is van het gas af wel verstandig?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door JantjeV8 »

Of compleet opnieuw bouwen.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door remco d »

Als in Nederland woningen gewoon zouden afschrijven ipv magisch meer waard worden zou dat kunnen. Zolang oude meuk verkocht wordt voor prijzen waar Jan met de pet z'n hele leven over doet om af te betalen, zal dezelfde Jan die woning niet slopen + nieuw bouwen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door JantjeV8 »

Als je ouders zijn overleden, kan de erfbelasting op de woning hoger zijn als wat de woning ooit gekost heeft, inclusief de grond. Is toch raar.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door hobbes »

nee dat is niet raar. het is een kwestie van vraag en aanbod en aangezien dat de vraag het aanbod ruim overtreft wordt de oude meuk nog voor grof geld verkocht. indien je een woning erft kun je die soms nog beter gewoon weer verhuren ( desnoods via een tussen makelaar) brengt voor iedereen het meeste op. Duurzame investeringen zijn alleen te betalen als een item / installatie groot onderhoud / vervangen moet worden. Soms zou je het afgeschreven en zwaar verouderde pand graag plat schuiven en er een compleet nieuwe woning op dezelfde plek voor terug zetten, helaas mag dit niet van de bank dus blijft het oude pand staan. Grote stukken vervangen mag dan wel weer maar is veel duurder.
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door StefanG »

Even deze topic bovenhalen.

Met de stijgende gasprijzen stel ik me de vraag of het verstandig is om over 5 j over te schakelen naar een lucht/water warmtepomp.
Overval vloerverwarming en stoken incl warm water +/- 750m³ gas per jaar voor een 190m² grote woning. Geen bijverwarming zoals bvb een kachel.

Wat denken jullie? Binnen 5j is de ketel +/- 18 jaar. Overschakelen naar een wp of een nieuwe ketel zetten?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door remco d »

Dat is weinig gas, goed bezig! Ik zou daar mooi over 4 jaar beslissen, de ontwikkelingen gaan zo hard dat je nu moeilijk kunt zeggen wat over 5 jaar slim is.

Mvg Remco
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door TLS »

De gasprijs zit nu op 15c/kWh, elektriciteit schommelt rond de 30c/kWh. een warmtepomp heeft een COP van minimaal 2, dus financieel verslaat de WP momenteel gas. Ik zie gas niet meer terug zakken naar die schamele 5c/kWh van enkele maanden geleden. Aangezien je reeds vloerverwarming hebt, de ketel aan vervanging toe is, én je niet zoveel verbruikt zou ik voor een WP durven gaan.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door StefanG »

Ik ben inderdaad ook richting LWwarmtepomp aan het denken icm met doorstroomboiler (een boiler waarbij het sanitair water als een spiraal door de boiler loopt).
Hoeveel liter van boiler zou ik nemen? 300l? Bedoeling is dat ik daar later ook thermische panelen op aansluit.

Een klein PV installatie is er al.

Uiteraard nog te vroeg. Ketel is nu +/- 12j oud en werkt nog feilloos.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door pelletpower »

Nogmaals, een heel net verbruik.

Een aantal jaren terug is op het forum de vergelijking tussen zonneboiler en pv gemaakt. Daar kwam uit dat pv goedkoper is dan thermisch. Mijn keus zou zijn, extra panelen en daar je boiler mee verwarmen. Is die vol dan kun je de stroom terugleveren, probeer de overschot bij een zonneboiler maar eens te verkopen. Aansluiten is ook een stuk makkelijker, koperkabel versus koperen buis. Nadeel is wel meer oppervlak nodig voor dezelfde kWh. Inmiddels is de panelen prijs nog verder gezakt, rendement gestegen. Geen idee hoe de verhouding nu ligt.

Maar met de zakkende accuprijzen zou off grid gedurende een half jaar heel reeel kunnen worden.

Of je dit dan met een ingewikkeld WP moet aanvullen, laat ik in het midden. Het vulmiddel is en blijft erg milieuonvriendelijk.
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door StefanG »

Inderdaad,
Die uitleg had ik nog gehoord,door eerder een extra PV-paneel bij te leggen beter is dan thermische panelen. Bij thermische panelen heb je inderdaad die glycol, pomp, sensor dat altijd kan defect raken. PV heeft minder bewegende onderdelen (eigenlijk geen), alleen is ze iets minder efficiënt. Zeker in de winter hebben we juist veel energie nodig van de zon.
Daar zal een thermisch paneel beter in scoren. Maar dat kan binnen 5j weer anders zijn.
Nog stof tot nadenken.

Laag gasverbruik is dankzij ons "tegen de stroom in zwemmen" 14-15j terug.
De Belgische norm stelde niet veel voor qua isolatie. Maar ik wou een Lage-energie-woning. Want tenslotte gaan we er toch +/- 40j in wonen. Iedereen verklaarde ons zot met ons extra 3x zoveel isolatie, koude bruggen (niet nodig toen) , 3-voudig glas met thermische afstandshouders enz...
Maar ik heb het van geen vreemden. Stak 40j geleden staken mijn ouders al vloerisolatie en dubbel glas in hun woning.
Nu plukken we daar onze vruchten van! Uitgerekend:we sparen nu 2000€ / jaar uit met die hoge prijzen.

Dus binnen 5j een WP met doorstroomboiler, eventueel met extra PV-panelen.
Hoeveel liter zouden we als boiler moeten nemen? Voor 4 personen is ons huis bedoeld.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door pelletpower »

Regeren is vooruit zien.

Ik denk dat je met 300 liter aardig in de buurt zit. Kleiner zou ik niet doen.

Als je retourtemp laag genoeg is, kun je een CO2 wp overwegen. Geen schadelijk koelmiddel.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door TLS »

ik zou niet investeren in een zonneboiler, maar in extra PV en warmtepomp.

Een zonneboiler is inderdaad efficienter dan Pv en directe verwarming, maar PV+warmtepomp begint al wat meer richting het rendement van zonneboiler te gaan, plus PV werkt beter bij diffuus licht dan zonneboiler. zonnestroom is ook multi-inzetbaar vs enkel thermische toepassing voor zonneboiler.

een boiler 100l gevoed door WP?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door StefanG »

Gezien de oorlogsomstandigheden misschien toch niet te lang op gas stoken? En wat minder afhankelijk worden van landen zoals Rusland?
Misschien mijn plannen voor een warmtepomp toch wat naar voren schuiven? Gewoon een principe kwestie?
opaBoven
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2013, 15:17

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door opaBoven »

StefanG schreef: 28 jan 2022, 22:29 Laag gasverbruik is dankzij ons "tegen de stroom in zwemmen" 14-15j terug.
Was iedereen maar zo verstandig geweest, dan was er nu geen afhankelijkheid van Rusland. 750 m3 per jaar, dat is een zeer te respekteren resultaat.

Overigens vind ik het warmtecomfort in Nederlandse huizen abnormaal hoog. Kamers verwarmen die nauwelijks gebruikt worden. De thermostaat maar net een heel klein beetje terugzetten als je naar je werk gaat, of gaat slapen. In je T-shirt rondlopen terwijl het buiten vriest.

Halveren van het gasverbruik zou volgens mij prima kunnen, en met ingang van morgen al!
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: is van het gas af wel verstandig?

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 28 jan 2022, 22:59 Regeren is vooruit zien.

Ik denk dat je met 300 liter aardig in de buurt zit. Kleiner zou ik niet doen.

Als je retourtemp laag genoeg is, kun je een CO2 wp overwegen. Geen schadelijk koelmiddel.
En de gemeente staat dat toe. Gasfles alhier 50kg. Benzine? Een jerrycan -voor de maaimachine.
Plaats reactie