Wakker geworden?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Wakker geworden?

Bericht door Slooij »

in het leven gaat het om geven en nemen😊
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

En in welke verhouding Slooij?
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Wakker geworden?

Bericht door Slooij »

groene energie is een bos aanplanten en dit vervolgens gebruiken voor wat men wil ☺
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wakker geworden?

Bericht door Krelis »

jwardenier schreef: 22 nov 2019, 10:43 Ik weet dat we de wereld problemen hier niet oplossen en als die boeren problemen hebben ook niet .
Ik zie wel veel dingen van boerenbedrijven waar ik mijn respect niet voor kan uitdrukken .
Maar ik zit dat als alternatief ook aan de andere kant ,heb voornamelijk problemen ondervonden van ,zo had ik ooit 6 ha echt hooiland in beheer ,ben dit door lobby kwijt geraakt om hun mestafzet
Zie het grondwater pijl op hun verzoek veel te laag ,door te veel mest vervuild .
Zie dieren in een gevangenkamp waar ze nu nog maar 5 tot 7 jaar oud worden terwijl wij eerder koeien molken van 16 tot ver in de 20 jaar oud .
Zie dat ze de politiek zo beïnvloeden dat hun voordeel op voordeel krijgen ,neem ozb waterschap lasten enz .
Geen enkele sector heeft zoveel belasting mogelijkheden ,trekker bv wordt in 3 jaar afgeschreven hierop .
Men heeft als geen ander subsidie mogelijkheden gem 80 d per jaar maar ik ken er ook die 100 tot 150 d per jaar krijgen
Zo kan ik nog wel even doorgaan ,respect ,sorry .
En dat zeg ik die zelf een agrarisch bedrijf heb ,heb een broer die een groter bedrijf heeft en een broer die een nog groter bedrijf heeft ,veder veel fam met boeren bedrijven en mijn kennissen kring bestaat uit melkvee houders maar ook akkerbouwers ,en als ik leed wil zien hoef ik dus niet ver te zoeken . Verjaardagen heb ik afgeschaft ,of gelul over verre vakanties of het gaat over geld groter en meer .
Een ander fam lid heeft met grote letters trots op de boer ,op zijn auto staan ,hij is met zijn bedrijfje dan ook voor 90% afhankelijk van werk voor .
Als ik dus beter kijk dan alleen de buitenkant zie ik nogal wat narigheid veroorzaakt door ,terwijl ze de kleintjes proberen om zeep te helpen ,ik krijg nog wel eens te horen jij met je fiets en koetje ,onder tussen een lobby bedrijf er op zetten om me te dwingen huurland af te staan .
Ik kijk dus met heel andere ogen naar wat zich nu boer noemt .
Maar ik zou dit topic met rust laten ,vind deze woordenwisselingen vrij zinloos ,laat liever zien hoe het ook kan ,b v 30 nov ,demonstratie zeis haren
Mag wel een upje hebben. Nog steeds relevant.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wakker geworden?

Bericht door pelletpower »

Beetje hetzelde als de salderingsregeling. Subsidie maakt iets mogelijk dat eigenlijk niet kan. Prima om een zetje te geven, als het structureer nodig is om een bedrijfstak overeind te houden klopt het niet.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Wakker geworden?

Bericht door Woz »

Er zijn er nog veel die slapen:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/bentley- ... dig-23781/

Dergelijke vraag durven stellen is al gestoord op zich.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

dormos schreef: 24 okt 2019, 10:09 Sinds een paar maanden draai ik mee in een groep die wil proberen een Tiny House project van de grond te krijgen. Het gaat de goede kant op en het zou wel eens kunnen dat er een terrein komt in het dorp waar ik woon. Insteek wordt zoveel mogelijk off grid met een voedselbos...
Hans, woon je al Tiny?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wakker geworden?

Bericht door dormos »

Nee, nog niet. Plek is nog niet gevonden, en ik wil graag in de gemeente blijven wonen waar ik nu woon (sociale contacten, leuk dorp).
Ook is gebleken dat ik iets te hard ga voor de directie en we nog twee jong volwassenen in huis hebben die nog geen aanstalten maken te vertrekken.
Ooit gaat het wat mij betreft gebeuren, waarschijnlijk gecombineerd met vevroegd pensioen rond m'n 62e.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

Ok. Mijn interesse was gewekt en spontaan heb ik de beschikking over een locatie van de gemeente. 4 Tiny House plekken zonder Nuts... Als een van de directie er zelf niet gaat wonen dan zijn er nog 2 oempaloempas die wel voor 50 euro in de maand willen wonen (papa draagt dan de leenlast van de bouwkosten)


Nu hard aan het nadenken of strobouw wat is... Of toch stiekum 20cm isolatieplaat constructief gebruiken? Ik weet niet of ik daar mee door de fuik van het bouwbesluit kom....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wakker geworden?

Bericht door kockie »

benthuis schreef: 13 jun 2022, 22:57 20cm isolatieplaat
Daar heb ik nog wat stukjes van liggen, mocht je interesse hebben....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

benthuis schreef: 13 jun 2022, 22:57 Ik weet niet of ik daar mee door de fuik van het bouwbesluit kom....
Kijk je niet enkel naar dat Bouwbesluit omdat dat een Bouwbesluit is. Maar sommige dingen moet je ook gewoonweg niet willen, zelfs al zou je het door de toetsing heen krijgen.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wakker geworden?

Bericht door remco d »

Zonder Nuts, is dat niet deels verplicht? Of gaat het over plekken zonder eigen huisnummer? Is in dat geval bouwbesluit wel verplicht om na te leven?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 14 jun 2022, 07:38
benthuis schreef: 13 jun 2022, 22:57 Ik weet niet of ik daar mee door de fuik van het bouwbesluit kom....
Kijk je niet enkel naar dat Bouwbesluit omdat dat een Bouwbesluit is. Maar sommige dingen moet je ook gewoonweg niet willen, zelfs al zou je het door de toetsing heen krijgen.
Waar doel je specifiek op Jantje?

Als het zinvol is graag... Maar een daklast van een meter sneeuw?
Of de eisen rond een trap in een micro huis?

We moeten hier wel aan het voor besluit voldoen maar omdat het tijdelijk is toch niet. Focus op brandveiligheid en leef klimaat. Daar lijkt het op tenminste. Gemeente heeft dit nog nooit gedaan, daarom denk ik dat we het kunnen!
remco d schreef: 14 jun 2022, 10:19 Zonder Nuts, is dat niet deels verplicht? Of gaat het over plekken zonder eigen huisnummer? Is in dat geval bouwbesluit wel verplicht om na te leven?
Ik vindt het leuk als demo, maar snap het voor water eigenlijk niet. Is potentiële rommelboel met gezondheid
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

benthuis schreef: 15 jun 2022, 00:43 Waar doel je specifiek op Jantje?

Als het zinvol is graag... Maar een daklast van een meter sneeuw?
Inderdaad, een meter sneeuw zal niet vaak en ook niet lang voor komen, en als het tiny is, kun je het er nog wel tijdig afschuiven ook. Een heftige windvlaag die voor zuiging zorgt wordt mijns inziens belangrijker, terwijl in de Eurocode eerder de sneeuwlast maatgevend zal zijn.

Ik bedoel vooral naar brand en geluid. Dat soort eigenschappen. Dat is in het Bouwbesluit best lastige materie, maar daar is toch wel aardig over nagedacht. Als je materialen kiest, volg dan de Europese brandklasse van de materialen, de NEN-EN-13.501. Er wordt wel eens de 'oude' brandklasse genoemd, dat is op een Duits model, maar die codering lijkt op de Europese maar je komt erg verkeerd uit.

Inderdaad, de aantrede van de trap maak je voor je eigen huis zelf wel uit.. Een dak moet met Rc van 6 uitgevoerd worden. Het apartement met buitenruimte op het onderliggende plat dak mag geen aantrede naar de buitenruimte hebben. Binnen ligt 70mm cementdekvloer, buiten ligt 220mm isolatie(schuim).... Waar loopt het water heen? Hoe plak je een dak minimaal 12 cm omhoog? Dat soort onzin gauw je eigen plan trekken.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

Krijg je toch buikpijn van zulke"wetten". Deze materie is nieuw voor mij. En ik denk snel te makkelijk..
Hieronder een rider van de gemeente:
screenshot_20220615-202157_optimized.png
screenshot_20220615-202213_optimized.png
Ik kiezen de laatste, meest richting het water...
Bijlagen
screenshot_20220615-202213_optimized.png
screenshot_20220615-202157_optimized.png
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie