Help met bij-voeren 22 april

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help met bij-voeren 22 april

Bericht door Ruuben »

kockie schreef: 11 apr 2019, 09:49
Ruuben schreef: 10 apr 2019, 11:34 Ik begreep dat er 4 gram per persoon uitgereikt zou worden
Is dat waar? Daar ga ik geen moeite voor doen, ik wil 100M2 inzaaien
Screenshot_20190411-102329.png
5 gram staat hier.

Je kunt ook 50 zakjes voor 40 euro aanschaffen via hun webshop.
Het mengsel is wel uniek.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Help met bij-voeren 22 april

Bericht door jwardenier »

https://boerengoed.nu/index.php/product ... enmengsel/
Daar kun je dus dus aardig op verdienen ,250 gr biologisch zaad kost 4 euro
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Help met bij-voeren 22 april

Bericht door pelletpower »

5 gram? Wat gaan we doen? Coke dealen? Dat is tenminste opschieten John!
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Help met bij-voeren 22 april

Bericht door alefarendsen »

Ik heb even geen fototoestel bij de hand, maar de zakjes zijn zoals eerder al gezegd 5 gram (inclusief het zakje zelf). Ik heb ze vandaag met de post binnengekregen.

Hele velden inzaaien wordt hem dus niet, maar dat is ook niet de bedoeling van de actie van de pollinators. Het bereik van de pollinators ligt hem niet zozeer onder het publiek van dit forum, maar meer bij mensen normaal nooit iets voor de bijen zouden doen.

Ik heb vandaag Bossie z'n 'advies' maar opgevolgd en de tuin en een klein deel van het weiland (dat was het paard, de schappen en de zeis al te grazen genomen hadden) doorgezaaid met eigen zaad van vorig jaar. Korenbloem, klaproos, meisjesogen, cosmea, hier en daar wat goudsbloem (daar kom ik sowieso al in om, dus die zaai ik niet teveel meer).

We zijn overigens dit jaar wel andermans bijen aan het verzorgen, want onze bijen hebben het loodje gelegd :(. Schimmel...
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Help met bij-voeren 22 april

Bericht door jwardenier »

Weet je de oorzaak ,heb je een kunststof kleedje gebruikt ?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Help met bij-voeren 22 april

Bericht door jwardenier »

Pellet ,bij het bestellen van bio pootgoed kwam ik weg geef zakjes bijenzaad tegen ,deze kunnen bij een pot honing .kosten een paar cent .
In eerste instantie dacht ik dus ook dat het bijen zaad in groot verpakking was gezien de prijs .
Ik had me afgemeld bij de polinators ,het duurde daar me te lang ,kon hierop geen afspraken vastleggen met anderen om stukken te kunnen inzaaien na het maaien met de zeis .
Duidelijk bedoeld voor een heel ander publiek dus .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Help met bij-voeren 22 april

Bericht door Paul Joosten »

Heb inmiddels ook de doos van The Pollinators binnen. Er waren 25 zakjes beloofd maar het zijn er 30 geworden, elk goed voor 4 m2. Qua gewicht stelt het inderdaad niet veel voor (30 zakjes 181 gr) maar er zitten volgens de inhoudsopgave wel soorten bij waarvan ik zelfs nog nooit had gehoord: phacelia, boekweit, witte mosterd, koriander, alexandrijnse klaver, inkarnaatklaver, goudsbloem, karwij, bladrammenas, korenbloem, komijn, dille, wilde malve, venkel en barnagie.

Wat het daadwerkelijk effect van pakweg 500 x 30 x 4 is 60.000 m2 ofwel 6 hectare extra wilde bloemen op de bijenbevolking van het hele land zal zijn weet ik niet maar ik vermoed dat het beoogde effect hem ook veel meer zit in een bewustwording bij het gewone publiek. Met alle publiciteit zou dat wel eens veel groter kunnen zijn en er was veel belangstelling voor. Wanneer iedereen zijn/haar bestelde zakje komt ophalen houd ik er precies ééntje over om zelf uit te proberen.

Ze geven zaaitips op http://www.thepollinators.org/zaaien. Vooral tip 5 is wel grappig :D
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Help met bij-voeren 22 april

Bericht door jwardenier »

https://lemmerszaadhandel.nl/weggevertj ... ct_id=1582

Deze zou ik nog posten zodat het verhaaltje weer klopt .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help met bij-voeren 22 april

Bericht door kockie »

Deze ziet er interessant geprijsd uit: https://ebay.us/89xd7i (voor de Duits lezenden onder ons)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help met bij-voeren 22 april

Bericht door Ruuben »

Jeetje wat goed gevonden!
Zonder gras en koolzaad. Een unicum. Alhoewel het wel een wat eenvoudige mix is.

Deze is veel rijker en wordt wel in nl bezorgd all-in 40 euro voor 1kg

https://www.ebay.de/itm/Bienenweide-Nek ... 0008.m2219
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help met bij-voeren 22 april

Bericht door kockie »

Nog beter gevonden! Ik heb 'm besteld. Ik heb een Duits adres en daardoor minder verzendkosten (3 euro)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help met bij-voeren 22 april

Bericht door Ruuben »

Als je 1000m2 inderdaad hebt ingezaaid zal het te zien zijn op google maps!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Help met bij-voeren 22 april

Bericht door jwardenier »

Vandaag 3 ha door gezaaid ,Bossie welk merk heb jij ,ik kon alleen zaden vinden met mais ,dit zal wel opgepeuzeld worden door de das ,die zijn hier behoorlijk aanwezig ,wroeten als varkens .
Plaats reactie