Zonnepanelen produceren met CSP-stroom

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Victor
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2007, 23:45

Zonnepanelen produceren met CSP-stroom

Bericht door Victor »

In plaats van de geplande kolencentrales kan men het geld beter investeren in duurzaam opgewekte energie. Hier kan je windmolens voor nemen, maar die houden je afhankelijk. Hiernaast heb je geluk dat, als ze vandaag besteld worden, ze over drie jaar geleverd zijn.
Waar ik aan zit te denken is het produceren van zonnepanelen in de Sahara voor Nederland met Collecting Solar Power(CSP)-installaties. Dit kan mooi gecombineerd worden met een vorm van ontwikkelingshulp.

Voorbeelden CSP-installaties:
www.trec-uk.org.uk/csp.htm

Mag men in zo'n stuk ongerepte natuur CSP-velden neerzetten, of kan dat geen kwaad op een kale vlakte? Moet de overheid er aan mee financieren of is het aan ondernemers er iets mee te doen?

Ben benieuwd naar jullie mening.
Laatst gewijzigd door Victor op 03 sep 2007, 21:07, 7 keer totaal gewijzigd.
Teken ook voor een krachtige klimaatwet.
Klimaatoorlogsspel? Ondersteun en word vriend van Klimpeak. ( Is gratis, is hyves. )
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dakpannen vervangen voor zonnepanelen lijkt mij een betere optie, je bespaart energie om dakpannen te vervaardigen, de infra hoeft niet uitgebreid worden, weinig transportverliezen en risico`s op tereur met grote omvang.

Ik zie er de voordelen niet in om ze daar te plaatsen, dichter bij huis heeft mijn inziens meer voordelen.

Mijn pannen zijn onderhand aan vervanging toe en de eerste 2000 euro zijn al winst om direct te gaan bedekken met zonnepanelen.
Geheel dekkend is de 400wp niet die je er voor kan kopen maar dakpannen verdienen zich nooit terug.
Was er nog maar subsidie zoals voor 2003, dan had je voor 2000 euro 1600 wp. en je dak bijna volledig bedekt. :(
Victor
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2007, 23:45

Daar produceren/ Hier plaatsen

Bericht door Victor »

Ik zie er de voordelen niet in om ze daar te plaatsen, dichter bij huis heeft mijn inziens meer voordelen.
Kleine correctie, ik wil de zonnepanalen daar produceren(is de zon 2 tot 3 keer krachtiger), en vervolgens hiermee naar toe nemen en op de daken plaatsen.

Dus tegen de kolencentrales/ voor consuminderen en CO2 arme zonnepanelen.

Daarbij als er overvloed op de markt ontstaat worden ze vanzelf goedkoper. Maar dat kan nog wel even duren. De vraag is enorm.
Laatst gewijzigd door Victor op 20 sep 2007, 12:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Teken ook voor een krachtige klimaatwet.
Klimaatoorlogsspel? Ondersteun en word vriend van Klimpeak. ( Is gratis, is hyves. )
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Ik heb een poos geleden eens een reportage gezien over een zonne energie centrale in een woestijn land.
Ik meen dat het saudi arabië was.
Het geheel was meen ik gebouwd door/samen met fransen.
Het zag er stoer uit incl. velden vol met beweegbare panelen.
Alleen toen het getoond werd was het gehele complex behoorlijk troosteloos en zelfs buiten werking.
Er wordt daar duidelijk meer belang gehecht aan de olie$$$$s
Victor
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2007, 23:45

Electrisch rijden/ zonnepanelen op dak

Bericht door Victor »

Electrisch rijden/ zonnepanelen op dak en we hebben die hele olie niet meer nodig of maar een fractie ervan. Een hele nieuwe generatie hybrides staat klaar om het roer over te nemen.

De meeste projecten wordt toch echt wel goed naar omgekeken. Kan me voorstellen dat zo'n oliestaatje geld te veel heeft en het mooie er niet van inziet. Geld verblind zullen we maar zeggen. Waarom moeite doen als er vanzelf fossiele brandstoffen je electriciteitscentrale binnenstromen?

Pas als je die niet hebt en je installatie je iets brengt waar je waarde aan hecht dan houden mensen het ook goed bij. CSP's leveren toch genoeg dacht ik!

Afrika blijft achter in alle opzichten. Hier ligt met CSP een kans. Je kan de zon niet beter hebben. Ik hoop dat er bedrijven opstaan en willen investeren daar. Kom de boel mischien tot bloei, en met een beetje geluk komt het onze markt ook ten goede.
Laatst gewijzigd door Victor op 03 sep 2007, 21:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Teken ook voor een krachtige klimaatwet.
Klimaatoorlogsspel? Ondersteun en word vriend van Klimpeak. ( Is gratis, is hyves. )
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dat worden paneeltjes met een total van zo`n 300km2.
Voor de momenten dat de zon niet schijnt een kleine accu baterij om +/- gedurende 16 uur 12.500.000 kwh te overbruggen.

Dit is enkel het elektra verbruik, daarbij komt nog de extra capaciteit die geplaatst moet worden om het hele wagenpark draaiende te houden, met een dubbele hoeveelheid accu`s zowel auto als opslag als de zon niet schijnt. Om het wagenpark op te laden komt er een complete infrastructuur bij om het vermogen over te dragen.

Tel het gasverbruik en olieverbruik mee die niet direct in elektra om gezet wordt en het land is te klein en de grondstoffen uitgeput. (inclusief alle olie)

zonnepanelen verdienen zich na zo`n 10 jaar terug aan energie die het gekost heeft om ze te maken.
De olieproductie draait nu al op zijn top, de mogelijkheid om dit in korte termijn te realiseren is niet haalbaar.

Geen goed plan als je het mij vraagt.
Victor
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2007, 23:45

CSP levert verhoudingsgewijs goedkoop

Bericht door Victor »

als je 0.5% van de Sahara zou bekleden met CSP's dan dek je de huidige wereldvraag aan energie. Maw het is compact op te zetten. Zet je de energie echter om in zonnepanelen dan scheelt het nog eens factor tien.

Nederland 400KM2 volgens ecn. En dan is het inverter/'s avonds centrale, accu of HVDC naar Noorwegen om daar onze energie op te slaan!
Toegegeven dat worden veel zonnepanelen maar geloof er eens in! Als het van de grond komt dan kan het meer leveren als ons verbruik nu. En het is haalbaar en mogelijk. Alleen economisch moet je bereid zijn wat toe te leggen.

De accu's daar voor een PV panelenfabriek zijn packtanks van duizenden liters waar ze het opgewarmde vloeibare zout onder hoge temp. in opslaan en gebruiken voor stoomproductie als ze electra nodig hebben. Een generator kan bij springen in geval van nood.(kost wel een centrale...)

Maargoed, dan komen de panelen en installeer je ze op de daken. Als je auto voor het huis staat laad die je accu en voorziet je van stroom. Ben je niet thuis dan lever je aan het net. Idee over hoe zo economisch mogelijk
Simpel genoeg. Echt wel dat het bespaard. Kom je tekort dan koop je net als nu brandstof bij.

Dit is al realiteit overigens.

En tot slot. Een zonnepaneel heeft zich in max. 3.5jr terug verdiend. Ze leveren zo'n 10* meer als ze kosten kwa energie. Daarom zijn ze zo duurzaam(bron ecn).
Laatst gewijzigd door Victor op 04 sep 2007, 15:10, 7 keer totaal gewijzigd.
Teken ook voor een krachtige klimaatwet.
Klimaatoorlogsspel? Ondersteun en word vriend van Klimpeak. ( Is gratis, is hyves. )
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: CSP levert verhoudingsgewijs erg veel!

Bericht door Dutch John »

Victor schreef:als je 0.5% van de Sahara zou bekleden met CSP's dan dek je de huidige wereldvraag aan energie. Maw het is compact op te zetten.
Wat is compact? 0,5 % Is toch nog 45.000 vierkante kilometer.......Ofwel 45 miljard vierkante meter. Kostprijs per vierkante meter? Produktiecapaciteit? Logistiek?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Tja hoe ga je 4.5 tw/h over de wereld verspreiden.
Hoeveel tussenstations zijn er nodig om niet te veel elektra onderweg te verliezen.
hoeveel kabel is er voor nodig, hoeveel masten zeedoorgangen?
een onbegonnen zaak.

1 mafkees die bedenkt om een aantal km2 plat te bombaderen en de hele wereld ligt op zijn gat.
Victor
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2007, 23:45

Verspreiding 4.5 Tw

Bericht door Victor »

Wat is compact? 0,5 % Is toch nog 45.000 vierkante kilometer.......Ofwel 45 miljard vierkante meter. Kostprijs per vierkante meter? Produktiecapaciteit? Logistiek?
Kostprijs m2 +- 110Euro
Productiecapaciteit: 10 GWp fabrieken om in 20/30 jaar Nederlands stroomverbruik te dekken.
Logistie: In de vorm van zonnepanelen.( Vermenigvuldig opbrengst CSP keer 10. Nog compacter!) Al hoewel ik toegeef dat het oppervlaktes zijn, is het niet onmogelijk. Zeker niet als je meeweegt dat spiegeltjes met CSP CO2 vrij gefrabriceerd kunnen worden.

En kwa risciko? Verspreiden die velden en zonnepaneel fabrieken. China heeft bijvoorbeeld eigen woestijngebieden evenals de VS. Australie is ook goed voorzien. Alhoewel Afrika wat dit aangaat wel erg goed is toebedeeld. En niet alles hoeft in de Sahara. In die gebieden waar vers drinkwater nodig is zou prettig zijn.

Kolencentrales, kernenergie en noem maar op kosten ook kapitalen. Zoals greenpeace het uitrekende kost dit soort duurzaam geproduceerde energie uiteindelijk veel minder als door blijven gaan op deze doodlopende weg.
Laatst gewijzigd door Victor op 20 sep 2007, 12:45, 8 keer totaal gewijzigd.
Teken ook voor een krachtige klimaatwet.
Klimaatoorlogsspel? Ondersteun en word vriend van Klimpeak. ( Is gratis, is hyves. )
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Aan Victor: "een zonnepaneel heeft zich in max. 3,5 jaar terugverdiend" even bij de realiteit blijven: FlorisWouterlood heeft berekend wat de terugverdientijd is op zijn panelen, kijk maar op zijn website, hij komt op een terugverdientijd van 52 jaar! En toen had hij nog subsidie....
Groeten,

Hans
Victor
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2007, 23:45

productiekosten

Bericht door Victor »

Ik bedoel dat hij de energiekosten van zichzelf (het produceren) terug verdiend heeft. Financieel is het een heel ander verhaal. Het is zeker niet de goedkoopste alternatieve stroombron. Helemaal al niet als je het duurzaam wil produceren. Maar als je kijkt naar enkel de kosten, zonder rente, voor de fabrieken en de materiaal kosten, dan zit het zo rond de 100 Euro per m2 zonnepaneel.
Laatst gewijzigd door Victor op 04 sep 2007, 15:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Teken ook voor een krachtige klimaatwet.
Klimaatoorlogsspel? Ondersteun en word vriend van Klimpeak. ( Is gratis, is hyves. )
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

chathanky schreef:Tja hoe ga je 4.5 tw/h over de wereld verspreiden.
Hoeveel tussenstations zijn er nodig om niet te veel elektra onderweg te verliezen.
hoeveel kabel is er voor nodig, hoeveel masten zeedoorgangen?
een onbegonnen zaak.
Dat valt wel mee. De Sahara is niet zo heel ver weg, aan de andere kant van de Middellandse Zee beland je al snel in de woestijn. Technisch geen enkel probleem om een hoogspanningsverbinding mee op te tuigen, die duizenden MW over duizenden kilometers met erg weinig verlies transporteert. De zogenaamde High-Voltage Direct Current (HVDC) verbindingen worden gebruikt om elektrische energie te transporteren en om bestaande hoogspanningsnetwerken aan elkaar te knopen. Tennet is bezig om zo'n verbinding met Noorwegen te leggen, 700 MW over 580 km, zie NorNed.

Dergelijke koppelingen zijn al tientallen keren met succes uitgevoerd. Met gemak kunnen Algerije, Libië of Marokko met het Europese hoogspanningsnet in Spanje, Frankrijk of Italië worden verbonden. Maar dan moet er natuurlijk wel wat te verbinden zijn. Ik vraag mij af of het wel zo makkelijk is om een geschikte opstellingsplaats voor een erg groot collectorveld in de Sahara te vinden. Wij Nederlanders zijn misschien geneigd om onszelf een vlakke zandbak voor te stellen, maar van bovenaf ziet de zandbak er helemaal niet vlak uit, terwijl het er ook nog wel eens gemeen wil waaien.
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Er zitten nog wel meer haken en ogen aan John.

Het zomaar koppelen hangt af waar het oorspronkelijke voedingspunten bevinden.

Je kunt niet ergens aan het einde van het net ineens een voedingspunt maken. Je stroomt in op de zgn. haarvaten van het net em zo naar de aorta uit te komen.

Afstanden van 500 km, geen probleem 15000 km is heel wat anders.

Ander probleem over het transportnet:

Het huidige netwerk wordt gevoed uit vele kleinere opwekkers verspreid over bv. heel europa. Hierdoor is het distributienet veel te zwak om nu in eens gevoed te worden over 1 centrale voedingspunt.
Je kent de effecten toch wel als er plots 1 centrale uitvalt. heel europa gaat in het donker als de beveiliging niet een deel van de verbruikers afschakelt.
Het complete distributenet zal aangepast moeten worden en op vele punten verzwaard .

Zo eenvoudig is het echt niet John. En zeker niet haalbaar in x aantal jaren.
Dan hebben we het nog niet gehad over de trafo`s en schakelverdeelinrichtingen.

De opbouw van het huidige net heeft jaren in beslag genomen hoe wil je om gaan binnen enkele jaren?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb het idee dat deze discussie 2 kanten op gaat. Victor wil met de opgewekte zonnestroom (en warmte?) zonnepanelen gaan maken die dan naar Europa vervoerd worden om daar stroom te maken; een aantal andere willen de panelen ook opstelling in de Sahara en dan de stroom hier naar toe vervoeren.

Ik denk dat Victors idee het handigst is (voor ons in europa in ieder geval). De panelen worden hier opgesteld, dus eenmaal gekocht ben je niet meer afhankelijk van de woestijn landen voor je stroom.

Wat is er behalve energie nog meer nodig voor zonnepanelen?

Silicium, lijkt mij in grote voorraad aanwezig in de woestijn :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie