Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door Adriaan Kragten »

pelletpower schreef: 09 jun 2021, 19:31 Van Ian een accupakket over kunnen nemen. Omvormer 4 kVA en wat kabels erbij en hoppa. Overal stroom! Lachen is dat!
Nog ergens een Honda motortje gevonden, 24 V auto dyn erbij en nu kan er oversl opgeladen worden!
Ik heb alleen de indruk dat rendement van autodyn niet al te best is. Is dat met pm beter?
Heel lang geleden is er door iemand een 12 V autodynamo (een wisselstroomdynamo van ik dacht Bosch) doorgemeten. Ik herinner me dat het rendement niet hoger was dan 55 %. Moderne 24 V autodynamo's zullen wel een hoger rendement hebben maar je hebt altijd een behoorlijk hoog verlies omdat het veldvermogen opgewekt moet worden. Vooral bij lage vermogens drukt dit het rendement. PM-generatoren halen hogere rendementen maar het piekrendement is alleen hoog als de spanning niet al te laag is en als belaste spanning niet erg veel lager is dan de open spanning. In mijn openbare rapport KD 78 worden nauwkeurige metingen gegeven voor een PM-generator voor drie verschillende typen belastingen namelijk, constante spanning, constante stroom en constante weerstand. Dit betreft een PM-generator gemaakt van een asynchrone motor. Voor PM-generatoren zonder ijzer in de spoelen kan het piekrendement nog wat hoger zijn doordat er geen ijzerverliezen zijn maar bij hogere vermogens zijn de koperverliezen weer hoger omdat er maar een beperkte veldsterkte in de spoelen gerealiseerd wordt. Het rendement hangt ook sterk af van de bouwgrootte; hoe groter de bouwgrootte hoe hoger het rendement. Dit geldt voor kortsluitankermotoren en dus ook voor PM-generatoren die daar vanaf geleid zijn. Ik heb eventueel nog een nieuwe PM-generator te koop, dezelfde als die in KD 78 doorgemeten is. Deze haalt bij de juiste spanning een rendement van meer dan 80 %.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door JantjeV8 »

Kleine niet heel veel zeggende correctie:
ooit begon het met 6V gelijkstroom, dat werd 12V gelijkstroom en dat werd dan weer 12V wisselstroom. Vrachtauto's gaan op 24V, maar eigenlijk zo'n beetje alle voertuigen daaronder op 12V.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door Adriaan Kragten »

De meeste binnenvaartuigen hebben ook een 24 V accusysteem waardoor er toch behoorlijk wat 24 V apparatuur te koop is.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door benthuis »

Möchten nennen met Dynamos willen spelen. Ik heb nog 3 kratten met dynamos. Status onbekend...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door pelletpower »

Adriaan Kragten schreef: 13 jun 2021, 18:16
pelletpower schreef: 09 jun 2021, 19:31 Van Ian een accupakket over kunnen nemen. Omvormer 4 kVA en wat kabels erbij en hoppa. Overal stroom! Lachen is dat!
Nog ergens een Honda motortje gevonden, 24 V auto dyn erbij en nu kan er oversl opgeladen worden!
Ik heb alleen de indruk dat rendement van autodyn niet al te best is. Is dat met pm beter?
Heel lang geleden is er door iemand een 12 V autodynamo (een wisselstroomdynamo van ik dacht Bosch) doorgemeten. Ik herinner me dat het rendement niet hoger was dan 55 %. Moderne 24 V autodynamo's zullen wel een hoger rendement hebben maar je hebt altijd een behoorlijk hoog verlies omdat het veldvermogen opgewekt moet worden. Vooral bij lage vermogens drukt dit het rendement. PM-generatoren halen hogere rendementen maar het piekrendement is alleen hoog als de spanning niet al te laag is en als belaste spanning niet erg veel lager is dan de open spanning. In mijn openbare rapport KD 78 worden nauwkeurige metingen gegeven voor een PM-generator voor drie verschillende typen belastingen namelijk, constante spanning, constante stroom en constante weerstand. Dit betreft een PM-generator gemaakt van een asynchrone motor. Voor PM-generatoren zonder ijzer in de spoelen kan het piekrendement nog wat hoger zijn doordat er geen ijzerverliezen zijn maar bij hogere vermogens zijn de koperverliezen weer hoger omdat er maar een beperkte veldsterkte in de spoelen gerealiseerd wordt. Het rendement hangt ook sterk af van de bouwgrootte; hoe groter de bouwgrootte hoe hoger het rendement. Dit geldt voor kortsluitankermotoren en dus ook voor PM-generatoren die daar vanaf geleid zijn. Ik heb eventueel nog een nieuwe PM-generator te koop, dezelfde als die in KD 78 doorgemeten is. Deze haalt bij de juiste spanning een rendement van meer dan 80 %.
Interessant genoeg om te reageren Adriaan. Het accupakket is 24 V, motortje een honda 200 cc 5,5 pk. Max generator is dan iets van 2 a 3 kW. Ik heb je rapport bekeken maar kan er niet veel van maken. Is dit voor mijn toepassing in te passen met een redelijk rendement? Dan moet er nog wel een acculader bij?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door TLS »

