Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door SanderL »

Als je beide in zou kunnen voeren, dan zou dat elkaar wel eens kunnen versterken, dus basisloon en CO2 quotum. Of zoiets uit te voeren en te handhaven is weet ik niet. Het handhaven van een CO2 quotum lijkt mij het lastigst. Het zou mooi zijn als er een verandering in gedrag op treed zonder allerlei regels met mogelijke sancties. Maar ja, als iets leuk is, dan heeft het vaak een hoge CO2 uitstoot. Net zoiets als 'lekker' eten is meestal vet of met veel suiker en ongezond. Toch is er genoeg voedsel dat lekker is en gezond tegelijk en als je daar aan went, dan lust je de mierzoete rommel niet meer. Gedragsverandering is lastig..
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door mro »

Niets zo efficiënt als fiscale stimuli om een maatschappij van richting te doen veranderen.

Kijk naar wat er gebeurd is met de dieselwagen in België. 2 jaar geleden stond die nog op een piëdestal, nu wordt die beschouwd als evil. Niet dat de alternatieve wagens nu zoveel beter zijn.

Eigenlijk is het simpel: hoe minder je doet hoe beter voor het milieu. Iedere keer weer als ik iemand hoor zeggen: 'we moeten iets doen voor het milieu' denk ik in mijzelf 'nee, we moeten vooral zo weinig mogelijk doen'. Zo weinig mogelijk autorijden, vliegen, eten, consumeren,...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Pietje »

SanderL schreef: 10 okt 2018, 18:52Gedragsverandering is lastig..
Precies, maar dat is het enige dat nodig is. De planeet hoeft niet gered te worden, die redt zich wel. Wij hebben echter een probleem...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Dutch John »

Tsja, we weten allemaal best hoe het zou moeten. Maar "de mens" is het liefst lui en egoïstisch. Voeg daar nog een enkele psychopaat bij met een eigen agenda, waarbij die persoon een invloedrijke positie bekleedt en je snapt waarom er nooit wereldvrede zal ontstaan. Of respect voor het milieu of zorg voor en om het verre nageslacht.

Je kunt idealen alleen in je eigen kleine wereldje realiseren. En dat is al moeilijk genoeg.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door benthuis »

Probeer hier wat te kijken en luisteren en waar mogelijk mee te praten met de lokale politiek en initiatieven. Zover ik beoordelen kan, is er enkel focus op "oplossingen" waar de lokale middenstand aan kan verdienen. Uitgevoerd wordt er nog minder.

Overal wordt gepraat over anders wonen en lokale voeding. Ik moet nog zien of we voorbij de greenwashing komen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Tim »

Hey,

Basisloon ben ik op tegen. Want wie gaat dat basisloon betalen, de rijken der aarde? Of een werkende groep derden... Right.

En een basisloon hebben we eigenlijk al: Huur, zorg, kind toeslagen etc. Maar zodra je ook maar iets meer doet, blijf je een hele tijd langs de nullijn staan, totdat je zoveel verdient dat je deze discussie niet meer uitmaakt.

En elk wezen is in essentie lui en egoïstisch, geen enkel organisme op aarde doet vrijwillig iets waar hij zelf geen baat bij heeft.

Ik leg het voorlopig bij je eigen verantwoordelijkheid. Iedereen kan dat doen, kost niets. Toe dan, doe het....

Dat is al moeilijk genoeg.

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door benthuis »

Hm. Vanaf het moment dat er betaald moet worden voor huisvesting en eten is het niet altijd voor ieder individu bereikbaar... Een aangezien we een sociaal kuddedier zijn moet het in de kudde worden opgelost. Ik vind dan zelf het basisloon het meest passend en de oplossing met de meeste kans op eigen initiatief.... Een inkomen op het randje van genoeg zal niet snel aanzetten tot experiment.

Verder is veranderen idd een kwestie van doen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Tim »

Hi Benthus,

Maar hoe zie je dat dan, wie gaat "het experiment" financieren? Er zit wat mij betreft teveel verschil in eigen initiatief en je verantwoordelijkheid.

En hoe werkt het dan, krijg je loon uit arbeid tot al je vaste laste betaald zijn, waarna je je basisloon mag ontvangen en initiatief gaat tonen?

Of eerst je basisloon voor huisvesting en eten, waarna je met loon uit arbeid je auto en fiets of bv vakantie betaald? Waarom zou je dan niet alsnog doorwerken en meer overhouden?

Plus dat ik de regels van de overheid niet betrouwbaar genoeg vind om mijn levensloopbaan mee te plannen.

Maar ik ben vooral geïnteresseerd naar je ideeën op mijn eerste vraag, de financiering.

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door benthuis »

Financiering vanuit het collectief dus overheid...
Beetje lastig dat dat weer gebonden is aan het constant schommelen van de politiek. Beslissingen worden mede genomen op basis van de invloed op eigen populariteit.

