is van het gas af wel verstandig?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

is van het gas af wel verstandig?

Bericht door fireblade »

ik had al weinig vertrouwen in de overrheid mbt de energietransitie, maar dit heeft het wel tot 0 gereduceerd.
https://www.dvhn.nl/meningen/Commentaar ... 16397.html
https://www.dvhn.nl/groningen/Hoogleraa ... 09437.html
En dan als rijk land nog het minste gedaan hebben ook!!
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Ingir »

Voor ons huishouden is het een relatief kleine stap om te gaan verwarmen op stroom met een warmtepomp, de woning is inmiddels overal goed geïsoleerd en alle kamers zijn voorzien van warmteafgifte via vloer- of wandverwarming (zeer behaaglijk!!). Toch zie ik het niet zitten om te investeren in een dure warmtepomp en SWW-boiler ter vervanging van onze trouwe gasketel. Met nu zo'n 20 jaar op de teller is de gasketel binnenkort aan vervanging toe zodat de keuze tussen warmtepomp of gasketel zich meer dan ooit aandient. Financieel is het niet zo'n probleem, wel vind ik de kostprijs van de warmtepomp/boiler niet in verhouding staan tot die van de combigasketel, ongeveer 8K versus 2K.

De keuze was daarom eigenlijk ook niet zo moeilijk... het aanbod van gas via de bestaande gasinfra zal nog tot minstens 2050 in stand blijven en zeer waarschijnlijk nog veel langer terwijl de nieuwe gasketel tot ca. 2040 zal meegaan. Het is dan vroeg genoeg om alsnog te overwegen om naar een warmtepomp over te stappen, dan hopelijk met een lagere investering én lagere energiekosten (wishful thinking...).

We hebben dus nog even de tijd om die zogenaamde energietransitie met wrakkige windmolens en geïmporteerde biomassa tot ontwikkeling te laten komen, ofwel te ontdekken dat we zo alleen maar verder van huis raken met méér CO2-uitstoot en méér (energie)armoede zoals men in Duitsland al 5 jaar eerder ontdekt heeft. NL moet dat als beste jongetje van de klas uiteraard overtreffen...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door fireblade »

@ingir, zoals we nu bezig zijn is een ondoordacht hap snap beleid waarbij alles draait om geld en economisch gewin. Beter is het m.i. om eerst alle woningen te isoleren, wat je niet gebruikt hoeft ook niet opgewekt te worden. En een betere verdeling van de subsidies, waarom wordt er royaal met subsidies gestrooid voor ondernemers en investeerders, en wil de gewone man wat doen kan die een lening krijgen of een schamele btw aftrek via een enorme financiële omweg te verkrijgen. Ondertussen zal de techniek ons ook voortschrijdend inzicht verschaffen mbt verwarming van onze woningen. En het is vreemd dat we van het aardgas af moeten, terwijl dat de minst vervuilende brandstof is. Verder is de netbeheerder hier op grote schaal hier bezig om de gasleidingen te vervangen inclusief de huisaansluitingen.....kan ik met mijn verstand niet bij. Waarom wordt er dan geïnvesteerd in de ontwikkeling van een auto op aardgas, dat is compleet weggegooid geld geweest, er was ook geen tankinfrasructuur voor. Terwijl van overheidswege de LPG altijd in het verdomhoekje gezeten heeft, waarom daarvoor een hogere wegenbelasting als er minder schadelijke uitstoot is.... Dat in Groningen de winning gestopt wordt is niet meer dan logisch, maar ook daar laat de overheid de mensen gewoon barsten. Dan zullen we gas moeten importeren, wat we ook doen met aardolie voor onze benzine en dergelijke. En als we dan toch zo klimaatvriendelijk bezig zijn met z'n allen, hoe kan het dan dat er nog op kunstijsbanen geschaatst wordt, een circuit in de duinen aangelegd wordt, waarvoor in no time de vergunningen rond zijn, maar voor de woningbouw moeten ellenlange vergunningstrajecten gevolgd worden, terwijl er al decennia lang woningen tekort zijn. Tot nu toe zijn al die maatregelen slechts een gegoochel met cijfers, maar draagt helaas nog niks bij.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door JantjeV8 »

In de regio van Tilburg, nabij een natura2000 gebied is recent een bouw vergund en gestart voor een AZC, terwijl er verscheidene leeg staan...???
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door fireblade »

laten we over het coa en zo maar ophouden, van de miljoenen die daar over de balk gegooid worden.....bij ons is ruim 1 jaar geleden een centrum gesloten omdat er te weinig asielzoekers waren, het dorp was grotendeels tegen de sluiting omdat het ook voor werkgelegenheid zorgde. En nu moet het ineens weer open, maar er moet dan ook weer voor 3 mln aan vertimmerd worden.....
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Ingir »

fireblade schreef: 08 feb 2020, 16:16 Beter is het m.i. om eerst alle woningen te isoleren, wat je niet gebruikt hoeft ook niet opgewekt te worden.
Het is niet alleen beter maar eerder noodzakelijk. Met de huidige geldstromen richting duurzame opwerking zonder eerst woningen zeer energiezuinig te maken kan omschreven worden als "verduurzaming van verspilling"... Gas is zoals je zegt een schone brandstof, in NL is er daarom geen noodzaak om NU versneld te stoppen met gas en alle beschikbare middelen in te zetten op duurzame opwekking. Die gigantische subsidiebedragen zouden beter besteed worden aan woningisolatie om energieverspilling tegen te gaan en pas daarna te gaan investeren in duurzame opwekking. Dit is de logica van de Trias Energetica.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door fireblade »

@ingir,
maar helaas zijn ze daar in den haag nog niet achter.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Ingir »

fireblade schreef: 09 feb 2020, 14:47 @ingir,
maar helaas zijn ze daar in den haag nog niet achter.
Nou... mijn opvatting is dat de beleidsmakers die er op energiebeleid toe doen wel degelijk op de hoogte zijn van de Trias Energetica en doelbewust inzetten op de tweede stap van de TE.

Moet je voorstellen dat er wél werk gemaakt zou worden van de eerste stap van de TE, dus eerst alle woningen goed isoleren. Uit eigen ervaring weet ik dat het gasverbruik met zo'n 60-70% kan dalen door te investeren in energiezuinigheid. Laten we stellen dat gemiddeld een besparing van 50% gehaald kan worden, dan zou dit betekenen dat het gasverbruik voor verwarming landelijk met 50% kan dalen. Dat is goed voor het milieu, goed voor het klimaat als je gelooft dat antropogene CO2-uitstoot zou leiden tot extreme opwarming van de aarde, en het is goed voor de portemonnee van de huiseigenaar/bewoner die zijn gasrekening ziet halveren.

Voor de overheid is dit echter een financiële ramp, 50% minder gasverbruik betekent ook 50% minder inkomsten uit energiebelasting, opslag dure energie en BTW. Van de € 0,65 die we gemiddeld voor een kuub gas betalen is zo'n € 0,40 voor de overheid. Doe dit maal 50% x 7,5 miljoen huishouden x een gemiddeld gasverbruik van 1200m³ per huishouden en je hebt een gat in de begroting van bijna 2 miljard euro...

Een vergelijkbare analyse gaat op voor huishoudens die hun stroomrekening tot nul weten te reduceren door het plaatsen van zonnepanelen met gebruikmaking van de salderingsregeling.

Nu is het zo dat al het energiebeleid (SER-Energieakkoord 2013 en Klimaatwet 2019) gefinancierd wordt uit een opslag op de energierekening van met name huishoudens. Wanneer die huishoudens massaal hun energieverbruik decimeren valt de financiële dekking weg voor dit energiebeleid...

De belangrijkste conclusie die je er als burger uit kunt halen is om ZELF te zorgen dat jouw energieverbruik zo veel mogelijk daalt zodat je minder last hebt van de verhoging van belasting op energie die de komende jaren voelbaar gaan worden. Vaak kun je al met eenvoudige middelen het nodige doen om het energieverbruik te reduceren. Bijvoorbeeld door de gasketel op een lagere temperatuur in te stellen (staat meestal te hoog ingesteld) en met eenvoudige middelen (kit, tochtstrips, radiatorfolie) het verlies te beperken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door fireblade »

Tsja,
Zo had ik het nog niet bekeken. Zelf heb ik er nog niet zoveel last van, woningisolatie op orde hier, alleen nog gas voor sww en koken, dus zonodig overstap gauw gemaakt. Verder betaal ik voor mijn gas nu bijna 1 euro/m3 met alle kosten/vastrecht erbij.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Albert van WdJ »

Ik zit met een verbruik van ruim 400 m3 gas aan meer dan een euro per m3 gas.
Als ik nog verder ga bezuinigen op aardgas, is het bijna goedkoper om propaanflessen te nemen.
Zolang de aardgasprijs echter nog nauwelijks stijgt, maak ik me nog niet druk.
10 jaar geleden riep men al dat de prijs ernstig zou oplopen.
Maar die staat nog steeds op rond de 70 eurocent per m3.


Maar zoals ik ook al opmerkte in een andere draad:
Ik ga niet van het gas af!
Hoe stoer degene dat ook laten klinken die het wel deden.
Zolang er gas geleverd wordt stook ik daar ook graag op.
Eén van de mooiste brandstoffen die er zijn.
Schoon, prima regelbaar, bewezen techniek.
Zoveel duurder dan hout stoken is dat niet. Wanneer je alles optelt aan (zaag-,transport-, kloof- en stook)-tijd, materialen, opslag, machines, installatie, fijnstof, geurhinder en asresten is gas toch wel een heel prettig alternatief.
En het geeft je ook nog een hoop vrijheid. Want de gasketel en thermostaat hoeft maar ééń keer per jaar wat onderhoud. De rest doet hij zonder toezicht.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door benthuis »

Een van de voordelen van zonneboiler en houtkachel is dat je je heel bewust wordt van je energie verbruik.
Iedereen in huis trouwens en niet alleen diegene die de jaarlijks energie eindafrekening bekijkt...

De gevleugelde uitspraak van een van Kockie z'n zonen: "pappa, nu kunnen we in bad want de zon heeft al.heel lang geschenen" is volgens mij onbetaalbaar!

Als je eerst je kachel moet vullen om het warm te krijgen, wordt je je er van bewust dat het een "luxe" is die we niet voor niks krijgen. De trigger om er minder van te gebruiken is daardoor duidelijk aanwezig....

Ik mis deze bewustwording vaak in de discussie over alternatieven voor gas....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door alefarendsen »

benthuis schreef: 11 feb 2020, 08:05 De gevleugelde uitspraak van een van Kockie z'n zonen: "pappa, nu kunnen we in bad want de zon heeft al.heel lang geschenen" is volgens mij onbetaalbaar!
Haha, onze kids hadden precies hetzelfde. "Papa, mogen we buiten in de hottub, de zon heeft goed geschenen vandaag". En met regenwater hetzelfde. Papa, niet de planten te lang sproeien, anders is het regenwater op.
benthuis schreef: 11 feb 2020, 08:05 Ik mis deze bewustwording vaak in de discussie over alternatieven voor gas....
Dit is hetgeen ik tot nu toe het meeste mis aan m'n nieuwe leventje in Frankrijk, dat bewustzijn. De boodschappen komen weer uit de supermarkt in plaats van uit de tuin, het warme water weer uit het 'stopcontact'...
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Ingir »

Albert van WdJ schreef: 10 feb 2020, 16:35 Ik ga niet van het gas af!
Hoe stoer degene dat ook laten klinken die het wel deden.
Zolang er gas geleverd wordt stook ik daar ook graag op.
Het is in ieder geval tot 2050 niet nodig van het gas te gaan, we hebben daarmee nog zo'n 30 jaar om gas te blijven gebruiken, voldoende om nu en komende 10 jaar je oude gasketel nog te vervangen door een nieuwe. En hopelijk is tegen die tijd het onvermijdelijke fiasco van de energietransitie in volle omvang zichtbaar geworden zodat de levering van gas noodgedwongen gecontinueerd wordt... iets met wal en schip. :D

Ondertussen zal de gasprijs wel verder oplopen maar dat geldt OOK voor de stroomprijs... er wordt vaak verondersteld dat de stroomprijs zal dalen, maar daarbij wordt vergeten dat de voorgenomen energietransitie vooral via de energierekening van huishoudens gefinancierd wordt en daarvoor moeten zowel de gas- als stroomrekening flink stijgen.

Bovendien begint nu al zichtbaar te worden dat onze stroominfra tekortschiet voor de elektrificatie van onze samenleving terwijl we nauwelijks begonnen zijn... https://www.ad.nl/auto/vermogen-elektri ... ~a1878199/ Er zijn gigantische investeringen nodig om ons stroomnetwerk geschikt te maken voor de invoeding van onregelmatige wind- en zonnestroom én voor de stijgende vraag naar stroom voor elektrisch vervoer en woningverwarming.

Blijkbaar lopen we nu al achter de feiten aan en dat kan me nog een feest worden met regelmatige stroomuitval. Ik overweeg daarom te investeren in een klein stroomaggregaat waarmee ik de meest kritische stroomverbruikers in huis van stroom kan blijven voorzien tijdens een langdurige black out: diepvries/koelkast, gasketel en modem.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door pelletpower »

Dat het net nieuwe energie niet aan kan is niet juist. Door gebruik van slimme meters en slimme apparaten en thuisopslag is verdere verzwaring niet nodig. En zodra de salderingsregeling afgeschaft gaat worden kan het met de ontwikkeling van de thuisbatterij ook snel gaan. Technieken zijn er, de noodzaak niet vanwege de salderingsregeling.

Een generator is natuurlijk nooit verkeerd of zoals sommigen zorgen dat je zonder die makkelijke elektriciteit kunt.

Spannende tijden, dat dingen gaan veranderen is wel duidelijk. Dat mensen dat niet willen ook.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef: 16 feb 2020, 13:00 Dat het net nieuwe energie niet aan kan is niet juist.
De praktijk, zie genoemd artikel in het AD, laat zien dat er nu al problemen zijn met het netwerk terwijl de transitie nauwelijks van start is gegaan. In Drenthe worden zonneakkers en windparken afgewezen door de netbeheerder omdat de capaciteit van het netwerk net toereikend is om de invoeding van duurzame stroom mogelijk te maken.

https://www.nmfdrenthe.nl/nieuws/gebrek ... nu-verder/

Slimme meters en thuisopslag zijn zelfs bij 100% dekking onvoldoende omdat het huishoudelijke energieverbruik (warmte en stroom) slechts 4% van het totale energieverbruik is.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie