Adriaan Kragten schreef: 26 feb 2021, 16:31 In welk land zit je eigenlijk? Voor nieuwe huizen krijg je in Nederland geen gasaansluiting meer. Ik snap ook niet waarom je geen zonnepanelen zou mogen leggen als de elektriciteit gezamelijk is. Wat moet ik me daar trouwens bij voorstellen? Heb je niet je eigen KWh meter? Wordt het soms een bijgebouw bij een ander huis? Zonder zonnepanelen zou ik niet voor een warmtepomp kiezen.
België.
Is eventueel gasaansluiting met tank en propaangas.
Zonnepanelen mag niet.
Ja. Heb eigen kwh meter.
Is ook geen bijgebouw.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door Gargouille »

Gezamenlijke elektriciteit ?
Een soort camping waar enkel de uitbater een aansluiting heeft ?
Recreatiegrond waar je niet op mag verblijven ?

En zo niet ben ik echt wel benieuwd naar die collectieve elektriciteitsvoorziening.
Persoonlijk nog nooit van gehoord.

G
rico123
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2021, 10:19

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door rico123 »

Gargouille schreef: 26 feb 2021, 18:29 Gezamenlijke elektriciteit ?
Een soort camping waar enkel de uitbater een aansluiting heeft ?
Recreatiegrond waar je niet op mag verblijven ?

En zo niet ben ik echt wel benieuwd naar die collectieve elektriciteitsvoorziening.
Persoonlijk nog nooit van gehoord.

G
Electriciteit wordt voorzien uit gezamenlijke cabine.
Geen camping.
Permanent verblijf mag.

Graag antwoord op mijn vraag aub. Er mogen geen zonnepanelen geplaatst worden punt. Vraag me niet waarom. Het mag niet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door kockie »

rico123 schreef: 26 feb 2021, 19:00 Graag antwoord op mijn vraag aub.
Ik wil u erop wijzen dat dit een forum is, geen helpdesk.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
rico123
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2021, 10:19

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door rico123 »

kockie schreef: 26 feb 2021, 19:45
rico123 schreef: 26 feb 2021, 19:00 Graag antwoord op mijn vraag aub.
Ik wil u erop wijzen dat dit een forum is, geen helpdesk.
Als ik in mijn post duidelijk zet dat er geen zonnepanelen toegelaten zijn dan hoef ik al die vragen die er niks mee te maken heb niet.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door Adriaan Kragten »

Als het niet om aardgas gaat maar om propaangas uit een tank dan wordt het een ander verhaal omdat dat gas per m^3 waarschijnlijk duurder zal zijn dan aardgas, maar dat moet je nagaan. Op de Nederlandse website van Wikipedia staat bij warmtepomp een berekening waarbij een warmtepomp vergeleken wordt met een moderne CV op gas. Voor de aangenomen waarden van de energieinhoud van 1 m^3 gas en 1 kWh elektriciteit is een warmtepomp dan iets goedkoper per opgewekte kWh aan warmte. Maar als je geen aardgas gebruikt maar propaangas uit een tank en als die voor de warmteïnhoud van 1 m^3 nog aanzienlijk duurder is dan voor dezelfde warmteïnhoud aan aardgas, dan wordt een warmtepomp zeker goedkoper. Echter, voor een warmtepomp heb je vloerverwarming nodig en dat kan een behoorlijk wat hogere investering vereisen dan een gaskachel of een CV op gas. Wel is het zo dat je bij vloerverwarming altijd warme voeten hebt en dat je daardoor een lagere kamertemperatuur kunt hebben dan bij een gaskachel of bij een CV op gas. Een voordeel is ook dat je geen schoorsteen hoeft te maken. Op Wikipedia worden ook diverse typen warmtepompen beschreven. Ik denk dat je een hogere COP haalt als je de warmte uit de grond haalt dan uit de lucht, vooral als het erg koud is, maar het kan zijn dat je niets in de grond mag aanbrengen als je ook geen zonnepanelen mag plaatsen.
rico123
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2021, 10:19

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door rico123 »

Adriaan Kragten schreef: 26 feb 2021, 20:07 Als het niet om aardgas gaat maar om propaangas uit een tank dan wordt het een ander verhaal omdat dat gas per m^3 waarschijnlijk duurder zal zijn dan aardgas, maar dat moet je nagaan. Op de Nederlandse website van Wikipedia staat bij warmtepomp een berekening waarbij een warmtepomp vergeleken wordt met een moderne CV op gas. Voor de aangenomen waarden van de energieinhoud van 1 m^3 gas en 1 kWh elektriciteit is een warmtepomp dan iets goedkoper per opgewekte kWh aan warmte. Maar als je geen aardgas gebruikt maar propaangas uit een tank en als die voor de warmteïnhoud van 1 m^3 nog aanzienlijk duurder is dan voor dezelfde warmteïnhoud aan aardgas, dan wordt een warmtepomp zeker goedkoper. Echter, voor een warmtepomp heb je vloerverwarming nodig en dat kan een behoorlijk wat hogere investering vereisen dan een gaskachel of een CV op gas. Wel is het zo dat je bij vloerverwarming altijd warme voeten hebt en dat je daardoor een lagere kamertemperatuur kunt hebben dan bij een gaskachel of bij een CV op gas. Een voordeel is ook dat je geen schoorsteen hoeft te maken. Op Wikipedia worden ook diverse typen warmtepompen beschreven. Ik denk dat je een hogere COP haalt als je de warmte uit de grond haalt dan uit de lucht, vooral als het erg koud is, maar het kan zijn dat je niets in de grond mag aanbrengen als je ook geen zonnepanelen mag plaatsen.
Dank voor je duidelijk antwoord.
Grondboringen voor geothermische wp zijn toegestaan.
rico123
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2021, 10:19

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door rico123 »

kockie schreef: 26 feb 2021, 12:54 Alles begint met een warmteverliesberekening. Heb je die?
Bedoel je EPB studie?
Indien ja. Welke gegevens heeft u dan nodig aub?
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door Adriaan Kragten »

rico123 schreef: 26 feb 2021, 20:00
kockie schreef: 26 feb 2021, 19:45
rico123 schreef: 26 feb 2021, 19:00 Graag antwoord op mijn vraag aub.
Ik wil u erop wijzen dat dit een forum is, geen helpdesk.
Als ik in mijn post duidelijk zet dat er geen zonnepanelen toegelaten zijn dan hoef ik al die vragen die er niks mee te maken heb niet.
Als je eigen vraag onduidelijk is dan kun je vragen verwachten van degenen die dit forum bezoeken en je willen helpen. Sommige vragen blijken dan achteraf terecht te zijn en sommige niet maar dat zou toch niet tot een gepikeerde reaktie van jouw kant mogen leiden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuwbouw. kleine bungalow. Warmtepomp of gasbrander met tank?

Bericht door kockie »

rico123 schreef: 26 feb 2021, 20:00
kockie schreef: 26 feb 2021, 19:45
rico123 schreef: 26 feb 2021, 19:00 Graag antwoord op mijn vraag aub.
Ik wil u erop wijzen dat dit een forum is, geen helpdesk.
Als ik in mijn post duidelijk zet dat er geen zonnepanelen toegelaten zijn dan hoef ik al die vragen die er niks mee te maken heb niet.
Op een forum is het gebruikelijk dat er bij vragen tegenvragen volgen. Het getuigt dan van fatsoen om deze naar beste kunnen te beantwoorden
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gesloten