Biomassa en pellets

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Biomassa en pellets

Bericht door hobbes »

Ik heb jaren een boomkwekerij gehad maar nooit 1 cent aan CO2 subsidie. Zelf denk ik ook niet dat terug gaan naar hout stook de oplossing is voor het energie vraagstuk. Technisch is er al veel mogelijk maar financieel helaas niet. Vergisting van afval, land en tuinbouw producten mest en andere reststromen geven een veel hoger rendement dan hout op stoken.

Aan de prijs van een energie soort kan ook nog wel wat veranderd worden. het is toch een beetje raar dat een groot gasverbruiker een behoorlijke korting op de kale gasprijs krijgt ten opzichte van een klein verbruiker? zo wordt die groot verbruiker nooit gestimuleerd om minder te gaan verbruiken.

Eigenlijk zou er gewoon een import verbod van hout snippers / biomassa moeten komen ter bescherming van de bossen die we nog hebben.
De kerncentrale in Ignalina is toch ook onder druk van Brussel gesloten?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Biomassa en pellets

Bericht door JantjeV8 »

Die artikelen en programma's zeggen niks over de her-aanplant van bomen. Wordt dat bewust ontweken of gebeurt dat ook werkelijk helemaal niet? Dan houdt de handel van die forma vanzelf een keer stil, niet dan?

Het andere wat ik zou willen weten: Zijn dat productiebossen? Want dan is het niet raar dat het geoogst wordt.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Biomassa en pellets

Bericht door pelletpower »

Jantje, dat zouden inderdaad productiebossen moeten zijn, en dat zijn het ook vooral. Wat ik in Bosnie zie is dat er volop pelletfabrieken opgezet worden. Capaciteit van productiebossen houdt dan ergens op.... De rest kun je zelf wel invullen. De directe gevolgen naar onstilbare hout-honger ondervindt Jwardier al. Altijd grijs, nooit zwart/wit.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Biomassa en pellets

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb jaren achtereen een kapvergunning bij Natuur Monumenten gehad. De uitheemse soorten er tussenuit om de inheemse meer groeiruimte te geven. Sedert vorig jaar kon dat ineens niet meer. De reden, op schrift ontvangen: De leden vinden dat er teveel gekapt wordt in de bossen.

Dat kappen van die paar particulieren zou je mijns inziens als onderhoud kunnen zien, maar op dat moment neem je daar genoegen mee.

Wandel je 14 dagen later door datzelfde bos, loop je over een baan van stalen rijplaten. Kom je op een perceel uit waar die oogstmachines geparkeerd staan, bij het grote pad ligt 4 meter hoog, 200 meter lang het geoogste hout opgestapeld.... De trailers waarop het afgevoerd wordt staan er bij.

Vervolgens vraag je op een nette manier om uitleg bij Natuur Monumenten, keer of 3 er achteraan gezeten maar dan blijft het stil.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Biomassa en pellets

Bericht door benthuis »

Zoek maar eens naar de link tussen milieu "beheerders" en energie mannen.... Lijntjes zijn soms zo kort, korter kan niet :wink:
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Biomassa en pellets

Bericht door pelletpower »

JantjeV8 schreef: 24 dec 2020, 10:57 Ik heb jaren achtereen een kapvergunning bij Natuur Monumenten gehad. De uitheemse soorten er tussenuit om de inheemse meer groeiruimte te geven. Sedert vorig jaar kon dat ineens niet meer. De reden, op schrift ontvangen: De leden vinden dat er teveel gekapt wordt in de bossen.

Dat kappen van die paar particulieren zou je mijns inziens als onderhoud kunnen zien, maar op dat moment neem je daar genoegen mee.

Wandel je 14 dagen later door datzelfde bos, loop je over een baan van stalen rijplaten. Kom je op een perceel uit waar die oogstmachines geparkeerd staan, bij het grote pad ligt 4 meter hoog, 200 meter lang het geoogste hout opgestapeld.... De trailers waarop het afgevoerd wordt staan er bij.

Vervolgens vraag je op een nette manier om uitleg bij Natuur Monumenten, keer of 3 er achteraan gezeten maar dan blijft het stil.
Das knap vervelend Jan. Je haalde heel je voorraad daar vandaan?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Biomassa en pellets

Bericht door JantjeV8 »

Ja, heel m'n voorraad. Was keimooi. Alles in overvloed, mooi voor de Unimog.

Nu ben je weer blij met de boompjes bij een ander uit de tuin met veel te veel snoeiknoesten er in. Heb nog geen goede vervanger gevonden die een beetje aan mijn luxeprobleem kan voldoen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Biomassa en pellets

Bericht door pelletpower »

Een maatje van me heeft een stukkie grond bij jou in de buurt. Daar moeten overhangende takken weg. Boven de grond afzagen is ook weg. Het gaat hier om de weg tussen de A59 en Heusden. Moet ik hem eens contacten? Mooie klus voor jou.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Biomassa en pellets

Bericht door JantjeV8 »

Vlak boven de grond snoeien is prima. Mits het geen populieren en wilgen zijn, want ja, ik heb ook nog wel wat noten op m'n zang.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Biomassa en pellets

Bericht door pelletpower »

Populieren heeft ie weg laten halen, bracht nog best wat op. Ik zal hem eens bellen van de week wat zijn plannen zijn.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Biomassa en pellets

Bericht door Slooij »

ik denk dat de bio massa in grotehoeveelheden word verbrand omdat hier meerdere rest producten van zijn er komt door de verbranding warmte vrij maar ook gips en bij steenkool ook vliegas. ik weet niet of dit ook zo is bij bio massa. ik denk dat de hoofd vraag niet alleen warmte is in grote hoeveelheden op de energie centrales, maar de rest producten worden ook goed verkocht voor een mooie wand in de woning bijvoorbeeld. ik heb zelf wel eens op de maasvlakte een biomassa transportband weg gehaald hier zijn niet alleen samen geperste houd korels overheen gegaan. ik zag ook veel veertjes liggen van kippen. en ander afval wat goed brand. ik moest overigens samen met collega's natuurlijk de band weg halen omdat er geen subsidies voor werden verstrekt.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Biomassa en pellets

Bericht door JantjeV8 »

Dons is ook een afvalproduct, en ook biomassa toch?
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Biomassa en pellets

Bericht door Slooij »

ja dons kippen stront en alles wat daar vanaf komt en wat nog een relatief schone verbranding heeft en het is volgens mijn schoner dan de afval verbranding. bij de afval verbranding word ook nog alles na de verbranding gescheiden puin bij puin glas bij glas en noem zo maar op. volgens mij is bio massa bij voorbaat al een brandstof wat geen vedere verontreinigingen heeft zoals dit bij gewoon afval wel het geval is.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Biomassa en pellets

Bericht door JantjeV8 »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1871382 ... r-biomassa

De energie die verstookt is zal "nodig" zijn geweest. Maar had dat Co2 getal anders geweest als er in plaats van die biomassa juist meer kolen waren verstookt? Er zal materiaal verstookt moeten worden.

Dus wie en wat maakt dit een constructief neutraal goed stukje nieuws?
Plaats reactie