Meter vervangen (gas en electrisch)

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Meter vervangen (gas en electrisch)

Bericht door JantjeV8 »

Maakt dat setje eerst 1 fles leeg, daarna pas de volgende?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Meter vervangen (gas en electrisch)

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 30 aug 2019, 07:13 Maakt dat setje eerst 1 fles leeg, daarna pas de volgende?
Daar heb je een punt... Weinig zin als het 2x bijna leeg is... Hm, zou er een keuze schakelaar voor zijn.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meter vervangen (gas en electrisch)

Bericht door jwardenier »

Duocontroller voor het onderbrekingsloos overschakelen naar volgende gasfles https://www.gaswinkel.com/images/catalo ... ontrol.jpg
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Meter vervangen (gas en electrisch)

Bericht door dormos »

Dat wil je denk ik ook niet, want dan merk je niets van de overgang en zijn ineens beide flessen leeg.

Duo set werkt volgens mij alleen als beide flessen aangesloten zijn. Zoniet, dan komt er uit de losse slang gewoon gas. Is meer bedoeld voor vaste inbouw waarbij afgenomen wordt op een ander aansluiting dan waardoor er gevuld wordt:
buitenvulset_lpg_2flessen_b.jpg
Gewoon twee flessen is het handigst; 1 aangesloten de ander als reserve. Is de eerste leeg, andere aansluiten en de lege direct vullen.
Ik doe het gewoon met 1 fles. Leeg? Meteen vullen. Voordeel van LPG is dat je dat als het moet 24/7 kunt tanken.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Meter vervangen (gas en electrisch)

Bericht door Tim »

Hey,

Het kan heel simpel.

Gebruikers------------Reduceer 30mbar------T-stuk------Reduceer 50mbar------------Hoofdgasfles
De aftakking die je krijgt van het t stuk:........|----------Reduceer 40mbar------------Reservefles

Dus nu is de druk vóór het 30mbar reduceer (bij t-stuk) altijd 50mbar, waardoor het reduceer van 40mbar, de reservefles, nooit open gaat. Totdat de hoofdgasfles leeg is en het verder zakt dan 40mbar. Dan pakt de reserve fles het over. Drukken zijn ter indicatie en je moet ook reduceren hebben geschikt qua verbruik. Maar dit principe werkt.

Volgens mij kon je sommige lpg verdampers vroeger instellen op druk. DJ weet hier ook wel eea van, als voormalig woodgasman.

Alleen af en toe even kijken dat je niet met 2 lege tanks komt te zitten.

Tim
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Meter vervangen (gas en electrisch)

Bericht door JantjeV8 »

Aha, juist, een ongecompliceerde mechanische stroomvrije oplossing. Trouwens complimenten hoe je dit installatieschema met letters en tekens in beeld brengt, geweldig!!

Blijft een feit dat je af en toe even moet kijken of fles 2 al aangesproken is..

Ik ga dit ook toepassen, zij het met butagas, geen LPG. Maar ik gebruik nog enkel gas voor het koken. Dus valt het gaspitje stil, sta ik in elk geval nog steeds warm te douchen vanuit m'n zonneboiler..

Ventilatie bij je kruik opstelplaats is wel belangrijk geloof ik.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Meter vervangen (gas en electrisch)

Bericht door JantjeV8 »

Zit nog wat door te prutsen (in m'n bol): Om zonder elektronica een signaal te krijgen dat een/de kruik leeg is, bestaan er druk gestuurde blokkeerpennen die bij het wegvallen van voldoende druk, een blokkerstift weg wordt gedrukt door de veer die normaal tegen de gasdruk in werkt, en waarbij dan een rood gekleurd bordje omhoog wipt. Dat laatste is simpel zat zelf te maken, maar zo'n druk gestuurd blokkeerpalletje, op welke omschrijving moet je zoiets zoeken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meter vervangen (gas en electrisch)

Bericht door kockie »

Flessen aan een unster hangen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meter vervangen (gas en electrisch)

Bericht door jwardenier »

https://www.gaswinkel.com/images/catalo ... e/924n.jpg , er zijn er ook voor 3 flessen
er zijn op de zelfde site ook gas indicators te vinden , ook hebben de flessen een metertje waarmee je kan zien wat de inhoud is https://www.gaswinkel.com/images/catalo ... kelaar.jpg .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Meter vervangen (gas en electrisch)

Bericht door Paul Joosten »

jwardenier schreef: 31 aug 2019, 07:38Er zijn er ook voor 3 flessen

Afbeelding

Er zijn op de zelfde site ook gas indicators te vinden, ook hebben de flessen een metertje waarmee je kan zien wat de inhoud is.

Afbeelding
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Meter vervangen (gas en electrisch)

Bericht door Tim »

Hey,

Dank je JantjeV8. Was even knutselen.

Ik vind Kockies idee ook creatief. Veer zoeken op sloop die 50cm rekt tussen vol en lege fles. Paar katrollen en een stukje touw, peilglas buitenop het keuken kozijn.

8) 8) 8)

Tim
Plaats reactie