Biomassa en pellets

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Biomassa en pellets

Bericht door jwardenier »

Nederlandse biomassacentrales maken gebruik van hout uit kaalgekapte stukken bos in Estland, blijkt zaterdag uit onderzoek van radioprogramma Argos en onderzoeksplatform Investico, voor onder meer de Groene Amsterdammer. Het gaat om pellets (geperste houtkorrels) gemaakt van onder meer gezonde bomen, die specifiek voor dit doel gekapt zijn. Dit gebeurt ondanks de strenge duurzaamheidseisen die Nederland stelt aan deze vorm van brandstof.
Het gaat om houtkorrels van de op één na grootste fabrikant van houtkorrels ter wereld, Granuul Invest uit Estland. Dit bedrijf zegt in een interview met de onderzoekers pellets te maken van hout van kaalgekapte stukken bos. Dit gebeurt onder meer in natuurgebieden waar de biodiversiteit beschermd wordt volgens Europese afspraken. Vorig jaar exporteerde het bedrijf voor ruim 100 miljoen euro naar Nederland.
Biomassa is voor het kabinet een belangrijke methode om de beoogde CO2-vermindering te halen en zo aan de klimaatplannen te voldoen. Het ministerie voor Economische Zaken en Klimaat stelt een duurzaamheidscertificaat verplicht aan alle houtpellets die daarvoor gebruikt worden. Dit garandeert volgens minister Eric Wiebes dat alleen hout uit "onvermijdelijke reststromen" wordt gebruikt als brandstof.
Kaalkap is een "oogstmethode" die niet in strijd is met de Nederlandse duurzaamheidscertificaten, laat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland weten volgens het onderzoekscollectief. Maar dit strookt niet met de uitspraken van Wiebes over reststromen, aldus de onderzoekers.
"Als je aan onvermijdelijke reststromen denkt, dan denk je aan zaagsel dat op de grond blijft liggen van een houtzagerij", zegt journalist Emiel Woutersen van Investico in gesprek met NU.nl. "Maar wat de mensen in Estland ons vertellen is dat zij een heel groot deel van de bossen als reststroom beschouwen."
Bomen gekapt in beschermde Natura 2000-gebieden

Granuul Invest rekent onder reststromen ook te dunne bomen en boomsoorten als witte elzen en wilgen, omdat deze bomen vanuit economisch perspectief alleen voor de energiemarkt geschikt zijn, zegt Granuul Invest-directeur Raul Kirjanen tegen het onderzoekscollectief. Hierbij zitten ook gezonde bomen, blijkt uit het onderzoek.
Granuul zet hierbij geen pellets apart voor de Nederlandse markt. Granuul laat "alle biomassa voldoen aan de hoogste criteria", zodat de pellets "vrijelijk gemengd" kunnen worden, laat het bedrijf weten.
Estse bosbeheerders zien kaalkap ook niet als een probleem, zolang het gebeurt bij gebieden die kleiner zijn dan 1 hectare. Valga Puu, dochterbedrijf van Granuul Invest, gebruikt kaalkap ook als oogstmethode in Natura 2000-gebieden. Dit zijn natuurgebieden waar de biodiversiteit volgens Europese afspraken moet worden beschermd. "Houtkap in deze gebieden is niet verboden en mag ook in Nederland", zegt Woutersen, "maar het is wederom de vraag of je dit als onvermijdelijke reststromen kan zien."
Houtkap in Estland verdubbeld

Estland versoepelde daarbij sinds 2015 de regels rondom houtkap in natuurgebieden. Het Nationaal Energie- en Klimaatplan dat Estland vorig jaar indiende bij de Europese Commissie, voorspelt dat er na 2030 meer hout in de Estse bossen gekapt zal worden dan ze extra aan CO2 kunnen opnemen.
Tussen 2014 en 2019 is de jaarlijkse afname van bosoppervlak in Estland verdubbeld, blijkt uit een analyse van de onderzoekers op basis van onder meer bronnen van Google, dataplatform Global Forest Watch en ruimtevaartorganisatie NASA.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Biomassa en pellets

Bericht door pelletpower »

Tsja, weinig aan te doen lijkt me. Persoonlijk ben ik afgehaakt op pellets na het zien van een kinderfilmpje. We hadden serieuze plannen om een pelletfabriek in het buitenland op te zetten. Ben je niet bang dat alles kaalgekapt gaat worden? Nee joh, wij moeten ook de regels volgen!! Die zijn hier wel hoor!!. En jouw verhaal speelt in de Europese Unie , John (dat was in ons verhaal niet). Het is dus duidelijk hoe buigzaam regels zijn, als de persen maar gevuld worden. Het moet renderen!!! Hier in de buurt zit ook een club die pellets vanuit Canada importeert, hoe groen is dat? Afijn, niet mijn keuze, ik maak me er niet meer druk om. Ik probeer de dingen binnen mijn eigen wereld zo goed mogelijk te doen. Soms lukt dat, soms heb ik een nieuwe kans nodig.

Toch bedankt voor de info, nu weet ik voor mezelf dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Biomassa en pellets

Bericht door GTV6 »

Tja het is lastig biomassa, de berekeningen en de praktijk zijn weerbarstig.
Een aantal jaar geleden besloten over te gaan op houtstook, van plezierstook in de kamer naar houtvergasser.
Was dit een goede keuze?
Eerder had ik de zaagresten van nederlands eiken, veel bast. Beviel mij matig.
Nu Azobe zaagresten, tja t komt niet van hier, maar t zijn resten. Ik vind t fijn hout om te stoken, anders gaat het naar de briketten industrie.
Is dit goed of is dit slecht, ik weet het niet.
Je eigen bosje en met de hand zaken en kloven zal beter zijn.
Maar in de waterbouw hebben we wel azobe nodig of alles op zijn kop.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Biomassa en pellets

Bericht door Ernest Dubois »

Ik ben er klaar mee, het hout binnenhalen en stoken. Is niet meer leuk.
Werken, das leuk.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Biomassa en pellets

Bericht door fireblade »

@ Ernest, hoe krijg je het nu warm dan?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Biomassa en pellets

Bericht door Ernest Dubois »

Voor nu, d.w.z. deze winter, heb ik mijn voorraad en daarna, als dat op is, (heerlijk die extra ruimte :D ) ben ik bezig met een ingrijpende overgang van een bepaald karakter. Als een van de eerst, ik stook nu al ± 30 jaar met 25 ervan op de modern wijze - massa/Finn, hout cv - die daar in ging neem ik aan dat ik nu een van de eerste die deruit stopt.
Werken, das leuk.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Biomassa en pellets

Bericht door fireblade »

ik stook ook al 10 jaar hout, met alleen gas voor de vloerverwarming en sanitair ww. Voor de rest doe ik niets, omdat er nog zoveel op ons afkomt met de energietransitie, en dan wil ik wel een verstandige financiële keuze maken. Huis is zo goed mogelijk geisoleerd, dus dat hoeft niet meer. Kun je iets meer vertellen over de overstap die je gaat maken?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Biomassa en pellets

Bericht door Ernest Dubois »

Gas is voor mij ook een mogelijk tussentijd oplossing verder durf ik nu niet zo veel over te zeggen anders dan het houd in het uit de buurt blijven van de commercie. Zo werkt het, het begint met een alternatieve oplossing die vroeg of laat ingenomen wordt door dat zelfde commercie dan is het opnieuw zoeken, uw gewoonten en praktijken aanpassen tot dat het moet weer beginnen. En zo gaat het door tot dat die ene of die ander de grond in wordt gedreven. Ik denk ik wordt het die de eerste zou zijn. :)
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Biomassa en pellets

Bericht door jwardenier »

ooo ,je gaat dus de politiek in ?
Het hout aanslepen zagen kloven en stapelen ,ja het is een heel werk ,meestal heb ik voor 3 a 4 jaar vooruit liggen .
Een aantal jaren geleden heb ik een houtopstand aangeplant ,voornamelijk wilg es en els ,hiervan zou ik een oogst kunnen nemen ,maar heb nog voor 2 jaar aan on gezaagd hout liggen en 3 jaar opgestapeld in de houtopslag ,dit zijsoen heb ik al weer 4 m3 verbruikt en zal vermoedelijk weer op een verbruik van 8 m3 uitkomen .
Van een goede bekende kreeg ik een grote houtzaag op een as met een poelie ,deze wil ik nog koppelen met de rosmolen om hout met paarden tractie te kunnen zagen .Hout uit eigen wallen zagen doe ik met een handzaag ,goed gescherpt even snel als de motorzaag .
Vooral de zachte houtsoorten vliegt de zaag door ,knotten doe ik op sta of hiel hoogte
stapel vervolgens de stammetjes op een werk slede en met paard breng ik dit naar de zaagplaats .
zo kan ik redelijk fossiel vrij en duurzaam hout stoken .
We planten nog jaarlijks boompjes aan ,dit jaar gaan nog 30 tamme kastanje boompjes de grond in en nog een 50 hazelnoot boompjes ,ook plant ik elk jaar nog wilgen aan .
We zijn de isolatie in huis ook nog steeds aan het verbeteren ,deze week hoop ik isolatie glas in de keuken te plaatsen ,het dubbel glas vervang ik hiervoor .We zijn in de loop van jaren met hout verbruik terug gegaan van 20 m3 per jaar naar nu nog ruim 8 m3 ,dit is exl warm water ,we koken en bakken regelmatig in de kachel met een rest gebruik van lpg voor kook doeleinden .4 tot 6 x 14 l
Mijn doel is om op 6 m3 houtverbruik per jaar uit te komen ,vr staand huis bj 64 met een redelijk goede isolatie schil en kier dichtheid zijn we al tot dit resultaat gekomen .We hebben geen gas aansluiting ,stroomverbruik zit rond de 3500 kw per jaar waarvan de boiler nu het grootste deel van verbruikt .
Het verbruik minderen ,daar zou ik graag meer over leren .
Verbruik van de boiler zal ook geminderd worden ,er staat een 300 l zonneboiler op natuurlijke stroming te wachten om geïnstalleerd te worden ,dit zal naar verwachting een 1800 kw per jaar uitsparen ,en dan nog eens een goede kachel bouwen ,en dan zal het streefdoel gehaald kunnen worden van ong 6 m3 per jaar houtverbruik met warm water en bak functie .
ik hoor of lees graag hoe je nog meer kunt minderen ,groeten John .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Biomassa en pellets

Bericht door Ernest Dubois »

Een opmerkelijk en leuk vermindering van 20 naar 8 John. Ik zit nu met rond de 30 p/j alhoewel ik heb het nooit echt gemeten :fff Voor wat overblijft heb je het min of minder gedekt denk ik, isolatie enzovoorts enzovoorts. Maar die richting, de zelfredzaamheid, de heft in eigen hand nemen , het geld uit hand van de schieters pakken, enzovoorts enzovoorts dat is het denk ik.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Biomassa en pellets

Bericht door jwardenier »

Ernest ,ik hoopte dat je wat meer zou vertellen over hoe jij denkt in de toekomst je huis te gaan verwarmen ,het minderen van houtverbruik heeft bij ons aan isolatie aan geld een goede verwarming gekost ,hadden we heel het huis warm gehad ,nu verwarmen we 1 vertrek en met restwarmte van een gemetselde schoorsteen worden de slaapkamers nog enigszins verwarmt .
Het resultaat ben ik best tevreden mee .
Pellet ,ik had al eens van je gehoord dat je dergelijke plannen had ,en inderdaad zolang de persen gevuld zijn is iedereen blij ,regels blijken dan heel erg rekbaar .
Wij wonen in een coulissen landschap ,en je zou denken dat dit beschermt was ,maar ook hier vind kaalslag plaats ,een grootgrond bedrijf heeft onlangs een kapvergunning gekregen voor 73 houtopstanden ,een boer kreeg er een voor 24 ,en dan te bedenken dat elke opstand een bos wal is van soms wel een paar km lengte .
De reden ,bij de boer elke schaduw werking v bos via satelliet controle geeft vermindering van van landbouwgrond en dus mest uitrij mogelijkheden maar ook minder geld door minder rechten ,via subsidies uit de e u .
Bij het groot grond bedrijf voeren ze als reden op dat ze er vroeger nooit gestaan zouden hebben ,logic toen was het heide gebied .
Verder zie je bij o a st bos dat ze grootschalig stukken geheel kaal kappen voor pellets .
Dat er niets aan te doen is ,ik weet dat mijn stem niet gehoord wordt maar als de gelegenheid zich voordoet laat ik me wel horen .
Ook op dit hout stook forum zou er best eens na gedacht kunnen over het fijt dat elke boom die gekapt wordt geen co2 meer opneemt en geen zuurstof meer afgeeft ,kortom iedere houtstoker zou zich verplicht moeten voelen om ook eens wat aan te planten ,we kunnen niet alleen maar nemen .
Ik hoopte dat met het plaatsen van het artikel we wat meer bewust zouden worden ,groet . John .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Biomassa en pellets

Bericht door benthuis »

John, ben wel benieuwd of je informatie hebt over die vergunningen.
Het zou wat zijn als er aan de ene kant subsidie en beleid is voor aanplant en aan de andere kant de vergunningen nog gewoon worden verleend...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Biomassa en pellets

Bericht door jwardenier »

Stond in de krant, gemeente rubriek ,vergunningen zijn afgegeven door de gemeente
Evenals veel particuliere kap aanvragen worden deze bijna altijd goedgekeurd .
Tevens probeert de gemeente het bomen belijd aan te passen ,door alleen monumentale of bijzondere of dorpsbepalende bomen kappen vergunning plichtig te maken en de rest vergunning vrij .
Hiervoor ben ik naar de inspraak avond geweest ,kreeg keuzemenu voor geschoteld met uiteindelijk geen keus of kiezen uit kwaad tot erger .
Hierop heb ik een bezwaar schrift ingestuurd om het manipulatief handelen ,ze hebben het plan daarop even in de ijskast gezet .
Een extern onderzoek bureau mag nu een nieuw plan schrijven .
Als dit plan er wel was doorgekomen had men nu vergunningen vrij al mogen kappen ,maar of het verschil maakt of het vergunning vrij dan wel goedgekeurd wordt met een betaal vlaggetje ,niet dus .
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Biomassa en pellets

Bericht door Wouter Gillis »

Hopelijk komen onderzoeken zoals deze meer onder de aandacht:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/08 ... -een-boom/
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Biomassa en pellets

Bericht door kockie »

Hier kunnen we komende winter gratis een jonge boom ophalen bij de gemeente om zelf te poten. Heb afgelopen jaren al behoorlijk aangeplant met wilg en eik, nu komt er als het goed is een linde bij.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie