Waarom onze regering inzet op kolencentrales

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door Pietje »

Alle voedsel-akkers volzetten met jeneverbes zodat we met lege maag kunnen autorijden zeker... :? :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb eerder al eens uitgerekend dat we voor alleen het vervoer over de weg al Polen nodig hebben op olie op te verbouwen.

Ken net...

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door Pietje »

Alle verkeer in de wereld?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door Tim »

Pietje,

Nee, in ben nog niet zo mondiaal. Alleen NL.

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door Pietje »

Ah, daarom moet Ukraine bij Europa... :mrgreen:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door JantjeV8 »

Los van eco, nog een goede reden om van die aardolie af te komen: Je bent van de gebieden los waar de aardolie gewonnen wordt, dat zou een hoop veiligheid opleveren. Met ieder vat olie wat deze kant op komt krijg je er een hoop gesodemieter bij.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door Ingir »

Zowaar aandacht voor thorium/gesmolten zoutcentrales bij 1 Vandaag...

http://binnenland.eenvandaag.nl/index.p ... ieprobleem_

:o
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door benthuis »

Mooi. Kunnen we gewoon verder op de oude voet. Geregeld!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door Ingir »

Je vergeet de bevolking van ontwikkelingslanden en opkomende economieën die hetzelfde welvaartsniveau als het Westen willen bereiken, die zullen NIET op de oude voet verder willen maar dat gaan we niet redden met resterende olie- en gasvoorraden. Een betrouwbare en overal beschikbare energiebron die geen CO2 produceert is dan ook meer dan welkom.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door benthuis »

Dat is precies wat ik verwacht dat als argument zal worden gebruikt. Misschien kunnen wij ons overmatig gebruik terugdringen ter compensatie van groeiend gebruik elders... Ach, tegen de tijd dat het zo ver is hebben we waarschijnlijk onze omgeving al zo verkloot dat energie niet het meest dringende probleem is.

Denk trouwens dat de reden dat het prachtige concept nog niet draait te vinden is bij de (/politieke) wil van de huidige machthebbers en energie leveranciers (en de hun voorgangers). Eenmaal uitgewerkt is er geen cent meer aan te verdienen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door Ingir »

Ik kan mijn energieverbruik prima terugdringen, onze energienota is met zo'n € 200/maand gedaald (gecorrigeerd voor tariefsverhogingen) in de afgelopen 5 jaar, voornamelijk door de woning goed te isoleren. Maar daarmee is het groeiend verbruik elders niet gecompenseerd, niet eens een beetje. Zelfs als alle Nederlandse huishoudens, bedrijven en industrieën hun energieverbruik halveren dan is daarmee het groeiend verbruik in ontwikkelingslanden nog steeds niet gecompenseerd. En dan heb ik het niet eens over het feit dat de Westerse burger nauwelijks bereid zal zijn om overdadige welvaart in te leveren: 2 auto's voor de deur, 4x per jaar op vakantie met auto/vliegtuig, cosmetische chirurgie/behandelingen, elk weekend stappen/uitgaan, grote TV's, smartphones, laptops, feesten, juwelen/sieraden, BBQ's, zwembad in de tuin, sauna in de badkamer, jacuzzi, evenementen bezoeken (met auto), motorrijden, quad, (zeil)boot, sportvliegen, parachutespringen, kleding/schoenen, nieuwe meubels, kokend waterkraan, uit eten, regendouche, vlees eten en alcohol drinken... de lijst is eindeloos.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door pelletpower »

Dan ben ik toch een beetje suf. Het grootste gedeelte van de lijst kan ik schrappen. Op het moment dat mijn vrouw stopt met werken gaat dezelfde week een auto de deur. Mijn enige zonde is een beetje jetskien.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door kockie »

Ingir schreef:2 auto's voor de deur,
check; helaas wel. Werken allebei (te) onregelmatig
Ingir schreef:4x per jaar op vakantie met auto/vliegtuig
nope
Ingir schreef:, cosmetische chirurgie/behandelingen
volgens sommigen wel nodig,maar... nope
Ingir schreef:, elk weekend stappen/uitgaan
Da's al ehhh erg lang geleden
Ingir schreef:, grote TV's
nope
Ingir schreef:, smartphones
ja, schuldig
Ingir schreef:, laptops
Stuk of zes; eentje nieuw van gekocht (spijt van; is klote ding. De rest zijn afdankertjes en uit de container getrokken.
Ingir schreef:, feesten
ehhh tja, zo af en toe ontkom ik er niet aan.
Ingir schreef:, juwelen/sieraden
Laatste wat ik gekocht heb was een trouwring voor mijn vrouw; was ook laatste ^^
Ingir schreef:, BBQ's
tot nu toe maar eentje dit jaar
Ingir schreef:, zwembad in de tuin
ja, 1 meter doorsnede voor de kinderen, gevuld met water uit de gesubsidieerde zonneboiler
Ingir schreef:, sauna in de badkamer
nope, past niet. Er ligt er wel eentje in de schuur die ooit nog eens opgebouwd gaat worden met een rocket; al is het maar als droogkamer
Ingir schreef:, jacuzzi
nope, heb al jaren een "tub" om eens een hottub van te maken. "Gered" van de sloop
Ingir schreef:, evenementen bezoeken (met auto)
check: lego-world met de kinderen.
Ingir schreef:, motorrijden
nope
Ingir schreef:, quad
nope
Ingir schreef:, (zeil)boot
nope
Ingir schreef:, sportvliegen
nope
Ingir schreef:, parachutespringen
nope
Ingir schreef:, kleding/schoenen
zo weinig mogelijk (soms tot ergernis van de missus :mrgreen: )
Ingir schreef:, nieuwe meubels
laatste aanschaf van iets nieuws was 4 jaar terug; een handgemaakte eiken tafel. De rest is allemaal ouder en veelal gebruikt door een ander
Ingir schreef:, kokend waterkraan
nope
Ingir schreef:, uit eten
schuldig; 3-4 keer per jaar
Ingir schreef:, regendouche
nope
Ingir schreef:, vlees eten
schuldig. Ik denk na de auto een van m'n grotere "klimaatzonden"
Ingir schreef: en alcohol drinken
zeer matig, eigenlijk alleen als ik "uitga" :mrgreen:

Ik heb het idee dat ik dan geen doorsnee burger ben. Heel veel mensen kunnen zich ook in Nederland 70% van deze lijst niet veroorloven.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door Ingir »

Het energieverbruik per persoon is vele malen groter dan alleen de energie voor verwarming, SWW en huishoudelijke stroom. Gemiddeld is die laatste zo'n 16 kWh pppd terwijl ons totale energieverbruik in NL 3.270 PJ is ofwel gemiddeld 148 kWh pppd. Bij energiebesparing wordt onevenredig veel aandacht besteed aan die 16 kWh, alsof daarmee het klimaat gered kan worden. De bulk van energieverspilling zit uiteraard in die 132 kWh die we dagelijks er doorheen jassen met allerlei veelal niet noodzakelijke activiteiten.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door Dutch John »

Ingir schreef:die 132 kWh die we dagelijks er doorheen jassen met allerlei veelal niet noodzakelijke activiteiten.
Goed om dat een keer onder de aandacht te brengen. De focus ligt inderdaad op het eigen woonstekje. Alles daarbuiten is een grijs en afstandelijk gebied, alsof we daar geen invloed op kunnen uitoefenen. En toch zal het van onderaf moeten starten, want van de overheid hoef je niets te verwachten. Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Groet,
DJ
Ps, Kockie, nog bedankt voor dat afdankertje uit de container. Hij doet het prima!
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie