Post Corona tijdperk

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door Pigion »

Ik proef hier daar afgunst over mijn levensloop tot op heden. Ik zeg zelf, ik heb geluk gehad en de kansen gegrepen als die voorbij kwamen. Ik ben mijn ouders dankbaar dat zij mij stevig hebben opgevoed, niet jammeren maar aanpakken. De grondslag voor het werken in het buitenland lag bij de jongste broer van mijn grootvader. Hij was zoon van een bakker in Eenrum, deed de Hogere Tropische Landbouwschool in Deventer en vertrok naar Indië, begon als voorman op een plantage en en eindigde als administrateur op de grote rubberplange "Bergen" op Zuid Sumatra. Deze manhad prachtige verhalen over Indië, ook heel droevige over de Japanse arbeidskampen waar zij moesten toekijken hoe maten met de bajonet werden gedood op de appelplaats.
Er zitten ook keerzijden aan langdurig werken en wonen in het buitenland. Je wordt bijna een vreemdeling voor je familie en je verliest het gros van de kennissen. Onze kinderen wisten nauwelijks wat grootouders waren en onze grootouders hebben de kleinkinderen nauwelijks zien opgroeien. En over het werk: Denk maar niet dat het werken met Arabieren in een streng Moslimland een pretje was, weinig recreatiemogelijkheden, geen biertje en wel temperaturen oplopend naar 43 C en zelfs 3 dagen naar 52 C. Auto's kregen problemen door dampbellen in de benzineleiding of werken 600 km in de woestijn en leven in een 12 voets container. Er was daar zelfs nog geen satelliet televisie en ook geen biertje.
Voor de rest mag iederéén het zijne ervan denken, niks gaat vanzelf.
Pigion
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Post Corona tijdperk

Bericht door Ingir »

LeaD schreef: 06 jul 2020, 06:17 Eén ding is zeker, het einde is nog niet in zicht .
Het corona-virus zal nog zeer lange tijd rondgaan, al dan niet met nieuwe mutaties die elk griepseizoen voor nieuwe besmettingen zullen zorgen. Dat is echter geen reden om angstig te zijn voor een tweede (derde enz) golf, al was het maar omdat die volgende besmettingsgolven eerder een zekerheid zijn dan een kans. We weten immers dat de dodelijkheid van dit virus vergelijkbaar is met het griepvirus van voorjaar 2018, er stierven toen een vergelijkbaar aantal mensen... echter opnieuw voornamelijk hoogbejaarden en mensen met ernstige ziekten.

Met de beschikbaarheid van effectieve behandelingen is het einde van de ziekte in zicht, neem daarbij dat men nu wél alert is op nieuwe uitbraken zodat gelijk passende maatregelen genomen kunnen worden (geen carnaval en gezondheidscheck van alle inkomende vliegtuigen/treinen enz.). De fouten die tijdens de eerste golf gemaakt zijn zullen in ieder geval niet opnieuw gemaakt worden. Mensen zullen weliswaar besmet raken maar met een snelle behandeling in eerstelijns zorg kan voorkomen dat mensen ernstig ziek worden en opgenomen moeten worden in het ziekenhuis. Door snel te reageren kan ook voorkomen worden dat mensen ernstig letsel oplopen en na ontslag uit het ziekenhuis nog vele maanden moeten revalideren.

Het einde van de anderhalve meter maatregelen is nu zeker in zicht. Waar eerst de besmetting via lucht (aerosolen) ontkend werd zien we de mening onder wetenschappers kantelen, vandaag lees ik diverse berichten dat men aandringt om de ventilatiesystemen van gebouwen kritisch te bekijken en liefst voor het volgende griepseizoen op te waarderen zodat besmetting via ventilatiesystemen uitgesloten zijn. Anderhalve meter afstand houden in gebouwen zal nog wel even voortduren maar over de geringe besmettingskans in buitenlucht bestaat nu wel consensus zodat daar die maatregel niet lang meer vol te houden is.

Er zijn dus positieve vooruitzichten: het virus blijkt nauwelijks dodelijker dan de jaarlijkse griepepidemie, men is alert op nieuwe uitbraken, er zijn voldoende medicijnen en veiligheidsmiddelen voorhanden, het virus kan al in een vroeg stadium behandeld worden met zeer goedkope medicijnen die ruimschoots beschikbaar zijn, er zijn zelfs behandelingsmethoden beschikbaar voor ernstig zieken, kwetsbare groepen zijn in beeld, evenals situaties met hoge besmettingsrisico's. Wat alleen nog ontbreekt is voorlichting over levensstijl die van invloed kan zijn op besmetting en ziekte. Ook op dit punt heeft de overheid tot nu toe dramatisch gefaald.
-
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie