De barricaden op of weglopen?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Ernest Dubois »

USA voor sept 11 en USA na sept 11 - EU voor Griekse crisis en EU na Griekse crisis.
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door JantjeV8 »

Vergeet niet dat als Griekenland los gesneden was, dat niet direct het handelsverkeer stil had komen te liggen, hooguit heel even om van de schrik te bekomen.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door pelletpower »

Dj, als ik het filmpje bekijk is er de afgelopen duizenden jaren niets veranderd, structureel gezien. Dan heb ik in ieder geval het gevoel een comfortabeler leven te leiden dan de middeleeuwen.

ED, 9-11 was een heldere datum. Dat kun je van voor en na de Griekenlandcrisis niet zeggen. Door het pappen en nathouden wordt dit over decennia uitgespreid. Achteraf wordt het onderscheid dan moeilijk te maken. Zie het als een pleister die je van een wond trekt. Doe je dat snel of langzaam?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Ernest Dubois »

De capitulatie van de Grieks regering, (welke dag dat precies was vergeet ik nu), was een duidelijk punt in de tijd denk ik. Nu is de onderdrukking helder en duidelijk blootgelegd. Maar mijn specifiek punt was in relatie tot de voorgaande discussie over basisinkomen, het lijkt mij nu zo pre-capitulatie en dus minder relevant.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Tim »

Jep,

En dan na te gaan dat ie dit al jaren preekte.....

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Dutch John »

pelletpower schreef: Dan heb ik in ieder geval het gevoel een comfortabeler leven te leiden dan de middeleeuwen.
Pellet,

Je weet niet of je het veel beter dan nu had kunnen hebben. Nu uit je precies de relativerende berusting waar de elite wel bij vaart. Veel erger nog is het vooruitzicht van de jonge generaties. Hun perspectieven zijn voor het eerst in lange tijd slechter dan die van hun ouders.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door JantjeV8 »

Hoezo zijn die perspectieven slechter?
Ze zijn anders, vanuit onze ogen slechter. Maar zij groeien er mee op en vinden daar hun weg weer in.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Ernest Dubois »

China geeft misschien een indicator over wat de toekomst te bieden heeft, samen met de uitsprak van candidate van familie Bush in de VS die zie laatste dat de Amerikanen moeten harder werken. In China moeten werknemers bij hun bureau tijdens de pauzeer hun slaap doen en aan de bus naar werk. Maar JV8 heeft ook gelijk, de kanarie die opgroeit in een kooi weet niks anders en ook de vrouw van 1927 wist weinig van haar onderdrukking.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Dutch John »

Jantje,

De Limits to Growth grafieken kloppen nog steeds.

Afbeelding

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door JantjeV8 »

Wat is het moment waar het fout gaat?

De onwetende die natuurrampen, voedselschaarste, ziektes over zich heen krijgt, maar verder van de buitenwereld is afgesloten. Of het moment daarna, wanneer de Westerse beschaving zich in dat gebied gaat bemoeien, en gaat vertellen (dwingend voorschrijven) hoe goed ze het hadden kunnen hebben en dus hun leefwijze maar aan onze maatstaven aan moeten passen.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Ernest Dubois »

De onderdrukking is niet een kwestie van relativering maar bewustwording.
Werken, das leuk.
Roelie
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Roelie »

De barricaden of weglopen? Ik ga niet op de barricaden. Voor wie? Ik ga evenmin weglopen. Van wat?
Maar een stapje opzij, zodat de trein op weg naar de afgrond kan door denderen lijkt me wel gepast.
Ik heb een redelijk betaalde baan, heb me in de loop der jaren veel zaken aangeschaft die het leven een stuk gemoedelijker maken nadat de boel op zeker moment in elkaar zal donderen en maak me dus eigenlijk al een hele tijd nergens meer druk om. Water, voedsel, onderdak, en daarna komen alle zaken die er minder toe doen, maar wel handig. Toiletpapier, tandpasta, petroleum, zeep, zeg het maar. Sommigen zullen dit preppen noemen, ik noem het gezond verstand, iedereen met ogen in zijn hoofd kan zien dat onze maatschappij op enig moment topzwaar zal worden en gaat omvallen. Dan moet je voorbereid zijn.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Dutch John »

Preppen doe je voor een incident dat zich na relatief korte tijd oplost, waarna de wereld weer normaal door draait. Persoonlijk zie ik meer in een levensstijl met een duurzame en onafhankelijke insteek. Gewoon parallel aan de reguliere maatschappij, waarvan ik vind dat die niet meer op het juiste spoor zit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Ernest Dubois »

Dutch John schreef:Preppen doe je voor een incident dat zich na relatief korte tijd oplost, waarna de wereld weer normaal door draait. Persoonlijk zie ik meer in een levensstijl met een duurzame en onafhankelijke insteek. Gewoon parallel aan de reguliere maatschappij, waarvan ik vind dat die niet meer op het juiste spoor zit.

Groet,
DJ
Dat regulaire maatschappij gaat altijd aan jouw inbreken,(zie jwardinier). Sterker nog die maakt er een punt van want afwijkingen zijn een bedreiging en niet toegestaan.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De barricaden op of weglopen?

Bericht door Dutch John »

En daarom braaf opzitten en pootjes geven? Dat doet Ernest Dubois volgens mij ook niet, die trekt ook zijn eigen plan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie