The Age of Healing

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: The Age of Healing

Bericht door Gargouille »

Pellet,

Daar heb je gelijk in. Het is niet de bedoeling om individueel de vinger te wijzen naar wat iemand fout doet.
Of fout "zou" doen, want het is vaak een oordeel binnen een bepaalde visie.(richting)
En ik ben er trouwens van overtuigd dat we als maatschappij er beter van worden als we met z'n allen -bijvoorbeeld- 40% energie besparen, dan dat één individu 100% bespaart. Hoewel dat ene individu ook een heel nuttige voorbeeldfunctie kan hebben in de maatschappij.

Hier op het forum zie ik het als een probleem dat er zogenaamd 'neutraal' tegengestelde richtingen gepromoot worden. Dat is eigenlijk niets promoten. En de groepen die de omgekeerde richting uitgaan hebben dan vaak conflicten.
Ik zie het eigenlijk niet als een vingerwijzing om af en toe eens te roepen: "mensen, het is volgens mij die kant op !"

En zelfs voor de mensen die dezelfde kant opgaan is nog niet iedereen even ver. Dat lijkt me maar normaal. Niet iedereen start op hetzelfde moment, de weg wordt steeds langer en moeilijker voor starters, niet iedereen heeft hetzelfde talent en loopt even hard. Lijkt me allemaal niet zo belangrijk, wat ik belangrijk vind is dat we met z'n allen de goede kant opgaan, dan wordt het volgens mij voor iedereen gemakkelijker. Dan kan je elkaar helpen en dan kan je leren van de mensen die al de weg al eerder uitgelopen hebben. Zowel van hun goede als hun slechte ervaringen.

Wat mezelf betreft wil ik daar ook wel op antwoorden, hoewel het volgens mij dus geen individueel probleem is.
Wij hebben, dankzij dit forum, de keuze gemaakt om te minderen en deels onafhankelijker te worden van het huidige economisch systeem.
We wonen zo in een oud groot huis in een co-house formule, weliswaar met familie. In plaats van veel te investeren hebben we vooral vereenvoudigd en het huis zo snel mogelijk afbetaald. De moestuin hebben we altijd gehad, maar die was bij het huis niet groot genoeg om zelfvoorzienend van te leven. Wel een groot deel van het jaar. Recent hebben we landbouwgrond kunnen kopen en wordt de moestuin uitgebreid voor jaarrond voedsel.
In het huis verwarmen we slechts een gedeelte en het koudste deel van de winter wordt nog steeds een deel fossiel verwarmd met de oude installatie die met het huis meekwam. Die installatie/verbruik is het volgende wat aangepakt gaat worden, maar daar wilde ik dus eerst ook de houttoevoer op orde voor hebben middels eigen hagen-, heggen- en hakhoutbeheer en snoeihout van fruitbomen. Dat lijkt nu ook te gaan lukken.
Om de lopende rekeningen te betalen wordt er door mij een 100 dagen per jaar nog gewerkt, maar dat is dus de enige input voor velen ...
Ook delen we nog een klein auto op benzine die ook niet meer vervangen gaat worden als we de laatste 100 werkdagen hopelijk nog kunnen wegsnoeien. Dit alles is het resultaat van een traag proces en we zijn er nog niet. De volgende generatie zal ook weer keuzes moeten maken en daarom ben ik ook niet helemaal voor een zelfvoorzienend systeem of een volledige economische loskoppeling. Wel voor een andere economie. En die andere economie zou de transitie voor anderen in de toekomst makkelijker moeten maken. Het vraagstuk van mijn generatie was hoe stap ik uit de grijze ecnomie, maar vaak werd en wordt die omslag wel voor een stuk met de grijze ecomie gefinancierd. Nu die grijze economie ook begint te haperen wordt de omslag ook steeds moeilijker. Ik vind het daarom belangrijk dat er dringend werk wordt gemaakt van een andere economie. En daarvoor moet je dus veel mensen overtuigen. En dat is frustrerend als je niemand meekrijgt in de richting waarvan je zelf overtuigd bent.

Voor mezelf heb ik de afgelopen jaren de vrijgekomen tijd gebruikt om me van IT om te scholen naar 'ecologisch bouwen' en ben me momenteel aan het verdiepen in historische bouwtechnieken. Omdat ik meen dat daar nog veel kennis ligt die in de toekomst terug relevant kan zijn in een post-fossiele samenleving. Hopelijk kan ik op die manier ooit ook nog een bijdrage leveren aan een andere economie. Een carrière ambieer ik er overigens niet meer in.

Hopelijk heb ik dat misverstand van die vinger hiermee een beetje uit de wereld kunnen helpen.

G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: The Age of Healing

Bericht door pelletpower »

Dankje G, dan mag je best een keer wijzen. Leuk om een keer wat te zien van je moestuin bijvoorbeeld.

Dat wijzen mag ik dus niet doen, wij zitten vast in die grijze economie. Business as usual, en dat in het kwadraat. Vindt ik niet erg, veel meer kan ik niet. Als er dingen veranderen, dan gaat dat in principe wel op een duurzame manier. En techniek is daarbij geen scheldwoord. Ik vraag me ook af hoe de nieuwe economie, energietransitie enz eruit gaat zien. Daar ga ik niet meer over zeggen dat de grote massa niet anders wil, en ik ben gewoon een kudde dier. Te ver van die kudde voel ik me niet prettig. Dus ja, het zijn spannende tijden met de nodige veranderingen op komst. Wat die gaan zijn? Niemand weet dat. Maar het goede nieuws, we gaan het vanzelf meemaken.

Dankje voor je uitleg.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: The Age of Healing

Bericht door remco d »

Hier ook een groot fan van Richard Perkins! Je ziet de laatste maanden wel duidelijk dat hij teveel geld met z'n boek en cursussen verdient heeft, hij heeft gigantisch veel geïnvesteerd, wat eigenlijk weer haaks staat op "the simpel life"

Mvg Remco
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: The Age of Healing

Bericht door jwardenier »

Ik denk dat G juist niet wijst ,wel naar een oplossing ,waarvan we uiteindelijk allemaal wijzer van worden .
Het is al een paar jaar geleden dat hier het omslag punt bereikt is ,na 14 /15 uur per dag werken in de bouw ,had ik er schoon genoeg van ,een 35 jaar terug besloten we naar voorbeeld van J Seymour simpel te gaan leven ,boerderijtje met 2,5 ha grond ,met zo weinig mogelijk kosten .
Na 13 jaar besloten we om een groter bedrijf te kopen ,nu een minder simpel huis met 4,5 ha grond .
We hadden ineens water uit een kraan en een boiler , spoel closet en een badkamer .
Werk wordt gedaan door een trekpaard schofthoogte 1,85 m ,met veel uit oude landbouw opgespaarde machines ,b v dorsen en graan malen gaat via een rosmolen .Energie komt nog steeds uit het net ,waar we steeds minder van proberen te gebruiken ,door afscheid te nemen van stekkers ,bedank D J voor je inspiratie .
We maken bijna alles zelf ,zeep ,melkproducten , graan tot meel ,en hebben van korrel graan tot snijden v een plak ham het proces redelijk onder controle .
Maar natuurlijk kan niet iedereen dit ,maar een zak graan bij een boer gekocht welke je zelf maalt op een handmolentje ,of het repareren van je eigen schoenen ,maakt je minder afhankelijk ,en ik denk dat het hierom gaat ,het uitschakelen of niet steunen van de mammoet bedrijven .
Hoe simpel is het wel niet, om eigen zaaigoed af te nemen van b v boontjes ,hiermee dwingen we b v Monsnta een stapje terug .
Voor al het eigen zaaigoed is een planmatige teelt wel een vereiste ,maar dat het kan weet ik uit ervaring .
Elk jaar laat ik planten in het zaad schieten ,en volg de tabel ,voor zaad vermeerdering en bewaar /kiemkracht tijd .
We wecken en of drogen of slaan het op in een kelder , groentes ,aardappelen en kruiden om er het jaar rond van te kunnen eten .
Maar ook vele voer producten voor de dieren .
We hebben nog een autootje, trekker die eens omgeruild moet worden voor een extra trekpaard ,veder zijn we afhankelijk van de fiets .
Gas hebben we niet ,hout verbouwen we zoveel mogelijk op eigen grond ,rest schooi ik bij elkaar .
Geld ,ja dat zijn we ook nog nodig ,komt van een potje uit het verleden of verkoop van overschotten ,alles gaat hier langzaam ,maar hierom waarderen we een aankoop des te meer .
Het zijn jij en ik ,als wij het kunnen ,kunnen het meer ,er is alleen durf voor nodig ,een stap .
Ik zie het ook als tegen de snelweg in rijden op een parallelweg met paard en wagen ,het lijkt of we snel voorbij zijn ,vanuit het perspectief vanuit een autoruit gezien is dit vast de waarheid .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: The Age of Healing

Bericht door pelletpower »

Inderdaad John, dik in orde en respect voor de dingen die je doet. Of juist niet doet. Met wijzen bedoel ik dan vooral het stelselmatig afwijzen van techniek. Ik denk dat je beter, net als aangegeven in dat andere draadje, beter met zijn allen wat zuiniger kunt doen dan een enkeling iets extreems. Begrijp met niet verkeerd, diep respect voor jouw manier John, Dutch John is natuurlijk een icoon of vele vlakken, wat Ben allemaal onderneemt ook, maar er zijn ook andere wegen. En die hoeven wat mij betreft niet telkens afgebrand te worden. Hoe worden de berichten op dit forum gedeeld? Toch ook gewoon zo fossiel als wat? Mensen die techniek afbranden, zitten die 's avonds in het donker bij een kaarsje?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: The Age of Healing

Bericht door Gargouille »

Volgens mij kan je in techniek niet "geloven" , noch het "afbranden".
Techniek is iets wat je kan uitrekenen. De output en de input.
Dat de commercie zich vaak van 'losse technische argumenten' bedient die de doorrekening niet doorstaan is geen kritiek op techniek, maar de toepassing van techniek.

Voorts zit ik hier niet met een kaarsje, maar voorlopig met een paar zuinige laptops en een paar zuinige lampen en doe enkel zinloze zaken als hier berichtjes posten.
Ik beperk het daartoe omdat ik weet dat de elektriciteitsrekening niet klopt en het op een dag zal gedaan zijn met de goedkope luxe uit de muur.

De keuze zal dan zijn om niet alleen de lamp, maar ook de investeringen en de wurgcontracten 24/24 aan te houden om ze via dubbele werkshiften te gaan terugverdienen. Of de lamp en de laptop uitdoen en wat vroeger te gaan slapen.

G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: The Age of Healing

Bericht door pelletpower »

Haha , inderdaad G. Het blijven altijd keuzes. Als ze maar gemaakt worden. Spannende tijd is het wel. Of links of rechts, rechtdoor loopt dood.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: The Age of Healing

Bericht door jwardenier »

Techniek afbranden ,nee dat is niet mijn bedoeling ,de rosmolen aangedreven dorsmachine was in 1800 de vooruitgang ,daarvoor stonden ze met 3 man met stokken op het graan te slaan .evenals de zelfbinder hij klopt veegt en hij zuigt ,tot dat de moderne machines het overnamen is deze techniek tot ver in de jaren 50 gebruikt .
Met een hamer ,tang of lasapparaat te repareren ,en dat is wat voor mij telt .
Met een hamer en een tang krijg ik een computergestuurde combine niet aan de praat ,bovendien slokt het ding brandstof waardoor je een derde van het graan kunt afschrijven voor onkosten ,en voor mijn stukjes komt de loonwerker niet eens .
Mijn paard eet van het land ,een zak haver kan hij langere tijd van bij gevoerd worden ,terwijl de machine alleen wat luchtvervuiling na laat ,heb ik elke morgen een kruiwagen vol mest ,die als mulch op de tuin gaat en het cirkeltje is weer rond .
Het dorsen met de stok doen we nog wel ,meer voor demonstraties en of wedstrijden, vaak nog toegepast op een leggertje zaaigoed .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: The Age of Healing

Bericht door benthuis »

remco d schreef: 20 jan 2021, 10:59 Hier ook een groot fan van Richard Perkins! Je ziet de laatste maanden wel duidelijk dat hij teveel geld met z'n boek en cursussen verdient heeft, hij heeft gigantisch veel geïnvesteerd, wat eigenlijk weer haaks staat op "the simpel life"

Mvg Remco
Ik had de zelfde observatie. Z'n woordgebruik en bezigheden zijn verandert... Leuk om te zien gebeuren.

Mocht iemand het nieuwste boek willen lenen.... Het is de meoite waard!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: The Age of Healing

Bericht door Krelis »

We zijn nu aangekomen bij Klaus Schwab en de reset.

https://www.amazon.nl/Fourth-Turning-Hi ... 129&sr=8-1

Strauss en Howe beschreven 30 jaar geleden het (bureaucratische) pad dat nu wordt bewandeld.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: The Age of Healing

Bericht door Woz »

Ik heb afgelopen jaar dit gevonden:

https://lowimpactman.blog/2020/06/25/va ... an-corona/

Het is een boek dat je kan kopen maar je kan ook het volledige verhaal digitaal lezen op zijn blog.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: The Age of Healing

Bericht door benthuis »

Woz schreef: 24 dec 2021, 09:00 Ik heb afgelopen jaar dit gevonden:

https://lowimpactman.blog/2020/06/25/va ... an-corona/

Het is een boek dat je kan kopen maar je kan ook het volledige verhaal digitaal lezen op zijn blog.
Heb het eerste hoofdstukje gelezen. Ik ben benieuwd!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: The Age of Healing

Bericht door benthuis »

Krelis schreef: 24 dec 2021, 03:17 We zijn nu aangekomen bij Klaus Schwab en de reset.

https://www.amazon.nl/Fourth-Turning-Hi ... 129&sr=8-1

Strauss en Howe beschreven 30 jaar geleden het (bureaucratische) pad dat nu wordt bewandeld.
Hmmm. De stukken op Amazon? gelezen. Beetje wollig, maar wel interessant omdat het in 1997 werd geschreven!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie