is van het gas af wel verstandig?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door pelletpower »

Slimme meters en thuisopslag is niet voorbehouden aan partikulieren. Sterker nog, het zou goed zijn als iedereen zich een beetje bewust wordt van zijn energieverbruik. Met hout zeulen maakt dat pijnlijk duidelijk.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door JantjeV8 »

pelletpower schreef: 16 feb 2020, 14:50 Met hout zeulen maakt dat pijnlijk duidelijk.
En ik heb daar lol in, dat wil je niet weten. Een Stirling motor op hout er bij zetten, dat lijkt me wel wat. Ik zaag en kloof gewoon nog een paar wagens meer. Geweldig toch :lol: :lol:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door pelletpower »

Klopt. Je moet er wel lol in hebben.

Stirling is een kansloos verhaal. Daar zijn er al genoeg op stuk gelopen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door JantjeV8 »

Miljarden en miljarden, alsof het niks is. Het zal opgehoest moeten worden. Onafhankelijkheid, is de enige manier om niet in die lasso verstrikt te raken.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door pelletpower »

En wat dacht je van de tax op benzine en diesel die de staat misloopt? Inderdaad, onafhankelijk worden. Is hier al vaker besproken. Ieder voor zich de keus op welke manier. Is altijd goed voor jezelf, je niet afhankelijk opstellen van instituten of andere mensen. Heeft eigenlijk niets met ecologie te maken.

Maar inderdaad, die electrificatie gaat doorgezet worden. Is dat erg? Geen idee. Is het waar wat er geroeptoeterd wordt? Geen idee. Met een slimme aanpak en decentraal opwekken zou het net verlicht kunnen worden. Hoe onafhankelijker je wordt, des te dichter bij off grid. Hoe zwaar moet een off grid zijn?
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door fireblade »

Dat we met een verzwakt net zitten is niet van de laatste jaren. Er wordt maar steeds meer en meer aan hetzelfde kabeltje gehangen, en nu is het moment gekomen dat er de rek echt uit is. En het is ook vreemd dat ze her en dar de gasleidingen aan het vervangen zijn, maar van elektra dus niet..... De netbeheerders hebben zich alleen maar bezig gehouden met het updaten van hun leasewagenpark, ze rijden altijd het nieuwste van het nieuwste, zitten in enorme kantoorgebouwen, maar het netwerk updaten en controleren deden ze al decennia lang niet meer. Waaraan is het geld opgegaan wat we maandelijks betalen aan meterhuur, netbeheerkosten, transportkosten...….Dan moet die investering die nu gedaan moet worden geen enkel probleem opleveren, dat hebben ze al die jaren nagelaten. En willen dat wij nu ook daaraan extra mee gaan betalen. En dat er voor het aansluiten van een zonnepark meer dan 40 km kabel gelegd moet worden.....misschien had dat park ook dichterbij het aansluitpunt kunnen liggen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door pelletpower »

Die kabel wordt doorgaans door het park betaald.
De rest gaat inderdaad doorberekend worden.
En toch hebben we nooit uitval hier. Is een best net.
Go with the flow. Als t zo moet, dan doen we t zo. Nu nog invullen voor je eigen situatie. Tegenhouden lukt niet, tegenvechten wordt je heel moe en gefrustreerd van.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Krelis »

Ingir schreef: 10 feb 2020, 14:13
fireblade schreef: 09 feb 2020, 14:47 @ingir,
maar helaas zijn ze daar in den haag nog niet achter.
.

Voor de overheid is dit echter een financiële ramp,
zoals bij de auto: houderschapsbelasting. Of als vermogensrendementsheffing.....We gaan het beleven.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Ingir »

Krelis schreef: 26 feb 2020, 00:09 zoals bij de auto: houderschapsbelasting. Of als vermogensrendementsheffing.....We gaan het beleven.
Tja, er zit weinig anders op. Als eerste zullen vastrechtkosten voor een aansluiting toenemen en zodra dat niet meer toereikend is zal de benodigde energiebelasting via een andere weg binnengeharkt worden. In het tempo waarmee woningen energiezuinig gemaakt worden zal dat echter nog wel 20-30 jaar duren en heb je als huiseigenaar in ieder geval tijd genoeg om je investering in energiezuinigheid terug te verdienen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door fireblade »

kun je nagaan hoe goed doordacht Nederland met de energietransitie bezig is, het enigste wat men bereikt is het verkleinen van draagvlak hiervoor.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... r-BB10VRuL

Hier zullen veel mensen blij mee zijn. Afgezien van het feit dat het ook nog te betalen moet zijn. Ook zijn de alternatieven voor gas nog lang niet toereikend om bestaande woningen te verwarmen, ook na isolatie. En met het woningtekort zullen die groep huizen ook wel in gebruik blijven. En hoe groter het verschil in subsidies voor bedrijven en particulieren, hoe kleiner het draagvlak wordt bij die laatste groep. Terwijl je in onze buurlanden juist subsidie krijgt om in plaats van olie als brandstof voor verwarming deze te vervangen voor aardgas. Dit is gedoemd te mislukken, omdat het volkomen ondoordacht is, en in gang gezet door mensen die geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn. De energietransitie hier is een mooi voorbeeld van mooie praatjes en schuiven met cijfers. Hier pas ik voor, stook lekker mijn houtkachels en zolang er nog gas is blijf ik het ook gebruiken.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door fireblade »

zie je wel, had ik toch gelijk. Jammer voor diegenen die al zo'n dure warmtepomp hebben aangeschaft, ik heb steeds gezegd dat d overheid op een ondoordachte wijze maar wat loze kreten slaakt in het kader van de energietransitie.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... spartanntp.

En in dat kader wordt het nu dus ook duidelijk waarom hier grote delen van het gasnet vervangen worden.... Leek mij eerst onlogisch, maar nu. En weer een voorbeeld van onbetrouwbare politici en een falend beleid in deze. Op dit moment investeringen doen, behalve isolatie, zonnepanelen op je dak en het terugbrengen van het verbruik, is met deze gang van zaken weggegooid geld.
Frank borgo
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2020, 20:06

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Frank borgo »

Dat ligt eraan hoe je het doet uiteraard, momenteel zit ik in een verbouwing en ik doe ook het 1 en ander om van het gas af te gaan.
Al dan niet aangespoord door de overheid,maargoed gewoon ergens beginnen.

Zoals hierboven gezegd met hout stoken,welnu ik mag graag met hout stoken, ik heb er een systeem ingebouwd dat ik de warmte die normaal door de pijp naar buiten vliegt word gebruikt doormiddel van een motor door een wisselaar geblazen en verdeeld door naar de ruimtes daar waar ik ze heen gelegd hebt, word bewaakt met thermostaten dat de temperatuur uiteraard niet hoog oploopt maar behaaglijk is. Daar haal ik mijn warmte vandaan,enja je moet aan hout komen,kloven en opslag..uiteraard allemaal dingen die erbij komen maar dat zit mij niet in de weg...

Mijn warmwater krijg ik middels een 300liter boiler ,weliswaar electric element erin, ook bewust voor gekozen want ik zat me eerst te verdiepen in een hout cv kachel omzo m’n boiler op te warmen ,maar dat is ook niet alles omdat je of je moet de temp in de gaten gaan houden of je moet overtollig warme water lozen in het riool. Dus vandaar gewoon gekozen om het electric te gaan verwarmen.

Dus inprincipe kan de ketel bij mij de deur uit en ben ik inprincipe gasloos.
Alleen die gasmeter moet er nog uit, maar leveranciers houden die prijs kunstmatig hoog omdat ze niet blij zijn dat je eraf gaat.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Ingir »

Onze overheid wil helemaal niet van het gas af, ze heeft juist geïnvesteerd in de gasrotonde om ook ná het stilvallen van de gasproductie in Groningen geld te verdienen aan gas. Wel wil de overheid dat haar burgers van het gas afgaan, d.w.z. stoppen met verwarmen van de woning met een eigen gasketel en hiervoor in de plaats de woning opwarmen met warmtenetten die (na)gestookt worden met jawel: aardgas... :lol:

Met hout verwarmen is alleen mogelijk als je op het platteland woont, binnen de bebouwde kom zal het niet houdbaar zijn om houtkachels op grote schaal toe te passen vanwege stankoverlast en uitstoot van milieubelastende stoffen.

Veel alternatieven zijn er niet: een warmtenetwerk is peperduur in gebruik, een warmtepomp vergt een grote investering (hoogrendement warmtepomp, woningisolatie, luchtdichting en ventilatiesysteem met WTW)...aardgas voor particulieren zal snel duurder gemaakt worden om de warmtenetwerken (NMDA-principe) financieel rendabel te maken en zo in ieder geval minder draagkrachtige huishoudens te veroordelen tot het gebruik van een warmtenetwerk.

Voor de wat meer draagkrachtige huishoudens is het interessant om de woning energiezuiniger te maken (meer comfort als extraatje) en zo de gasrekening betaalbaar te houden. Voorlopig kunnen we nog tot 2050 gebruik blijven maken van aardgas dus ik zou nu niet al te veel bewegen en de beschikbare tijd gebruiken om het gasverbruik te minimaliseren. In 2050 zien we dan wel weer verder.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Frank borgo
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2020, 20:06

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Frank borgo »

Uitstoot van houtkachels reduceer je met een abcat filter.
400 euro en gaat 20jaar mee....
Plaats reactie