Houtworm garage

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Houtworm garage

Bericht door Atlas »

Gerende gelegde zie ik in de bovenste geval
Weet niet precies wat dat woordje "gerend" betekend.
Hallo Atlas, ik zet het op mijn todo-list, ik heb geen snelle oplossing.
Mooi dank je. ik "rommel"ze er nog wel een tijdje in.
Mooie uitleg Atlas. Zodoende heb je ook nauwelijks knoesten in je gevel.

Maar kan kwartiers hout niet weer makkelijker open barsten door droog/nat worden?
Noesten...dat is nog wel een verhaal ja... heb hem duidelijk vooraf gezegd geen planken met zwarte ingegroeide noesten te leveren.
Deze zijn namelijk als takje ooit afgeknapt/gevallen van de boom en later ingesloten door de verder groeiende stam. Waardeloos dat hout (zie je trouwens heel veel bij Douglas) al dat soort van noesten vallen er na één seizoen gewoon uit. vervolgens heb je een mooi wespennest-gat etc. Zoiets is wel weer op te lossen met een plankje met wat lijm aan de achterkant waardoor de noest gefixeerd wordt, maar is erg arbeidsintensief.
Moeten er toch noesten nog inzitten dan aangegroeide. Ook die barsten wel open maar blijven zitten en zijn met een beetje lijm vermengt met zaagsel dicht te strijken. doen direct na de eerste scheurvorming er er niet zoals ik hier op de foto er een jaar mee wachten want dan zit alles al vol met stof waardoor de lijm niet meer hecht.
20200130_120505j.jpg
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Houtworm garage

Bericht door Atlas »

Dat wateren is tegenwoordig vervangen door autoclaven. Eigenlijk gewoon droog en kapot stoven in een oven zeg maar. Dan zijn ook alle levende zielen er uit.
Geeft dat onbehandelde eik geen uitloog? Een beetje roodbruine jus op je ramen en op de stoep er omheen?
Ook dat is nog wel een dingetje.
Zeker geeft eiken uitloog. Heb dit een beetje bevorderd door de planken af te sproeien met de tuinslang.
Het is net alsof je de planken in hebt gesopt zoveel schuim/loog eraf komt.
Heb de ramen steeds goed afgespoeld maar verbeeld me toch dat er hier en daar een etsvlekje te zien is.
Of dat nog weggaat bij een goede wasbeurd?

......over hout valt zoveel te vertellen......
Laatst gewijzigd door Atlas op 30 jan 2020, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Houtworm garage

Bericht door Atlas »

Dit topic gaat een hele andere kant op maar zou afgesplitst kunnen worden?
Mooie uitleg Atlas. Zodoende heb je ook nauwelijks knoesten in je gevel.

Maar kan kwartiers hout niet weer makkelijker open barsten door droog/nat worden?
Een verse plank van 25 breed krimt rustig nog 1-1,5 cm in breedte.
Dus.... hout winddroog (15-25%) aanbrengen en dan bij voorkeur in voor- en naseizoen. vanwege een minder extreme werking t.o.v. de Winter-zomer situatie, dat is extremer in temperatuur en vocht.
Planken zo weinig mogelijk maar wel stevig schroeven of nog liever spijkeren. Potdekselen zoals in ons voorbeeld alleen maar aan de bovenkant vastzetten waardoor de plank vrij kan werken naar de onderkant toe. Dosse gezaagde planken zo aanbrengen dat ze naar de binnenkant van het gebouw gaan schotelen bij verschillende weersinvloeden. Hierdoor gaan ze namelijk niet "afstaan en krijg je aan de onderkant geen grote kieren.
Zie voor het aanbrengen zie weer de eerst bijgevoegde afbeelding van de boomstam. Daarin is te zien welke kant de plank op wil trekken wanneer die Dosse gezaagd is. Lijkt mij een belangrijk iets vanwege het feit dat bijna alles tegenwoordig Dosse gezaagd is en iedereen daar mee te maken krijgt. Ook lang niet iedere timmerman heeft deze wetenschap; het wordt domweg niet onthouden of ze niet verteld.

Tegenwoordig is er veel geprofileerd Zweed rabat te krijgen van vooral Douglas; ook goedkoop en duur. Vaak zitten hierbij de jaarringen net verkeerd waardoor planken "af gaan staan" en zelfs gaan splijten. Timmerlui en klussers proberen dit te voorkomen door ze soms aan bovenkant en onderkant te gaan spijkeren. Hierdoor is de plank weer gefixeerd, kan geen kant op werken en gaat weer scheuren.
Bij niet geprofileerd -dus potdekselen met volle planken zonder profiel- heb je tenminste de keus hoe je de plank aanbrengt en kun je hem klemmend naar de plank eronder aanbrengen.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Houtworm garage

Bericht door Ernest Dubois »

Geren betekent schuin toelopende en als een vlakte met zulke toelopende planken, de brede einden om en om geplast, beplankt is heet dat dan gerende gelegd, zie je vak in oude vloeren en plafonds vanaf de middeleeuwen tot, ik weet niet, midden vorige eeuw of zo maar niet meer . Het is een manier van zagen die min of meer aan de natuurlijk vorm van de boomstam houdt en dus heb je minder afval dan met recht of parallel gezaagde hout.