Ik zie een groot voordeel als je met het invoeren van dit basisinkomen meteen alle zieke subsidie regeltjes, toeslagen en belasting voordeeltjes, af kunt schaffen.
Dat wat collectief gebruikt wordt is gratis, dat wat gebonden is aan individuele wensen, is belast naar gebruik. Dus toegang gratis, gebruik persoonlijk belast.

Misschien sla ik 6 stappen over, maar het voelt voor mij als een logische werkwijze. Een die in iedergeval de basis redelijk eerlijk verdeelt en niet een groot deel van de bevolking bij voorbaat op achterstand/inactief zet.

Zou in mijn ogen moeten samengaan met andere dingen... Verdienmodel weg achter publieke systemen (publiek transport, zorg, infra)

Ik heb geen idee hoe we de verschillen in inzichten kunnen oplossen. Als Tim en Ben al een verschil in inzicht hebben, moeten we beide over een portie incaseringsvermogen en ego beheersing beschikken om samen dit systeem op te zetten.... Zijn we nog maar met z'n 2en!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Tim »

benthuis schreef: 14 okt 2018, 11:21Als Tim en Ben al een verschil in inzicht hebben, moeten we beide over een portie incaseringsvermogen en ego beheersing beschikken om samen dit systeem op te zetten.... Zijn we nog maar met z'n 2en!
Hihi, ik denk dat wij er samen wel uit zouden komen.

Financiering vanuit het collectief dus. Ik zie dit nog niet werken. Want als iedereen betaald, om het daarna terug te krijgen als basisloon, wat schieten we er dan mee op?

Publieke systemen gratis vs subsidie regeltjes, toeslagen en belasting voordeeltjes. Daar volg ik je wel, zijn we het al eens :D

Misschien is dit beter en OT: Een basisbehoeften inkomen. Dus 100m3 water, 1500kWe en 1000m3 gas per huishouden voor de kale marktprijs. Daarna flink (en ik bedoel echt flink, desnoods gestaffeld) omhoog met die prijs en met de inkomsten verduurzaming aanbieden voor gezinnen met een inkomen van bv <100k.

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door benthuis »

Tim schreef: 14 okt 2018, 17:55 Misschien is dit beter en OT: Een basisbehoeften inkomen. Dus 100m3 water, 1500kWe en 1000m3 gas per huishouden voor de kale marktprijs. Daarna flink (en ik bedoel echt flink, desnoods gestaffeld) omhoog met die prijs en met de inkomsten verduurzaming aanbieden voor gezinnen met een inkomen van bv <100k.

Tim
Goed idee! Jaarlijks 10% verminderen als incentive om te blijven minderen?

Ik heb ook niks tegen verplicht isoleren. Kan je de mensen met lage inkomens (vaker huurders dus probleem opgelost) altijd nog compenseren of schenken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Pietje »

Zolang we een piramidespel-geldsysteem hebben, dat voortstrompelt van crisis naar crisis, zie ik geen mogelijkheid voor een basis-inkomen. En vrij snel na het invoeren van een rente-vrij-gecreerd-geldsysteem (waarbij enkel het in omloop brengen van geld rentevrij gebeurt!) is er waarschijnlijk geen basisinkomen meer nodig...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Dutch John »

Een rentevrij financieel systeem zie ik nooit komen, omdat het onze machthebbers niet verrijkt. Mijn inktzwarte visie op geld en economie: er zal zeker een tijd met gratis geld aanbreken. De stimulering van centrale banken was tot nu toe vooral gericht op het overeind houden van banken en beurzen. De feitelijke economie (lees: wij) moest het vooral doen met het woord "vertrouwen". Maar daar koop je letterlijk niets voor. Nu zijn de machthebbers achter de schermen niet gebaat bij grote onrust onder de werkende massa, omdat beide partijen gebruik maken van bijvoorbeeld dezelfde infrastructuur. Dus als de wereldeconomie echt kreupel gaat door een combinatie van oninbare schulden en van energie met een prijs die te hoog is voor consumenten en te laag voor producenten, dan kan het blikje nog een tijdje vooruitgeschopt worden door iedereen gratis geld te geven. Het gevolg zal hyperinflatie zijn, maar wie dan leeft, die dan zorgt......
Het is net een draaiboek voor een soap, waarbij het draaiboek niet helemaal af is, maar slechts een beperkte tijd vooruit loopt, omdat het telkens bijgesteld moet worden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Liesbet Helson
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 apr 2017, 15:44

Re: Waar wordt je huis/levensstijl nu echt duurzamer van?

Bericht door Liesbet Helson »

Ook gewoon wat meer letten op kleine dingen zoals plastic vermijden in de supermarkt, meer lokale producten kopen, iets vaker de auto laten staan, ...
Plaats reactie