Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door Ingir »

Pietje schreef: 29 sep 2019, 00:25 Weet je ook waarom het in de praktijk tegenvalt? En weet je ook wat de verschillen zijn met woongroepen die het wel langer volhouden?
In NL zijn zo'n 12.000 woongroepen, met gemiddeld ongeveer 6 inwoners gaat het dus om 72.000 woongroepbewoners op 17 miljoen Nederlanders, ofwel 0,4%... dat kun je gerust marginaal noemen. Van die 12.000 woongroepen is het grootste deel bovendien inwoner van een zorginstelling (psychiatrie, jeugdzorg, verstandelijk gehandicapten, bejaardenhuizen/verpleeghuizen)... het gaat dan niet om zelfstandige en onafhankelijke bewoning maar om mensen die random bij elkaar geplaatst worden. Dat is vragen om problemen en die zijn er dan ook. Het resterende deel aan woongroepen van zelfstandige en onafhankelijke groepsleden schat ik op hooguit 20% en dan gaat het dus om 2.000-3.000 woongroepen waarvan de meeste weer vallen in de categorie studentenhuizen waarvan de bewoners hooguit 5-6 jaar in de groep blijven, in de praktijk doorgaans 2-3 jaar.

En dan blijven er nog enkele honderden woongroepen over van onafhankelijke mensen met verschillende achtergronden/beroepen/bezigheden, je kunt dan denken aan krakersgroepen, soevereinen, non-conformisten en familiegroepen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat je een huwelijk/stelletje en gezin ook tot woongroep mag scharen. Het gaat ook wel eens goed.. :?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door JantjeV8 »

Vandaag in de Cobouw, wellicht niet voor iedereen leesbaar, maar er zal in andere media ook wel wat aandacht aan gegeven zijn/worden.
https://www.cobouw.nl/duurzaamheid/nieu ... m_content=

Kernwoorden:
Opslag in de aarde, Gideon Goudsmit

Geen idee of het zinnig is of niet, ben er wel nieuwsgierig naar.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door Krelis »

mro schreef: 08 jul 2017, 21:19
jobplas schreef:1) Duurzame bronnen uitzetten als er teveel vraag is.
2) Stroomsnelwegen aanleggen van zuid naar noord Europa
3) Schuiven met de vraag naar stroom (door slimme apparaten)
4) Opslag in accu's
5) Maak het op (overschot aan stroom "zinvol" inzetten)

Sinds vandaag heb ik ook dit jaar weer net zoveel stroom opgewekt als verbruikt.

Optie 1 is voor ons niet wenselijk.
Optie 2 is lastig om zelf uit te voeren.
Optie 3 zijn we meer en meer mee bezig: Vaatwasser overdag aan en de E-Boiler krijgt middels tijdschakelaar alleen tussen 12.00-14.00 stroom.
Optie 4 we laden een 12 volt accu op voor ons 12 volt verlichtingsnetwerk, maar deze laad altijd op, kan nog slimmer dus.
Optie 5 we hebben de E-boiler opgehangen en de HR ketel staat nu uit. Vervolgstap zou zijn: een warmte element plaatsen in het 2000 liter vat voor de verwarming. Maar hoeveel verwarm je nou echt als de zon schijnt en je hebt 2 grote ruiten op het zuiden?

Eventueel een optie 6: altijd buitenshuis eten en de was (laten) doen. De faciliteiten en de kennis is al aanwezig.

Kost ook geld maar mogelijk is het wel break-even: geen keuken, geen vaatwasser, geen wasmachine, geen grote boiler,... meer nodig.
De woning kan een stuk kleiner, dus minder warmtebehoefte.
De grote verbruikers (kookplaat, wasmachine,...) zijn uit het huis dus zonnepanelen + accu is al wat realistischer.

In de stad kan het te voet of met de fiets.
Op het platteland zou je het mogelijk meer moeten inplannen in je woon-werk/school traject denk ik.

Klinkt misschien vreemd in de oren maar waarschijnlijk niet moeilijker in te voeren dan de 5 vorige opties.
De natte droom van tachtiger Klaus Schwab: ‘own nothing and be happy’.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door Krelis »

JantjeV8 schreef: 29 sep 2021, 14:03 Vandaag in de Cobouw, wellicht niet voor iedereen leesbaar, maar er zal in andere media ook wel wat aandacht aan gegeven zijn/worden.
https://www.cobouw.nl/duurzaamheid/nieu ... m_content=

Kernwoorden:
Opslag in de aarde, Gideon Goudsmit

Geen idee of het zinnig is of niet, ben er wel nieuwsgierig naar.
Maar het zit al in de aarde. Opslaan kost ook energie.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door JantjeV8 »

Ik zal ff kort verwoorden wat daar geschreven was. Bedoel er geen plagiaat mee op m'n nek te krijgen.

In elk geval had die man een overschot aan opgewekte energie in de zomer. Zonde om daar niks mee te doen. Dus 5 putten geboord naar 150m diepte. Een luchtwarmtepomp er op gezet, en het overschot dus omgezet in warmte die put in getransporteerd. Niet perse om het water te verwarmen, maar de bodem aldaar. Grond mocht maximaal 30grC warm worden, dan zou er geen verstoring plaats vinden. Was eerst 1,2grC, nu naar 4 maanden al 20grC.