Kunstmatig drogen van hout dood wel aanwezig ongedierte maar is geen garantie tegen verder aantastingen en is geen vervanging voor het te water zetten van hout. Ik merk een zeker herleving van dit eeuwen oude gebruik.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Houtworm garage

Bericht door Atlas »

Mooie uitleg Atlas. Zodoende heb je ook nauwelijks knoesten in je gevel.

Maar kan kwartiers hout niet weer makkelijker open barsten door droog/nat worden?
Een van de dingen die ook erg beschermend voor hout kan werken zijn daken die ruim over de gevels vallen.
Dat is tegenwoordig weer erg in de mode met die jaren-30-nieuwboou-woningen , maar was vroeger bijna noodzaak.
Hiervan maakt men nu ook weer gebruik om redenen van zon-inval en als schaduw in de zomer. Het kan in de winter soms voorkomen dat planken de volle mep regen op de kop krijgen en zich zodoende volzuigen met vocht. In de zomer bescherming dan tegen al te grote uitdroging.
Ook het niet zwart verven of inpregneren van de planken is van belang. De planken worden veel te warm wanneer de zon er in de zomer opstaat. De Duitse Zagerij zei zoiets als "Hoe komen jullie Hollanders erbij om de planken zwart te verven? een Duitser hier zou voor "total verruckt"versleten worden.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Houtworm garage

Bericht door Atlas »

Het is een manier van zagen die min of meer aan de natuurlijk vorm van de boomstam houdt en dus heb je minder afval dan met recht of parallel gezaagde hout.
Ja oke, maar dit hout is niet zo gezaagd, het zijn allemaal planken van 20 breed over de volle lengte, maar ik snap nu wat je bedoeld.
Dit "gerend" zagen gebeurde hier ook veel en heb ikzelf toegepast op mijn schuur. ook hier in het oosten is dit veel toegepast tot zo 70 jaar geleden.
De bedoeling was vooral om het spint hout er bij voorbaat af te halen (dat ben je met een 10-20 jaar toch kwijt want dat rot immers en wordt weggevreten) en toch zoveel bruikbaar materiaal over te houden zoals jij al melde.
20200130_134147j.jpg
Ook zie je op de foto wat ik bedoel met uizetten en krimpen van hout. Nu zit er hoegenaamd geen kierruimte tussen. In de zomer is dit wel soms 1-1,5 cm kier. En dat ook nog eens op een gevel waar bijna geen zon komt.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Houtworm garage

Bericht door Ernest Dubois »

Ja, zo heb ik ook bij die eerder foto's gezien en ook bedoelde. En of je letterlijk aan de buiten kant van de boomstam zaagt of net buiten de kernhout om het spint af te halen komt het het zelfde uit. Met grenen bijvoorbeeld omdat het spint zo breed is hou je te weinig over als je het spint volledig afhaalt dus er zit altijd spint op.
Dat in de teer zetten ofwel zwarten was/is een belangrijk bescherming vooral bedoelde tegen de hoeveelheid vocht die hier in de Hollands klimaat beheerste. In eerste instantie was dat hout of Stockholmteer een middle die ademende is pas later is men koolteer gaan gebruiken wat afsluitende is en kan tot houtrot lieden.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Houtworm garage

Bericht door Atlas »

Ja, zo heb ik ook bij die eerder foto's gezien en ook bedoelde.
Ik dacht even dat je de stapel gezaagde planken bedoelde. Dat had je dan al goed gezien; het wandje was wat verborgen achter de stapel nieuwe planken.
Komt idd zo uit de boom er hetzelfde uit als v-vorm. Van belang is geen spinthout te gebruiken bij eiken aan buitenwanden. Voor binnenshuis gelden andere regels natuurlijk en zijn ook houtsoorten als vuren en grenen.
Mooiste van eiken vind ik persoonlijk het niet invreten door beetjes en het onderhoudsvrije.
Dir koolteer is ook nog wel een dingetje: sterk vervuild spul en moet in sommige gemeenten als een soort asbest of bielsen aangeboden worden op de vuilstort.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtworm garage

Bericht door JantjeV8 »

Koolteer moest een boer kopen, en dat deden ze niet graag. Ik heb vaak begrepen dat ze de afgewerkte motorolie van d'r tractor of bij de plaatselijke smid (die ook vaak garagewerk deed) tegen d'r houtwerk smeerden.
Plaats reactie