Waarom zou je dit willen doen? De stroom uit die combo gaat duurder en met méér CO2 zijn dan netstroom?
Maar als je 't echt wil zou ik overwegen om zo'n PMG alternator voor windmolens te nemen op ali:https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... 3a505564-6

en deze met een getande riem naar het juiste toerental brengen
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door pelletpower »

TLS schreef: 15 jun 2021, 10:09 Waarom zou je dit willen doen? De stroom uit die combo gaat duurder en met méér CO2 zijn dan netstroom?
Maar als je 't echt wil zou ik overwegen om zo'n PMG alternator voor windmolens te nemen op ali:https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... 3a505564-6

en deze met een getande riem naar het juiste toerental brengen
Waarom? Waar dit gebruikt wordt, is geen netstroom. Accupakket gaat naar verwachting een dag mee. Motortje heeft mu moeite met 50 A laden. Dat betekent een bedroevend rendement van de dynamo.
Hoe zou je de elektronica organiseren bij pm generator? Gewoon gelijkrichten en laden? Of ook nog iets van float?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door TLS »

om de batterij te beschermen zou ik een charge controller nemen, deze beschermt tegen over- en undervoltage, doet float en boost voltage om een deftige levensduur van de batterij te bekomen. bv: https://nl.aliexpress.com/item/10050020 ... 0000960174

Zo'n controller is gelijkrichter en buck-converter dus je kan de 3F van de PM alternator er rechtstreeks op aansluiten.

Wel opletten dat de charge controller een wat lager nominaal vermogen heeft dan de PM-alternator want het MPPT algoritme zal naar vol vermogen van de charge controller gaan indien de Pm alternator wordt aangedreven door een motor.

Indien je toepassing ook iets kan doen met warmte is een quick win de warmte van de rookgassen benutten door een simpele buis-in-buis warmtewisselaar. Dan ga je van 25% el rendement + ~30% thermisch naar een totale brandstofbenutting van 55%. Niet slecht, dan heb je een semi-WKK.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Is dit de revolutionaire opvolger van CV?

Bericht door Adriaan Kragten »

pelletpower schreef: 14 jun 2021, 10:13
Adriaan Kragten schreef: 13 jun 2021, 18:16
pelletpower schreef: 09 jun 2021, 19:31 Van Ian een accupakket over kunnen nemen. Omvormer 4 kVA en wat kabels erbij en hoppa. Overal stroom! Lachen is dat!
Nog ergens een Honda motortje gevonden, 24 V auto dyn erbij en nu kan er oversl opgeladen worden!
Ik heb alleen de indruk dat rendement van autodyn niet al te best is. Is dat met pm beter?
Heel lang geleden is er door iemand een 12 V autodynamo (een wisselstroomdynamo van ik dacht Bosch) doorgemeten. Ik herinner me dat het rendement niet hoger was dan 55 %. Moderne 24 V autodynamo's zullen wel een hoger rendement hebben maar je hebt altijd een behoorlijk hoog verlies omdat het veldvermogen opgewekt moet worden. Vooral bij lage vermogens drukt dit het rendement. PM-generatoren halen hogere rendementen maar het piekrendement is alleen hoog als de spanning niet al te laag is en als belaste spanning niet erg veel lager is dan de open spanning. In mijn openbare rapport KD 78 worden nauwkeurige metingen gegeven voor een PM-generator voor drie verschillende typen belastingen namelijk, constante spanning, constante stroom en constante weerstand. Dit betreft een PM-generator gemaakt van een asynchrone motor. Voor PM-generatoren zonder ijzer in de spoelen kan het piekrendement nog wat hoger zijn doordat er geen ijzerverliezen zijn maar bij hogere vermogens zijn de koperverliezen weer hoger omdat er maar een beperkte veldsterkte in de spoelen gerealiseerd wordt. Het rendement hangt ook sterk af van de bouwgrootte; hoe groter de bouwgrootte hoe hoger het rendement. Dit geldt voor kortsluitankermotoren en dus ook voor PM-generatoren die daar vanaf geleid zijn. Ik heb eventueel nog een nieuwe PM-generator te koop, dezelfde als die in KD 78 doorgemeten is. Deze haalt bij de juiste spanning een rendement van meer dan 80 %.
Interessant genoeg om te reageren Adriaan. Het accupakket is 24 V, motortje een honda 200 cc 5,5 pk. Max generator is dan iets van 2 a 3 kW. Ik heb je rapport bekeken maar kan er niet veel van maken. Is dit voor mijn toepassing in te passen met een redelijk rendement? Dan moet er nog wel een acculader bij?
De 4-polige generator waarvan in KD 78 de metingen gegeven worden is voorzien van een standaard 230/400 V winding. De originele kortsluitankermotor draait bij een frequentie van 50 Hz bij een toerental van ongeveer 1450 omw/min. Wanneer een PM-anker gebruikt wordt is de generator bij direct drive gebruik geschikt om bij lage toerentallen accu's te laden maar het optimale toerental hangt dan af van de nominale accuspanning en van de manier van gelijkrichten. Er worden metingen gegeven voor 26 V ster en voor 26 V delta. Het vermogen bij 26 V delta is het hoogst maar het toerental waarbij het rendement het hoogst is, is nog steeds erg laag. Dit toerental is ongeveer 175 omw/min (zie figuur 15) en het elektrische vermogen is dan ongeveer 100 W (zie figuur 14). Je kunt er bij lage spanningen en hogere toerentallen meer vermogen uit krijgen door de 230/400 V wikkeling te modificeren naar een 115/200 V wikkeling (zie KD 341). Deze generator is dus speciaal bedoeld om direct drive aan een windmolenrotor gekoppeld te worden waardoor je ook maar lage toerentallen hebt.

Als je deze generator direct drive aan een benzinemotor zou koppelen dan draait hij veel harder. Stel hij draait 1500 omw/min. De generator werd doorgemeten met een weerstandsbelasting tot 1500 omw/min. In figuur 33 is te zien dat bij n = 1500 omw/min een rendement van meer dan 80 % gehaald kan worden als de belastingsweerstand niet al te laag is. Het maximum vermogen bij 1500 omw/min is meer dan 3 kW bij een belastingsweerstand van 30 Ohm (zie figuur 32). Maar dat houdt in dat de spanning behoorlijk hoog is. Bij 1500 toeren moet de spanning wel een paar honderd volt zijn en bij hogere toerentallen nog meer. Bij deze hoge toerentallen is de generator dus absoluut niet geschikt voor 24 V acculaden. Je moet daarvoor een generator nemen die ontworpen is voor een veel hoger toerental.

Wat bedoel je met een acculader? Ik denk dat je een spanningsregelaar bedoelt die de maximum laadspanning begrenst maar als de generator aangedreven wordt door een benzinemotor dan kun je de maximum laadspanning ook begrenzen door het toerental van de motor nauwkeurig te regelen.
Plaats reactie