Heb geen idee of dit hetzelfde is als aardwarmteputten die al jarenlang geboord worden.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door Woz »

Krelis schreef: 29 sep 2021, 16:39
mro schreef: 08 jul 2017, 21:19
jobplas schreef:1) Duurzame bronnen uitzetten als er teveel vraag is.
2) Stroomsnelwegen aanleggen van zuid naar noord Europa
3) Schuiven met de vraag naar stroom (door slimme apparaten)
4) Opslag in accu's
5) Maak het op (overschot aan stroom "zinvol" inzetten)

Sinds vandaag heb ik ook dit jaar weer net zoveel stroom opgewekt als verbruikt.

Optie 1 is voor ons niet wenselijk.
Optie 2 is lastig om zelf uit te voeren.
Optie 3 zijn we meer en meer mee bezig: Vaatwasser overdag aan en de E-Boiler krijgt middels tijdschakelaar alleen tussen 12.00-14.00 stroom.
Optie 4 we laden een 12 volt accu op voor ons 12 volt verlichtingsnetwerk, maar deze laad altijd op, kan nog slimmer dus.
Optie 5 we hebben de E-boiler opgehangen en de HR ketel staat nu uit. Vervolgstap zou zijn: een warmte element plaatsen in het 2000 liter vat voor de verwarming. Maar hoeveel verwarm je nou echt als de zon schijnt en je hebt 2 grote ruiten op het zuiden?

Eventueel een optie 6: altijd buitenshuis eten en de was (laten) doen. De faciliteiten en de kennis is al aanwezig.

Kost ook geld maar mogelijk is het wel break-even: geen keuken, geen vaatwasser, geen wasmachine, geen grote boiler,... meer nodig.
De woning kan een stuk kleiner, dus minder warmtebehoefte.
De grote verbruikers (kookplaat, wasmachine,...) zijn uit het huis dus zonnepanelen + accu is al wat realistischer.

In de stad kan het te voet of met de fiets.
Op het platteland zou je het mogelijk meer moeten inplannen in je woon-werk/school traject denk ik.

Klinkt misschien vreemd in de oren maar waarschijnlijk niet moeilijker in te voeren dan de 5 vorige opties.
De natte droom van tachtiger Klaus Schwab: ‘own nothing and be happy’.
Die heeft dat nooit gezegd.
https://www.knack.be/nieuws/factcheck/f ... 33599.html

En voor mij persoonlijk is het best wel een ambitie om met zo weinig mogelijk materieel bezit gelukkig te zijn. (Niets zo vervelend voor het huidige kapitalistische systeem als mensen die niets/weinig nodig hebben om tevreden te zijn.)

Om bij de zonnepanelen te blijven: ik heb er geen dus ik hoef mij ook niet druk te maken over wat ik zou moeten doen met de overtollige stroom. :)

Wat mij betreft is teveel aan stroom, zelfs al komt die van zon/wind, een vorm van afval. Het beste wat je kan doen op dat moment is je productie stilleggen.
Ik weet dat kern- en kolencentrales hier ook een rol in spelen want die produceren ook rustig verder. Wat mij betreft mag hun aandeel sterk teruggedrongen worden maar dan zullen we uiteindelijk wel moeten leren leven met minder stabiele stroomvoorziening.
Batterijen kunnen daar een rol in spelen, met bijhorend prijskaartje. En we kunnen onze levensstijl zodanig aanpassen dat we werken en andere dingen doen ifv het aanbod energie op dat moment.
Zoals vroeger de molenaar die maalde als er wind was.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door pelletpower »

Zoals vroeger de molenaar die maalde als er wind was
En dat in een tijd, vandaag besteld morgen in huis? Maatschappelijk gaat dat nooit geaccepteerd worden. Tenzij de wal t schip gaat keren, dan moet dat. Overtollige stroom is geen afval, batterijen gaan dat opslaan. Daar ontstaan heel snel verdienmodellen voor, waar op dit moment al dik dik geld mee te verdienen is. Ecologisch? Alleen de mantra minderen is meer is dat wel.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door pelletpower »

Opslag in de aarde, Gideon Goudsmit

Geen idee of het zinnig is of niet, ben er wel nieuwsgierig naar.
Naar mijn idee is dat onzinnig, tenminste, eerst zal de vraag beantwoord moeten worden waar de stroom voor de pompen vandaan moet komen als je de warmte NODIG hebt. Als die beantwoordt is, dan pas komt de volgende stap. Heel veel mensen zijn met die warmte bezig, terwijl dat totaal geen issue is als niet eerst het electriciteitsvraagstuk opgelost is.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Waar laten we zonne energie: Volkskrant; 5 oplossingen.

Bericht door Woz »

Tja, de mens past zich aan aan zijn omgeving, dat is altijd al zo geweest. Maar er komt wel ook wel weer een hoop gezeur en geklaag bij, is ook altijd al zo geweest (vroeger was het beter, terug naar het normale,...)

Vandaag besteld, morgen geleverd is vandaag toch al een stuk minder vanzelfsprekend dan pakweg 2 jaar geleden? Simpelweg omdat het aanbod goederen en nodige transportmiddelen momenteel er niet is.

Kwestie van prioriteiten. De londenaars zijn druk bezig met benzine te vinden voor in hun auto. Dat een pakje niet morgen geleverd wordt daar klagen ze niet over.

Ik denk wel dat ik persoonlijk in de mogelijkheid ben om mij aan te passen aan variabele elektriciteitsvoorziening. Zowel variabel qua prijs en/of effectief brown-out.
Batterij zou ik enkel gebruiken voor verlichting en eventueel internet.
Plaats reactie